Gå til innhold

Apple saksøker Samsung for plagiat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har postet søksmålet i original ordlyd. Det tar litt tid å lese det, men jeg synes du skal allikevel. Så kan du vise nøyaktig hvor det står, og hvordan det er formulert slik at du kommer til den slutningen.

 

Jeg har også lest linken du referer til, men det er altså en tilfeldig skribents tolkning av saken. Den er ikke mer eller mindre sann eller presis enn din og min. Nå har du originalen tilgjengelig. Du er herved utfordret til å formulere ditt eget bevis.

 

Når du har gjort det, så skal jeg svare på om jeg burde være flau på Apples vegne. Jeg er det for ordens skyld ikke. Jeg er markedliberalist, og mener at søksmål av denne art er et resultat av statlige lover, ikke av moral. Kan du tjene penger eller markedsfordeler på et søksmål, så vil folk saksøke. Som AMD gjorde med Intel, som Sun gjorde med Microsoft, som alle i den bransjen gjør.

 

Løsningen er opplagt og tilsynelatende enkel: Fjern patentlovgivningen. Men nå har jeg selv vært den som mistet en unik idé til en stor og mektig konkurrent, og er litt skeptisk til akkurat det. (Ikke at patenter og opphavsrett hjalp meg den gangen.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det var en spøk, newnick, det tror jeg folk forstod. (I motsetning til deg så har jeg tro på mine medmenneskers evne til å forstå.) Jeg har aldri hevet ut noen som var uenig med meg.

 

Jeg sa ellers at jeg kunne, ikke at jeg ville, enten du nå svarer eller ikke.

 

Men det kjøper deg kanskje litt tid nå. Om vi krangler om det noen poster til så slipper du jo å svare på spørsmålet i mens.

 

Og om du jobber dårlig under slikt mentalt press så bare si fra, så skal jeg slette posten min. :cool:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Tror nok heller vi får være enig om at vi er uenige, jeg har min oppfatning, og du har din. Jeg mener bestemt at Apple er helt på gyngende grunn, og jeg mener bestemt at de faktisk mener de har patent på avrundede hjørner og sort ramme rundt telefonen, no de viser med illustrasjoner i søksmålet.

Lenke til kommentar

Tror nok heller vi får være enig om at vi er uenige, jeg har min oppfatning, og du har din. Jeg mener bestemt at Apple er helt på gyngende grunn, og jeg mener bestemt at de faktisk mener de har patent på avrundede hjørner og sort ramme rundt telefonen, no de viser med illustrasjoner i søksmålet.

Du har din oppfatning, mens andre faktisk kommer frem til en oppfatning etter å ha lest fakta. Så det er nok du som fornekter fakta, mens vi faktisk klarer å se hva som faktisk skrives. Du må gjerne skylde på den som skrev den artikkelen det ble linket til, men om du er over 15 år så burde du ha såpass vett at du ikke sluker alt du leser uten videre. At du ikke liker Apple, eller at de saksøker alt de kommer over, er helt greit. Alle gjør det, men vi trenger ikke like det. Men skal vi holde oss til selskaper som ikke driver på slik så får vi flytte i en hule på fjellet.

 

 

 

Lenke til kommentar

vel, i denne tråden ble det også postet en grafisk fremstilling av hvem som saksøker hvem, og igjen tar du feil når du påstår at alle gjør det. Og når det gjelder hvem som har hvilke oppfatning her, så noterer jeg meg at "menigheten" har en oppfatning, mens vi andre har en annen oppfatning.

Lenke til kommentar

vel, i denne tråden ble det også postet en grafisk fremstilling av hvem som saksøker hvem, og igjen tar du feil når du påstår at alle gjør det. Og når det gjelder hvem som har hvilke oppfatning her, så noterer jeg meg at "menigheten" har en oppfatning, mens vi andre har en annen oppfatning.

Ja, når man har tapt og totalt mangler argumenter så er det jo veldig enkelt å gå for det gode gamle, dere er fanboys ergo er det dere sier galt. Det er bare patetisk hvordan du plasserer brukere i bås uten grunn og uten å vite noe som helst om hvilke preferanser, mobiler eller tilhørighet de har.

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager er dette så viktig for dere?

Ja si det. Det er vel ikke så viktig for meg, men syns det er greit å kalle en spade for en spade. Ikke alle som synes det er like greit. Men nå gir jeg meg, og har fastslått at jeg har fått ennå en grunn til å ikke kjøpe noe med et Eple logo på.

