Gå til innhold

Anmeldelse: Crysis 2 (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Singleplayeren er ganske bra, og multiplayeren er artig, men med tanke på alle problemene med multiplayer og det forferdelige dårlige oppsettet av grafikk(gamer, hardcore etc) så syntes jeg det er relativt dårlig...singleplayeren er bra, men når resten ikke fungerer som det skal så trekker det noe voldsomt ned.

 

Alt i alt, glad jeg ikke betalte en krone for spillet sånn som det er nå, men singleplayer delen er så langt underholdende nok til at den er verdt å få med seg, håper de fikser problemene så fort som mulig så skal jeg nok spille en del multiplayer! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir alltid smått skuffet når jeg ser anmeldelser av skytespill som ikke bringer noe nytt til sjangeren med terningkast 8 eller mer. Jeg innrømmer at jeg ikke er glad i skytespill og er derfor noe partisk i debatten, men jeg tror ikke det er å legge skjul på at Crysis er, først og fremst, grafisk muskelfleksing, og jeg syns ikke noe så enkelt fortjener så god score.

 

(Noen andre som føler det var en usedvanlig lang anmeldelse også?)

 

Nå skal jeg ikke uttale meg om Crysis 2, men jeg sa noe av det samme som deg før jeg kjøpte Crysis på salg bare for å se hva om min dyre nye PC klarte strabasene. Overraskelsen, og gleden, ble derfor gedigen når jeg fant ut at det faktisk var et meget solid og underholdende spill jeg faktisk hadde kjøpt, og aldeles ikke noen reinspikka techdemo som jeg først hadde avskrevet det som. (Og PC'en drar alt på max.)

 

Nå er jeg ingen ihuga fan, men skal definitivt kjøpe Crysis 2 også. Folk liker enspillerdelen, og det låter bra!

Lenke til kommentar

Yikes, 8/10?!?!?! Spillet er greit nok i seg selv, men faen langt i fra verdig en 8'er. Er trist nå når 6-8 timer lang campaign er kjempe, kopiering av formler fra 100 andre FPS spill og i tilegg for denne titelen, værre enn forgjengeren blir sett på som et supert spill uten rivaler. Enten har hele verdenen blitt tullete eller så har folk bare glemt hva som utgjør et virkelig bra spill.

 

hadde vært enig med kritikken om spillet hadde: 10+ timer lang campaign, mindre bugs ved release (noen er seriøst galne som melee bug), flere grafikkinstillinger (her har du grafikkinstillinger for idioter, seriøst), mindre håndholding gjennom campaign som "press c for crouch", "press space for jump" midt i spillet og at det ikke eksisterer noe du kan finne ut selv for spillet peker på alt for deg.

 

Crysis 2 kopierer ikke noe annet enn seg selv. Og det gjør det bra.

 

6-8 timer?

 

Du har ikke spilt spillet ferdig. Altså, ingenting å trekke for i karakter her.

 

Flere grafikkinnstillinger gjør ikke SPILLET noe bedre som sådan. Spillet er bra det. Og det ser seriøst bra ut også i tillegg. Det er en bonus. Man trenger ikke trekke noe i karakter for det.

 

Bruker du faktisk tid på å irritere deg over undertekst som "press C for crouch"?? og synes det ødelegger SPILLopplevelsen?? Ja... Da så... Trekke fem karakterer her da så er vi på en femmer eller hva?

 

Kjære vene... endelig har vi et skytespill som ikke bare pøser på med tanketomme hundretalls av fiendesoldater i en endeløs strøm som ikke stopper å respawne før du har passert akkurat DET magiske punktet der de skal slutte å repsawne - hvilket vil si alle Call of Duty, Medal of Honor, Homefront... Fy faen så deilig det var...

 

Greit nok hvis du ikke liker spillformelen spillet følger - som det kopierer --- men det kopierer ikke 100 andre spill. Det kopierer seg selv, Crysis... Og det var lengre enn 6-8 timer. Hvis ikke må du roe ned bruken av sentralstimulerende midler og spille i mer normalt tempo ;.-)

 

Tekstene om å trykke ditt og datt har jeg ikke sett ennå. Så .. det går sikket ann å overse de hvis de er der. Nok å kose seg med i dette spillet.

