Gå til innhold

Positive og negative ting om spill !


Gjest Slettet-XIQJlAy2KQ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-XIQJlAy2KQ

Heihei.

Jeg har fått i lekse fra skolen å lage en artikkel om spill. Jeg fant ingen andre tråder som hadde om akkurat det jeg var ute etter, så da opprettet jeg en. Jeg trenger altså masse positive og negative ting om spill.

 

hvorfor så mange spiller dem, hvorfor folk blir avhengig, hva som gjør at folk heller vil spille enn å leve sitt egentlige liv. Alt mulig så kjør på, håper dere kan hjelpe meg. For jeg har innlevering til Onsdag. ^^,

 

På forhånd, TAKK!

 

Jokky :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Positivt

* billig underholdning

* stort utvalg, tilpasset alle aldre og ønsker

* Ingen konsekvenser for ditt virkelige liv ( skyte folk, grisekjøre osv)

* Spill lærte meg det meste jeg kan av engelsk, det lages også masse spill på norsk som er laget for å lære barn forskjellige ting som f.eks matte.

* Reflekser og detalj syn blir kraftig forbedret.

* Det er enormt sosialt, det er evig lenge siden det var slik at alle satt i hvert sitt kott og spilte singleplayer. Online og party spill har økt krafig!

*Det er ikke alle dager det er fristende å gå ut, da kan man heller sitte inne å spille.

* Jeg mener spill forhindrer kriminalitet blant unge fordi de kan spille istedenfor å kjede seg og gjøre dumme ting på grunn av det.

 

Folk blir avhengig fordi det er gøy og ofte tilfredsstillende å lykkes. Det deilige for mange er at du i spill blir belønnet for ferdigheter og kunnskap og ikke utseende osv.

 

Negativt

* Som med alt annet er det noen som ikke klarer å styre seg og det ødelegger livene deres, noen dør faktisk. Jeg mener dog at disse enkelttilfellene ikke burde være nok til å trekke spill ned. Det er f.eks. ganske mange som dør av å sykle, men vi sier ikke at sykling er kilden til alt ondt .

* Mange "voksne" har svært lite kunnskap om emnet og nekter å sette seg i nn i det. Det e litt som å late som det ikke har kommet nye trafikkregler siden 50 tallet og tro at alle kjører slik de gjorde da. ( LES : Alle unge i dag gjør ikke det samme som de gjorde for 50 år siden)

 

 

Dette var noe av det jeg kom på nå. Håper det hjalp deg litt, still gjerne spm, forumet er jo fullt av kjernekarer/damer :)

Lenke til kommentar

Nå vil jeg jo si at dataspill og brettspill faktisk er to ganske forskjellige ting. Om han går dypt nok inn i dataspillenes verden og beskriver den godt, så vil jeg si at det holder.

 

EDIT: Og jeg vil legge til at de få som gjør et eller annet dumt på grunn av dataspill, disse få personene som media og spillkritikere så altfor ofte setter som representanter for alle spillere, dette er personer som høyst sannsynlig allerede har noe alvorlig på gang oppe i hodet, folk som allerede har psysiske problemer og ganske sikkert hadde freaket ut av andre ting også. Folk som dreper kun "på grunn av dataspill" finnes ikke. Dataspill kan sikkert være en medvirkende årsak, men om den er det, så er det fordi personen allerede sliter.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Spill er spill, og da ville jeg tørre å påstå at hvis du brer omfanget ditt til å inkludere "analoge" spill som kortspill og brettspill er det et pluss i margen. Joantheman ramset opp mange gode punkter, så bruk den listen.

Når det gjelder det siste punktet, men hvordan og hvorfor eldre er skeptiske til nye underholdningsmedier, så kan du gjøre det veldig sterkt hvis du klarer å reflektere over det punktet!

 

Lykke til, og bare spør hvis det er mer du lurer på! :)

Lenke til kommentar

det finnes mange positive og negativer sider med spill, men husker da eg så en dokumentar om en forsker som hadde sett litt på dette. det viser seg då at personer (spesielt unger) som spiller ofte er smartere en personer som ikke spiller (visst begge jobber like hardt) pågrunn av at en del spill inneholder veldig masse informasjon så i bunn og grunn så lærer unge seg veldig tidlig da å kunne mota store mengder informasjon for å klare spillet og dette reflekterer på informasjon på skolen.

