Gå til innhold

Sniktitt: BioShock Infinite (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Man sparker oppover mot makta, det er spesielt de konservative og høyrevridde republikanerne som får gjennomgå ? man aner også at den amerikanske imperialismen blir harselert med, selv om den ikke var altfor aktuell i denne tidsepoken. Selve Columbia er en klar referanse til amerikansk utenrikspolitikk og militære aksjoner i moderne tid, der byen farer rundt og vil påtvinge mennesker sine meninger og dominans."

 

Jeg gleder meg.

Lenke til kommentar

Jeg er forelsket allerede. Det høres i det hele tatt innmari morsomt ut! Liker at Irrational bruker mange forskjellige ideologier i spillene sine. Det viser at fundamentalisme ikke fungerer i noen retning.

 

Er det forøvrig slik at dette er i samme verden som Bioshock, eller bærer det det samme navnet uten å ha noen relevans eller refferanser til "en mann med en gal idé om en by under vann"?

Lenke til kommentar

Plasmids er altså tilstedeværende i spillet? Med tanke på hele kombinasjonen av elektrisitet og regnskyer...

 

Jeg har ennå ikke fått sjansen til å spille Bioshock 2, men det jeg har masser av tid til det før Infinite kommer ut. Flott at Ken Levine er tilbake i styringa! Veit ikke eksakt hva mannen gjorde spesielt i Bioshock, om det var stemninga, settingen, bakgrunnshistorien eller alt sammen, men måten folk lovpriser han må han ha gjort en god jobb.

 

I den nyeste episoden av den superunderholdende podcasten NerdAlert, nevnte en at stemningen i Bioshock ville blitt ødelagt av co-op. Jeg håper inderlig at Elizabeth blir værende npc.

Lenke til kommentar

– man aner også at den amerikanske imperialismen blir harselert med, selv om den ikke var altfor aktuell i denne tidsepoken.

 

Erm... det er en grunn til at utrykket bananrepublikk oppstod på denne tiden (første gang popularisert i 1904), hvor Latin-Amerika (+ Haiti) stort sett ble regnet som privat lekegrind for amerikanske interesser, både direkte gjennom millitære okkupasjoner/intervensjoner, og indirekte ved at amerikanske selskaper stod bak/finansierte kupp, leiesoldater osv.

Lenke til kommentar

– man aner også at den amerikanske imperialismen blir harselert med, selv om den ikke var altfor aktuell i denne tidsepoken.

 

Erm... det er en grunn til at utrykket bananrepublikk oppstod på denne tiden (første gang popularisert i 1904), hvor Latin-Amerika (+ Haiti) stort sett ble regnet som privat lekegrind for amerikanske interesser, både direkte gjennom millitære okkupasjoner/intervensjoner, og indirekte ved at amerikanske selskaper stod bak/finansierte kupp, leiesoldater osv.

 

 

Er klar over det, men jeg ser på det som mer aggressiv proteksjonisme (Monroe-doktrinen) før man forsøkte å isolere seg så godt som mulig (fra bla Europa). "Ekte" imperialistiske tendenser mener jeg først brøt ut etter andre verdenskrig, mye på grunn av å sikre strategiske posisjoner med tanke på den kalde krigen. :)

Lenke til kommentar

 

Erm... det er en grunn til at utrykket bananrepublikk oppstod på denne tiden (første gang popularisert i 1904), hvor Latin-Amerika (+ Haiti) stort sett ble regnet som privat lekegrind for amerikanske interesser, både direkte gjennom millitære okkupasjoner/intervensjoner, og indirekte ved at amerikanske selskaper stod bak/finansierte kupp, leiesoldater osv.

 

Er klar over det, men jeg ser på det som mer aggressiv proteksjonisme (Monroe-doktrinen) før man forsøkte å isolere seg så godt som mulig (fra bla Europa). "Ekte" imperialistiske tendenser mener jeg først brøt ut etter andre verdenskrig, mye på grunn av å sikre strategiske posisjoner med tanke på den kalde krigen. :)

 

Nja.. :unsure: Delvis kanskje når det gjelder Panama og krigen mot Spania (men hva skulle USA f.eks. med Filippinene etterpå, annet enn å vise bedre igjen på verdenskartet... :p ) Men f.eks. dei langvarige okkupasjonenne av selvstendige land som Nicuragua, Haiti og Den Dominikanske Republikk hadde vel lite med frykt for europeisk intervensjon å gjøre. Dei var jo og dypt involvert i det imperialistiske fellesforetaget som var Kina.