Lenke til kommentar

Sjekker nettadressen. Diskusjon.no. Joda, dette er ett diskusjonsforum, ikke så rart om da folk diskuterer rundt artiklene som blir lagt ut. Ekstra morsomt er det jo også når brukere begynner diskusjonene med innlegg som ligner mest på trolling. Og når de atpåtil ikke tror på de fakta som legges frem, så er det jo egentlig døfødt å diskutere videre, fordi brukeren kun er ute etter å trolle.

 

Newnick, smarte forbrukere prøver forskjellige produkter hele tiden, for å holde seg oppdatert. Du misliker tydeligvis fanboys(av typen eple), men er det virkelig noe værre å være antifanboy(eple)? Begge gruppene står jo for akkurat de samme tåpelige ytterpunktene.

 

 

Endret av UrgeLoL
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sjekker nettadressen. Diskusjon.no. Joda, dette er ett diskusjonsforum, ikke så rart om da folk diskuterer rundt artiklene som blir lagt ut. Ekstra morsomt er det jo også når brukere begynner diskusjonene med innlegg som ligner mest på trolling. Og når de atpåtil ikke tror på de fakta som legges frem, så er det jo egentlig døfødt å diskutere videre, fordi brukeren kun er ute etter å trolle.

 

Newnick, smarte forbrukere prøver forskjellige produkter hele tiden, for å holde seg oppdatert. Du misliker tydeligvis fanboys(av typen eple), men er det virkelig noe værre å være antifanboy(eple)? Begge gruppene står jo for akkurat de samme tåpelige ytterpunktene.

Kan skjønne diskusjonen deres, du er enig med Apple og newnick er uenig.

jeg derimot ligger litt på grensa. Skjønner godt at Apple saksøker Samsung (har en Galaxy S selv), Galaxy S/Galaxy S II/Galaxy Ace ligner jo veldig på en iPhone, men greia er jo at Apple absolutt skal ha patent på alt dem eier (selv om det finnes fra før av).

Leste her tidligere at Apple saksøkte HTC i 2007 fordi Apple hadde akkurat lansert iPod Touch og telefonene til HTC hadde Touch i navnet, f.eks HTC Touch Cruise, men greia var jo at HTC brukte ordet Touch FØR iPod Touch kom på markede (er ikke sikker på hvordan saken endte). Så det beviser bare at Apple vil ha patent på alt produktene deres har/heter selv om det fins fra før.

Etter det jeg har hørt så hadde Samsung design (runde hjørner) og ikonoppstilling allerede i 2006, iPhone kom ikke på markedet før i 2007.

Men jeg skal ikke være noen fanboy (er på begges sider), men lykke til med diskusjonen deres.

Lenke til kommentar

Sjekker nettadressen. Diskusjon.no. Joda, dette er ett diskusjonsforum, ikke så rart om da folk diskuterer rundt artiklene som blir lagt ut. Ekstra morsomt er det jo også når brukere begynner diskusjonene med innlegg som ligner mest på trolling. Og når de atpåtil ikke tror på de fakta som legges frem, så er det jo egentlig døfødt å diskutere videre, fordi brukeren kun er ute etter å trolle.

 

Newnick, smarte forbrukere prøver forskjellige produkter hele tiden, for å holde seg oppdatert. Du misliker tydeligvis fanboys(av typen eple), men er det virkelig noe værre å være antifanboy(eple)? Begge gruppene står jo for akkurat de samme tåpelige ytterpunktene.

Kan skjønne diskusjonen deres, du er enig med Apple og newnick er uenig.

jeg derimot ligger litt på grensa. Skjønner godt at Apple saksøker Samsung (har en Galaxy S selv), Galaxy S/Galaxy S II/Galaxy Ace ligner jo veldig på en iPhone, men greia er jo at Apple absolutt skal ha patent på alt dem eier (selv om det finnes fra før av).

Leste her tidligere at Apple saksøkte HTC i 2007 fordi Apple hadde akkurat lansert iPod Touch og telefonene til HTC hadde Touch i navnet, f.eks HTC Touch Cruise, men greia var jo at HTC brukte ordet Touch FØR iPod Touch kom på markede (er ikke sikker på hvordan saken endte). Så det beviser bare at Apple vil ha patent på alt produktene deres har/heter selv om det fins fra før.

Etter det jeg har hørt så hadde Samsung design (runde hjørner) og ikonoppstilling allerede i 2006, iPhone kom ikke på markedet før i 2007.

Men jeg skal ikke være noen fanboy (er på begges sider), men lykke til med diskusjonen deres.