 

i tilegg til det så er det jo også dette med engelsken som de aller fleste spill har, en del barn som spiller spill leser og forstår engelsk som er mye mer avansert en det de lærer på skolen rett og slett for at de må lære seg den tidlig for å kunne forstå spillet og klare å spille det.

 

i forskjellige typer sjangere får du forskjellige typer egenskaper du kan ta med deg som en lære egenskap, hjernetrim spill kan hjelpe deg å se logikken i ting, racer/skyte spill kan lære deg å få høyere reflekser. så har du jo litt mer ekstreme eksempler som ungdommen som lærte seg første hjelp gjennom american army og reddet kompisen med det eller 14 åringen som lærte seg å kjøre med hjelp av GTA IV. men det er litt mer spesielle tilfeller.

 

i tilegg til det så har du jo underholdning og istede for å bare glo på en film/serie kan du heller gjøre tingene, leve deg litt inn i en annen form for verden (ja eg følte meg veldig geek når eg sa det :p )

 

eg har den teorien om at alle liker å spille gutter, jenter, eldre, yngre, alle sånn generelt. man må bare finne det rette spillet og personene må være villig til å prøve å like det. har jo en mor som nekter for at spill er en bra ting uten å ha prøvd det.

 

visst du spiller online spill så kan du jo også møte folk på nettet som man kan bli kjent med, har møtt mange kule folk opp gjennom min ferd på MMO stien. savner en del av dem etter eg sluttet. og da blir man jo en form for sosial. (FORM for sosial, du er ikke ordentlig sosial da) og det synes jo eg er veldig positivt.

 

men selfølgelig har det negative sider og, en del folk blir litt for oppslukt i spill, glemmer ting som er mye viktigere og bruker alt for mye tid på å spille. dette er jo som kjent et ganske stort problem innen MMO verden, men en god del andre spill har også det.

 

så har du jo de litt mer sære sakene der spill får skylden for at folk dreper hverandre og tull, personlig tror eg ikke bare det er spill sin feil, det finnes mange andre ting som kan være årsaken til sånt.

 

MMO'er er heller ikke alltid like gode på engelsk, man lærer seg mye feil engelsker i MMO'er pågrunn av mange bruker forkortninger og slikt. så det er ikke alltid bra.

 

men i bunn og grunn mener eg spill er en positiv ting som kan hjelpe barn og unge til å både underholde seg sjøl og lære eg nye ting, men man må lære å kontrollere spillingen så den ikke tar overhånd over andre viktige ting.

 

håper dette inlegget hjalp deg og lykke til med inleveringen ;)

Lenke til kommentar

Jeg går på lærerutdanningen og i pedagogikk dro underviseren våres fram dataspill som et godt eksempel på hvordan finmotorikken i barn kan stimuleres til utvikling.

 

Finmotorikk og grovmotorikk er de to typene bevegelser vi har.

Grovmotorikk er store bevegelser som man bruker store deler av kroppen til. Et eksempel kan være det å gå. Finmotorikk er mindre bevegelser, ofte de bevegelsene som man konsentrerer seg mer om, som skriving, å gripe noe, osv. Denne utvikles rasket da barnet er i en alder 4-7 år, da den første utviklingen starter noe tidligere. Når barnet er ca. 7 år skal det meste av finmotorikken være på plass. Jeg vet selv at mye av min finmotorikk ble utviklet av å leke med Lego :D

 

Dagens unge kan få dette gjennom å spille dataspill, enten det er håndholdt, konsoll eller PC. Bare tenk på alle de spill som krever at man trykker på riktig knapp til riktig tid, presisjon og konsentrasjon. Guitar Hero er et strålende eksempel, Tekken, diverse bilspill, FPS, MMO osv. Så og si alle spill inneholder stimulans rettet mot finmotorikken hos barn.