 

Synd hvis du virkelig mener du har kastet bort pengene dine på dette og dratt igjennom det på 6 timer. Men at Crysis 2 ligner på de andre Crysisspillene og følger deres spillformula er vel ingen overraskelse, eller?

 

ja ja.. smaken er som baken.

Lenke til kommentar

"Spillet later til å ha fått god pleie på konsoll så vel som PC" - Nei, stryk dette. Spillet har IKKE fått god pleie på PC. Har lavoppløselige teksturer som ikke ligner grisen i mine øyne og lanseres kun med støtte for DX9 på PC, noe som er fullstendig latterlig da Crysis 1 ble lansert med DX10 fra dag én i 2007. Det er klart en kan spørre seg hvor godt DX11 funksjonalitet i det hele tatt vil bli implementert hvis dette skal være representativt for kjærligheten de vier PC-utgaven. - Jeg holder i alle fall ikke pusten.

 

Nå har jeg ikke spilt gjennom hele Crysis 2, men dersom miljøet eksklusivt er i NY, er dette en skuffelse. Spesielt mtp. Crysis 1s varierte og flotte omgivelser, men også fordi det lukter av konsollitt/konsollherpes. Tett jungel er krevende og ikke ideelt for 6 år gammel grafikkortarkitektur, ergo valget av urbane omgivelser (tror jeg).

 

Ikke forstå meg feil, Crysis 2 er på alle måter et bra spill, men det er på ingen måte verdig hakesleppene som Crysis 1 i sin tid høstet. Jeg har selv PS3, men gledet meg til nok en visuelt banebrytende opplevelse med PC-versjonen av Crysis 2. Det skjedde ikke. Når det gjelder kontrollene føles de simplere enn i 1'ern. Dette er kanskje en tilvenningssak, men foreløpig føles det gamle systemet kjekkere.

 

Da venter jeg for min del i spenning på om DICE kan holde sine løfter om at BF3 på PC vil bli kronen på deres verk, eller om også de forsømmer PC-spillere, til fordel for lommeboka.

Lenke til kommentar

Er skuffet av å se Crysis som begynte så åpent og utrolig bra i nr 1 men etter å dra deg inn i A til B spillng så stoppet det ikke, Crysis 2 tar opp tråden her virker det som etter å ha spillt litt. Andre tingen jeg er skuffet over er at det ser ut til at de har gått tilbake i hva fysikk angår også, trærne deler seg ikke der man skyter lenger samt planker og dritt fyker ikke opp i luften som det så tilfredstillendet gjordet før. Ikke tvil om at Crysis 2 er det lagt opp til Action, fast rute A til B med de obligatoriske gjemme seg bak tingene man kjenner fra konsoll.

 

Men en ting konsoll hjelper til med er nok å få det å se bra ut uten å bruke allverden av kraft, for spillet ser jo veldig flott ut og jeg ligger på 80 -90 fps fast på extreme setting. Men siden jeg sitter på highend pc haddet jeg satt pris på om de la på enda mer eyecandy og fysikk. Mye jeg ikke liker her men det betyr ikke at jeg ikke kan ha det morro med spillet ).

 

edit

Grener bøyer seg ikke lenger heller, Skuff !! )

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar
Jeg innrømmer at jeg ikke er glad i skytespill og er derfor noe partisk i debatten, men jeg tror ikke det er å legge skjul på at Crysis er, først og fremst, grafisk muskelfleksing, og jeg syns ikke noe så enkelt fortjener så god score.

Hvis du tror at det er enkelt å lage så bra grafikk i et spill så kan du lite om spilldesign, og grafikken er ikke det eneste spillet gjør bra.

 

Selv har jeg spilt spillet en del, og syns 8/10 er en passende karakter.

Enig med anmelder i at spillet føles utrolig solid. Vanskelig å sette fingeren på det, men grafikken, lyden og fysikken har nok sin del av æren. Noen ting trekker allikevel ned, og gjør at det ikke fortjener en karakter helt i toppen.

