Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok trenger hjelp her, spiller som norge og aldri spillt før, ting gikk til helvete med en gang, ny faksjon ledet av broren min prøver å ta tronen, ble opprør i oppland.

 

Fikk sammlet en hær en angrip opprørene men ting gikk dårlig, mine 1200 man ble utlsettet, og de mista bare 45 menn, aner ikkke hvorfor.

Lenke til kommentar

Dårleg kvalitet/mangel på general frå din hær? Terrengbonus i deira favør? (Sjå etter små pluss- og minusteikn ved sida av hæren når kampen foregår).

 

Om du har ein jamstor hær med fienden så er det stort sett sånne faktorar som kan føre til katastrofale tap, i tillegg til den litt arcane "manøver"-greia som skjer under kamp. Stort sett medfører det berre at gode generalar gjør gode manøvre medan dårlege gjer, vel dårlege, men av og til kan ein nokså god general miste hovudet og fyre av ei serie dårlege manøvre i eit slag.

Lenke til kommentar

Hadde vel ikke noe general i det hele tatt da jeg ikke vet hvordan jeg gir en hær en general, gadd ikke ta toturialen, pleier å skjønne slike spill av meg selv, med det gjorde jeg ikke.

 

Tutorialen er ikke så god, anbefaler deg å se noen videoer på Youtube. Ellers kan du lese pcgamer sinn gjennomgang av spillet. Det dekker de fleste felt av spillmekanismene og gir deg en bedre forståelse av hvordan spillet fungerer.

 

- Selv om kampsystemet til CK2 er enkelt, er det ikke så enkelt at de med størst tropper vinner uansett. Du må velge generaler, du kan velge taktikk , Tenke på om de styrkene du har til rådighet de beste i dette terrenget? Feks, det er liten vits i å angripe med kavaleri mot fotsoldater i ett fjellområde. Du taper nesten uansett hvor mange soldater du har. Kan være bedre å la opprørerne komme til deg der du har fordelen.

 

Spørsmål du bør stille deg:

 

- Hvorfor gikk broren din til opprør? Er det noe du kunne ha gjort i forkant slik at han ikke gikk til opprør?

- Er det andre som støtte han? hvorofr gjør de det?

- Er det andre som er misfornøyd med deg? Hvis så, hva kan du gjøre med det?

 

Husk du har andre måter å holde ett rike sammen på, en kun med vold.

Lenke til kommentar

Har omsider kome i gang med nokre nye spel - eit der eg starta som konge av Frankrike, eit som hertugen av Hereford (eit av dei to store hertugdømma i Nord-England).

 

Båe to har vore mykje moro - satsa på det vestlege middelhavet som Frankrike, inkludert kontroll med Iberia, og det har gått påfallande bra. Ulikt dei kristne kongedømma på Iberia, så er eg stor nok til å valse over alt som finst av muslimar. Har gitt meg sjølv ein "house rule" om å ikkje angripe dei kristne der før muslimane er kasta ut, men eg tok over Genoa og Pisa kjapt. Republikkane er litt valdsamme etter sist patch.

 

I det andre spelet brukte eg 20 år på å ta livet av min bror og avkommet hans, men det var totally verdt det - no eig eg halve England, og har erobra ein god tredjedel av Irland. Harald Hardråde vann kampen om England i starten, så eg er faktisk ein vasall av Noreg - men ein vasall som er stor nok til at kongen er litt redd. Har åleine rundt 45% av hans totale hær, så eg går i grunn berre og ventar på at han skal angripe nokon passe store - Sverige, Danmark, Rus, Skottland - før eg fyrer av "meg som konge i England"-factionen min. :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke lært CK2 ordentlig før jeg hadde lest et par guider, sett noen videoer av andre som spilte og prøvd 2-3 New Games som gikk rett i dass. Først da skjønte jeg hva jeg måtte gjøre for å styre slik at riket mitt varte en stund, men det er fortsatt krevende og noen ganger umulig å få det hele til å henge sammen.

Lenke til kommentar

Hvordan starter man factions? Er man nødt til å være vasall for at det skal være mulig?

 

På min game går det forholdsvis stille for seg. De fleste av vasallene mine er glade i meg etter at jeg slo ned et "major revolt". Kongen av Frankrike vil stadig ha meg med på alskens usaklige kriger, etter at jeg giftet bort datteren min til en av sønnene hans. Ellers har Skottland kontroll over mesteparten av Iberia...

