Gå til innhold

- Gullselgere dreper spillservere (PC)


Anbefalte innlegg

Kontotyveri foregår primært ved to metoder: Phishing, slik at uheldige/ubevisste spillere "frivillig" gir fra seg kontoinformasjonen sin, og ved keylogging - blant annet har populære fan sites fått skrevet om bannerkoden sin slik at den injiserte en keylogger-trojaner i alle relativt usikrede systemer som besøkte siden i tidsrommet før angrepet ble oppdaget. Gode sikkerhetsrutiner (eller noe så enkelt som å ikke bruke IE6) kan enkelt demme opp for sistnevnte, mens førstnevnte kan unngås ved å utvise litt kildekritikk, og ved å huske på at Blizzard aldri kommer til å spørre om passordet ditt. Likevel er MMO-sjangeren generelt og WoW spesielt blitt allemannseie i løpet av de siste fire-fem årene, og det finnes et stort segment av spillere som ikke daglig leser spillnyheter eller har utviklet en sunn skepsis mot alt man finner på internett. Det er disse som rammes av kontotyveriene.

 

Verken Blizzard eller andre har så langt offentliggjort hvor mye av det omsatte gullet som stammer fra kontotyveri, men det er rimelig å anta at nye og stadig mer forseggjorte (i begynnelsen var de svært gjennomskuelige for de fleste, med dårlig staving, rare formuleringer, haltende setninger, og andre symptomer på google translate) phishingforsøk ikke ville ha tikket inn oftere og oftere med mindre det faktisk gav visse resultater. Samtidig forsvinner sakte den rabiate spammingen og de åpenbare botene fra serverne. Jeg postet tidligere en link til en forumtråd hos Blizzard med eksempler på phishingmailer - da riktignok uten den imponerende grafikken og logoene, men bare mengden og variasjonen burde fortelle sitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så påstanden din om at kontotyveri er den primære inntektskilden er kun basert på spekulasjon? Hva med lotterier, vil du si virus er verdens lotterivirksomhets primære inntektskilde, siden det er så mye spam og virus me lotterimas? Kan ikke akkurat si jeg har merket så mye til stadig mer phising-forsøk i forbindelse med Wow heller, selv om jeg vet lite om omfangets endring akkurat der. Jeg tar påstanden om at så mye av dette kommer fra hacking med en klype salt, fram til jeg faktisk ser noen troverdige data på det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er en antakelse, basert på observasjon over en del år. Dersom Blizzard eller andre noensinne legger fram data som avslører hvor mesteparten av den omsatte virtuelle valutaen kommer fra, så vil jeg tro at det fra 2008/2009 av bikker over 50%, men fram til de eventuelt gjør det, så har ingen av oss mer enn spekulasjon å basere oss på. Om du vil forholde deg til de observasjoner som gjøres av spillere, fansites, bloggere, podcastere og dess like, og den stadig økende mengden mottrekk fra Blizzard eller ikke, er helt opp til deg - akkurat som at det er helt opp til deg om du igjen vil trekke dette ut i det absurde ved søkte sammenlikninger. Jeg håper du ser den dramatiske forskjellen på Norsk Tipping og fullstendig urelaterte "CONGRATULATIONS U R USER 9999999999999 ON THIS SITE CLICK HERE TO CLAIM UR PRIZE"-bannere som ber deg laste ned suspekte .exe-filer for å hente den nye bilen/millionen din; kontra en bransje som allerede er på juridisk skakende grunn, hvis profittkilde er en digital valuta man enklest tilegner seg gjennom kontotyveri, og de verktøyene de utvikler for å gjennomføre slike tyveri.

 

Phishingforsøk forutsetter vanligvis at du frekventerer WoW-relaterte nettsteder, eller at du er uforsiktig med mailadressen din på nett (eventuelt at noen som egentlig er forsiktig med den har blitt utsatt for et angrep).

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Det er en antakelse, basert på observasjon over en del år. Om du vil forholde deg til disse eller ikke, er helt opp til deg, akkurat som at det er helt opp til deg om du vil trekke dette ut i det absurde ved søkte sammenlikninger.