Lenke til kommentar
Jeg innrømmer at jeg ikke er glad i skytespill og er derfor noe partisk i debatten, men jeg tror ikke det er å legge skjul på at Crysis er, først og fremst, grafisk muskelfleksing, og jeg syns ikke noe så enkelt fortjener så god score.

Hvis du tror at det er enkelt å lage så bra grafikk i et spill så kan du lite om spilldesign, og grafikken er ikke det eneste spillet gjør bra.

 

Selv har jeg spilt spillet en del, og syns 8/10 er en passende karakter.

Enig med anmelder i at spillet føles utrolig solid. Vanskelig å sette fingeren på det, men grafikken, lyden og fysikken har nok sin del av æren. Noen ting trekker allikevel ned, og gjør at det ikke fortjener en karakter helt i toppen.

Sier meg enig i karakteren 8/10. Ingen tvil om at dette er et spill av høyt kaliber, men selv om både grafikken, lyden og fysikken skal ha ros, føles fortsatt Crysis 2 som et steg i feil retning.

 

Nå har forøvrig den ryktede DX11 patchen blitt avkreftet i denne omgang. - Forkastelig.

Lenke til kommentar

Ja det er litt sånn prikken over I en for fansen som digget de første brettene i Crysis 1. Min teori er at de aller flerse Crysis fans ble frelst her, dette har ikke Crysis skaperne fått med seg og har gjort det om til et konsoll spill.

 

Grunnen til at de bekrefter det er at de har konsolisert spille stilen kraftig, av hva jeg kan se av egne tester er det mer lettkjørt en Crysis 1, trolig grunnet at den fantastiske fysikken er borte samt Sandbox følelsen. Jeg angrer litt for at jeg kjøpte Crysis 2, ikke grunnet at deg ikke kan ha det moro med spillet men grunnet at jeg støtter oppunder Konsoliseringen og øker salget dems. Pc spiller skulle boikottet dette slik at de igjen kunne lage et Crysis spill som gjordet dem kjent, et spill som vrir ytlesen ut av pcen som vann av en svamp.

Lenke til kommentar

Artikkelforfatter, hvor mange timer har du brukt på de forskjellige versjonene? Som ett Xbox skytespill ser jeg at det kan få 8, siden det ikke er store mulighetene å forbedre der. Men på PC derimot ville jeg gitt spillet 6 for SP (alt for kort), og 3 for MP. Dårlig balansert for PC, "konsollifisering" av spillet etc.

 

Er karakteren på PC basert på en playthough av Xbox versjonen, så ett par timer på PC for å se om det stemmer overens?

 

Basert i stor grad på spilling av PC-versjonen. Jeg ser selvfølgelig poengene mange av dere statuerer med at det er en "konsollifisering" av skytespillsjangeren. Jeg er likevel ikke helt enig i grandiositeten av det som ofte beskrives som et kjempeproblem. Spillverden er ikke slik den var for ti år siden lengre, og det må vi nesten bare finne oss i. Selv om vi som PC-spillere har måttet gjøre offer på enkelte områder, har vi fått goder på andre igjen. Jeg synes flere av de siste par års multiplattformtitler har vært mer enn spiselig til tross for sitt brede fokus, selv om de selvfølgelig kunne vært bedre om de hadde blitt utviklet utelukkende for oss som stort sett spiller på PC.

 

 

Interessant. Jeg for min del står for at våpen i skytespill må ha rekyl, dårligere aim mens man løper etc. Run 'n gun passet fint i UT serien (var stor fan av UT2004). Derimot i slike spill som Crysis 2 reduseres spillet til "Point and Click, FPS style". Det blir for enkelt, og dermed er det ikke mulig for noen å utmerke seg. Nå snakker jeg strengt tatt om MP. I SP er slike ting likegyldig for meg.

 

Problemene jeg ofte ser oppstår er bl. a at enkeltvåpen blir fullstendig overpowered (les: små, kjappe våpen). Dette var spesielt merkbart i MW2 og BLOPS (Respektive UMP og AK-47u). Når rekkevidde, spray og damage er likt, hvorfor skal man da velge ett tregere våpen? Dette er ett typisk eksempel på problemene som kommer av konsollene. Med mangelen på finesse i kontrolleren blir det liten vekt på forskjeller mellom våpen.

