Gå til innhold

Jorden angripes i Mass Effect 3 (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil påstå du tar feil der Zealuu, om flertallet syns 2'eren er vesentlig bedre så vil spillet sannynligvis bli omtalt som ett bedre spill generelt sett. Ikke for hver enkelt, nei, men i snitt over kundemassen. Og det er strengt tatt den de bryr seg om. Er redd gamere som liker litt mer hardcore spill er på vei ut, vi er for få at det er gunstig å skreddersy spill til. Rent økonomisk selvsagt.

Er ganske sikker på at selskap bedømmer spillene de utvikler objektivt, med tanke på tall som salg og generelle tilbakemeldinger. God tilbakemelding på ME1 og ME2 men ME2 selger mer? Da må det jo være bedre, for de fleste.

 

 

Jeg er fullstendig klar over at spillindustrien fungerer slik, og den (litt triste) retningen mot homogeniserte sjangerblandinger det hele tar. Jeg tror likevel ikke det er særlig hensiktsmessig å bruke salgstall og metacritic som en kvalitetsfasit.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Bedrifter må selvsagt basere seg på salgstall, og bruker sikkert metacritic sammen med salgstall for å danne seg et inntrykk av hvordan spillet deres har gjort det i kommersiell sammenheng. Generell kundetilfredshet tror jeg likevel at metacritic og liknende er et dårlig mål for: Metacritic er fremdeles bare et aggregat av anmeldere som gir 7-10 til alt med et middels eller over budsjett, og veldig lite konstruktive brukere som belønner spill enten med 1 eller 10 alt etter dagens humør og spillets plattform.

 

Men nå tenkte jeg ikke egentlig på bedriftene, men oss, da jeg sa at det ikke var særlig hensiktsmessig å bruke metacritic (eller salgstall) som fasit i en diskusjon om hvilket spill i en serie man foretrekker.

Lenke til kommentar

Bedrifter må selvsagt basere seg på salgstall, og bruker sikkert metacritic sammen med salgstall for å danne seg et inntrykk av hvordan spillet deres har gjort det i kommersiell sammenheng.

 

Metascore kan faktisk virke som den absolutt viktigste statistikken for mange utgivere, og når man er ute på turer er det ikke rent sjeldent at en hel spillkatalogs kvalitet kvantifiseres med disse tallene uten noen utdyping. Det er jo passe kjedelig for oss som bruker mye tid og energi på å virkelig argumentere for avgjørelsen vår, men er vel symptomatisk for hvor kynisk og vinn/forsvinn bransjen har blitt.

Lenke til kommentar

Mass Effect -> Mass Effect 2: To år og to måneder mellom lanseringene. Mass Effect 2 ble lansert til to platformer.

 

Mass Effect 2 -> Mass Effect 3: Under to år mellom lanseringene. Mass Effect 3 blir lansert til tre platformer.

 

Mass Effect 3 rager høyt på ønskelisten, men jeg frykter at spillet kommer til å lide pga de endrede forholdene. Jeg håper faktisk at spillet blir utsatt til 2012.

Lenke til kommentar

Mass Effect -> Mass Effect 2: To år og to måneder mellom lanseringene. Mass Effect 2 ble lansert til to platformer.

 

Mass Effect 2 -> Mass Effect 3: Under to år mellom lanseringene. Mass Effect 3 blir lansert til tre platformer.

 

Mass Effect 3 rager høyt på ønskelisten, men jeg frykter at spillet kommer til å lide pga de endrede forholdene. Jeg håper faktisk at spillet blir utsatt til 2012.

Jul 2011, helt nye grafikkort igjen, denne gangen på 28nm prosess, og vil ifølge NVIDIA være 4 ganger raskere enn dagens grafikkort ... kommer til å bli bonanza med nye grafikkort og kule nye spill.