Lenke til kommentar

Hvordan får jeg økt technology outputen? Jeg vil forbedre keep og castle, men det går jo så tregt, brukte femti år på å nå en ny level på castle improvement, til tross for å ha satt den som focused, og til tross for at jeg da hadde en relativt smart leder + smart dude i rådet.

 

Forøvrig var det morsomt å starte opp i Irland på mitt første game og 110 år senere bli konge i Danmark, og eie provinser i de baltiske statene, Russland, Sverige, Polen og likevel bare ha to små regioner i Irland. Ja ja, har en greit stor hær og nok penger, piety og prestige til at det holder i fall noen skulle yppe seg. Samt kongen av Skottland, kongen av Aragon og kongen av Norge med på laget, alle som svogere. Greit å forme jentene mine til damer kongene sloss om å få gifte seg med. Ikke verst av en lusen count fra Irland. :p Og dette var til og med før jeg ble konge av Danmark. :D

Lenke til kommentar

Du kan sette en av disse rådsmedlemmene dine i regionen du oppgraderer for å få fart på byggingen, men det tar uansett lang tid. Jeg tror man rett og slett har gått for realistiske byggetider her.

 

Jeg tror jeg avventer et new game til Old Gods-expansion kommer ut. Jo mer komplett spillet er dess morsommere blir det og jeg er veldig glad for at de ikke lar spillet føles halvgjort men fyller ut alle hjørnene.

Lenke til kommentar

Tech har ein slags snøballeffekt, så jo lengre foran andre ligg med sin tech, jo raskare går det for deg å ta det igjen (litt som utvikling av teknologi IN REAL FEUDAL LIFE). Er stort sett ikkje vits i å bry seg om tech - berre å velje det du vil fokusere på og så gløyme det i ein generasjon eller to.

 

Skamlaus sjølvpromotering, forresten - har starta på ein oppdatert startguide til CK2, som går litt lenger inn i spelet. Ein steg-for-steg guide til å samle Irland og erklære seg sjølv konge, basically, med alt mulig rart forklart undervegs. Neppe superrelevant for folka som poster i denne tråden (sjølv om mesteparten av trafikken på bloggen min kjem nettopp frå akkurat denne tråden :p), men eg må liksom ta ansvar for at potensielle nye spelarar ikkje lar seg skremme vekk fordi dei ikkje heilt veit kva dei skal gjere når dei først har starta eit nytt spel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ooh, driver og venter på en Let's Play fra SA, men kan jo alltids følge med på guiden din også. ˆˆ

 

Spiller du vanilla eller CK+?

 

Satte forøvrig spymasteren min i et land i MIdt-Østen, og han klarte i det minste og skaffe meg techen til improved keep, en level til, men så har jeg godt tom for ting å bygge igjen. Jeg vet jeg ikke trenger å ha noe bygd hele tiden, men jeg foretrekker det. :p

Lenke til kommentar

Skamlaus sjølvpromotering, forresten - har starta på ein oppdatert startguide til CK2, som går litt lenger inn i spelet. Ein steg-for-steg guide til å samle Irland og erklære seg sjølv konge, basically, med alt mulig rart forklart undervegs. Neppe superrelevant for folka som poster i denne tråden (sjølv om mesteparten av trafikken på bloggen min kjem nettopp frå akkurat denne tråden :p), men eg må liksom ta ansvar for at potensielle nye spelarar ikkje lar seg skremme vekk fordi dei ikkje heilt veit kva dei skal gjere når dei først har starta eit nytt spel.

 

Høres bra ut. Har hatt lyst å kome inn i spelet, men ikkje heilt komt så langt endå. Skal sjekke ut dette seinare.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg trenger hjelp til å finne ut av noe som sikkert egentlig er kjempe enkelt.

 

Jeg dreiv å spilte crusader kings for en stund tilbake, så fant jeg ut at jeg skulle begynne å spille det litt igjen nå. Men nå har det kommet noen opdateringer som gjør at jeg ikke helt finner ut av noe. Jeg får opp den meldingen om at "demesne too big". Før var det så lett å gå inn å finne noen som jeg kunne tildele landområder, men nå finner jeg ikke det stedet igjen.. Var en slags søkefungsjon der jeg kunne ta vekk alle som allerdere hadde landområder og finne noen som likte meg godt og som ikke hadde noe eget landområde og styre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...