Gå til innhold

Spillåret 2009 - våre favoritter


Anbefalte innlegg

Det føles litt surrealistisk å lese alle disse tilbakemeldingene når Xbox-en har stått urørt i hele jula til fordel for Flower, Trine, Uncharted 2 og Demon's Souls, uten at lista har blitt påvirket nevneverdig av det.

 

Bra spill du nevner der, det var ikke meningen å starte et angrep eller noe, jeg bare tok en titt på Uncharted 2 anmeldelsen og Killzone 2 anmeldelsen, og de er så UTROLIG negative at jeg anntok at dere ikke var noe spesielt glade i PS3.

 

Uansett, jeg er KJEMPE uenig med karakterene dere har gitt disse 2 spillene og jeg fatter ikke hvordan man kan skrive så mye negativt om 2 så sykt bra spill.

 

Det er vel en grunn til at Uncharted 2 og KZ2 er nominert i så mange av GOTY kåringene som gjøres. KZ2 ble valgt til GOTY av Gamereactor og var nominert til GOTY av GAMESPOT, etc. etc. U2 har blit kåret til GOTY av de fleste spillestedene på nettet. Jeg har kjøpt og spilt MANGE spill i år som du ser av listen jeg skrev tidligere. Jeg skjønner at Assassin's Creed 2, Dragon Age: Origins, MW2 + mange andre spill som er er nominert, jeg har spilt alle disse og vet hvor bra de er også. Derfor vet jeg også at KZ2 og Uncharted 2 er minst like bra som disse og så mye negativt dere skriver i anmeldelsene av disse 2 spillene virker det mere som om dere skulle ha gitt dem 3/10 eller noe sånt.

Endret av EmpireNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det føles litt surrealistisk å lese alle disse tilbakemeldingene når Xbox-en har stått urørt i hele jula til fordel for Flower, Trine, Uncharted 2 og Demon's Souls, uten at lista har blitt påvirket nevneverdig av det.

Du svarer kanskje på ditt eget spørsmål :)

 

At ingen av de spillene skulle være nevneverdige for en toppliste, Demon's Souls er teknisk sett ikke ute her men.

Lenke til kommentar

Disse spillene sto ut i fra mengden i året som gikk.

Les hele saken

 

Det er ikke akkurat en sak som kommmer til å ta fra meg nattesøvnen, men her var det "befriende" fritt for PS3-titler, og det til tross for at PS3 har hatt det best spillåret siden den ble lansert. Det er det første året jeg har brukt mer tid med PS3en enn 360en, uten at 360en har stått rolig lenge av gangen heller. En (relativt) samlet spillpresse har vel slått fast det samme.

 

Som sagt: Det er ikke akkurat jordens undergang for min del, men ordet `overraskende` faller lett inn i tankene. Samtidig får jeg en viss forståelse for at enkelte reagerer litt. Ved kjøp av titler som kommer på flere konsoller er det ofte hipp som happ hvilken versjon man handler, men det inneværende året har kanskje 360-versjonene vært de som har blitt anmeldt mest(?). Leste lenger ned her at det kunne ha en naturlig forklaring, uten at jeg kan anse det som hverken en sannhet eller en løgn.

 

Selv om karakterer bare er tall satt etter en særs subjektiv vurdering av et spill er det hverken rart eller overraskende at noen reagerer på hvordan enkelte stortitler blir vurdert. Spesielt når vurderingen, tydeligvis, skjer på et noe sviktende grunnlag. Og det er også et av problemene (generelt) med norske spillanmeldelser; Innholdet i mange av anmeldelsene handler kanskje ikke så mye om spillet, men om andre spill, filmer man plutselig får assosiasjoner til, eller til og med den siste plate til Metallica.

 

Det er på full tid å KREVE at også spillanmeldere har akademisk utdanning. Pr i dag overøses vi av ivrige gameres banale skriverier. Et minimumskrav burde være grunnfag norsk, slik at man hvertfall kan formulere setninger som ikke bryter med syntakskravene i norsk. Ikke at jeg skriver perfekt, men jeg kjenner igjen en god, og fornuftig, tekst når jeg leser en. Det er et problem når rørleggere og elektrikerlærlinger får spillanmelderjobber fordi de rakk å spille på en zx-spectrum før den ble avlegs. Spillmediet er nå verdens største medie (målt i kroner) og fortjener å bli behandlet der etter. Det finnes pr nå spillstudier på mange høgskoler i Norge, så kanskje enkelte burde få en større innsikt enn ved tolkning av informasjon utifra egen forståelse av tekst? En større faglig innsikt kunne også bidratt til å objektivisere synet på enkeltspill, hvertfall litt (en anmeldelse vil alltid være subjektiv på ett eller flere plan).

