Gå til innhold

IR mottager


Anbefalte innlegg

Hvordan virker en IR mottager som denne? Hva gjør den når den fanger opp lys på 38kHz :roll: ?

Fungerer den akkurat som en transistor bortsett fra at den begynne å lede når den fanger opp lys med en frekvens på 38kHz?

 

Jeg er sikkert helt på jordet nå så det hadde vært kjempefint om noen kunne forklart meg dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å plukke opp IR signaler er noe ennhver enkel fotodiode kan klare. Men en enkel diode vil ha et problem - det finnes IR lys i mengder rundt oss og det er liten vits i å ha en mottager som reagerer på all mulig støy. Derfor modulerer man senderen på en viss frekvens (38kHz) og bruker en mottaker som filtrerer vekk alt som ikke er 38kHz. Dermed er det stor sjangs for at det signalet som kommer ut av denne mottageren faktisk er det signalet du sendte.

Signalet som kommer ut er ikke 38kHz, men en pulskode på en lav frekvens (under 100Hz). Dette kan sammenlignes med radio, når du tuner radioen din til 101MHz så er det ikke 101MHz som kommer ut av høyttalerene.

Lenke til kommentar

ok så da kan jeg altså bare bruke en IR-diode som denne og koble den til en 555 timer som lager en frekvens på 38 kHz?

Hvis jeg forstod det riktig så sender IR-mottageren ut pulser på det ene benet med en frekvens på under 100Hz hvis den fanger opp IR lys på 38kHz?? Kan jeg da koble en transistor til IR-mottageren for å styre en større strøm?

Lenke til kommentar

I enkleste utgave så holder det vel med kun å generere 38KHz, da har du en fjernkontroll med ett signal (av / på). En vanlig fjernkontroll til hjemmebruk har jo opptil 100 signaler, og da trenger man å modulere med koder.

Transistor for å styre strøm er jo helt kurant.

Lenke til kommentar

Når ein transistor slår seg av i ein TTL komponent, oppstår det ein kondensatorvirkning mellom P og N laget. Dette kan trekke ganske stor straum, slik at det vert spenningsfall i krinsen. Kondensatoren motverkar dette spenningsfallet ved å levere straumen han treng når han slår seg av. Kondensatoren er ikkje så dyr, og han kan forhindra problemer, så svaret vert at du bør ha han. Husk å sette han heilt inntil mottakaren, med så korte bein som mulig.

 

MVH

 

Lars Johan

Lenke til kommentar
Når ein transistor slår seg av i ein TTL komponent, oppstår det ein kondensatorvirkning mellom P og N laget. Dette kan trekke ganske stor straum, slik at det vert spenningsfall i krinsen. Kondensatoren motverkar dette spenningsfallet ved å levere straumen han treng når han slår seg av. Kondensatoren er ikkje så dyr, og han kan forhindra problemer, så svaret vert at du bør ha han. Husk å sette han heilt inntil mottakaren, med så korte bein som mulig.

 

MVH

 

Lars Johan

 

Så jeg bør altså ha en kondensator i alle alle kretser med transistorer i for å motvirke spenningsfallet når transistoren slår seg av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...