Gå til innhold

Hvor er brukermassen?


Anbefalte innlegg

Dette er ikke så mye kritikk som egentlig bare noen spørsmål. Mistet Gamer.no enormt mye av sin brukermasse til Spillverket da dere byttet platform og forum? Det kan virke som at dere flyttet men bare en liten håndfull av det som holdt til på diskusjon.no har fulgt videre til innlegg.no. Jeg tok en tur innom forumene til diskusjon.no og så en høy aktivitet på spilldelen, hvor her er der langt mer aktivitet i off-topic delene av forumet enn det er spilldiskusjon.

 

Dette blir jo igrunn kritikk mot oss brukere selv. En ting jeg har lagt merke til er at de konsollinndelte seksjonene er temmelig døde, med kanskje et par svar i 2-3 tråder i løpet av dagen. Generell spilldiskusjon er noen hakk mer aktiv, men det har nok noe med at der møtes de forskjellige "leirene" og det kan faktisk bli litt diskusjoner og ikke bare enigheter. Jeg husker da jeg var på Diskusjon.no så var jeg en som gikk inn for konsollinndelte forum, men akkurat nå så lurer jeg på om dette forumet ikke er stort nok enda for en slik inndeling.

 

Har dere noen planer for å prøve å lokke tilbake de som ble værende på Diskusjon.no eller?

Endret av Steve Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De første tre-fire månedene var det stor aktivitet på forumet, og kanskje mest aktivitet i de konsollinndelte kategoriene. Dessverre har det blitt mindre aktivitet i de konsollinndelte kategoriene, men dette tror jeg skyldes at det er de samme gamle trådene som er å finne der, samtidig som aktiviteten på forumet varierer kraftig fra tid til en annen.

 

Det er en helt annen situasjon på forumet her i dag, kontra situasjonen i april og mai, hvor tilfanget av nye tråder var stort og brukermassen økte kraftig. Da var aktiviteten på det gode diskusjon.no nivået hvor det etter få minutter kom svar og nye innlegg.

 

Hva som skyldes denne perioden med laber aktivitet i spillkategoriene generelt er jeg ikke helt sikker på, men som sagt varierer dette i perioder. Jeg har en liten følelse av at aktiviteten ikke akkurat økte etter at spillmagasinet kom inn i dette nettverket.

 

Det er en spennende og ikke minst viktig problematikk som du tar opp trådstarter og jeg er iallefall klar for å starte en ny era hvor det daglig flommer over at innlegg i konsolldelene.

Lenke til kommentar

Ja jeg syns ikke navigering på forumet er vanskelig, inndelingen er veldig lik den vi kjenner fra diskusjon.no. Forumet utseendemessig og i henhold til funksjonalitet er langt mer appelerende enn diskusjon.no. Det jeg savner er aktiviteten, hvor man kan starte en tråd om et tema og det innen 10 minutter ihvertfall er kommet 2-3 svar eller kommentarer.

 

Men det er kanskje en delt byrde blandt oss brukere å rekrutere nye og tipse våre gamle venner om hvor vi befinner oss, og Gamer å gjøre det å komme til hit enda mer attraktivt.

 

Et forslag jeg kommer med på hver eneste spillside jeg er innom er mer fokus på brukerintegrering i siden. Brukerblogger, spillsamlingssider, muligheter for å kunne lage lister. Gode "community"-blogg innlegg sin sjangse å kunne få skinne på fremsiden.

 

En bra steg dere gjorde i dag som er kudos til Gamer.no for å gjøre var å ta en aktuell diskusjon, jeg snakker om den angående sportsspill og karaktergivning. Mer av slikt. Det skaper store og gode diskusjoner. Hittil har jeg bare opplevd gode og saklige diskusjoner på dette forumet, men jeg vil se mer av de :)

Lenke til kommentar

Jeg synes dette forumet er veldig enkelt å navigere seg rundt på, hvis det blir vankelig vil jeg anbefale et julekurs i navigasjon/logisk tenkning.

Det skal sies at det er heller laber aktivitet,ja, men kommer seg sikkert etterhvert! :D

Jeg er helt enig. Dette er et av de forumene jeg synes er enklest å finne frem på. Ting ligger der du regner med å finne dem.

