Gå til innhold

Disse mobilene stråler mest


Anbefalte innlegg

@ATWindsor:

 

Jeg vil se an statistikk på krefttilfeller en god stund framover, og så se om det kan relateres til mobilstråling eller eventuellt avkrefte at det er farlig.

 

Dessuten kan det kanskje komme en del nye rapporter framover som kan slå bena under dagens "tryggsnakkis".

 

Hvor mye du og jeg tror i den ene eller andre retningen har liten betydning annet enn hvor godt/dårlig forberedt en er/man var, eventuellt hvor mye paranoia og ulv ulv varsko som måtte gis. Det er kun tiden som vil vise oss hvordan ting virkelig er.

 

Jeg synes ihvertfall at vi er litt for tidlig i startgropen til å kunne konkludere særlig om mobilstråling.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kom jeg over en interessant undersøkelse hos FHI:

 

 

 

EMF-prosjektet

 

Mobiler, master og stråling

Publisert 02.05.2011 , oppdatert: 02.05.2011, 11:19

 

En ekspertgruppe under ledelse av Folkehelseinstituttet, ble i høst nedsatt for å utrede mulige helseskader ved stråling fra mobiltelefoner, basestasjoner og trådløse nettverk. Ekspertgruppa går nå gjennom store mengder forskningsmateriale på området. Den endelige rapporten skal være ferdig høsten 2011. Før rapporten foreligger er det ikke mulig å si noe om resultater, men her finnes mer om ekspertgruppas mandat og medlemmer.

 

- Vi skal utarbeide rapporten på bakgrunn av de siste 10-års forskning knyttet til mobiltelefonbruk og helserisiko – både på kort og lang sikt. Vi skal også gi råd om tiltak for å forebygge eventuell helseskade, sier gruppas leder assisterende direktør Jan Alexander, Folkehelseinstituttet.

 

Ekspertgruppa som er utnevnt av Helse- og omsorgsdepartementet, er satt sammen av personer fra elleve ulike fagmiljøer – også fra utlandet (Sverige). Foreningen for el-overfølsomme (FELO) har en observatør. I tillegg har gruppa en sekretær med tilhold på Folkehelseinstituttet.

 

Kort presentasjon av gruppas medlemmer - se relaterte sider under.

 

Gruppas mandat:

 

Gjøre en risikovurdering av høyfrekvente lavenergetiske elektromagnetiske felt (EMF) og oppsummere kunnskap om mulige helseeffekter

Se på forvaltningspraksis i Norge og andre land vi kan sammenlikne oss med

Er det knyttet risiko til nåværende eksponering i Norge?

Se på regelverk – plassering av mobilmaster, basestasjoner, trådløse nettverk med mer.

 

 

Sluttvurderingen skal svare på spørsmålene:

 

Er norsk forvaltningspraksis rimelig?

Er det grunn til å forandre praksis?

Er det grunnlag for å anbefale bruk av ”førevar”-prinsippet?

Har gruppen i tilfelle forslag til endringer?

Lenke til kommentar

Ellers så jeg en interessant studie nevnt hos Amobil i år 2010.

 

Ikke mindre enn 250 000 mennesker håper den nye undersøkelsen Cosmos, å få med seg. Cosmos står for The Cohort Study on Mobile Communications. Den planlagte langtidsstudien skal pågå i hele 30 år.

^

|

| (Les hele artikkelen i lenken her)

|

>

 

 

Ingen fra Norge

 

Av britene som har fått tilbud om å delta håper Cosmos at mellom 90 000 og 100 000 vil delta. Undersøkelsen kommer ikke til Norge, men den vil ha med seg respondenter fra Danmark, Sverige, Finland og Nederland - i tillegg til Storbritannia. Deltakerne må være mellom 18 og 69 år gamle.

 

Cosmos skal se på sammenhenger mellom mobilbruk og sykdommer som kreft, Parkinsons og Alzheimers.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal bli spennende å se hva dette utspillet fra Europarådet leder til. Kanskje litt vel sterkt virkemiddel, men fascinerende å se hvordan redsel/fornuft leder mennesker. Her er artikkelen fra HW.no:

 

1200x800copy_1.788x525!.png

Vil forby trådløst nett på skoler

 

Europarådet ønsker å være føre-var.

