Gå til innhold

Tilbakeblikk: Codename: Iceman (PC, Mac, Amiga)


Anbefalte innlegg

Syntes det var herlig med den letthet livet endte i Sierra-universet. Budskapet var enkelt

 

"Oppfør deg som en tåpe og ikke tenk sykt godt gjennom konsekvensene av dine handlinger - og du vil dø".

 

Jeg frykter at puten-under-armen logikken til Lucasarts i ganske alvorlig grad har skadet vår konsekvensanalytiske evner. I Sierra-universet var det ingen kjære-mor, her beveget man seg konstant rundt på tærne og hadde seg selv å takke om man ble blåst til himmels fordi man ikke saumfarte hver bidige piksel - to ganger.

 

Selv beveger jeg meg aldri ut av døren her hjemme uten å fylle opp lommene med flest mulig ting. Helst tar jeg med en fullstappet ryggsekk.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syntes det var herlig med den letthet livet endte i Sierra-universet. Budskapet var enkelt

 

"Oppfør deg som en tåpe og ikke tenk sykt godt gjennom konsekvensene av dine handlinger - og du vil dø".

 

Jeg frykter at puten-under-armen logikken til Lucasarts i ganske alvorlig grad har skadet vår konsekvensanalytiske evner. I Sierra-universet var det ingen kjære-mor, her beveget man seg konstant rundt på tærne og hadde seg selv å takke om man ble blåst til himmels fordi man ikke saumfarte hver bidige piksel - to ganger.

 

Selv beveger jeg meg aldri ut av døren her hjemme uten å fylle opp lommene med flest mulig ting. Helst tar jeg med en fullstappet ryggsekk.

Ikke bruk opp alle pengene dine da jeg mener,skal du i butikken og ikke kan betale så er det game over.

(Ref KQ3,og muligheten for å spende alle gullmyntene på alkohol i tavernaen,for så å finne ut at du må kjøpe magiske ingredienser i butikken som du MÅ ha for å greie spillet).Ops...da sliter du.Det finns nemlig kun en pose gullmynter i HELE spillet.

Endret av Centurion
Lenke til kommentar

Når det kommer til eventyrspill så er fokuset for meg historie og gåteløsning, tilfredsheten kommer da av å greie gåtene, ikke av å unngå en haug med feilskjær. Hvis det blir umulig å komme videre eller dø fordi du glemte å ta med, ikke oppdaget osv ett nødvendig objekt i en tidligere fase som du ikke kan komme tilbake til, så er dette en design svakhet og ett potensielt stort irritasjonsmoment. Det er flere ganger hvor jeg har mistet lysten på spillet fordi jeg er nødt til å laste inn ett gammelt spill, og gå igjennom flere timer av ting jeg allerede har gjort, selv om det går noe raskere annen gang. Ja jeg burde ha lagret oftere, men hvor ofte skal det være nødvendig å lagre?

For mange irritasjonsmomenter og man kan begynne å spørre seg om man skal gidde å kjøpe neste spill fra samme utvikler.

 

Skal ikke nekte for at noen spill sjangre i dag syr litt vel store puter under armen på spilleren. Tror det er viktig å ett klart fokus på hva hoved elementene til ett spill er, og ha evt. konsekvenser der etter. Å ha en haug med konsekvenser for konsekvensers skyld blir feil i mine øyne, de må passe inn i game playet og spillet. Når vi ser på de klassiske eventyr spillene så er f. eks Police Quest en serie hvor jeg, hadde den vært ny i dag, akseptert lange flere dødelige og andre game over konsekvenser enn i f. eks Monkey Island serien (hadde den også vært ny). Rett og slett fordi Police Quest er mer "realistisk", og Monkey Island har mye mer fokus på humor og er mer tegneserieaktig.

For å ta eksemplet med varulver og sølvkuler. Hvis fokuset er på kamp, hva er galt med å vente med å gjøre kulene tilgjengelig til en kort stund før de faktisk blir nødvendig? Hvis gåte/problem løsning er en del av spillet, så hvorfor nekte spilleren å kunne komme seg tilbake til der det er mulig å få ta i kulene? Utfordringen er vel å finne ut av at man trenger sølvkuler for å drepe varulvene? Ikke å klare å ta de med seg på rett tidspunkt?

 

Kan ikke si at jeg husker spill som Police, Space, Kings og Heros Quest og Larry som spesielt ille, har ikke spilt alle i alle seriene, men en god del. En mulighet er at spillene var som de var den gangen, og det var vi vant med, Men når det kom nyere spill med bedre løsninger, så fremstår de eldre som verre enn de ble opplevd som nye. LucasFilm hadde også game over elementer i sine tidlige eventyr spill, i alle fall i Zak Mckracken og Maniac Mansion, ikke mange, men man kunne gjøre feil.

