Gå til innhold

Årets film 2009 - FINALE


Craxmerax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg nominerer:

 

Up av Pete Docter

Up eller Se Opp er en fantastisk reise. Den rydder av veien den beste oppsummeringen av livet to personer har delt jeg noensinne har sett i løpet av kort tid i begynnelsen på filmen, deretter er det eventyr og humor som man er i beste Pixar ånd. Jeg lo mer i denne filmen en jeg kan huske. Fantasien til folkene i Pixar overrasker alltid. Dette kommer også til å bli noen av de meste minneverdige karakterene Pixar har lagd med hunden Russell og fuglen Kevin. De kombinerer humor og eventyr på en måte de ikke greide helt i The Incredibles og lager en av sine beste filmer til dags dato.

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Siden mine andre favoritter er nominert, så nominerer jeg 500 Days of Summer, som er en av de aller beste kjærlighetsfilmene på lang tid. Dessuten er hun Zooey Denchman eller hva hun heter, bare helt fantastisk pen i denne filmen :love:. Jeg nominerer også Sherlock Holmes, som jeg så igår. Rå action og brabra historie. Slutten var dædsbra!

Lenke til kommentar

2. Transformers 2: Revenge of the fallen av Michael Bay - De fleste vet vel at Transformers filmene kommer fra tegneseriene til Marvel, dvs. at de har tønnevis med historier de kan lage film av og MB gjorde det svært godt med den første filmen, men toeren tok kaka. Det er den perfekte guttefilm med masse eksplosjoner, roboter og pene jenter! Hva mer kan vel en ungdom ønske seg enn en rå bil som egentlig er en ondtkjempende robot?

 

Jeg ønsket meg en film som respekterte både figurene den representerte og publikumet som kom for å se filmen, ikke en endeløs tirade av dårlige dopvitser, irriterende roboter, overdrevne eksplosjoner og en tynn historie med et plot de har greid å gjøre idiotisk. Filmen har tidvise glimt av storhet, da den ligger veldig nært universet den henter figurene fra hva utseendet, navn og lignende og greier å engasjere med dem, men når de dummer ned alt sammen og pøser på med vitser for å forsvare eksplosjonene de kunne klart seg uten til å begynne med... Transformers 2: The Revenge of the Fallen er en nedadgående spiral det er vondt å se for en fyr på 26 som vokste opp med Transformers på tv og fortsatt drømmer om å hilse på Optimus Prime.

 

Ja vel, så er jeg kanskje eldre enn det publikumet de har laget filmen for, men skal man lage film om helter fra åttitallet bør man i det minste sørge for å tilfredsstille de som har det største forholdet til materialet, og som nå begynner å nærme seg 30.

 

Jeg er litt på gjerdet over hvilken film jeg selv ønsker å nominere. District 9 og Watchmen er begge filmer jeg likte godt, og D9 traff meg på en måte jeg ikke har blitt truffet på mange år, Terminator Salvation var konge (men jeg innser jo at den ikke akkurat er årets beste på noen måte) og Inglourious Basterds traff spikeren på hodet på mange plan.

Lenke til kommentar

Transformers 2 var dårlig. Rett og slett dårlig. Grei underholdning, men dårlig like så.

 

Jeg vil gjerne nominere The Man From Earth. Helt fantastisk film som beviser at man ikke trenger en eneste eksplosjon for å fortelle en spennende historie. Definitivt en av mine favorittfilmen og absolutt den jeg vil nominere.

 

Edit: Glem det, jeg trodde dette var tiårets film. Men siden det er filmer fra 2009 vil jeg nominere Inglorious Basterds. Tror egentlig ikke jeg trenger å si hvorfor.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Jeg ønsket meg en film som respekterte både figurene den representerte og publikumet som kom for å se filmen, ikke en endeløs tirade av dårlige dopvitser, irriterende roboter, overdrevne eksplosjoner og en tynn historie med et plot de har greid å gjøre idiotisk. Filmen har tidvise glimt av storhet, da den ligger veldig nært universet den henter figurene fra hva utseendet, navn og lignende og greier å engasjere med dem, men når de dummer ned alt sammen og pøser på med vitser for å forsvare eksplosjonene de kunne klart seg uten til å begynne med... Transformers 2: The Revenge of the Fallen er en nedadgående spiral det er vondt å se for en fyr på 26 som vokste opp med Transformers på tv og fortsatt drømmer om å hilse på Optimus Prime.

 

Ja vel, så er jeg kanskje eldre enn det publikumet de har laget filmen for, men skal man lage film om helter fra åttitallet bør man i det minste sørge for å tilfredsstille de som har det største forholdet til materialet, og som nå begynner å nærme seg 30.