 

19. mai 2011 13:14

Vegard Ottervig

 

En ny rapport fra et utvalg under Europarådet anbefaler å forby mobiltelefoner og trådløse nettverk for datamaskiner i klasserom og på skoler.

Forbud uten kunnskap

 

Diskusjonen rundt strålefare fra trådløse nettverk og mobiltelefoni har pågått i flere år, men uten at det har kommet noen konkrete vitenskapelige observasjoner på at det er skadelig for mennesker å bli utsatt for dette.

 

Europarådet mener likevel at man bør anvende føre-var-prinsippet i forbindelse med skolene. De vil fastsette svært lave grenseverdier inntil man er helt sikker på at elektromagnetisk stråling er ufarlig eller ei.

 

Rådet henviser til helsefarlige substanser som asbest, bensin med bly og tobakk som man lenge trodde var ufarlig og dermed brukte aktivt.

Lave grenseverdier

 

Europarådet forlanger at det settes en grenseverdi på 0,2 volt per meter på skoleområder, noe som er betraktelig lavere enn anbefalingen satt av WHO – hvor verdiene er satt mellom 41 og 65 volt per meter.

 

Hvis man setter grenseverdien ned til 0,2 volt, blir det vanskelig å opprettholde nødvendig signalstyrke for mobil dataoverføring. Hvis man skal få til dette, må man installere mange flere antennemaster enn i dag.

Problematisk informasjonskampanje

 

Rapporten fra Europarådet anbefaler også at det bør gjennomføres informasjonskampanjer for å opplyse lærere, foreldre og barn om den potensielle helsefaren ved å bruke mobiltelefoner i ung alder.

 

Men ettersom vitenskapelige fakta ikke er på plass, kan det bli vanskelig å gjennomføre en slik kampanje.

 

Rapporten fra Europarådet kan leses i sin helhet her.

 

Les også: – Dropbox er utrygt

 

(Kilde: ComON)

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis de store mediahusene hadde giddet å lese hva WHO egentlig skriver, så hadde de nok skjerpet an tonen. Jeg ser også at DB skal smi mens jernet er varmt nå og få flest mulig salg.

 

 

Jeg har full forståelse at noen mennesker kan ha følsomhet for EM-stråling, dette må man undersøke nærmere. F.eks. det at folk føler seg varmere i hode etter en mobilsamtale er fullstendig plausibilt, siden strålingen som blir sendt ut fra en mobil er i frekvensområdet som kan varme opp vann (les mikrobølger). Men å logisk slutte med at bare fordi man blir selektiv varm at man får kreft av det er høyst spekulativt.

 

 

Det som er påvist er at ioniserende stråling er det kan gi kreft, f.eks UV, røngten osv.Det er milliarder av mennesker i verdenen som bruker mobiler hver dag. Hadde det vært så farlig hadde vi sett krefttilfeller overalt.

 

 

All adferd har risioker forbundet med de, og vi som et samfunn må ta avjørelser om hva vi skal si er greit.

F.eks, vi kunne forby all kjøring over 50km/t. Tenk hvor mye liv det ville spart. Det er det INGEN som ville ta seriøst, fordi for oss er det viktigere å ha et effektivt transportsystem enn at langt færre folk dør i trafikken.

 

Slik er det med moblibruk også. Effektene som disse studiene er så små at hvis vi nå skal få panikk og begynne å forby alt mulig rart forbundet med det. Det ville være en irrasjonell vei å gå ...

 

Forresten, her er en artikkel som kan være av interesse

 

http://www.scientificamerican.com/blog/post.cfm?id=radiation-from-cell-phones-flagged-2011-05-31

 

 

 

 

MEN når det er sagt, hvis noen kan komme med skikkelige bevis for at mobilbruk er risikofyll, så skal jeg være den første til å forandre mening ;-)

Lenke til kommentar

Jeg står av bare fordi man kaller det stråling jeg da.

Ordet er kraftig ladet og forbindes med skadelig partikkelstråling fra radioaktive kilder.

 

Alt det som nevnes her, er radiobølger og har intet til felles med stråling.

Så jeg mister totalt tillit til kilder som ikke klarer terminologien.

 

I tillegg har man også totalt mistet proposjonene når man sammenlikner mikrobølgeovner og mobiltelefoner. Det er som å sammenlikne en bulldoser med en trehjulsykkel.

 

Dette kan likegodt være "forskermat" - altså hvis noen klarer å hause opp ett eller annet tull, blir det forsket - og noen får en jobb......