 

Aktiviteten per dags dato er vel heller suffende, det skal jeg være enig i. Aktivitetsnivået har hatt en nedadgående trend i hele høst egentlig. Kan ikke si at jeg vet sikkert hva det kan skyldes, antall brukere har det jo blitt flere av. Er jo ikke så lett å gjøre noe uten å vite hva "problemet" er Hvis problemet er for få tråder som inviterer til diskusjon så vil det være meg en glede å gjøre noe med det. Håper dette bare er en fase og at folk snart vender tilbake til sine vanlige snakkesalige selv. :)

 

Edit: Kanskje denne tråden burde ligge i tilbakemeldinger om forumet?

Endret av Rider of Reason
Lenke til kommentar

Etter 3 måneder runda forumet 100.000 innlegg. Gamer skrev til og med en artikkel om det hvor det står litt mer om aktiviteten. Jeg skal si meg enig i at jeg syns aktiviteten er hakket under det jeg håper på. Mesteparten av byrden ligger nok på oss brukere som burde prøve å rekruttere mer og reklamere litt for siden.

 

Syns dog det er urettferdig å sammenligne med diskusjon.no så tidlig. Diskusjon har vært oppe og gått siden 2001. Gamer har dessuten ikke slik et bredt spekter på forumet som diskusjon har heller. Der er det flere temaer hvor brukere oftere går fra sitt favoritt tema og kommenterer andre temaers diskusjon. Dette forumet består kun av målgruppen til gamer.no og dette er da effekten. Men som Paisley sa så tror jeg det kommer i perioder.

 

Syns ikke Gamer har gjort en dårlig jobb. De har vært flinke til å informere brukere om hva de driver med, åpnet nye vinduer å nå massene på(twitter og blogg(som kan brukes mer, hint hint!)) og ikke minst tar de debatter ved hornene. Flere ganger hvor gamer blir kritisert så setter de ikke bare igang en debatt om det, men deltar også.

 

Personlig syns jeg nye gamer.no har hevet standarden de hadde før og blitt en bedre side i løpet av sitt første år. Da er det opp til oss brukere å få forumet til å matche deres kvalitet videre i våre diskusjoner og aktivitet.

Lenke til kommentar

Ja aktiviteten er relativt laber nå, men synes forumet i seg selv er godt oversiktlig og fint :) Mye av grunnen er nok til at diskusjon.no brukere ikke ser noen grunn i å flytte over til et mindre aktivt forum. Jeg har bruker på begge forumene, men skjønner at noen ikke ser poenget i å flytte fra et veldig aktivt forum til et mindre kun for å hjelpe det andre forumet med aktivitet.

Lenke til kommentar

Det har seg jo sånn at når det ikke skjer mye er det fort gjort at mange ender opp med en innstilling om at det ikke er noe vits i å poste, og dermed graves det enda lengre ned. Diskusjon.no har langt over 100000 medlemmer, har bygd seg opp siden 2001 og har et mye bredere publikum enn det Innlegg.no har da Innlegg.no har mer spesifiserte målgrupper enn Diskusjon, hvor du tross alt finner nesten for mange kategorier. Men jeg synes egentlig ikke at det er for lite aktivitet. De gangene jeg titter innom konsollkategoriene på Diskusjon føler jeg at det nesten utelukkende er tråder hvor folk spør om hjelp som blir opprettet og at det er mindre gode diskusjoner enn det det er her. Her føler jeg at jeg ofte finner mer interresante diskusjoner, selv om det ikke er like stor kvantitet av tråder.

 

Redaksjonelt ligger Gamer langt over mange av sidene på "den andre siden" og det nye forumet og området rundt siden ligger svært godt an til bare å ha vært oppe i underkant av et år. Problemet, i den grad det finnes noe problem, tror jeg som sagt ligger i at Innlegg.no rett og slett er et forum for mer spesielt interresserte og ikke har kategorier som alle vil finne interressante. Dermed vil det naturlig nok være færre som holder seg aktive her ettersom de kan diskutere mange andre emner på andre forum, men om vi skal sammenligne spillforumene f.eks synes jeg vi ligger svært godt an til å være så unge.

