Gå til innhold

Hvem av dere blir kvalme når dere spiller?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syenes det er rart det ikke er noen som har svart at det er et stort problem. Har alltid lurt på hvorfor det er står sånne advarsler på spill, må jo ha vært noen skikkelig fæle tilfeller en tid tilbake?

Det er en såpass liten prosentandel som får det. Og det er ikke noe direkte problem som de kan stå til ansvar for.
Lenke til kommentar

Syenes det er rart det ikke er noen som har svart at det er et stort problem. Har alltid lurt på hvorfor det er står sånne advarsler på spill, må jo ha vært noen skikkelig fæle tilfeller en tid tilbake?

Det er en såpass liten prosentandel som får det. Og det er ikke noe direkte problem som de kan stå til ansvar for.

 

Liten og liten, ifølge denne tråden er det 22% som får det fra tid til annen. Nå skal selvfølgelig denne avstemningen tas med en klype salt da mengden stemmer er svært lav.

Endret av Vaine
Lenke til kommentar

En ting å gjøre - Slutt med gaming! Man burde på ingen måte presse kroppen sin til å tåle hodepiner/kvalme osv, siden dette kan lede til langt verre sykdommer.

 

Selvfølgelig vil ingen slutte med gaming(var en joke), men lange pauser, et godt luftet rom osv er ideelt. Samtidig burde en ikke sitte mer enn et par timer i strekk for å være helt ærlig. Du blir, eller ihvertfall jeg, helt tommelusk og ør i hodet... Nesten samme følelsen som en har når en kommer hjem fra en fuktig fest med ALTFOR høy lyd..

Tror du ikke helt forstår problemet her. Det har ingenting med hvordan miljøet rundt seg er. Dette er noe som trigges av det som skjer på skjermen og hvordan hjernen snakker med resten av kroppen. Gjelder ikke veldig mange. Og det kan komme i bølgedaler.

 

 

Men det er mulig å begrense at problemet skjer. Ved å ha et godt belyst rom, sitte lengre vekk fra skjermen o.l.

 

Er det noen vitenskapelige bevis på problemet da?

Lenke til kommentar

Har merket at et fåtall spill ikke gjør meg kvalm men gir meg voldsom hodepine. Spillene jeg husker jeg har hatt problemer med er Doom 3 (I de mørke områdene m.a.o mesteparten av spillet, og steder der lyset blinker av og på), Guitar Hero World Tour på de mest psychedeliske sangene med konstant blinking i bakgrunnen 5-6 minutter før man er ferdig, og merkelig nok Mass Effect 1 med "grain effect" på, avslått går det helt greit.

 

Jeg får samme problemet hvis jeg er på byen på et sted de tar av med blinking av spotlights i alle regnbuens pastellfarger og.

 

Det er allikevel ikke noe stort problem, jeg har vært en gamer siden jeg fikk en Commodore Vic-20 av en slektning når jeg var 9-10 år gammel, begynner bli bortimot 20 år siden :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problemer med dette i løpet av de 20 årene jeg har sittet foran tven med diverse gamepads i hendene, men jeg kjenner folk som får symptomer av "simulation sickness" spesielt når de spiller FPS. Veldig kjedelig for de som opplever det. Eller kanskje det hadde vært en fin aversjonsterapi for de som spiller for mye?

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg har opplevd noe sånt, nei. Maksimalt litt hodepine som lett kan bortforklares med dårlig luft og lysforhold. Derimot har spilling i noen tilfeller til en viss grad lindret hodepine for min del, faktisk. Dette har nok noe med at konsentrasjonen flyttes bort fra hodepinen å gjøre.

 

Dere som blir kvalme av spilling - pleier dere å bli bilsyke? Med tanke på at jeg heller ikke pleier å bli bilsyk kunne det vært interessant å vite om det kan ha en sammenheng.

Lenke til kommentar

Husk også at dette kan være tegn på dårlig syn, og trenger ikke være relatert til spill i seg selv men enhver aktivitet som stresser øynene.