Lenke til kommentar

Varme kan man like godt få ved å holde telefonen inntil hodet/øret over mange minutter.

 

Jeg kjenner helst en slags nummen/svakt bedøvt vevsfølelse etter bruk av strålende telefoner, da spesiellt trådløse hjemmetelefoner som kobles opp på det analoge telenettet (jeg tenker da at disse må ha en høy energi i strålingen som avgis), men også fra mobiltelefoner sånn innimellom.

 

Det kan jo tenkes at strålingen laget varme, men det er ikke en slik følelse jeg som regel kjenner, men denne nummenheten i skallen som jeg beskrev i forrige avsnitt.

 

Om stråling, så er det ett vidtrekkende begrep som omfavner alle frekvenser. Da vil en ha radio, lys, mikrobølger, røntgenstråling og mange flere i dette begrepet.

 

En skal selvfølgelig skille mellom ioniserende stråling og stråling som ikke virker ioniserende. En kan vel stille seg spørsmålet om en har full oversikt (tabell) over hva som virker ionsierende på alle materialer?

 

Altså i fysikkundervisningen blir en presentert med at en spesifikk strålingstype får elektroner til å eksitere fra en metallplate, da får en vel gjerne noe i området røntgenstråling fra metallatomene.

 

Radioaktiv stråling er det ingen tvil om at virker ioniserende. Men en gitt stråling med mindre energi vil vel utvilsomt kunne ionisere material A, men ikke material B-C-D.. En må vel se på energien i strålingen og samtidig se på hvor mye som skal til for at elektronet eksiterer i materialet en tar i betraktning?

Endret av G
Lenke til kommentar

Vel.....

Det vi snakker om her er jo en bølgeutbredelse fra en antenne som sender i alle retninger, omtrent som en lyspære uten skjerm gjør.

Uansett får ikke jeg meg til å kalle det for stråling.

Men det har vel med det å gjøre at jeg skiller mellom partikkelstråling, som er ioniserende, og bølgeutbredelse som ikke er det.

I hovedsak er det slik, så kan man nyansere litt da.....

For kraftige bølger kan også ionisere.

Kraftige - mye kraftigere enn i en mikrobølgeovn (som man skremmer med likheten av i artikklen)

 

Jeg er så gammel at jeg husker at jeg ble var i øret av å prate med svigermor på en "damptelefon" - hvis noen husker de.

Der var det ikke høyere frekvenser en midlere taleområde.

Så ikke skyt på pianisten da.......

Lenke til kommentar

Jeg påstår at 'vinninga overgår spinninga' akkurat når det gjelder SKADE VS. NYTTE for mobilbruk!!! Tror nok at muligheten for å ringe øyeblikkelig har reddet 1000x flere enn den har drept...

 

Håper også ellers at mobil-strålingen svir vekk paranoia-kjertelen til de som sier at mobilprodusentene konspirerer mot menneskeheten for å tjene penger, slik at vi kan få en saklig diskusjon rundt nytteverdien av mobiltelefonen som ett verktøy.

 

Joda, biltrafikk dreper det også... men det blir ikke lettere å LEVE om alt skal fraktes fra A til Å til fots.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Undertegnede må imøtegå påstanden om at stråling fra mobilen ikke kan være skadelig. dessuten er det direkte feil å sammenligne luftoverførte radiosignaler med utstrålinger fra mobiltelefoner som ligger tett til hodet. Og så må vi ikke blande radioaktivitet inn i dette. Jeg startet med bruk av mobil så tidlig som da de første MNT modellene kom på markedet, og har kontinuerlig brukt den i arbeid og fritid. Nå kan jeg ikke lenger legge mobilen direkte til hodet. Jeg får raskt et trykk bak øret, det blir varmt, og hodepinen følger ganske umiddelbart. Derom hersker ingen tvil. Nå bruker jeg en enkel "handsfree", med ledning, påmontert mikrofon og øretelefon. Problemet er løst. Jeg vil advare de unge mot en alt for ofte bruk og lange samtaler. Vi er jo skapt forskjellige (heldig vis), og noen er sikkert mer ømfindtelige over for utstrålingen, slik som jeg. Og det er ingen tvil etter min ærfaring: Jeg tåler ikke utstrålingen!

Hilsen Diko

 

:nei:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...