Gå til innhold

Clockers guide to NF7 v1.01


formann

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at noen overklokkingsfantaster konsekvent kutter hull i kabinettplata som hovedkortet festes i. Dette pga utformingen av både southbridge, northbridge og enkelte andre chips som i stor grad stråler varme nedover mot hovedkortet. Kan altså tjene en del på å ha sirkulasjon på baksiden av hovedkortet.

 

Lurer på om det var på ocshoot jeg leste det.

 

Såvidt jeg har fått med meg er det ganske mange av chippene som produseres i dag som stråler varme "feil vei". Blandt annet har flere produsenter av prosjektører begynt å bruke hovedkort i varmeledende aluminium for å gi disse chippene mulighet til å kvitte seg med varme. (tror det var lyd&bilde jeg leste det i)

 

DrErling

 

PS: en annen plass for å finne info på nf7-s klokking er http://www.8rdafaq.com/Abit_nForce2/index.php

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig CPU jeg har fått tak i,klokker som sagt ganske lett opp til 210 fsb,men prøver jeg 11x200 er det totalt natt,øker vcore gradvis og kjører prime95 opp til 1.8 får jeg feil melding i prime,øker jeg enda mer på vcore fryser hele systemet etter et lite minutt med prime.

 

Får vel slå meg til ro med at 10.5x205 blir det beste jeg får skivst ut av denne chippen :-(

 

edit:skrev feil fsb

Lenke til kommentar

Blåse mot baksiden eller ned på mosfets? Skal snart ha meg vannkjøling, og da skal CPU klokkes mer og kjøres på noe rundt 2 volt. Høy FSB blir vel ikke noe alternativ for meg da CPU hater høyere FSB enn 200Mhz..

Siden jeg ikke skal klokke FSB noe særlig, tror du jeg klarer meg uten kjøling på SB og Mosfets? Hadde jeg hatt penger og termetisk teip så skulle jeg vurdert å festet noen sinks, siden jeg har lyst å beholde garantien.

Har god luftflyt i kabinettet, og etter hva jeg har kjent så blit SB varmere enn Mosfetsene på hovedkortet.

 

Viften burde monteres slik at den blåser ned på mosftes og hk. Om du monterer en vifte så holder det. Siden du ikke skal kjøre så høy fsb så trenger du nok ikke kjøling på SB. Der merker du fort på lyden feks. Selve chipen er laget for å tåle en viss varme, og opp til 200 FSB så tror jeg nok du klarer deg uten.

Bruker ikke det innebygde lydkortet, da jeg spiller en del Counter-Strike og ikke var fornøyd med hvordan lyden oppførte seg. Det vare bare et eneste ekko helvete.. Mulig dette går ann å fixes, men hvorfor begynne å tulle når man allerede har et perfekt oppsett?

Hadde vært fint om jeg bare kunne brukt det innebygde, da det er litt bedre enn mitt Soundblaster Live 1024 player... Brukte begge lydkortene en stund, SB live på CS og soundstorm på alt annet, men bruker den optiske kabelen på den stasjonære CD-spilleren så det ble ikke noe langvari greier.

Lenke til kommentar

Blåse mot baksiden eller ned på mosfets? Skal snart ha meg vannkjøling, og da skal CPU klokkes mer og kjøres på noe rundt 2 volt. Høy FSB blir vel ikke noe alternativ for meg da CPU hater høyere FSB enn 200Mhz..

Siden jeg ikke skal klokke FSB noe særlig, tror du jeg klarer meg uten kjøling på SB og Mosfets? Hadde jeg hatt penger og termetisk teip så skulle jeg vurdert å festet noen sinks, siden jeg har lyst å beholde garantien.

Har god luftflyt i kabinettet, og etter hva jeg har kjent så blit SB varmere enn Mosfetsene på hovedkortet.

 

Viften burde monteres slik at den blåser ned på mosftes og hk. Om du monterer en vifte så holder det. Siden du ikke skal kjøre så høy fsb så trenger du nok ikke kjøling på SB. Der merker du fort på lyden feks. Selve chipen er laget for å tåle en viss varme, og opp til 200 FSB så tror jeg nok du klarer deg uten.

Bruker ikke det innebygde lydkortet, da jeg spiller en del Counter-Strike og ikke var fornøyd med hvordan lyden oppførte seg. Det vare bare et eneste ekko helvete.. Mulig dette går ann å fixes, men hvorfor begynne å tulle når man allerede har et perfekt oppsett?

Hadde vært fint om jeg bare kunne brukt det innebygde, da det er litt bedre enn mitt Soundblaster Live 1024 player... Brukte begge lydkortene en stund, SB live på CS og soundstorm på alt annet, men bruker den optiske kabelen på den stasjonære CD-spilleren så det ble ikke noe langvari greier.

 

Hadde samme problemet er dette pga av varm sb eller pga klokk og volt økning i det heletatt?