Lenke til kommentar

 

Skal ikke nekte for at noen spill sjangre i dag syr litt vel store puter under armen på spilleren.

 

I tilfelle noen mistolker, så kan det være på sin plass å påpeke at jeg i mitt innlegg benyttet satire og humoriserte over den overdrevne kritikken om at "spill påvirker så mye det kan gjøre deg til morder", her da ved å hevde Lucasarts-spill kan ha hatt en alvorlig effekt på vårt samfunn ^_^

Lenke til kommentar

 

 

 

Skal ikke nekte for at noen spill sjangre i dag syr litt vel store puter under armen på spilleren.

 

I tilfelle noen mistolker, så kan det være på sin plass å påpeke at jeg i mitt innlegg benyttet satire og humoriserte over den overdrevne kritikken om at "spill påvirker så mye det kan gjøre deg til morder", her da ved å hevde Lucasarts-spill kan ha hatt en alvorlig effekt på vårt samfunn ^_^

 

Ironien kom tydelig frem for min del, min kommentar om pute sying er mer en generell observasjon av utviklingen innenfor de forskjellige spillene jeg har spilt opp igjennom årene, og refererer til det Civilix er inne på.

 

Større puter er muligens en "naturlig" utvikling når antallet spillere har økt voldsomt opp igjennom årene, og andel casual spillere har nok blitt mye større enn hva det var for 20-30 år siden. Casual spillere er neppe interessert i å bruke masse tid på spille deler av spillet om igjen p.g.a. av at man har oversett en vital del for lenge siden, som i tillegg var vanskelig å oppdage o.l. Hvis disse også utgjør en stor andel av de som kjøper spill, i penger i alle fall, så overrasker det meg ikke i det hele tatt at spill utviklere velger å tilpasse seg disse.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Det har nok endel å gjør med at de som er store kunder av spill, gjerne er folk som meg, dvs menn som spillte fra de vokste opp, jeg er av den første genrasjonen der det var vanslig å spille som barn, og det viser seg at folk som er vokst opp med spilling gjerne fortsetter. Men jeg har ikke tid og ork til å perfeksjonere meg 100% i et spill for å få det til, til det har jeg isåfall mulitplayer. Man blir gjerne mer "casual" med årene i forhold til spill, man vil underholdes uten å bruke dag ut og dag inn på å bli ekstremt god. Jeg synes det er en positiv utvikling i det store og det hele, det er mange idiotiske spill mtp vanskelighetsgrad fra gamle dager.

 

Og hvor mange ordentlig vanskelige spill er egentlig klassikere?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Jeg kan ikke huske om jeg noensinne hadde Codename Iceman, men jeg vet at jeg synes dette spillet (selv for en "Hardcore" gamer som meg selv) høres litt i overkant urettferdig ut...

Når vi snakker om Baldurs Gate så må jeg legge til at den der biten med at man blir forgiftet og kan dø etter lang tid om man ikke gjør motgift-questen felte meg i BG EE også...

 

Edit: Bakgrunnen var at jeg og en kamerat fant ut at vi skulle farte gjennom spillet fortest mulig ved å ikke gjøre unødvendige quester. Vi ignorerte derfor den questen...

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar

Jeg husker jeg fikk Codename Iceman i en bundle tidlig på 90-tallet, sammen med Conquest of Camelot og the Colonel's Bequest. Tre Sierra adventures fra samme periode som ikke tilhørte noen av de kjente Quest-seriene. Av disse var utvilsomt Iceman den dårligste, og jeg ble sittende fast på navigering av ubåten. Husker likevel musikken godt, og stemningen i starten er god... Savner også den goodybaggen som Sierra adventures var på den tiden. De to andre spillene hadde også masse bøker og kart og gjenstander!

Lenke til kommentar

må bare skrive her at den lengste reisen har ett par sånne ting også

du må huske og hente skrutrekkeren på politistasjonen den er ikke synelig du må bare vide at den er der den er uten det så sliter du på kapittel 5.

 

dette gjelder orginal versonen der du kun er inne på politistasjonen en gang og ikke kommer inn etterpå.

 

i nylanseringen på steam/gog så er det fikset it så du kan gå tilbake inn igjen hvis du hadde glemt den..

hvis du vet hva du mangler, vel og merk for det sier ikke spillet noe om.

 

ett par andre ting som jeg ikke husker helt nøyaktig lenge siden jeg har spillt det nå.

 

 

blucoll

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...