 

Det er ganske vidtrekkende å så sikkert påstå at hovedkilden til gull er kaprede kontoer basert på hvor mye spam du får. Men det er jo fint å vite hva du har basert påstandene dine på ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tja, ta mitt eksempel? Fikk en trojansk hest (keylogger) etter noen venninder la inn limefire for å laste ned musikk på pc'n min og kontoen min ble tømt flere ganger (siden anti virus programmet sa den fjernet viruset uten at den gjorde det). Er en annen jeg kjenner i guilden som også har blitt scammet.

 

Har mottatt en phishing mail tror jeg. Så ganske realistisk ut, og for den uinvidde er det nok lett å gå i fellen.

Lenke til kommentar

Det var en vidløftig antakelse. Selv har jeg ikke mottatt en eneste phishingmail - du synes ikke det blir noe naivt å tro at fenomenet ikke eksisterer bare fordi jeg selv ikke har fått en?

 

Nå er det ikke jeg som drar store konklusjoner ut av mengden spammail, det er du, jeg har aldri forfektet at fenomenet ikke eksisterer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det var en vidløftig antakelse. Selv har jeg ikke mottatt en eneste phishingmail - du synes ikke det blir noe naivt å tro at fenomenet ikke eksisterer bare fordi jeg selv ikke har fått en?

 

Nå er det ikke jeg som drar store konklusjoner ut av mengden spammail, det er du, jeg har aldri forfektet at fenomenet ikke eksisterer.

 

AtW

 

Retter en stor takk til AtW og Zealuu for så effektivt å "ødelegge" en bra diskusjon til fordel for deres eget store ego :rolleyes:

 

Spiller noen av dere EVE egentlig? :huh:

Lenke til kommentar

Til dels interessant, dog ganske ensporet artikkel med fokus på argumentene som står i stil med skribentens egen moral. Det gir ikke så god innsikt som ønsket i problemstillingen, for de ulike perspektivene tildeles ikke like mye omtale. Ikke mye "tilsvar" for å si det slik, litt som å følge med på Fox News. ^^

 

Nå spiller jeg sjeldent/aldri online, så problemstillingen blir noe fremmed for en gammel bauta som meg. Men om jeg tolket den ene løsningen her korrekt så stusser jeg litt. Er det nå slik at de bekjemper dette med å tilby det samme som "svartebørsen"?

 

Det vil si, at det er helt greit å kjøpe slikt "gull", så lenge man kjøper det fra utvikleren gjennom denne litt modifiserte løsningen? Om jeg da ikke misforstår, så minner det i så fall litt om hvordan man kan være for lotto og tipping, men imot gambling. Som jo er et lite paradoks.

 

Men som nevnt, kan være jeg misforstår artikkelen.

 

Nå var ikke dette en drøftende artikkel som sådan, men snarere en rapport fra CCPs foredrag på GDC. Jeg har lyst til å gjøre en større featuresak som yter begge sider rettferdighet en dag, men dette er da hovedsakelig en nyhetssak med en innledning som forklarer mitt forhold til fenomenet.

 

Og ja, CCPs metode for å bekjempe/lindre problematikken har vært å tilby det samme produktet gjennom legale kanaler. Ved å gjøre spilltid tilgjengelig for penger i spillet finnes det nå et knutepunkt mellom ekte penger og ISK, slik at det finnes et legitimt marked for de som ønsker å få seg en kickstart en gang iblant. Man kan diskutere i det vide om det gjør det mer moralsk forsvarlig, men det holder i hvert fall pengene hos utvikleren.

 

Personlig synes jeg at å kjøpe spillvaluta er idiotisk i det store og hele :)

Lenke til kommentar

@Duke Dragon: Det var da ingen særlig diskusjon før ATWindsor og Zealuu begynte, i grunn. Og de holder seg på et godt og rimelig saklig nivå, så jeg ser ikke helt det store problemet.