Lenke til kommentar

Tror det har med Soundstorm å gjøre, det har ingeting med klokking eller øking av volt å gjøre.

Skulle ønske jeg visste hva jeg skulle stille på slik at jeg slapp ekko møkka.

Har en commando i CS som gjør at jeg hører litt bedre stereo og kan da fatte letter hvor folk er på brettet. Er den kommando på når jeg bruker sounstorm så er det som jeg så, et ekkohelvete. Slår jeg av den kommandoen så blir det borte, men da har jeg ikke lyden jeg vil ha lenger heller, og da er vitsen borte.

s_a3d "0"

s_eax "1"

 

Det var de 2 kommandoene. s_eax set til 1 så før jeg litt bedre stereo. Er denne satt til 1 på soundstorm så blir det ekko. Det kan hende det har noe med eax støttet eller instillingene til soundstorm er i forhold til SB live å gjøre, men ikke f. om jeg gir fra meg SB live 1024 så lenge jeg spiller CS... :D

Lenke til kommentar
Tror det har med Soundstorm å gjøre, det har ingeting med klokking eller øking av volt å gjøre.  

Skulle ønske jeg visste hva jeg skulle stille på slik at jeg slapp ekko møkka.  

Har en commando i CS som gjør at jeg hører litt bedre stereo og kan da fatte letter hvor folk er på brettet. Er den kommando på når jeg bruker sounstorm så er det som jeg så, et ekkohelvete. Slår jeg av den kommandoen så blir det borte, men da har jeg ikke lyden jeg vil ha lenger heller, og da er vitsen borte.  

s_a3d "0"  

s_eax "1"  

 

Det var de 2 kommandoene. s_eax set til 1 så før jeg litt bedre stereo. Er denne satt til 1 på soundstorm så blir det ekko. Det kan hende det har noe med eax støttet eller instillingene til soundstorm er i forhold til SB live å gjøre, men ikke f. om jeg gir fra meg SB live 1024 så lenge jeg spiller CS...

 

Har akkurat samma shiat problemet, men jeg tok nå bare s_eax 0 igjen jeg når jeg merka at lyden var totalt fakkøpp på aztec engang jeg, og nå funker'n fint igjen...

Lenke til kommentar
Du kan stille på effektbruken i soundstorm-kontrollpanelet, bare og stille ned på ekkoet der så blir det bedre. Men forsåvidt er Creative sim EAX mye bedre enn nVidia sin(ikke så rart egentlig )

 

eh ja ok, hvor? hakkje så mykkje peil på integrert shiat på hovedkortet jeg sjø...

Lenke til kommentar
eh ja ok, hvor? hakkje så mykkje peil på integrert shiat på hovedkortet jeg sjø...

 

Det lille ikonet du har nede i høyre hjørne(ved klokka), dobbeltklikk på det så får du opp kontrollpanelet til lyden på nForce hk. Derifra er det ganske selvforklarende ;)

 

(hvis du har gammle drivere kan det hende at ikke du har alle alternativa, oppdater til nyaste nå vill du få muligheter til å stille på det meste(bruker selv 2.78 driverene fra MSI på både MSI K7N2 og ASUS K7N266-VM).)

Lenke til kommentar
eh ja ok, hvor? hakkje så mykkje peil på integrert shiat på hovedkortet jeg sjø...

 

Det lille ikonet du har nede i høyre hjørne(ved klokka), dobbeltklikk på det så får du opp kontrollpanelet til lyden på nForce hk. Derifra er det ganske selvforklarende ;)

 

(hvis du har gammle drivere kan det hende at ikke du har alle alternativa, oppdater til nyaste nå vill du få muligheter til å stille på det meste(bruker selv 2.78 driverene fra MSI på både MSI K7N2 og ASUS K7N266-VM).)

 

heh ække no problem her allikavæl. Cs uten s_eax 1 funker helt fint og lyden er vanlig... så jeg gidder ikke jeg :wink:

Lenke til kommentar
Merkelig CPU jeg har fått tak i,klokker som sagt ganske lett opp til 210 fsb,men prøver jeg 11x200 er det totalt natt,øker vcore gradvis og kjører prime95 opp til 1.8 får jeg feil melding i prime,øker jeg enda mer på vcore fryser hele systemet etter et lite minutt med prime.

 

Får vel slå meg til ro med at 10.5x205 blir det beste jeg får skivst ut av denne chippen :-(

 

edit:skrev feil fsb

 

Jepp Formann meg igjen her ;-)

 

Har du noen forklaring/løsning på dette problemet?

Kjører nå 10x210 på 1.7 vcore,går som hakka møkk,tror jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner av MP og FSB(og økt Vcore steg for steg) for å kunne komme over 2100Mhz stabilt.

Synes dette er merkelig siden "alle" andre bare kan pøse på volt for å kunne komme høyere.