 

Nå får ikke dere i Gamer ta dette som kritikk rettet kun mot dere. Dette er et problem (i den utstrekning at man kan kalle noe så banalt et problem) som går igjen hos de aller fleste norske spillsider, også i de store norske avisene. I tillegg vil jeg tilføye at det selvsagt ikke gjelder alle spillanmeldere, men et ganske bredt utvalg av dem.

 

Spill har, endelig, blitt avmystifisert, "avnerdisert" (i kritisk mangel av et bedre ord) og gjort til allemannseie. Det er ikke lenger bare merkelige, bleike gutter som spiller i en eller annen kjeller. Men når gameren kommer ut av kjelleren for å vise seg frem kan ikke spillanmelderne bli sittende igjen.

Lenke til kommentar

Det føles litt surrealistisk å lese alle disse tilbakemeldingene når Xbox-en har stått urørt i hele jula til fordel for Flower, Trine, Uncharted 2 og Demon's Souls, uten at lista har blitt påvirket nevneverdig av det.

 

Bra spill du nevner der, det var ikke meningen å starte et angrep eller noe, jeg bare tok en titt på Uncharted 2 anmeldelsen og Killzone 2 anmeldelsen, og de er så UTROLIG negative at jeg anntok at dere ikke var noe spesielt glade i PS3.

 

Uansett, jeg er KJEMPE uenig med karakterene dere har gitt disse 2 spillene og jeg fatter ikke hvordan man kan skrive så mye negativt om 2 så sykt bra spill.

 

Det er vel en grunn til at Uncharted 2 og KZ2 er nominert i så mange av GOTY kåringene som gjøres. KZ2 ble valgt til GOTY av Gamereactor og var nominert til GOTY av GAMESPOT, etc. etc. U2 har blit kåret til GOTY av de fleste spillestedene på nettet. Jeg har kjøpt og spilt MANGE spill i år som du ser av listen jeg skrev tidligere. Jeg skjønner at Assassin's Creed 2, Dragon Age: Origins, MW2 + mange andre spill som er er nominert, jeg har spilt alle disse og vet hvor bra de er også. Derfor vet jeg også at KZ2 og Uncharted 2 er minst like bra som disse og så mye negativt dere skriver i anmeldelsene av disse 2 spillene virker det mere som om dere skulle ha gitt dem 3/10 eller noe sånt.

 

Siden gamer ikke gir to Ps3 eksklusive spill den karakteren du og flere mener de skulle fått, så vil det si det samme som at gamer ikke liker Ps3 konsollen? Herregud...

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

Siden gamer ikke gir to Ps3 eksklusive spill den karakteren du og flere mener de skulle fått, så vil det si det samme som at gamer ikke liker Ps3 konsollen? Herregud...

 

Følg med litt Terjee.

 

Som mange skriver her så har PS3 hatt sitt beste år siden lansering og det finnes mange veldig gode PS3 titler og ingen av de er på noen av gamer.no's top 5 lister, det er litt rart syns nå jeg.

 

En flerstemt international gaming presse er i alle fall uenige med Gamer.no, og veldig mange på forumet her er også uenige virker det som.

 

Du Terjee kan uansett ikke forandre på hvilken følelse jeg får av å lese Gamer.no. Det er det inntrykket jeg får, og det finnes en grunn for det.

Endret av Sputnik
Fikset quote
Lenke til kommentar

Følg med litt Terjee.

 

Som mange skriver her så har PS3 hatt sitt beste år siden lansering og det finnes mange veldig gode PS3 titler og ingen av de er på noen av gamer.no's top 5 lister, det er litt rart syns nå jeg.

 

En flerstemt international gaming presse er i alle fall uenige med Gamer.no, og veldig mange på forumet her er også uenige virker det som.

 

Du Terjee kan uansett ikke forandre på hvilken følelse jeg får av å lese Gamer.no. Det er det inntrykket jeg får, og det finnes en grunn for det.

 

Jeg skal love deg jeg har fulgt med. For min egen personlige del syns jeg dette bare er en haug med surmuling med rot i Gamers anmeldelse av Uncharted2.

 

Jeg har heller ingen intensjon om å forandre hva du føler. Jeg påpeker og spørr om du forstår hvor lite lurt det høres ut når du påstår at gamer etter din og fleres meninger ikke gir UC2 og KZ2 karakteren de fortjener fordi at de er Ps3 eksklusive, og at gamer ikke liker Ps3 konsollen.

