Gå til innhold

Hvem av dere blir kvalme når dere spiller?


Anbefalte innlegg

Et kjent fenomen for enkelte spillere er det å bli kvalm eller rett og slett syk av å spille et spill. Man kan gjerne sammenligne det med å bli bilsyk. Symptomer er kvalme, hodepine, svette og generelt ubehag. Gjerne varer effekten i lengre tid selv etter man slutter. Hos noen også flere timer.

 

I følge flere kilder er dette noe som kalles for simulasjon-syken. Årsaken til problemet er en konflikt mellom hjernen om hva du ser og det indre øret om hva som faktisk skjer. Noe kroppen tolker som en hallusinasjon. Dermed tror kroppen at det er en gift og vil prøve å gjøre noe med det, gjerne ved å skape en kvalme for å utstøte giften.

 

 

 

 

Tenkte å sjekke hvor mange av dere her på forumet har dette problemet. Selv fikk jeg mitt første møte med dette når jeg spilte Jedi Knight: Jedi Outcast. Jeg presset meg til å spille det selv etter de første symptomene dukket opp, noe som ikke var særlig lurt. Til slutt måtte jeg gi tapt og ta noen dagers pause. I ettertid var det flere spill basert på Quake-motoren (hovedsaklig 3) som gjerne var katalysatoren. De siste spillene som har ført til dette er Portal og Half Life 2.

 

Hva med deg?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har hendt med et fåtalls spill.

 

Det desidert mest plagsomme spillet i så måte var Half-Life 2. Jeg leste på nett om mange andre som hadde problemet, men ingen av de foreslåtte løsningene funket for meg. Jeg fullførte aldri spillet - det å føle trang til å kaste opp etter bare 10-15 minutter (ingen overdrivelse) med spilling tok hele moroa ut av det. Å ta lange pauser hjalp ikke stort, jeg følte meg fortsatt dårlig og det ga meg bare god tid til å ergre meg over situasjonen og tenke at ikke noe spill er bra nok til å være verdt dette.

Lenke til kommentar

Har hørt om dette problemet, og har også hørt at det hjelper hvis man har et "sikte" på skjermen. Altså reticule. Dette hjelper vel strengt tatt mest for de som blir svimle/ør i hodet, ikke for "sykdommen" trådstarter nevner.

 

Har ikke opplevd dette, men har fått vondt i hodet av lange timer med spilling. Det er vel mer en kombinasjon av dårlig lys og luft.

Lenke til kommentar

Må si som de andre her, dette var helt nytt for meg. Aldri fått så mye som en hodepine av å spille, selv ikke etter 18 timer i strekk. :)

 

Men kan skjønne at det må være fryktelig ubehagelig for dem som sliter med det. :(

Problemet skjer ikke hele tiden, bare av og til for min del. Har ingen problemer med å sitte å spille en hel dag. Problemet er bare når det først oppstår. Da kan jeg maks klare 5-10 minutter før jeg må slutte og slappe av, helst ligge ned. Veldig rart fenomen.

 

Det har hendt med et fåtalls spill.

 

Det desidert mest plagsomme spillet i så måte var Half-Life 2. Jeg leste på nett om mange andre som hadde problemet, men ingen av de foreslåtte løsningene funket for meg. Jeg fullførte aldri spillet - det å føle trang til å kaste opp etter bare 10-15 minutter (ingen overdrivelse) med spilling tok hele moroa ut av det. Å ta lange pauser hjalp ikke stort, jeg følte meg fortsatt dårlig og det ga meg bare god tid til å ergre meg over situasjonen og tenke at ikke noe spill er bra nok til å være verdt dette.

Problemet i Half Life 2 var FOV (Field of View) som var for høy eller for lav. Husker ikke i farten nå, men tror det var at den var satt til 75, mens hos spill ellers er den 90. Gjerne rett meg om noen husker dette bedre. Tror det har blitt rettet på i en oppdatering.
Lenke til kommentar

Eneste jeg har hatt dette problemet med var Halflife 2 til pc. Det har vel noe med at texturene er så skarpe at det ser nesten ekte ut..hjernen blir lurt til å tro at du er i bevegelse mens du i virkeligheten ikke er det..og boom du blir "bilsyk".

 

Kan dette bli et problem i fremtiden tro? Hvor grafikken i spill blir så utrolig realistiskt at vi blir syke av å spille? At noe må gjøres med måten vi spiller på pga realismen? Alternativer er noe innen VR muligens med VR briller og mulighet for å bevege ben og resten av kroppen.

 

Håper jeg lever enda om og når den tiden kommer....gammle gubben i rullator skal da faen meg spille!

Lenke til kommentar

Blir aldri kvalm eller får migrener av spill. Det eneste jeg får migrener av er av unaturlige grunner når jeg står opp. Pleier å ha migrener opp til 3 ganger i uken og jeg kan lukte det om jeg får det. Ellers så kan det nevnes at hvis jeg sovner i en stol så pleier jeg å bli utrolig svimmel :s

Lenke til kommentar

Dette har aldri vært et problem for meg, og har faktisk aldri hørt om det før jeg leste denne tråden.

Ei heller har jeg hatt hodeplager eller svie i øynene, som andre har sagt at de har slitt med som følge av perioder med intens spilling.

 

Jeg vil heller si at spilling er ødeleggende for konsentrasjon og orientering (refererer til det med dagdrømming) for min del, ikke at jeg blir å endre på spilletider av den grunn.

Lenke til kommentar

Dette hadde jeg nesten glemt, men jeg pleide å oppleve slike symptomer tidligere. De jeg husker spesielt er HL1, HL2 og Goldeneye (men ikke Perfect Dark). Kunne bli så "bilsyk" at jeg måtte legge meg nedpå i noen timer og klarte ikke ta opp spillingen igjen før dagen etterpå. Har ikke merket noe til det de siste årene, selv ikke med spillene jeg husker. Har vel bare vokst det av meg eller blitt bedre vant til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...