 

Skrev dette fra telefonen min da nettet er nede i hjemmet så beklager om det er litt knotete formulert.

Lenke til kommentar

Det har seg jo sånn at når det ikke skjer mye er det fort gjort at mange ender opp med en innstilling om at det ikke er noe vits i å poste, og dermed graves det enda lengre ned. Diskusjon.no har langt over 100000 medlemmer, har bygd seg opp siden 2001 og har et mye bredere publikum enn det Innlegg.no har da Innlegg.no har mer spesifiserte målgrupper enn Diskusjon, hvor du tross alt finner nesten for mange kategorier. Men jeg synes egentlig ikke at det er for lite aktivitet. De gangene jeg titter innom konsollkategoriene på Diskusjon føler jeg at det nesten utelukkende er tråder hvor folk spør om hjelp som blir opprettet og at det er mindre gode diskusjoner enn det det er her. Her føler jeg at jeg ofte finner mer interresante diskusjoner, selv om det ikke er like stor kvantitet av tråder.

 

Redaksjonelt ligger Gamer langt over mange av sidene på "den andre siden" og det nye forumet og området rundt siden ligger svært godt an til bare å ha vært oppe i underkant av et år. Problemet, i den grad det finnes noe problem, tror jeg som sagt ligger i at Innlegg.no rett og slett er et forum for mer spesielt interresserte og ikke har kategorier som alle vil finne interressante. Dermed vil det naturlig nok være færre som holder seg aktive her ettersom de kan diskutere mange andre emner på andre forum, men om vi skal sammenligne spillforumene f.eks synes jeg vi ligger svært godt an til å være så unge.

 

Skrev dette fra telefonen min da nettet er nede i hjemmet så beklager om det er litt knotete formulert.

Jeg er enig og uenig med deg, det er en del på diskusjon.no som ikke blir store diskusjoner av som jeg kan se. Det ligger bra ann her, men ikke bra nok, tingene jeg nevnte som innebærer å inkludere brukerene sine mer i siden er noe jeg tror vil kunne trekke folk til denne siden. Gi oss flere ting å putle med i enkle ord. Det er litt kjedelig å starte opp en diskusjonstråd om et spill som ellers på nettet er veldig mange som prater om, og det kommer rett og slett ikke et eneste innlegg i tråden. Det kan lett bli en ond sirkel for nye brukere dersom de som allerede er på siden ikke gidder å ense, og driver heller å teller ned fra 50000 enn å delta i diskusjoner og bidrar med å opplyse folk med ny informasjon. Så et lite spark i ræva til oss som er her og et lite hint om at det må blir mer brukerintegrering til gamer. Må huske på at bra er aldri godt nok :) Må alltid strebe etter å bli bedre. Se på hvordan store spillsamfunn på nettet har bygget opp sine suksesser og se hva de gjorde for å få det til. For det er mer en nok av folk her i Norge som diskuterer spill, men i dag så er de spredt utover 5-6 store forum, vi må bli attraktive nok til at folk vil hit.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+56132

En av grunnen til at jeg for eksempel ikke har vært aktiv på innlegg.no er i grunn at jeg er uhyre dårlig til å multitaske når det kommer til forumer og slikt så jeg blir lett forvirret og dermed dabber interessen av. Beklageligvis dabbet interessen av for innlegg.no i oppstartsfasen i hovedsak fordi jeg ikke greide å styre meg selv når det kom til hvilket forum jeg skulle henge på (begynte med at jeg innbitt skulle boikotte hele diskusjon.no men når jeg tenkte meg rundt var det jo flere år med bortkasta tid og mye verdifull tid jeg hadde brukt der så jeg kom tilbake etterhvert, dessverre glemte jeg bort innlegg.no da).

 

Men jeg klager ikke på aktiviteten i EVE Online tråden i allefall, er mer futt i den her enn på diskusjon.no. Men uansett; hovedgrunnen er vel at brukere fra gamle Gamer.no ikke fikk migrert hit/orket ikke eller what not, noe som i mine øyne er veldig normalt for den generelle databruker. De gidder ikke migrere når de allerede trives der de er. Og jeg er enig med HCG at Mine innlegg er uhyre genialt og vannvittig praktisk, og når de fleste er vant med å ha den for å finne tråder de har vært innom så gidder de ikke leite dem opp igjen, tragisk men sant.