Ser du ikke hvor fjern denne påstanden er? Postet også en respons til deg litt lengre tilbake om akkurat dette, men du har jo tydeligvis ingen interesse av å forstå enkel logikk.

 

Gamer.no anmelder da ikke spill konsoller, sist jeg sjekket anmeldet de spill

 

Edit: Du kan foresten gjerne fortelle meg hva slags grunn du tror Gamer har for ikke å like ps3

Endret av Sputnik
Fikset quote
Lenke til kommentar

And the endless battle of the Gamer.no Defense Force and Sony Defense Force rages on.

 

Jeg ser nå iafall ikke på meg som noen medlem i gamer defence force, jeg like bare å påpeke hvor lite hold det er i alle konspirasjonsteoriene/anklagene/spekulasjonene disse fornærmede sjeler driver med ;) Å forvente at folk har sunn fornuft nå til dags er det samme som å sparke seg selv i ballene

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

@Terjee: Har du spilt Uncharted 2? Og isåtilfelle hva syntes du selv?

 

Nei jeg har ikke spilt Uncharted2. Jeg har en kompis/nabo som jeg har vært på besøk til og sett på mens han har spilt det, nei ikke hele spillet selvsagt. Jo det ser fantastisk flott ut, og såvidt jeg så, veldig bra historie også, dog gameplayet er kanskje ikke 100% min stil.

 

Jeg skjønner hvor du vil, men om jeg mente Uncharted2 var verdens beste spill, hvorfor skulle jeg mene at Gamer.no ikke liker ps3? Hva er sammenhengen? Killzone2 ligger i hylla ferdig gjennomspilt og skjønner godt gamers anmeldelse av det, selvom jeg kanskje vil gitt det 7/10 istede for 6/10.

 

Dere som er misfornøyd med gamer her har vært veldig flinke til å påpeke at dere syns at det er "snodig" sånn som det er. Men jeg har ennå tilgode å se noen komme med noe mer saklig. Det eneste innlegget jeg finner mening i med favør "Sony Defence force" må være Yxeflens sitt.

Javel så har dere påpekt at det er snodig. Vil dere noen vei med det? Jeg syns det er snodig at jorda er rund, jeg liker det ikke. Well, life goes on

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

Jeg var bare ute etter å høre din mening. Jeg er er mer av typen Nintendo/Sony/Microsoft-defense force, så har ingen interesse av å fremheve Sony sine utgivelser utover de to andre platformene/utgiverne. Når det er sagt, så er fortsatt Uncharted 2 et av årets beste spillopplevelser for meg, ergo er jeg uenig i vurderingen til gamer.no. Men det må man kunne være. Listen jeg postet tidligere illustrerer noenlunde godt hva slags smak jeg har når det kommer til spill.

Lenke til kommentar

Føler det passer å sitere McGroven her.

 

Før man tar helt av med konspirasjonsteorier er det verdt å merke seg at seks av 18 som var "kvalifiserte" leverte inn personlige lister i år.

 

Det er bare 33 prosent, det.

 

Jeg vet at flere av de som ikke hadde tid eller anledning til å levere ville hatt Uncharted 2 på sin personlige toppliste.

 

Når det gjelder de generelle prisene er disse stemt frem av stort sett samtlige som jobber her, her var deltagelsen nesten alle mann alle.

Det er derfor ikke noe grunnlag for å si at gamer.no ikke liker PS3.

De personlige listene taler forøvrig kun for de aktuelle personenes egne meninger. Det er ingen grunn til å trekke inn Gamer.no som nettsted i anklager som begrunner seg på disse listene.

 

Personlig eier jeg ikke en Xbox og har knapt rørt en, hverken den gamle eller den nye. Alikevel har jeg ingen PS3 eksklusive spill på min topp 5 liste. UC2 setter jeg på en 6. plass. Jeg er slett ikke enig i at UC2 er så skrekkelig bra som alle skal ha det til. Joda jeg forelsket meg i starten, men det var også alt. Til slutt satt jeg igjen med følelsen av å ha ha delvis styrt en film, kun avbrutt av for mange fryktelig uengasjerende skuddvekslinger. Men det er jo selvfølgelig bare min mening, det kan jo ikke endre på hvordan dere oppfatter spillet. :)

 

Det er på full tid å KREVE at også spillanmeldere har akademisk utdanning. Pr i dag overøses vi av ivrige gameres banale skriverier. Et minimumskrav burde være grunnfag norsk, slik at man hvertfall kan formulere setninger som ikke bryter med syntakskravene i norsk.