 

Enig med Apple? Hvor har du det i fra. For det første så følger jeg ikke at jeg kan si meg enig eller uenig med så lite informasjon jeg har tilegnet meg om dette. For det andre så er ting som dette noe jeg driter langt i. Man hører stadig om søksmål, patentstrider m.m. men jeg føler at det skal mye til før at det får betydning for valg av produktet. Umoralsk av meg? Kanskje, men så tror jeg ikke at ett eneste selskap i verden ikke gjør, har gjort eller skal gjøre ting som vi normale dødelige kanskje ikke ville ha godtatt eller forstått. Det jeg forstår er Galaxy S ligner veldig på iPhone 3GS, så at Apple forsøker seg her er jo lett å forstå. At brukere her poster bildet av en samsung mobil som kom før iPhone viser bare ett total mangel på forståelse for hele greia. Er det ETT menneske her inne som synes at den ligner på iPhone? Nei ikke sant. Galaxy S derimot kunne sikkert mange ikke mobil eksperter fort ha trodd var en iPhone.

Lenke til kommentar

Alle kopierer alle.

 

Dette stemmer. Det er til og med biologisk forsket på hvordan vi "finner opp" ting. Hjernen vår fungerer slik at vi bruker erfaring når vi "finner opp" noe.

 

Og enkelte ting "finnes opp" fordi samfunnsbehovet er såpass synlig. Noen av de mest kjente oppfinnelsene ble oppfunnet av ulike mennesker uavhengig av hverandre, i noen ekstreme tilfeller levert inn patentsøknader med timers forskjell.

 

I dag er det såpass bisart at en programmerer kan kode noe som tilfeldigvis er likt deler av et program laget av et stort selskap og bli saksøkt for det. Heldigvis, for samfunnet, eksisterer det mennesker litt mindre selvopptatt og litt mindre egoistisk - som har samfunnets beste i tankene. Som Berners-Lee, som vel er det beste eksempelet for geeks.

 

Dessverre er det i dag en risikosport å være designer og programmerer. Det kan vi takke Samsung, Apple, Microsoft og co for.

 

En møkkapraksis som skremmer folk vekk fra yrkene, det er tryggere å bli advokat enn designer :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=CW0DUg63lqU&

 

Steve Jobs skjønte dette en gang i tiden. :)

 

innovation.gif

Lenke til kommentar

Tiltredes Dotten. At Steve Jobs mente dette en gang i tiden (kanskje han egentlig mener det fremdeles, men blir overstyrt av krav fra aksjeiere og BI-gjengen i ledelsen), er ikke rart. Opprinnelige Apple OS - særlig GUI var nesten 100 % rip-off av Xerox PARC sine skisser/prototyper til et moderne GUI basert OS (brukt på Star arbeidsstasjoner). Apple hadde faktisk ikke eksistert slik de er i dag uten denne "rip-offen". Hadde Xerox PARC hatt patenter tilsvarende hva Apple har knyttet til mobiltelefoner så hadde trolig Apple vært en fotnote i historien, og Microsoft hadde også fått problemer.

 

Et apropos er at Xerox Parc faktisk saksøkte Apple, og "tapte", noe også Apple gjorde i sine søksmål mot Microsoft og HP i samme periode.

Lenke til kommentar

Vi er alle inspirert av noe. Jeg er det når jeg skriver låter, når jeg lager design, og når jeg programmerer. Jeg har som tidligere nevnt selv vært offer for å bli "frastjålet" en idé til et programvaredesign, og det gir meg blandete følelser for emnet. Men jeg diskuterte det med min svigersønn i forgårs, og da sa han enkelt og greit: "Og hvor hadde du fått ideen fra?"

 

Han har selvsagt rett. De færreste ideer oppstår i et vakuum. Vi er inspirert av noe, vi er et produkt av vår utdannelse og vår oppvekst.

 

Et av de verste softwarepatentene jeg har sett var et regnskapssystem på internett. Utvikleren hadde selvsagt ikke oppfunnet bokføringskunsten, ei heller laget det først regnskapsprogrammet. Ikke hadde han oppfunnet internett heller, eller kommet på ideen "Software as a service". Men det hindret ham ikke i å få patent på en "metode for å gjøre regnskap tilgjengelig på nettet". (Har desverre ikke linken lenger.)

 

Det kunne være fristende å si at det ikke skal være "opphavsrett" på ideer, men jeg vet ikke. Her er det lett å være idealist, men jeg er som vanlig opptatt av hva som skjer med babyen når vi heller ut vaskevannet. Hva vet vi om konsekvensene av et patentfritt samfunn?

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...