 

Men jeg må forøvrig lovprise den kvaliteten Gamer.no har på artiklene og featurene sine, kvaliteten overgår Spillverket.no virkelig (no phun intended). :)

Lenke til kommentar

Det er en hovedårsak til at aktiviteten her er ned og mer spesifikt: At jeg ikke bruker innlegg.no: Kort og nordnorsk: Forumet SUGER! Det er tekniske årsaker til det, og det er todelt:

 

A) Når man poster i en tråd eller oppretter en tråd eller ber om epostvarsling ved aktivitet i en tråd så kommer det EN NY MAIL FOR HVERT FORDØMTE INNLEGG! Når epostboksen er bredfull av [innlegg.no - blah blah] så orker man ikke gå inn på forumet. Istedet slettes alle mailene og sluttresultatet er irritasjon.

 

B) Når man mot formodning orker å klikke i mailen så hopper man ikke til nyeste innlegg. Neeeida, man hopper til nyeste innlegg for noen dager siden, dette kan fort være 3-4 sider lengre bak, så må man hoppe noen sider fram og skumlese for å finne ut hva som er nytt. Igjen: IRRITERENDE!

 

 

Jeg satte dette på kontoen for nybegynnerfeil og håpet noen ville reparere forumet over tid. Det skjedde ikke så inntil det blir bedre er det takk og farvel for meg. Jeg leser gjerne artikler på gamer.no men vegrer meg for å poste i forumet.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare svare for meg selv, men som Lakus er inne på her så var det problemene rundt overgangen fra Edda media til nytt forum som gjorde at jeg slutta nesten helt å komme hit.

 

Problemer med å få med brukermassen til nytt forum, samt at de som gikk over tidlig var stort sett yngre folk gjorde at forumene tidlig fikk mye tråder av fjortiss-karakter ala "Den store .... tråden".

 

Samtidig synes jeg mengden av interessante artikler dalte kraftig og gamer.no fremstod ikke lenger som en viktig kanal for informasjon rundt spill.'

 

Men jeg ønsker gamer.no lykke til og jeg håper de en gang i fremtiden finner tilbake til gammel storhet!

Lenke til kommentar

Jeg sjekker begge daglig og trives nok best her selv om aktivteten er noe laverere, så er kvaliteten rett og slett fryktelig mye høyere her. Det blir litt kvalitet over kvantitet, som er nevnt tidligere. Mine innlegg boksen på diskusjon.no liker jeg veldig godt, og den savner jeg stort her på innlegg.no - selv om de forsåvidt har en liknende boks helt oppe i høyre hjørne.

 

Hvofor det er mindre aktivtet her har jo blitt nevnt i form av bredere spekter på diskusjon.no, lengre levetid og generell latskap til folk. Jeg var også veldig gira på å være lojal mot gamer.no å boikotte diskusjon.no litt, men det rant litt ut fordi jeg liker å få med meg alt jeg kan.

 

Vett ikke hva som må til for at ting skal bli bedre, men skal i allfall gjøre mitt for å holde aktiviteten oppe.

 

Alpha: Kan du ikke bare skrue av den funksjonen å sjekke forumet i ny og ne? Og viss du vil vite om det har vært aktivitet i en av trådene du har laget eller skrevet i, bruke mine innlegg? Det er slik jeg bruker forumet i allfall, har aldri giddet stresse med mail ved aktivitet, brukte det en gang med facebook, pokker til spam!

 

Rookie: Er det navnet den store x tråden som er galt? Jeg var tidlig over og kan ikke huske disse fjortisstendensene du nevner. Selektiv hukommelse kanskje.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Det er en hovedårsak til at aktiviteten her er ned og mer spesifikt: At jeg ikke bruker innlegg.no: Kort og nordnorsk: Forumet SUGER! Det er tekniske årsaker til det, og det er todelt:

 

A) Når man poster i en tråd eller oppretter en tråd eller ber om epostvarsling ved aktivitet i en tråd så kommer det EN NY MAIL FOR HVERT FORDØMTE INNLEGG! Når epostboksen er bredfull av [innlegg.no - blah blah] så orker man ikke gå inn på forumet. Istedet slettes alle mailene og sluttresultatet er irritasjon.