 

Ellers er det liten tvil for meg at jeg er imot selging av gull. Ikke bare er det voldsom spam (har vært spesielt mye i WoW i det siste), det er også urettferdig for de som spiller såpass mye at andre kan bli like gode som dem uten noe jobb.

 

Også har vi jo alle argumentene som CCP bruker i artikkelen.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Nå er det ikke jeg som drar store konklusjoner ut av mengden spammail

 

Men det gjør jo ikke jeg heller, det er noe du fant på.

 

Spiller noen av dere EVE egentlig? :huh:

 

Jeg prøvde det i sin barndom, men droppet det rimelig fort fordi jeg er en tilhenger av at selv sandkasser skal ha visse regler, og fordi communityet bestod av en gjeng selvhøytidelige liksom-voksne (litt samme problem som AoC senere fikk). Et par år senere, da WoW hadde vært ute en stund, var sistnevnte irritasjonsmoment blitt enda mer utpreget, og jeg regner med det er det samme i dag - alle er så opptatt av å fortelle alle hvor voksne og kule de er som spiller et skikkelig og hardcore spill, at det blir rimelig slitsomt til slutt.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at "E-peen" faktoren fortsatt er skyhøy på EVE-forum :cry:

Men forum er en så liten del av EVE at jeg lar ikke det komme i veien for selve spillet. Er også alt for gammel til å la meg erte av fremmede mennesker i både inn og utland. Siden jeg er gift har jeg opparbeidet meg en evne til å ignorere/overse som nesten er skremmende :D

 

Har spillt EVE i bare ett år selv, så er ikke akkurat en ekspert på området, men gullselgere ønsker jeg intet godt :angry: Har både en miner, en trader og en mission-dude, så de ødelegger en del for meg siden de dreper prisene på objektene jeg prøver å tilegne meg. + all den nådeløse spammingen de bedriver i trade-hubs.

 

Men sånn er jo livet.. der det er penger finner du kriminelle.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte at "E-peen" faktoren fortsatt er skyhøy på EVE-forum :cry:

Men forum er en så liten del av EVE at jeg lar ikke det komme i veien for selve spillet. Er også alt for gammel til å la meg erte av fremmede mennesker i både inn og utland. Siden jeg er gift har jeg opparbeidet meg en evne til å ignorere/overse som nesten er skremmende :D

 

Har spillt EVE i bare ett år selv, så er ikke akkurat en ekspert på området, men gullselgere ønsker jeg intet godt :angry: Har både en miner, en trader og en mission-dude, så de ødelegger en del for meg siden de dreper prisene på objektene jeg prøver å tilegne meg. + all den nådeløse spammingen de bedriver i trade-hubs.

 

Men sånn er jo livet.. der det er penger finner du kriminelle.

Kriminelle? Skal ikke forsvare de som selger virtuell valuta, men der det er et marked vil det være tilbud og etterspørsel. Hvis noe har verdi for noen så vil det være noen som selger det. Lover og regler vil skjelden klare å stoppe det. Se på narkotika. Når det er forbudt så øker prisen fordi etterspørselen er den samme, men tilbudet blir lavere. Det er nesten umulig å stoppe det gjennom forbud. Så lenge det er etterspørsel så vil det bestandig finnes et tilbud.(Narkotika er forøvrig et eksempel. Er imot all form for legalisering personlig. Det er kun for å illustrere tilbud og etterspørsel) Skal man stoppe det så er det etterspørselen man må ta grep om.

 

Hvorfor kjøper noen virtuelle penger? Hva har vi gjort som gjør at fler og fler etterspør virtuell valuta mot virkelige penger? Ta bort etterspørselen, for så lenge den finnes vil det bestandig finnes et tilbud

Endret av Castor
Lenke til kommentar

Kan bekrefte at "E-peen" faktoren fortsatt er skyhøy på EVE-forum :cry:

Men forum er en så liten del av EVE at jeg lar ikke det komme i veien for selve spillet. Er også alt for gammel til å la meg erte av fremmede mennesker i både inn og utland. Siden jeg er gift har jeg opparbeidet meg en evne til å ignorere/overse som nesten er skremmende :D

 

Har spillt EVE i bare ett år selv, så er ikke akkurat en ekspert på området, men gullselgere ønsker jeg intet godt :angry: Har både en miner, en trader og en mission-dude, så de ødelegger en del for meg siden de dreper prisene på objektene jeg prøver å tilegne meg. + all den nådeløse spammingen de bedriver i trade-hubs.

