Gå til innhold

Clockers guide to NF7 v1.01


formann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gooo forklaring det der :)

 

1. Men du som er så abit nf7 frelst vet kansje hva vcc (i hardware monitor) er og hvorfor den øker drastisk fra 166 - 170+ FSB.

Spretter opp fra 2.72 stegvis fra 166 til 170 ved alt over 170 mhz ligger den på over 3v og da begynner HM å komme med ekle advarsler.

Hvordan kan jeg få den til å bli "normal" igjen? Tar noe skade av det?

 

2. Hvor pålitelige er spenningsmålerne på kortet?

Med min Antec Truecontrol psu, har jeg med exsternt multimeter justert spenningene helt perfekt (i følge MM), men hovedkortet viser 11.86 på + 12v og +4.92v på 5 volt.

Har jeg et litt håpløst hk(NF7-s v2.0) eller er det normalt? Noe jeg kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Gooo forklaring det der :)

 

1. Men du som er så abit nf7 frelst vet kansje hva vcc (i hardware monitor) er og hvorfor den øker drastisk fra 166 - 170+ FSB.

Spretter opp fra 2.72 stegvis fra 166 til 170 ved alt over 170 mhz ligger den på over 3v og da begynner HM å komme med ekle advarsler.

Hvordan kan jeg få den til å bli "normal" igjen? Tar noe skade av det?

 

2. Hvor pålitelige er spenningsmålerne på kortet?

Med min Antec Truecontrol psu, har jeg med exsternt multimeter justert spenningene helt perfekt (i følge MM), men hovedkortet viser 11.86 på + 12v og +4.92v på 5 volt.

Har jeg et litt håpløst hk(NF7-s v2.0) eller er det normalt? Noe jeg kan gjøre med det?

 

Jeg bruker ikke hardware doctor/monitor, så jeg er ikke helt sikker, men mener å huske at Vcc var ram spenning (vdimm). Jeg har satt grensen til 3.1v .. og tviler på at det er noen fare. Det som er litt rart er at din styrer seg selv i takt med FSB. På en annen side så er det helt vanlig at NF7 kortene overvolter en del på ramen.

 

Jeg tror ikke spennings målerne på HK er helt korrekte, men jeg siden multimeteret mitt er av type 199,90 på osb så kan jeg ikke være helt sikker.

Når MBM5 viser 11,86v så viser multimeteret mitt 12.10v. Jeg har et billig chieftek PSU så det hadde ikke forundret meg om spenningene ligger litt under det de skal. Skal jeg finne ut av dette så må jeg nok skaffe meg litt dyrere og mer presist utstyr :-?

Lenke til kommentar
Najs guide forman men jeg har noen få spørsmål

 

Har agp spenning mye og si og vil feks 1.5 v kunne gjøre systemet ustabilt?

er det veldig mye å tjene på mosfet heatsinks?

 

keep up the good work :woot:

 

Mange opplever ustabilitet ved høy fsb uten økt agp spenning, men det er ikke sikkert det gjelder for ditt kort. Du kan jo bare prøve å sette den ned og se hva som skjer. Noen ganger har det mye å si, andre ganger ikke.

Man tjener ikke så mye på mosfetsinks før man kommer over 1.9-2.0vcore.. man får da en litt mer ustabil spenningskurve uten kjøling. Selve mosfetene er designet for å stråle varmen ut på baksiden, alså ned mot hovedkortet, så det kan være et veldig godt/bedre alternativ montere en vifte som blåser mot det området.

Lenke til kommentar
nåja, så du gikk for "sinkz" altså... :wink: mente jeg retta på den jeg... :roll:

 

Hmm.. det kan se ut som om jeg har lagt ut kladden, og ikke den som var ferdig rettet.. :roll:

 

Jaja.. får rette litt da. Er temmelig trett nå, så jeg kan tenke meg det er mye vits.. hehe

Lenke til kommentar

Hei igjen Formann.

Nå lurer jeg på disse ram timingene,jeg har twinmos 3200 m/winbond.

 

Er ikke CL 2.5 på disse?? altså må vel min ram timing se sånn ut -->2.5-3-2-11

Eller er jeg helt på jordet nå?

(Ser at når jeg setter disse på optimal i bios får jeg CL på 3.0)

 

Sålangt har guiden hjulpet meg til å kunne kjøre stabilt på 10x200 uten å øke vcore og på 10.5x205 med å øke vcore til 1.7 og vdimm,agp etc opp ett "hakk" :-)

 

Har trukket litt tidlige sluttninger tidligere med ting jeg trodde var stabilt (før jeg hørte om prime95....)

Lenke til kommentar
Hei igjen Formann.