Der er jeg sterkt uenig med deg du. Jeg har over hodet ikke lyst til å sitte å lese en tørr akademisk utgreiing av en som ikke har rørt et spill på 10 år. Det er ikke slik jeg ønsker at et spill skal anmeldes. Jeg ville mistet lysten til å spille det spillet da. Jeg er enig i at skribenter bør være litt reflekterte og kunne skrive godt norsk, men det synes jeg staben i gamer.no klarer helt fint. Enkelte småfeil kan selv ikke den flinkeste doktorgradsstipendiat komme utenom.

 

Edit: Jeg fikk besøk så stoppet midt i skrivingen. :whistle: Var ment til diskusjonen litt opp på siden her.

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Jeg var bare ute etter å høre din mening. Jeg er er mer av typen Nintendo/Sony/Microsoft-defense force, så har ingen interesse av å fremheve Sony sine utgivelser utover de to andre platformene/utgiverne. Når det er sagt, så er fortsatt Uncharted 2 et av årets beste spillopplevelser for meg, ergo er jeg uenig i vurderingen til gamer.no. Men det må man kunne være. Listen jeg postet tidligere illustrerer noenlunde godt hva slags smak jeg har når det kommer til spill.

 

Det er jo ikke annet enn supert at du er uenig. Hadde vært en kjedlig verden hvis alle hadde delt samme mening om alt.

 

Jeg synes bare det blir litt for dumt når enkelte går så langt som at de ymter til at det er noe galt hos gamer.no gjengen siden de ikke anmelder spill på måten enkelte ønsker.Dette er ikke rettet spesielt mot deg, bare min generelle mening.

Lenke til kommentar

Jo mer research jeg gjør jo mere ser jeg den trende klarere og klarere. PS3 har sitt beste spilleår ever, og her er listen over PS3 spill som har blitt anmeldt:

 

Killzone 2 - 6/10

Ratchet & Clank: ACiT - 7/10

Uncharted 2 - 7/10

inFamous - 8/10

 

Når et spill som Ghostbusters har fått bedre enn både Uncharted 2, KZ2 og R&C:ACiT så kan jeg ikke annet enn å le, høyt.... LOL

 

Troverdigheten sank noen hakk til nå....

 

7/10 og 8/10 er i grunnen ingen dårlig karakter.

6/10 er greit nok, men ikke noe spesielt.

Endret av Sputnik
Fikset quote
Lenke til kommentar

Jo mer research jeg gjør jo mere ser jeg den trende klarere og klarere. PS3 har sitt beste spilleår ever, og her er listen over PS3 spill som har blitt anmeldt:

 

Killzone 2 - 6/10

Ratchet & Clank: ACiT - 7/10

Uncharted 2 - 7/10

inFamous - 8/10

 

Når et spill som Ghostbusters har fått bedre enn både Uncharted 2, KZ2 og R&C:ACiT så kan jeg ikke annet enn å le, høyt.... LOL

 

Troverdigheten sank noen hakk til nå....

 

Flotte greier, du drar frem 4 spill som Gamer.no har anmeldt. Litt snevert til å skape en trend med tanke på hvor mange spill de tar for seg år etter år kanskje? Men ok!

 

Har du lest anmeldelsene? De gir deg gjerne en del mer enn disse tallene på slutten.

Siden du også er så opphengt i rene tall kan du jo forklare hvorfor du syns 7/10 og 8/10 er dårlig. Det er jo bare 3nummer og 2nummer unna toppkarakter. Skulle jo tro det var bra... Samtidig kan du jo søke opp artikkelen om hva de forskjellige tallene i skalaen til gamer.no står for.

Endret av Sputnik
Fikset quote
Lenke til kommentar

Der er jeg sterkt uenig med deg du. Jeg har over hodet ikke lyst til å sitte å lese en tørr akademisk utgreiing av en som ikke har rørt et spill på 10 år. Det er ikke slik jeg ønsker at et spill skal anmeldes. Jeg ville mistet lysten til å spille det spillet da. Jeg er enig i at skribenter bør være litt reflekterte og kunne skrive godt norsk, men det synes jeg staben i gamer.no klarer helt fint. Enkelte småfeil kan selv ikke den flinkeste doktorgradsstipendiat komme utenom.

 

Vel, du skal nå få lov til å være uenig, men det endrer ikke det faktum at spillstudiene gir deg ganske mye mer enn ved å være selvlært (best sammen). Det er ikke snakk om å "ikke røre et spill på 10 år", men å være med gjennom hele prosessen det er å utvikle spill. Det er ikke slik at du sitter å leser om spill i 3 år og så tar en bachelor ;) Det var heller ikke skrivefeil jeg var ute etter, men sammenheng på micro- og macro-nivå samt en lese/skriveforståelse utover ungdomsskolenivå. At man tar utdannelse innebærer på ingen måte at man må begynne å skrive kjedelig, det er noe man kan forbeholde innleveringene :) Ei heller var det egentlig myntet på Gamer.no alene. Det kunne uansett bidratt til å minske misnøyen ved en delvis profesjonalisering.