 

Men sånn er jo livet.. der det er penger finner du kriminelle.

Kriminelle? Skal ikke forsvare de som selger virtuell valuta, men der det er et marked vil det være tilbud og etterspørsel. Hvis noe har verdi for noen så vil det være noen som selger det. Lover og regler vil skjelden klare å stoppe det. Se på narkotika. Når det er forbudt så øker prisen fordi etterspørselen er den samme, men tilbudet blir lavere. Det er nesten umulig å stoppe det gjennom forbud. Så lenge det er etterspørsel så vil det bestandig finnes et tilbud.(Narkotika er forøvrig et eksempel. Er imot all form for legalisering personlig. Det er kun for å illustrere tilbud og etterspørsel) Skal man stoppe det så er det etterspørselen man må ta grep om.

 

Hvorfor kjøper noen virtuelle penger? Hva har vi gjort som gjør at fler og fler etterspør virtuell valuta mot virkelige penger? Ta bort etterspørselen, for så lenge den finnes vil det bestandig finnes et tilbud

 

Heh?

Fjerne etterspørselen?? Så du vil legge ned alle onlinespill slik at de kriminelle (noe de er pr definisjon) ikke kan stjele viruell valuta?

Hva med å ta det litt lenger å fjerne alle pc'er slik at de ikke kan hacke seg inn på kontoer? Eller i samme retoriske tankegang, hvorfor ikke fjerne mennesker helt, da vil det jo ikke være noen igjen til å friste de stakkars kriminelle med noe av verdi..

 

:rolleyes:

 

På den seriøse siden så må en ta for seg begge sidene av problemet, ikke bare den ene. Men intil den tid da alle er 100% lovlydige ( :whistle: ), så må en bare sikre seg best mulig og forstå at det er slik mennesker fungerer.

Lenke til kommentar

Det hadde kanskje vært en ide å ikke gjøre det til en såpass viktig del av et spill å grinde i timesvis for å oppnå ting? Å gjøre gull til en mindre viktig del av spillet?

 

AtW

 

Hei AtW.. Skal ikke plage deg med at du tydeligvis ikke spiller EVE og må basere utspillene dine på hva du ser andre skriver.. men det med å skulle begynne å designe spill etter hva de kriminelle måtte finne på å gjøre er jo en helt absurd tankegang :huh:

 

Når du har ett sandkasse-spill som EVE, så kan du jo ikke fjerne det elementet som er selve drivkraften for de som spiller.

Da tenker jeg like mye på "gevinsten" i å oppnå noe som du har jobbet med over tid (skills, bygge opp ett corp..) som det å anskaffe seg "gull" som du sier (Heter ISK i EVE).

 

Det må uansett være økonomi i ett sånt type spill.. og er det økonomi så er det også kriminelle elementer.

 

For å dra den langt (og enda ett stykke):

Når Taliban angrep USA 9/11, skulle da USA gitt opp sin vestlige levestil og religion for å tekkes terroristene? Ville det vært en løsning? Eller skal de fortsette med livene sine og heller finne andre løsninger på situasjonen?

Lenke til kommentar

Det hadde kanskje vært en ide å ikke gjøre det til en såpass viktig del av et spill å grinde i timesvis for å oppnå ting? Å gjøre gull til en mindre viktig del av spillet?

 

AtW

 

Hei AtW.. Skal ikke plage deg med at du tydeligvis ikke spiller EVE og må basere utspillene dine på hva du ser andre skriver.. men det med å skulle begynne å designe spill etter hva de kriminelle måtte finne på å gjøre er jo en helt absurd tankegang :huh:

 

Når du har ett sandkasse-spill som EVE, så kan du jo ikke fjerne det elementet som er selve drivkraften for de som spiller.

