Gå til innhold

Trene knebøy!


Anbefalte innlegg

Vel jeg tenker starte med aktiv trening, og forsøker motivere meg selv til dette.. :p Jeg nevner jeg er "utrent" og relativt spinkel, selv om jeg driver med div. "friidretter", ala Free-running. Er ca 173 høy, og veier knappe 60kg. 20/21 år.

 

Skulle idag teste knebøy. Da jeg tenkte jeg kansje hadde noe å gå på.. Slengte 120kg på "ryggen", og tok 3x0, bare for å kjenne. Dette gikk akkurat.. Maxet altså 120-ish kg.

Her kommer spørsmålet;

Er dette bra for en utrent kar på min størrelse, eller er det helt gjenommsnittelig?

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Far min har trent mye kenbøy (og annet).. Han har trent aktivt og hardt før /fremdeles knebøy, han guidet meg gjennom. Jeg hadde hofta nede i kne-høyde.

 

Edit: Stang med frie vekter.

 

Har trent/testet ca 4 treningsøkter med knebøy for 4-5mnd siden. Men kunne ikke fortsette grunnet helseproblemer. Da testet jeg med 85-90kg stang. 6x3 mener jeg.

 

Skal teste igjen om en stund. Har ikke testet å makse noe annet. Men, takker for svar :) PS. Free-running/Parkour tar mye på lår vet jeg, og er nok stort sett der det kommer fra da.

 

God natt :)

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Hofta i knehøyde er dypt nok, det er ikke feil knebøy akkurat. Om man runder ryggen nederst i "ass to grass" knebøy, er dette mer skadefremkallende enn knebøy til parallell.

 

2x kroppsvekt i knebøy er bra og overkommelig for den som har trent rett i 2-3 år, eller er oppvokst på gård.

 

Derimot, trooper, om du er så utrent som du beskriver deg selv - så høres det litt rart ut at du tar 120 kg i knebøy.

 

 

Lenke til kommentar

Morten21.. Hva skal jeg si.. Jeg spurte simpelthen ikke, hadde nok bare fått en "jo.. kansje". Men, selvfølgelig så kan man kalle det skryt! :) Er ikke noe gæle med å være stolt, siden folket sier det er bra :p

 

Derimot, trooper, om du er så utrent som du beskriver deg selv - så høres det litt rart ut at du tar 120 kg i knebøy.

Beskriver ikke meg selv så veldig da. Jeg kan gå inn på det at jeg har drevet med mange idretter (som benytter bena mest), en fin del "gårsarbied" opp igjennom årene, bodd på gård par år, arbeidet på gårder om sommerne. Driver en del med å trene litt i bakkeløp, siste året. Løper opp "mindre" fjell, og gjennom skog på veien, etc..

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lagde du posten for å skryte ell? om far din har peiling kunne du vel spurt han om det var bra? lol

 

Og du er tydeligvis bare misunnelig.

 

Til TS:

Det er veldig bra. Men som andre nevner, pass på å gjøre ting rett.

Uansett om du klarer 100kg++ på første løft, så anbefaler jeg deg å heller ta et par lette økter og få inn teknikken skikkelig.

ikke for å bli sterk osv, men for å unngå skader pga feil teknikk.

Viktig å være tålmodig!

men som sagt, så virker det uansett som du har en meget god potensiale. Så stå på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...