 

Wii har også muligheten til å både utvikle grov- og finmotorikken hos barn. Det blir også spennende å se hvordan Project Natal kan fungere som et pedagogsik verktøy ;)

Endret av Sesseth
Lenke til kommentar

Det er mange som laster ned spill, og dermed blir kriminell. Negativ faktor :rolleyes:

 

Dette kan sikkert diskuteres, og mange vil vel hevde at det ikke er spillene sin feil, som forsåvidt er sant. Men så lenge spill blir og mer populært, øker antallet som laster ned, og antallet kriminelle ;)

Lenke til kommentar

For meg så handler spill om virkelighetsflukt, underholdning og evt. å bli utfordret (Hjerne stimuli).

Virkelighetsflukten er nok den største faktoren. Man legger hverdagslig stress, fjas og mas til side og inntar en virtuell rolle som en annen person, I mange tilfeller et individ som du skulle du hadde vært bevisst eller underbevist.

 

Det er ikke rent sjeldent man kunne tenkt seg å vært en dreven og sprek snikmorder på 1400-tallet (Assassins Creed), eller en "gun for hire" i det spennende landskapet til planeten pandora (Borderlands). Det fremfor dagens slit med f.eks. å være i en jobb du egentlig ikke liker for å tjene noen kroner til livets opphold dag ut og dag inn. Nå sier jeg ikke at det er sånn for meg, men jeg har vært der. Og det tror jeg mange andre har også :D

 

Angående negative sider,

 

- Man blir så avhengig at det går utover det reelle liv

- Selskap som bare er ute etter å tjene penger og masseproduserer dårlige spill. Sluttbrukerne som ikke har så mye innsikt i bransjen blir egentlig lurt ved å kjøpe disse.

- Kostnad. Synes spill generelt kunne vært litt billigere. Kostnaden fremmer også piratvirksomhet.

 

Er alt jeg kommer på i forbifarten :p

Endret av Terjee
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg lurte ¨på om noen kunne litt om virkelighetsflukt, og hva det fører til i samfunnet og med personen dette gjelder. hvordan virkelighets flukter osv.

hadde blitt veldig glad for litt hjelp her:)

 

Virkeleghetsflukt er knyttet til fenomenet "Ekapisme" some kjem frå det frankse ordet for flukt, "échapper", og som på engelsk kjent som "Escapism". Uten å kunne knytte til nokre handfaste kjelder kan eg sei at det handler om det å 'flykte' frå virkleghetens daglegdagse, trivielle, smertefulle realitetar gjennom fantasi og distraksjonar. Sjølve ordet er knyttet til noko negativt, man kan f.eks sei at ein alkoholikar flykte frå verdens realitetar med å drikke seg full kvar dag, og nokon vil meine at folk flyktar frå den virklege verda med å lesa, sjå på tv, spele spel, osv. med ein implisitt formål av å knytte tilhørleghet med den fiksjonen du tar del av.

 

Men ekapisme er ikkje nødvendigvis å vera i ein negativ sammenheng. J.R Tolkien i "On Fairy-stories" forsvarar då han at man lar seg riva med og leve seg inn i ein fantasi-fortelling fordi det kan føre til økt visshet om seg sjølv og utvikle vår moralske sans. Dette kan sammenliknas med Kants transcendentale idealisme og erkjennelsesteorien når den gjelde å kunna forma rasjonell kunnskap. Det vert litt tungt og masse begrep her, men hovudtankegongen er slik: Rasjonell kunnskap er då idèen om at man kan skaffe seg kunnskap gjennom ikkje-erfarte deduksjonar, dvs. gjennom vårt eige sinn. Sinn er samanlikningen av tankar, sansing, hukommelse, emosjon, vilje og fantasi.

 

So får å gå tilbake til virkeleghetsflukt, so er ikkje det nødvendigvis eit onde for samfunnet eller mennesket, men som med so mange ting her i livet er det når ekstremiteten tar presedens og det vert direkte harmfullt. Dette trur eg er då ein kompleks sammenblanding av personens ståsted, om han har eit liv som han definerar som grusomt, forferdeleg og mediumet han brukar for virkeleghetsflukt sin avhengighetsfaktor.

 

Eg meine at virkeleghetsflukt har alltid eksistert siden me har vert beviste skapningar, om det før berre var dagdraumar, leiking, alkohol og den slags. Dataspel, TV og bøker er berre ein annan form for virkeleghetsflukt som både kan vere eit gode eller eit onde som dei fleste medium ein brukar er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...