Da tenker jeg like mye på "gevinsten" i å oppnå noe som du har jobbet med over tid (skills, bygge opp ett corp..) som det å anskaffe seg "gull" som du sier (Heter ISK i EVE).

 

Det må uansett være økonomi i ett sånt type spill.. og er det økonomi så er det også kriminelle elementer.

 

For å dra den langt (og enda ett stykke):

Når Taliban angrep USA 9/11, skulle da USA gitt opp sin vestlige levestil og religion for å tekkes terroristene? Ville det vært en løsning? Eller skal de fortsette med livene sine og heller finne andre løsninger på situasjonen?

 

Riktig at jeg ikke har spillt EVE, egentlig snakker jeg om mange MMOs, men kanskje mest WoW (som jeg og Zealuu diskuterte). Alle slike ting er en oppveining av fordeler og ulemper, man tar stadig hensyn til at det skjer kriminelle og skadlige tingi samfunnet, feks lager man overflater som det ikke er så lett å driver hærverk på, selv om de ikke er perfekte på andre fronter. Jeg finner det ikke absurd å ta hensyn til hva "kriminelle" gjør på et produkt. (jeg skriver det i gåsetegn, fordi gullsalg/kjøp neppe er kriminelt i norge). Men selv uten dette aspektet mener jeg mange MMOs kanskje hadde blitt bedre uten langtekkelig og kjedsommelig grinding. Blir spillet virkelig mer underholdene av dette? Jeg mener nei.

 

AtW

Lenke til kommentar

Til dels interessant, dog ganske ensporet artikkel med fokus på argumentene som står i stil med skribentens egen moral. Det gir ikke så god innsikt som ønsket i problemstillingen, for de ulike perspektivene tildeles ikke like mye omtale. Ikke mye "tilsvar" for å si det slik, litt som å følge med på Fox News. ^^

 

Nå spiller jeg sjeldent/aldri online, så problemstillingen blir noe fremmed for en gammel bauta som meg. Men om jeg tolket den ene løsningen her korrekt så stusser jeg litt. Er det nå slik at de bekjemper dette med å tilby det samme som "svartebørsen"?

 

Det vil si, at det er helt greit å kjøpe slikt "gull", så lenge man kjøper det fra utvikleren gjennom denne litt modifiserte løsningen? Om jeg da ikke misforstår, så minner det i så fall litt om hvordan man kan være for lotto og tipping, men imot gambling. Som jo er et lite paradoks.

 

Men som nevnt, kan være jeg misforstår artikkelen.

 

Nå var ikke dette en drøftende artikkel som sådan, men snarere en rapport fra CCPs foredrag på GDC. Jeg har lyst til å gjøre en større featuresak som yter begge sider rettferdighet en dag, men dette er da hovedsakelig en nyhetssak med en innledning som forklarer mitt forhold til fenomen]et.

 

Kan bli spennende, slik at vi får litt mer innsikt. Ulike perspektiver er alltid å foretrekke, spesielt i en problemstilling som virker litt virkelighetsfjernt for enkelte av oss gamle.

 

Personlig synes jeg at å kjøpe spillvaluta er idiotisk i det store og hele :)

 

Det kan jeg si meg enig i, jeg levde jo under inntrykket at formålet med å spille var, ja nettopp å spille. Høres bare helt absurd ut å bruke mer penger på å korte ned spilletiden ytterligere. Men det er vel de som ikke liker vorspiel og vil hoppe rett i akten uten hverken flørt, sjekking og kurtisering og heller kjøper seg en kvinne på hjørnet.

 

Men ellers ser jeg ikke helt at det er så moralsk forferdelig om det først skal selges, at det ikke nødvendig går til utviklerne. Ser for meg parodier hvor EU går inn og slår ned på monopolvirksomhet på gullsalg :D

 

Forøvrig, er bra det blir påpekt av enkelte som kom med noe som hadde veldig form som etablert sannhet at det kun er snakk om en spekulasjon, hva moralen til disse gullselgerne angår og hva de ellers driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...