Lenke til kommentar
Merkelig CPU jeg har fått tak i,klokker som sagt ganske lett opp til 210 fsb,men prøver jeg 11x200 er det totalt natt,øker vcore gradvis og kjører prime95 opp til 1.8 får jeg feil melding i prime,øker jeg enda mer på vcore fryser hele systemet etter et lite minutt med prime.

 

Får vel slå meg til ro med at 10.5x205 blir det beste jeg får skivst ut av denne chippen :-(

 

edit:skrev feil fsb

 

Jepp Formann meg igjen her ;-)

 

Har du noen forklaring/løsning på dette problemet?

Kjører nå 10x210 på 1.7 vcore,går som hakka møkk,tror jeg har prøvd alle mulige kombinasjoner av MP og FSB(og økt Vcore steg for steg) for å kunne komme over 2100Mhz stabilt.

Synes dette er merkelig siden "alle" andre bare kan pøse på volt for å kunne komme høyere.

 

Det virker på meg som om du rett og slett har fått en cpu som klokker dårlig. Hva er steppingen på den?

Har du prøvd å kjøre feks 166*13 eller 13,5 ?

Om den ikke engang poster på 200*11 så ser det så lyst ut for den cpu´n. Desverre.

Lenke til kommentar
Gooo forklaring det der :)

 

1. Men du som er så abit nf7 frelst vet kansje hva vcc (i hardware monitor) er og hvorfor den øker drastisk fra 166 - 170+ FSB.

Spretter opp fra 2.72 stegvis fra 166 til 170 ved alt over 170 mhz ligger den på over 3v og da begynner HM å komme med ekle advarsler.

Hvordan kan jeg få den til å bli "normal" igjen? Tar noe skade av det?

 

2. Hvor pålitelige er spenningsmålerne på kortet?

Med min Antec Truecontrol psu, har jeg med exsternt multimeter justert spenningene helt perfekt (i følge MM), men hovedkortet viser 11.86 på + 12v og +4.92v på 5 volt.

Har jeg et litt håpløst hk(NF7-s v2.0) eller er det normalt? Noe jeg kan gjøre med det?

 

Jeg bruker ikke hardware doctor/monitor, så jeg er ikke helt sikker, men mener å huske at Vcc var ram spenning (vdimm). Jeg har satt grensen til 3.1v .. og tviler på at det er noen fare. Det som er litt rart er at din styrer seg selv i takt med FSB. På en annen side så er det helt vanlig at NF7 kortene overvolter en del på ramen.

 

Jeg tror ikke spennings målerne på HK er helt korrekte, men jeg siden multimeteret mitt er av type 199,90 på osb så kan jeg ikke være helt sikker.

Når MBM5 viser 11,86v så viser multimeteret mitt 12.10v. Jeg har et billig chieftek PSU så det hadde ikke forundret meg om spenningene ligger litt under det de skal. Skal jeg finne ut av dette så må jeg nok skaffe meg litt dyrere og mer presist utstyr :-?

 

Ved avvik på hundredeler og tiendeler av volt så er det ofte kalibreringen som ikke er 100%. Det kan svare seg å samenligne mot flere instrumenter og da vil men oftest se en viss spredning på måleverdiene.

 

Det kan godt være at HW montoren ikke er så veldig gal heller, men skal du være sikker så bør du måle med et nykalibrert volt meter.

Lenke til kommentar
Det virker på meg som om du rett og slett har fått en cpu som klokker dårlig. Hva er steppingen på den?

Har du prøvd å kjøre feks 166*13 eller 13,5 ?

Om den ikke engang poster på 200*11 så ser det så lyst ut for den cpu´n. Desverre.

 

Med poste så mener du??

 

Jeg får faktisk startet XP på 11x200 og kjørt noen minutter med prime95 før ting låser seg,problemet er at uansett hvor mye volt jeg pøser på skjer det samme,dvs på lavere volt får jeg bare programmvare feil,mens på høyere låser hele maskinen seg...

Har prøvd 13x166 funket gjennom prime men 5 minutter med ET så må jeg avslutte p.g.a feilmelding...

Lenke til kommentar
Det virker på meg som om du rett og slett har fått en cpu som klokker dårlig. Hva er steppingen på den?

Har du prøvd å kjøre feks 166*13 eller 13,5 ?

Om den ikke engang poster på 200*11 så ser det så lyst ut for den cpu´n. Desverre.

 

Med poste så mener du??

 

Jeg får faktisk startet XP på 11x200 og kjørt noen minutter med prime95 før ting låser seg,problemet er at uansett hvor mye volt jeg pøser på skjer det samme,dvs på lavere volt får jeg bare programmvare feil,mens på høyere låser hele maskinen seg...

Har prøvd 13x166 funket gjennom prime men 5 minutter med ET så må jeg avslutte p.g.a feilmelding...

 

POST - Power On Self Test .. det er det første som skjer når du starter pc´n. Alså menes det at man får skjermbilde, og ramen teller opp osv.

 

Funker spill ol. når du kjører 200*11 ? Det hender at Prime krangler litt "uten" grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...