 

B) Når man mot formodning orker å klikke i mailen så hopper man ikke til nyeste innlegg. Neeeida, man hopper til nyeste innlegg for noen dager siden, dette kan fort være 3-4 sider lengre bak, så må man hoppe noen sider fram og skumlese for å finne ut hva som er nytt. Igjen: IRRITERENDE!

 

 

Jeg satte dette på kontoen for nybegynnerfeil og håpet noen ville reparere forumet over tid. Det skjedde ikke så inntil det blir bedre er det takk og farvel for meg. Jeg leser gjerne artikler på gamer.no men vegrer meg for å poste i forumet.

Epostvarsling av nye innlegg er slått av som standard, du kan også slå det av selv i kontrollpanelet: http://www.innlegg.no/index.php?app=core&module=usercp&tab=forums&area=settings

 

Det lenkes til siste uleste innlegg, som jeg har inntrykk av at de fleste foretrekker.

Men vi kan alltids legge til 2 lenker, en til siste post og en til siste uleste.

Lenke til kommentar
Samtidig synes jeg mengden av interessante artikler dalte kraftig og gamer.no fremstod ikke lenger som en viktig kanal for informasjon rundt spill.'

Vi har jobbet veldig hardt med å holde artikkelnivået oppe, og føler selv at vi større og større grad økt det redaksjonelle trykket og bredden det siste året. Det har vi også fått mye skryt for.

 

Hva slags type artikler er det du savner på Gamer.no nå, som du syns du fikk mer av tidligere? Det vil hjelpe oss veldig dersom du er mer konkret her.

Lenke til kommentar

Det er en hovedårsak til at aktiviteten her er ned og mer spesifikt: At jeg ikke bruker innlegg.no: Kort og nordnorsk: Forumet SUGER! Det er tekniske årsaker til det, og det er todelt:

 

A) Når man poster i en tråd eller oppretter en tråd eller ber om epostvarsling ved aktivitet i en tråd så kommer det EN NY MAIL FOR HVERT FORDØMTE INNLEGG! Når epostboksen er bredfull av [innlegg.no - blah blah] så orker man ikke gå inn på forumet. Istedet slettes alle mailene og sluttresultatet er irritasjon.

 

B) Når man mot formodning orker å klikke i mailen så hopper man ikke til nyeste innlegg. Neeeida, man hopper til nyeste innlegg for noen dager siden, dette kan fort være 3-4 sider lengre bak, så må man hoppe noen sider fram og skumlese for å finne ut hva som er nytt. Igjen: IRRITERENDE!

 

 

Jeg satte dette på kontoen for nybegynnerfeil og håpet noen ville reparere forumet over tid. Det skjedde ikke så inntil det blir bedre er det takk og farvel for meg. Jeg leser gjerne artikler på gamer.no men vegrer meg for å poste i forumet.

Epostvarsling av nye innlegg er slått av som standard, du kan også slå det av selv i kontrollpanelet: http://www.innlegg.no/index.php?app=core&module=usercp&tab=forums&area=settings

 

Det lenkes til siste uleste innlegg, som jeg har inntrykk av at de fleste foretrekker.

Men vi kan alltids legge til 2 lenker, en til siste post og en til siste uleste.

 

 

Jeg ønsker epostvarsling. En epost om at nye innlegg finnes i <sett inn navn på tråd her>, en epost holder. Problemet her er at jeg får en epost for hvert eneste nye innlegg. I min innboks nå er det fire identiske meldinger fra [email protected] med emne: "[Hvor er brukermassen?] Varsel om nytt innlegg". De ankom klokken: 09:23, 09:24, 09:28 og 09:40. Vi har et ord for slikt: Spam.

 

Det lenkes til siste uleste innlegg, men hvor det systemet fungerer 100% utmerket hver eneste gang på diskusjon.no så fungerer det kanskje en av ti ganger på innlegg.no.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...