Vokste opp med Transformers her i gården også, og jeg tror enkelte som husker Transformers husker det bedre enn det faktisk var. Er en sterk overvurdering av kildematerialet som pågår her som er grunnen til enkelte sette nesa høyt i været til disse filmene. Jeg husker de igrunn akkurat som det var, en gjeng med kule robotdesigns med fullstendig latterlige historier. Det Michael Bay og gjengen har greid å vri utav Transformers universet er i mine øyne som Transformers fan langt bedre enn det vi noensinne fikk servert i historien. Film nummer 1 var så som så. Men 2'rn får de til mye av det som ga de gode minnene i serien. Og hvorfor skulle ikke Transformers være en fartsfylt actionfest? Er det noe i kildemateriallet som tilsier at det skal være en dyp historie bak det hele, overhode ingenting :)

 

Disse gjenoppstandelsene av ting vi likte når vi var små får ofte den samme behandlingen av de påståtte "blodfansene" av kildemateriallet, som de når bøker blir filmatisert, og det skjønner jeg ikke. Hvor kommer det fra at Transformers, GI Joe skal være så ufattelig mye mer enn det vi har fått servert i filmene? Jeg setter ikke noen høye krav til disse filmene rett og slett fordi jeg realistisk ser at det er ikke så mye mer å hente. Dersom man har et så inngående forhold til Transformers så har man rett og slett tolka i hjel noe som er ment som moralsk riktig og "undervisende" underholdning for unger.

 

Fra en Transformers fan til en annen.

Lenke til kommentar

Inglorious basterds av Tarantino. Han har aldrig failet, er ikke uten grunn at han er min favoritt ressigør.

 

EDIT: Den var vel tatt. Da går jeg for Død Snø av Tommy Wirkola. Om du ikke har sett den bringer du skamm på ditt folk. Om du kommer fra nord-norge og ikke har sett den er det obligatorisk med 1 time i et hjørne med krampegråt. Vi snakker episke scener fra en ende til en annen, at historien er litt tynn bryr ingen seg om når vi får se nazi-zombieslakt mens vi hører "det er min dag i dag" :D

 

Må se.

Endret av backstabber
Lenke til kommentar

District 9

 

Flott film med et budskap som kanskje er mye brukt, men som likefullt er viktig og relevant den dag i dag.

Spèes inn litt acton på slutten, men tempo-skiftet ødelegger ikke filmen i nevneverdig grad.

 

9

 

Fin animasjonsfilm som viser at det er flere enn Tim Burton der ute som er i stand til å gi oss et tiltrekkende men samtidig mørkt univers.

Handlingen og stemningen er apokalyptisk, og soudntracket er tungt og drivende.

Kreativitèten hos de som har laget denne filmen er iallefall tilstedeværende gjennom hele historien.

En undervurdert film i mine øyne.

 

The Hangover

 

Når sant skal sies har jeg ikke sett denne filmen, men en komedie som høster god kritikk over nesten hele fjøla må vel nevnes.

Lenke til kommentar

Tråden ble startet i går, jeg tror du med fordel kan vente litt med en avstemning :)

 

Jeg nominerer Watchmen, da andre jeg like gjerne kunne ha nominert allerede har blitt det.

 

Allerede fra den fantastiske introen (årets beste?) (tonesatt av den meget passende låta Bob Dylan – The Times They Are A-Changin') hvor du får se oppturen og nedturen for superheltene i USA og samtidig viktige elementer knyttet til hovedhistorien (sannynligvis lettest å legge merke til om du har lest boka eller sett filmen noen ganger) blir det klart at dette ikke er en vanlig superheltfilm.

 

Mange herlige scener som byr på både eye candy og ting til ettertanke, et meget godt manus som gir en film uten dødpunkter og en utrolig god adopsjon av kildematerialet.

 

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Kommer ikke på noen å nominere, men det er flere filmer jeg kunne ha nominert som allerede har blitt det. Kanskje vi skulle kåre tiårets (2000-2009) beste film(er) også, etterhvert? Trenger ikke å være akkurat samtidig med denne kåringen, men jeg synes det kunne vært ganske interessant.

Lenke til kommentar

Ingen som har nominert Ponyo på klippen ved havet(Gake no ue no Ponyo)! :o For en skam, men det positiver er at da kan jo jeg gjøre det. :D

 

En film alle, stor som små virkelig kan storkose seg med. Som forventet leverer Miyazaki også denne gangen en film proppfull av gledelige og til tider rørende hendelser, flotte animasjoner og en "magisk" historie, alt akkompagnert av svært stemningsfull musikk. Absolutt den filmen jeg har kost meg mest med i år (sett den 3 ganger allerede, en gang hver på norsk, engelsk og japansk). ^_^

 

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Ingen som har nominert Ponyo på klippen ved havet(Gake no ue no Ponyo)! :o For en skam, men det positiver er at da kan jo jeg gjøre det. :D

 

En film alle, stor som små virkelig kan storkose seg med. Som forventet leverer Miyazaki også denne gangen en film proppfull av gledelige og til tider rørende hendelser, flotte animasjoner og en "magisk" historie, alt akkompagnert av svært stemningsfull musikk. Absolutt den filmen jeg har kost meg mest med i år (sett den 3 ganger allerede, en gang hver på norsk, engelsk og japansk). ^_^

 

Den hadde jeg tenkt til å nominere når jeg scrollet nedover siden, men siden du allerede har gjort det får jeg bare støtte ditt forslag.

 

Jeg synes Up! er en bra film også, men er svak for Miyazakis filmer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Stemte på Avatar og Sherlock Holmes, det var de som gav meg mest ifjord.

 

Edit: Jeg synes det hadde vært bedre hvis man bare kunne stemme på 1, gir litt mer spenning.

Endret av Bruker-127711
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...