 

Etter noen timer med Crysis 2 MP ser jeg at akkurat det samme skjer, det er pointless å bruke noe annet enn det kjappeste og mest nøyaktige våpenet.

Lenke til kommentar

Alt i alt, glad jeg ikke betalte en krone for spillet sånn som det er nå, men singleplayer delen er så langt underholdende nok til at den er verdt å få med seg, håper de fikser problemene så fort som mulig så skal jeg nok spille en del multiplayer! :)

 

Så det du sier er altså at du enten a) har fått spillet i gave, eller B) har piratkopiert det. Dersom det siste er tilfellet, er du med andre ord en av de som medvirker til den utskjelte "konsollifiseringen" av pc-spill, fordi ingen utvikler/utgiver har råd til å lage pc- eksklusive spill som blir hacket og pirat-distribuert omtrent før koden er ferdig. Takkf for det.

 

Det jeg ellers finner mer av i diskusjoner ang skytespill enn nærmest noen annen sjanger, er at "alle" har sine personlige preferanser til nøyaktig hva et skytespill skal inneholde. Det er nesten litt komisk. Når folk klager på at Crysis 2 er for lineært i forhold til eneren, glemmer de tydeligvis samtidig at Crysis var milevis unna sin forgjenger, Far cry, hva angår kreativt, STORT brettdesign med et betraktelig mye større antall valgfrie ruter til mål. Far cry var også på sin tid et mye større "kvantesprang" grafisk enn noen annen tittel tidligere, Crysis i så måte var bare en moderat oppgradering av samme grafikk og fysikkmotor. Når enkelte da forventer en grafisk revolusjon mellom Crysis/C2, blir det hele noe urealistisk med tanke på at grafikk, pre fotorealisme, sannsynligvis ikke kan bli så mye bedre enn den var i Crysis, hvis man ser bort fra forskjellige "stilvarianter" grafiske utviklere imellom. Når noen også klager på "håndholding" gjennom enkeltspiller i C2 ved bruk av piler/indikator som stadig peker vei mot neste prioriterte mål, blir det bare morsomt. Dette har ingenting med konsollifisering å gjøre, det er snarere et smart designvalg for lettere å opprettholde illusjonen av at man beveger seg gjennom en stor by, samtidig som man unngår å "stange huet i veggen" bokstavelig talt, i det man uten et klart mål lettere oppdager begrensningene i bevegelsesfriheten. Dette er jo en gjennomgående trend i alle moderne skytespill, eller "korridor-skytere," uten at jeg ser så mange klage over det i andre spill (COD-serien, f.eks.)

 

Noe av det som Crysis 2 faktisk er bortimot unik på, er den nærmest skremmende realismen i skuddvekslingene. Jeg har hittil aldri spilt et spill som kommer fullt så nærme settingen i en krigsdokumentar, og finner det nesten litt tankevekkende at det er kommet så langt. Bare lyden av skudd mellom høyhus i en by vil sannsynligvis være nok til å gi krigsveteraner mareritt...

 

Hadde få forventninger til C2, og i så måte har det bare overrasket positivt (på pc.) Grafikkinnstillingene henger jeg meg ikke så mye opp i, (selv om jeg vedgår at betegnelsen mellom de forskjellige nivåene fremstår som noe døv,) da pc-en min ikke er siste skrik likevel. Men nettopp illusjonen av en krigssone, og tilstedeværelsen er helt rå og avhengighetsskapende. Mener jeg.

Lenke til kommentar

Om jeg er en av de du sikter til har jeg overhodet ikke glemt FarCry, tvært imot. Jeg var overbegeistret for Crysis Nettop pga de første brettene minnet om FarCry. Men som du vet varte ikke det spillet ut, neduteren var stor når de også haddet et "follow" quest.

 

Hva er komisk med å diskutere hva man liker i FPS?, er det ikke derfor vi har et diskusjons fora som Gamer.no har?.