 

Hvor mange av dere som oppleve plager har vært hos optiker i løpet av siste året?

Kvalme/bilsyke har da vel ingenting med dårlig syn å gjøre?

Problemet, som flere har påpekt, er at hjernen ikke alltid takler misforholdet mellom det man ser (full action på skjermen) og det balansenerven oppfatter (man sitter i ro). Og da blir det kvalm, bokstavelig talt, for hjernen blir overbevist om at man har spist noe giftig, og prøver derfor å kvitte seg med dette.

Samme mekanismen som ligger bak spying i fylla. En ser dobbelt, giftalarmen går og kebaben kommer opp igjen.

 

Selv om dårlig syn kan gi hodepine når man konsentrerer seg om å se noe tydelig over lengre tid, så har det ingenting med kvalme å gjøre (med mindre man har skikkelig kraftig hodepine).

Lenke til kommentar

Er det noen vitenskapelige bevis på problemet da?

http://en.wikipedia....lation_sickness

 

Liten og liten, ifølge denne tråden er det 22% som får det fra tid til annen. Nå skal selvfølgelig denne avstemningen tas med en klype salt da mengden stemmer er svært lav.
Det er ingen direkte fare for personen som får denne effekten. Skal man også sette et merke på en bil om fare for bilsyken?

 

 

 

Har merket at et fåtall spill ikke gjør meg kvalm men gir meg voldsom hodepine. Spillene jeg husker jeg har hatt problemer med er Doom 3 (I de mørke områdene m.a.o mesteparten av spillet, og steder der lyset blinker av og på), Guitar Hero World Tour på de mest psychedeliske sangene med konstant blinking i bakgrunnen 5-6 minutter før man er ferdig, og merkelig nok Mass Effect 1 med "grain effect" på, avslått går det helt greit.

 

Jeg får samme problemet hvis jeg er på byen på et sted de tar av med blinking av spotlights i alle regnbuens pastellfarger og.

Dette høres mer ut som en form for epilepsi. Har du testet deg for det?

 

 

 

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Er det noen vitenskapelige bevis på problemet da?

http://en.wikipedia....lation_sickness

 

Liten og liten, ifølge denne tråden er det 22% som får det fra tid til annen. Nå skal selvfølgelig denne avstemningen tas med en klype salt da mengden stemmer er svært lav.
Det er ingen direkte fare for personen som får denne effekten. Skal man også sette et merke på en bil om fare for bilsyken?

 

Visst f.. bør de advare om bilsyken, halve barndommen min gikk til spying etter lengre bilturer.

 

 

 

 

Neida.

 

Men de kunne godt skrive ned noen forebyggende tiltak bak i instruksjonboken til bilen.

Lenke til kommentar

Husk også at dette kan være tegn på dårlig syn, og trenger ikke være relatert til spill i seg selv men enhver aktivitet som stresser øynene.

 

Hvor mange av dere som oppleve plager har vært hos optiker i løpet av siste året?

 

Problemet, som flere har påpekt, er at hjernen ikke alltid takler misforholdet mellom det man ser (full action på skjermen) og det balansenerven oppfatter (man sitter i ro).

 

Det der er også grunnen til at mennesker blir bilsyke, og det eneste som hjelper (av personlig erfaring) er å sitte fremme i bilen, og dermed se veien før du 'føler' den.

Lenke til kommentar
Dette høres mer ut som en form for epilepsi. Har du testet deg for det?

 

Nei. Tror neppe det er så ille, kjenner fler som blir uvel av voldsomme lyseffekter, tror det er relativt vanlig. Epilepsi er såvidt jeg vet noen hakk mer alvorlig, har selv sett noen få epilepsi-anfall, og det er ikke noe trivelig syn. :/

 

Jeg blir heller aldri bilsyk, tar tvert imot gladelig 10 timer i strekk på veien :) Er kun de tre spillene jeg nevnte jeg merket ubehag mens jeg har spilt. Merkelige greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...