Lenke til kommentar

Er det forøvrig slik at dette er i samme verden som Bioshock, eller bærer det det samme navnet uten å ha noen relevans eller refferanser til "en mann med en gal idé om en by under vann"?

 

Jeg mener det er sagt fra utviklerhold at dette er "for-følgeren" til BioShock (som er satt ca. 50 år senere i tid), altså det tradisjonelle grepet man tar når man ikke vil at serien sin skal dø ut men heller ikke er helt sikker på hvor eller hvordan de skal ta historien videre.

 

Veldig spent på denne biten, om jenta er den første Little Sister, om vi får se de første bevegelsene til Andrew Ryan eller om det ikke vil være noe kjent fra universet vi har blitt kjent med under vann.

Også veldig spent på hvordan de har angrepet dette med plasmider, ettersom jeg forstår av sniktitten er det slike krefter i gang her også men som det blir forklart i BioShock - disse tingene kommer jo fra snegler som lever under vann.

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har alltid likt den grafiske stilen til Bioshock. Utrolig detaljert og stemningsfyllt. Desverre har jeg aldri falt helt for gameplayet. Å sloss mot Big daddy er forsåvidt kult nok, men alle de andre fiendene synes jeg det bare er irriterende å sloss mot. Det føles som å skyte på hoppende duracellkaniner der kulene preller av helt til du treffer av-knappen og de dør. Tror Bioshock kunne hatt godt av et fysikksystem ala det i Killzone der hver kule påvirker fienden.

 

PS: Kan man spille som fyren i lilla skjorte?

Lenke til kommentar

Angående manglende amerikans imperialisme i årene rundt 1912:

 

1. Artikkelforfatter bør ha gjort litt research før han/hun uttalte at den amerikanske imperialismen var en mangelvare i denne perioden. Det kommer ut som for bastant og påstålig. I denne sammenheng bør det nevnes at jeg er historiestudent og tar slik histoireløshet litt alvorlig i media. Jeg håper for all del at artikkelforfatter strøk i historie på vidergående, ettersom dette faktisk er på pensum.

 

2. Amerikans imperialisme har vært en del av USA's utenrikspolitikk siden tidlig 1800-tall. Et eksempel er Monroedoktrinen som har vært USA's påskudd for intervenering i Sør-Amerika siden 1823. Et annet eksempel er USA's Stillehavspolitikk på i andre halvdel av 1800-tallet, da Hawai ble brutalt kolonisert. For ikke å glemme USA's relasjoner til Cuba og Puerto Rico; Guantanamo Bay er en stripe land på Cuba som USA oprinnelig leide av Cuba i 1903, Puerto Rico er teoretisk sett USA's 51ste stat. Og i prosessen med å skrive om disse statene har USA's innlandsekspansjon vært totalt neglisjert fra min side, ettersom jeg regner med at de fleste med litt historieforståelse klarer å se linken mellom overnevnte og imperialisme.

Endret av koro
Lenke til kommentar

Du klarer ikke se ut i fra forfatternavnet om den som har skrevet denne saken er han eller hun?

 

Dette er off-topic, men jeg har ikke strøket i noe som helst, og har en bachelor i historie fra Universitetet i Oslo med fokus på amerikansk historie, den 1. og 2. verdenskrig og den kalde krigen.

 

Jeg har ikke tid til å legge ut i det brede og lange om hver bidige detalj om amerikansk utenrikspolitikk siden de ble uavhengige. Det jeg mente med min lille anekdote var at "virkelig" imperialisme (da snakker jeg mest om govermental inflytelse, ikke erobringer) kom etter andre verdenskrig, og det er det flere historikere som støtter.

 

På grunn av sin koloniale historie var det naturlig, både menneskelig og historisk, at amerikanerne ville ha en buffer mellom seg selv og eventuelle fiender (først og fremst fra Europa). Det liker jeg å kalle proteksjonisme, man hadde dårlig erfaringer med monarkier fra øst.

 

Selvagt opplevde flere mindre naboområder dette som påtrengende, men jeg vil fortsatt ikke kalle USAs utenrikspolitikk for ekspansivt ideologimperialistisk sammenlignet med det som var tilfellet etter andre verdenskrig. Monroe-doktrinen var også et proteksjonistisk grep for å forhindre andre Europeiske stormakter å ødelegge dannelsen av det som har blitt de forente stater.

 

Historie er de lange linjer, ikke enkeltkonflikter og sjeldent enkeltpersoner.

 

Vi kan godt ta en videre diskusjon på PM, eller diskutere medias "historieløshet" videre i en tråd som handler om spillet BioShock: Infinite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...