 

Ja, jeg har også lagt merke til at lyden samt responsen i skuddvekslingen er god, men det hjelper ikke så mye tatt i betraktning alt jeg ikke liker så langt med Crysis 2. Linjær A - B spilling men innlagte scriptet Action sekvenser, opplagt rute for hvor man skal gjemme seg, elendig Alien design med blekksprut hodet (haddet det bare vært bra grafikk på dem.

 

Crysis 2 er et spill jeg kan ha det morsomt med, MEN skuffet over graden av konsolsyke den tidligere høyt elskedet higend grafikk pusheren av et fps har fått.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Alt i alt, glad jeg ikke betalte en krone for spillet sånn som det er nå, men singleplayer delen er så langt underholdende nok til at den er verdt å få med seg, håper de fikser problemene så fort som mulig så skal jeg nok spille en del multiplayer! :)

 

Så det du sier er altså at du enten a) har fått spillet i gave, eller B) har piratkopiert det. Dersom det siste er tilfellet, er du med andre ord en av de som medvirker til den utskjelte "konsollifiseringen" av pc-spill, fordi ingen utvikler/utgiver har råd til å lage pc- eksklusive spill som blir hacket og pirat-distribuert omtrent før koden er ferdig. Takkf for det.

 

Hadde jeg piratkopiert det så hadde jeg altså ikke kunne spilt multiplayer, så nei jeg har ikke piratkopiert det. Vær forsiktig med å kaste den anklagen rundt siden folk kan bli mektig irritert av det, selvom det ikke gjelder meg :p

Endret av xxTJxx
Lenke til kommentar

SimalarioN, du peker på nøyaktig noe av det som er poenget mitt - det er slett ikke noe galt å vite hva man vil ha i et skytespill, men faren for at man blir skuffet hvis man har for mange krav samtidig er stor. Jeg hadde ingen forventninger til C2, da eneren allerede hadde skuffet MEG en del, derfor ble jeg positivt overrasket over hvor vanvittig helstøpt det er som rent action-spill. Når det er sagt er jeg helt enig med deg i den grad jeg tolker deg som at du favoriserer store, åpne landskap med mange flere veier til mål, for ikke å snakke om utforskingsmuligheter som ikke nødvendigvis gjør noe for spillmekanikken, snarere kun for gleden av å boltre seg i en størst mulig verden. Det er en grunn til at S.T.A.L.K.E.R.-spillene står høyest på lista mi, sammen med Far cry (Men også Half life 2 - som jo er veldig lineært....!) (Det ulidelige makkverket som var Far cry 2 kaster jeg ikke bort ord på.)

 

"Hadde jeg piratkopiert det så hadde jeg altså ikke kunne spilt multiplayer, så nei jeg har ikke piratkopiert det. Vær forsiktig med å kaste den anklagen rundt siden folk kan bli mektig irritert av det, selvom det ikke gjelder meg"

 

Haha, så bra da! Spiller ikke slike spill på multiplayer selv (etter UT 2004) så jeg innså faktisk ikke den "umuligheten" i farten. Jeg ville selvsagt ikke "kastet rundt" en slik anklage mot noen hvis ikke utsagnet hadde inngitt en slik nærliggende mulig tolkning, da enkelte faktisk skryter åpenlyst på diverse fora av at de piratkopierer. Men, som sagt, jeg burde vel ha sett det ut i fra det du skrev, så da treffer jo ikke anklagen uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter virkelgi å ha prøvd å like spillet, sitter jeg igjen med....

 

 

Uff halvt skritt fremmover og ti bakover. Dette er jo bare et skriptet konsoll spill, at de første brettene i Crysis 1 skulle ende med dette er jo bare trist. Prøvdet å bite tennene sammen og fortsette men spillet er så banalt i sin scripting at jeg ikke orker...

 

Med forventninger jeg haddet til et Crysis spill gir jeg det 3 av 10 - haddet jeg foventet meg et scriptet konsoll spill kunne det sikkert blitt en mye bedre score, men i utgangspunktet liker jeg ikke konsoll fps så det haddet uansett vært feil mann til å utale meg om.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...