Gå til innhold

Clockers guide to NF7 v1.01


formann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spørsmål: Er det noen ytelsesmessig forskjell på å sette fsb/ddr til 3/3, 4/4, 5/5 eller 6/6.

Hva er forskjellen? (hvis det er noen)

 

Det skal ikke være noen forskjell.

 

BTW: Vi må ikke glemme at vi snakker om Abit NF7, og alt er mulig. Disse kortene er veldig rare noen ganger. Det hadde ikke forundret meg om du plutselig klarte 5mhz FSB ekstra etter å ga byttet fra 5/5 til 3/3.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
formann, jeg har abit nf7-s 2.0 og corsair 2700 ram, cpu ligger på 30c idle, jeg vil ikke klokke mye, men litte grann, hva bør jeg stille på?

 

er litt tom på dette området..

 

Tar meg den frihet å svare selv om spørsmålet var adressert formann...

 

Still opp fsb fra 166 til 200 og multiplier ned til 10. De aller aller fleste xp2500 klarer 2ghz uten å nykke. Det det kommer an på er minnet ditt.

 

Når jeg sier still fra 166 til 200 så er det greit å ta det i små steg, altså f.eks prøv 180fsb, så 190fsb og så 200fsb hvis dette er stabilt. Prøv å holde fsb/minne ratio til 6/6. (for å nå 200mhz på minnet kan det være en idè å sette timingene litt høyere, altså f.eks 3-3-3-11 når du tester)

 

Hvis alt dette er stabilt, så er det bare å tweake enda mere. Litt opp, teste, dersom stabilt, litt til opp, teste, dersom stabilt, enda litt til opp...

 

DrE

Lenke til kommentar
Jeg har NF7 v2.0,xp2400,2*256mb twinmos m/winb

 

klarer 230x8,x8.5,x9 så stopper d .. men jeg kan kjøre 220x11 og 200x12

noen som har peiling på hvorfor ikke jeg kan kjøre 230x10.5 eller en fix ?

har instillingene på 2.5-3-2-6

 

Hvilken bios anbefales ?

 

Dette er et kjent problem.. om det ikke funker å kjøre høyere VDD så må man ty til loddebolten for å komme videre. VDD mod og muligens en cap-mod må til da..

Lenke til kommentar
hva i huleste er cap-mod? :o

 

det hjelper altså å voltmodde chipsett? er jo ikke fsb i seg selv som stopper, men kombinasjonen. men du sier altså at det hjelper likevel? :shrug:

 

Stemmer.. kombinasjonen er vanskelig. Med lav multi så har jeg ingen problemer med å kjøre 246Mhz FSB i dual-channel.. problemene kommer når du samtidig kjører høy multi, for da blir NB mer stresset, og strømforsyningen i kortet begynner å slite med å levere nok.

 

Cap-mod er kondensator-mod.. man lodder på noen ekstra kondensatorer på kortet for å stabilisere spenningene. De som har prøvd dette har fått kjørt litt høyere FSB med høy multi.

Lenke til kommentar
men hjelper det da med en voltmod av chipsettet, eller er det strømforsyningen som bremser likevel?

 

Det skal egentlig hjelpe med VDD mod for å komme litt videre, men det funket ikke på kortet mitt. NF7 er som sagt noen rare dyr, og det er kjempeforskjeller på kortene. Noen klokker best med bios 1.0 .. andre med 1.6 eller 1.8 .. samme gjelder med mods. Noen drar nytte av VDD-mod, andre ikke.

 

Takk for kjemperaskt svar! Får hovedkortet imorgen da det var noe kluss med det.. Hva er standard multiplier da?

 

Det er ikke noe som heter standard multiplier på et hovedkort.. det er CPU som kommer med MP.. og den avhenger av den spesifiserte hastigheten.

Lenke til kommentar
taper man ikke ytelse på andre måter eller får bugger når man bruker en så gammel bios versjon som 1.0?

 

Noen andre som har opplevd at voltmod hjelper eller ikke?

Oh yes.. bios1.0 bugger så det holder i mange tilfeller. Det er mange spill jeg ikke får kjørt når jeg har overklokket. 3dmark er heller ikke mulig å kjøre med mindre jeg klokker langt ned.

Lenke til kommentar
taper man ikke ytelse på andre måter eller får bugger når man bruker en så gammel bios versjon som 1.0?

 

Noen andre som har opplevd at voltmod hjelper eller ikke?

Oh yes.. bios1.0 bugger så det holder i mange tilfeller. Det er mange spill jeg ikke får kjørt når jeg har overklokket. 3dmark er heller ikke mulig å kjøre med mindre jeg klokker langt ned.

Jeg har bios 1.0 nå, og den funker fint for meg :)

men ville heller ha 1.6, men problemet er at jeg ikke får oppgradert bios, kortet har blitt helt umulig nå,.. Noen råd ? Jeg tror at med en annen bios og litt flaks klarer jeg å laste bios på 250*10.5. Men som sagt, klikker før jeg kommer inn i windows.

Lenke til kommentar
taper man ikke ytelse på andre måter eller får bugger når man bruker en så gammel bios versjon som 1.0?

 

Noen andre som har opplevd at voltmod hjelper eller ikke?

Oh yes.. bios1.0 bugger så det holder i mange tilfeller. Det er mange spill jeg ikke får kjørt når jeg har overklokket. 3dmark er heller ikke mulig å kjøre med mindre jeg klokker langt ned.

Jeg har bios 1.0 nå, og den funker fint for meg :)

men ville heller ha 1.6, men problemet er at jeg ikke får oppgradert bios, kortet har blitt helt umulig nå,.. Noen råd ? Jeg tror at med en annen bios og litt flaks klarer jeg å laste bios på 250*10.5. Men som sagt, klikker før jeg kommer inn i windows.

Får du kjørt 3dmark osv når du kjører 250*9.5 FSB ? Og kanskje du snart kan svare meg på dette.. har du cpu-interface enable eller disable?

 

En compare url til et prosjekt der du kjører 3dmark @ 250 FSB og med cpu-int enable + noen screenshots hadde vært fint.

 

BTW: om du kjører lave timings så vil det nok lønne seg å kjøre litt lavere FSB og strammere timings.

 

 

En annen ting du kan teste..

 

230+*11

Cpu-interface enable

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...