Nå lurer jeg på disse ram timingene,jeg har twinmos 3200 m/winbond.

 

Er ikke CL 2.5 på disse?? altså må vel min ram timing se sånn ut -->2.5-3-2-11

Eller er jeg helt på jordet nå?

(Ser at når jeg setter disse på optimal i bios får jeg CL på 3.0)

 

Sålangt har guiden hjulpet meg til å kunne kjøre stabilt på 10x200 uten å øke vcore og på 10.5x205 med å øke vcore til 1.7 og vdimm,agp etc opp ett "hakk" :-)

 

Har trukket litt tidlige sluttniger tidligere med ting jeg trodde var stabilt (før jeg hørte om prime95....)

 

Morn du.

Twinmos /m Winbond kommer med SPD timings: 2.5-4-4-7 tror jeg.. men de klarer lett 2-2-2-6/5 som gir mye bedre ytelse. Du kan helt trygt kjøre 2.8vdimm.. skulle tro 2.9 også går bra, men jeg tar ikke noe ansvar for å si det sånn. Jeg kjører 2.9 (2.96)vdimm konstant, og har ikke svidd noen brikker ennå.

 

Abit NF7 surrer litt med timings har jeg merket.. den finner ikke riktige SPD timings på noen av mine brikker. Men det spiller ingen rolle egentlig, for man har jo Expert settingen som lar deg stille disse selv.

Lenke til kommentar
Ikke f.... om jeg får startet med 2-2-2-6/5 :-(

Beste jeg klarer er 2.5-3-3-8

Lurer på om jeg kanskje ikke har fått winbond som jeg bestillte,kan det være grunnen??

 

Edit: kjører nå også med 2.8 i vdimm

 

Det er bare å se på brikkene.. det skal stå Winbond på dem, eller så skal de ha winbond logoen... en slags W.

Du skal kikke på selve chippene. Om det står CH-5 på dem så kan du ikke kjøre tRCD under 3. Siden du ikke får bootet så har du sikkert CH5. Prøvd da med 2-3-2-6 eller 2-3-3-6.

Lenke til kommentar
Najs guide forman men jeg har noen få spørsmål

 

Har agp spenning mye og si og vil feks 1.5 v kunne gjøre systemet ustabilt?

er det veldig mye å tjene på mosfet heatsinks?

 

keep up the good work  :woot:

 

Mange opplever ustabilitet ved høy fsb uten økt agp spenning, men det er ikke sikkert det gjelder for ditt kort. Du kan jo bare prøve å sette den ned og se hva som skjer. Noen ganger har det mye å si, andre ganger ikke.

Man tjener ikke så mye på mosfetsinks før man kommer over 1.9-2.0vcore.. man får da en litt mer ustabil spenningskurve uten kjøling. Selve mosfetene er designet for å stråle varmen ut på baksiden, alså ned mot hovedkortet, så det kan være et veldig godt/bedre alternativ montere en vifte som blåser mot det området.

 

Blåse mot baksiden eller ned på mosfets? Skal snart ha meg vannkjøling, og da skal CPU klokkes mer og kjøres på noe rundt 2 volt. Høy FSB blir vel ikke noe alternativ for meg da CPU hater høyere FSB enn 200Mhz..

Siden jeg ikke skal klokke FSB noe særlig, tror du jeg klarer meg uten kjøling på SB og Mosfets? Hadde jeg hatt penger og termetisk teip så skulle jeg vurdert å festet noen sinks, siden jeg har lyst å beholde garantien.

Har god luftflyt i kabinettet, og etter hva jeg har kjent så blit SB varmere enn Mosfetsene på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Blåse mot baksiden eller ned på mosfets? Skal snart ha meg vannkjøling, og da skal CPU klokkes mer og kjøres på noe rundt 2 volt. Høy FSB blir vel ikke noe alternativ for meg da CPU hater høyere FSB enn 200Mhz..

Siden jeg ikke skal klokke FSB noe særlig, tror du jeg klarer meg uten kjøling på SB og Mosfets? Hadde jeg hatt penger og termetisk teip så skulle jeg vurdert å festet noen sinks, siden jeg har lyst å beholde garantien.

Har god luftflyt i kabinettet, og etter hva jeg har kjent så blit SB varmere enn Mosfetsene på hovedkortet.

 

Viften burde monteres slik at den blåser ned på mosftes og hk. Om du monterer en vifte så holder det. Siden du ikke skal kjøre så høy fsb så trenger du nok ikke kjøling på SB. Der merker du fort på lyden feks. Selve chipen er laget for å tåle en viss varme, og opp til 200 FSB så tror jeg nok du klarer deg uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...