 

I Norge har vi nå blitt "offer" for kvantitet fremfor kvalitet (alle spillsidene som har dukket opp) og generelt er nivået under middels. Det betyr ikke, igjen, at jeg mener Gamer er verst i klassen. Jeg har bare en VISS forståelse for hvorfor noen reagerer, selv om veldig, veldig mange overreagerer og har en egen trang til å komme med konspirasjonsteorier over en lav sko.

Endret av Sputnik
Fikset quote
Lenke til kommentar

@ Lexiboij og Terjee

 

Nei, de er ikke dårlige (karakterene), men sammenlignet med andre spill så syns jeg det er rart at de får lavere. Det er ingen rød tråd liksom, det er greit at man bruker skalaen, men da får man være konsekvent.

 

infamous får dårligere enn Prototype. Overlord II og Ghostbusters får bedre enn alle eksklusive PS3 spill, etc..

 

Samme faan, nå skal jeg dusje og gjøre meg klar til kveldens fest. Driter i hele gamer.no, finnes mange andre bra siter, synd alle er på engelsk bare.

 

Kos dere med å frosvare gamer.no videre

Lenke til kommentar

@ Lexiboij og Terjee

 

Nei, de er ikke dårlige (karakterene), men sammenlignet med andre spill så syns jeg det er rart at de får lavere. Det er ingen rød tråd liksom, det er greit at man bruker skalaen, men da får man være konsekvent.

 

infamous får dårligere enn Prototype. Overlord II og Ghostbusters får bedre enn alle eksklusive PS3 spill, etc..

 

Samme faan, nå skal jeg dusje og gjøre meg klar til kveldens fest. Driter i hele gamer.no, finnes mange andre bra siter, synd alle er på engelsk bare.

 

Kos dere med å frosvare gamer.no videre

 

Personlig syns jeg det er ganske riktig når spill blir vurdert etter hva det prøver å være og bedømmes etter hvordan det faktisk er i forhold til det. Heller dette enn at spill som ikke har noe som helst til felles skal bli satt opp mot hverandre bare fordi det ene spillet opplevdes/føltes bedre enn det andre (dog spillene som sagt kanskje ikke har noe som helst til felles innholdsmessig). Lite vits i å sammenligne karakterene til to spill som anmeldes på forksjellig grunnlag.

 

Kult at du registrerer deg her og debaterer med oss på tross av at du driter i hele nettstedet da. Du har iallfall ett overaskende bra avlsuttende poeng!

Det er utallige andre nettsteder som anmelder spill så da er de jo bare til syvende og sist å stikke dit om man skulle være så misfornøyd :)

 

Godt Nyttår foresten!

Endret av Terjee
Lenke til kommentar

@ Lexiboij og Terjee

 

Nei, de er ikke dårlige (karakterene), men sammenlignet med andre spill så syns jeg det er rart at de får lavere. Det er ingen rød tråd liksom, det er greit at man bruker skalaen, men da får man være konsekvent.

 

infamous får dårligere enn Prototype. Overlord II og Ghostbusters får bedre enn alle eksklusive PS3 spill, etc..

 

Samme faan, nå skal jeg dusje og gjøre meg klar til kveldens fest. Driter i hele gamer.no, finnes mange andre bra siter, synd alle er på engelsk bare.

 

Kos dere med å frosvare gamer.no videre

 

Personlig syns jeg det er ganske riktig at spill blir vurdert etter hva det prøver å være og bedømmes etter hvordan det faktisk er i forhold til det. Heller dette enn at spill som ikke har noe som helst til felles skal bli satt opp mot hverandre bare fordi det ene spillet opplevdes/føltes bedre enn det andre (dog spillene som sagt kanskje ikke har noe som helst til felles innholdsmessig).

 

Kult at du registrerer deg her og debaterer med oss på tross av at du driter i hele nettstedet da. Du har iallfall ett overaskende bra avlsuttende poeng!

Det er utallige andre nettsteder som anmelder spill så da er de jo bare til syvende og sist å stikke dit om man skulle være så misfornøyd :)

 

Godt Nyttår foresten!

 

Hehe, blir litt besatt av diskusjonen for diskusjonens skyld noen ganger, er liksom ikke så viktig, men gøy lel :)

 

Godt Nytt-År til deg også, nytt år nye muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...