Lenke til kommentar

Jeg kan kort og greit ikke være enig i at ME2 er et bedre spill eller spillopplevelse enn ME1. Det stemmer sikkert for de som ønsker å skyte ting, men ikke alle gamere der ute er så simplistiske. ME2 har flere hull i storien enn en gjennomsnittlig sil, og det trekker kraftig ned. Nå til dags liker jeg spill mye pga story, og ME1 gjorde en strålende jobb her. Så kommer ME2 ut og ødelegger alt som er bygt opp i ME1. Dette skulle være en trilogi fra starten av, så jeg synes det er helt utrolig at spillene og storiene er så dårlig sydd sammen. Skal ikke begynne å gå inn på en del av hullene, da blir jeg sittende her i kveld, og det har sikkert blitt dekt tidligere i mer relevante tråder. Men jeg må bare riste på hodet i skuffelse over at en såpass profesjonell utvikler som Bioware kan gjøre så elementære feil. Og så mange.

 

Siden ME3 kommer til å bli en klone av ME2, mer eller mindre, kommer jeg ikke til å kjøpe spillet. Jeg er ikke interessert i et nytt skytespill. Syns det er trist at selv Bioware nå beveger seg i den retningen, og "dummer" ned spill i Mass Effect og Dragon Age serien. Lettere å pumpe ut spill når man fokuserer lite på story og inventory, og bare slenger ut litt våpen og fiender og bruke dem på. Sikkert billigere og raskere. Men spillene blir av dårligere kvalitet, og det er her BioWare tidligere har stått over andre. Det er i ferd med å endre seg. Og det syns jeg er trist.

 

Regner med reviews også i framtiden vil glatte fint over de store hullene i historien og gjøre jobben sin som markedsførere, men jeg lar meg ikke lure. Ikke igjen. Denne gangen får FPS fansen ha ME serien i fred for min del.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvordan folk kan synes historien i spill 1 er fantastisk, men i spill nummer 2! Nei, der er historien så dårlig og hullete at ting faller i biter. Jeg kan forstå at spillere ikke liker endringene i spillmekanikken. Historiemessig er spillene ganske like og hullete eller ikke hullete helt avhengig av det personlige perspektiv.

 

P.S. Den såkalte FPS fansen liker ikke tredje person skytespill så de holder seg nok langt unna ME universet med mindre perspektivet blir flyttet til første person. Det skjer definitivt ikke.

Lenke til kommentar

Mass Effect -> Mass Effect 2: To år og to måneder mellom lanseringene. Mass Effect 2 ble lansert til to platformer.

 

Mass Effect 2 -> Mass Effect 3: Under to år mellom lanseringene. Mass Effect 3 blir lansert til tre platformer.

 

Mass Effect 3 rager høyt på ønskelisten, men jeg frykter at spillet kommer til å lide pga de endrede forholdene. Jeg håper faktisk at spillet blir utsatt til 2012.

 

Det er en tanke som ligger og murrer i bakhodet mitt også, men vi kan nok regne med at ME3 var påbegynt en god stund før ME2 ble ferdig. Det er bare å håpe at de vet hva de gjør. :)

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvordan folk kan synes historien i spill 1 er fantastisk, men i spill nummer 2! Nei, der er historien så dårlig og hullete at ting faller i biter.

 

For min del er historien like tett eller hullete i begge spillene, men jeg synes ikke det er unaturlig å synes at den historien man følger i ME1 rett og slett er mer interessant enn den man følger i ME2 - selv om det i prinsippet er to kapitler av samme fortelling.

 

Kanskje det har noe med at man føles som en intergalaktisk barnehageassistent som drar rundt og hanker inn unger som er i trøbbel/ikke kan oppføre seg/er skikkelig rare. Eller kanskje det er at hele "omgomg vi må skynde oss!"-følelsen de prøver å etablere fordi man opererer undet et looming threat-scenario forsvinner fordi man alltid, uansett, har tid til å i ro og mak dra rundt og rydde opp i livene til alle barnehagebarna dine. Mannskapet (med hederlige unntak som Mordin) er litt kjedeligere, alt av semi-interessante twister er fraværende, og hele "dette er den mørke delen av historien"-vinklingen med den litt ekstra mørke fargepaletten, at alle kan dø og at alt generelt er trist føles litt krampeaktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...