Gå til innhold

Massedrap av sivile i Modern Warfare 2? (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Bare jeg som synes de kunne valgt ett scenario som ikke minnet litt for mye om noe som har skjedd i virkeligheten? At man portrerer sivile som dør, og tross alt er sivile tap idag vesentlig større enn militære, er ikke noe jeg ser på som provoserende. Mer realistisk framstilling og mindre forherligelse av krigføring.

 

Men ja, hvorfor velge noe som minner om en hendelse som fortsatt ligger ferskt i minnet til mange som mistet sine kjære i en terroristhandling?

 

PS: All sensur er ikke nødvendigvis negativt. Kan godt tenke meg bestialske spill ideer som aldri burde blitt frigitt til markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde de lagt det til en afrikansk småby, eller en pakistansk storby så ville ikke effekten blitt den samme.

Jeg vil tro at det er best å legge den såpass "nærme" oss vestlige europeere og amerikanere, for det gjør den moralske byrden mye større.

 

Folk ser jo pakistanere og afrikanere bli slaktet og mishandlet på TV hver dag, så da burde egentlig folk tåle at det kommer et spill der "vanlige hvite menn" får gjennomgå.

Jeg synes det er kanskje enda mer kvalmende at folk mener det er "bedre" å legge handlingen til et annet sted, da andre sikkert ville ha reagert på akkurat samme måte.

 

Men da er det vel såpass langt unna slik at vi uskyldige stakkarslige vestlige kan bli skånet for slikt.

Lenke til kommentar

Kunne ikke brydd meg mindre om hva ett spill inneholder. Må kreve litt av foreldrene som lar barna spille slike spill.

 

Birger :)

 

Barn skal ikke spille disse spillene. Enkelt og greit. Aldersmerkingen er der for en grunn. Selv om den ikke blir fulgt av mange skal en foreldre undersøke om det er passende som andre ledd.

 

Dette ER ganske drøyt, og det er vel forsåvidt halve poenget vil jeg tørre å tro, for dette er IWs måte å skildre terrorisme på, brutal nedslakting av uskyldige mennesker.

I beste fall blir man jo bare følelsmessig innvolvert i spillet, og gir da evt. spilleren et større giv etter å ta de som er ansvarlige.

 

Dette beviser iallefall at bakmennene i MW2 er noen skumle jævler med innflytelse.

 

Iallefall er dette det nærmeste jeg har kommet "realistisk vold" i et spill, da det er et realistisk preg over situasjonen, også hvis man ser på hvordan menneskene reagerer på det som skjer (skriking, vil redde andre, ligger og holder rundt sine kjære osv).

Vil tro dette blir den beste skildringen av en krig der sivile liv går tapt i et spill noensinne.

Det er helt klart poenget. Men hvorfor skal man pynte på virkeligheten? Film har gjort langt verre enn dette. Selv om spill er interaktivt er det et underholdningsmedium.

 

Flere spill har hatt lignende reaksjoner. Første jeg kommer på er Perfekt Dark på N64 hvor de døende skriker; "Why me?" og de andre vaktene også reagerer på at du har drept noen. Og så har vi Kingpin som viser organisert kriminalitet på et voldelig plan. Det verste eksempelet er da Manhunt 1 og 2 som gjør dette om til nærmest gladvold.

 

 

Om klippet skaper slike reaksjoner hos folk kan det som nevnt bety mye for spill i framtiden. Alltid viktig at noen presser grenser, uansett hvor alvorlig det er. Det er slikt medium utvikler seg.

 

 

Det er jo helt utrolig hvordan spesielt amerikansk presse er ovenfor spillmediet. Det blir jo ramaskrik hvis et spill skulle inneholde en sexscene eller vise kjønnsorganer, men filmer som inneholder scener som er på grensen til pornografi, har de ingen problemer med. Absurd spør du meg.

 

Faktisk er det historisk sett verre å vise erotiske og pornografiske scener i spill i USA. Å drepe noen virker å være akseptert. Straks noe nakenhet vises er det verdens undergang. Endret av TCi
Lenke til kommentar
Men hvorfor skal man pynte på virkeligheten? Film har gjort langt verre enn dette. Selv om spill er interaktivt er det et underholdningsmedium.

 

Og her er jeg helt enig med deg.

Jeg tror helt personlig at spill har potensiale til å bli et like stort debattmedium som film, der spill kan være med å dytte grenser for hva som er akseptabelt og ikke, hva som er riktig eller galt, og hvordan ting kanskje ville ha gått hvis man gikk etter alternativ b istedet for a.

 

IW synes jeg har tatt et stort skritt videre med dette, for for meg personlig burde spill-mediet bruke potensiale det har til å kunne skape debatt, og ikke bare konsentrere seg om underholdning.

 

Det er flott med hjernedød underholdning, helt klart, men jeg vil fortsatt ha spill som stiller krav til personen som spiller det, på samme måte som film gjør.

 

 

Edit:

 

Og når jeg sier at det er drøyt, så er det ikke at jeg spør etter sensur eller noe lignende, men fordi det er noe relativt nytt innen krigshandlinger i spill, hvilket er et stort pluss.

Som folk sier, det er kun et spill, men spill kan fortsatt bli mye mer omfattende enn det er nå i forhold til følelser og større tukting av spillerens moral.

 

Nei til sensur.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Spoiler! Spoiler! Spoiler!

 

Klippet som er lekket er åpningsbrettet til spillet.

Du blir satt i skoene til en undercover CIA agent, som har infiltrert en terrorgruppe.

På slutten av banen blir spilleren skutt og det blir klart at terroristlederen vet at spilleren er en CIA agent idet han sier:

"Consider this your message" før han skyter og spilleren dør.

 

Spoiler! Spoiler! Spoiler!

Lenke til kommentar

Det er flott med hjernedød underholdning, helt klart, men jeg vil fortsatt ha spill som stiller krav til personen som spiller det, på samme måte som film gjør.

Kan du utdype dette?

 

 

Og når jeg sier at det er drøyt, så er det ikke at jeg spør etter sensur eller noe lignende, men fordi det er noe relativt nytt innen krigshandlinger i spill, hvilket er et stort pluss.

Som folk sier, det er kun et spill, men spill kan fortsatt bli mye mer omfattende enn det er nå i forhold til følelser og større tukting av spillerens moral.

 

Nei til sensur.

Spill er ennå et ungt medium og det utvikler seg hele tiden. Og det kan vel strengt tatt bare gå en vei - mer realistisk.

 

Jeg leter ennå etter det spillet som tar ragdolls og Euphoria til et nytt nivå. Altså en person som reagerer på omgivelsene i større grad og vil bruke det til å eventuelt støtte seg på objekter ved skade. Men det er vel en annen diskusjon.

 

 

 

Lenke til kommentar
Kan du utdype dette?

Jeg tenker først og fremst på følelser.

Det er sjeldent jeg opplever å vemme meg over et spill, at det er såpass drøyt at jeg må snu meg eller lignende reaksjoner.

Som regel går jo spill for fiksjon, og som en konsekvens av det blir iallefall jeg såpass distansert at jeg aldri får hverken medfølelse for protagonisten, eller avsky for skurken som et eksempel.

 

Men med mer realistiske steg som strippe-scenen i Heavy Rain (dog jeg tror ikke den vil funke slik Cage har tenkt) og som slaktingen av de sivile i MW2.

Når det er slikt med i spill blir det mye enklere å forsøke å spille på følelses-registeret, da man får et mye mer realistiskt preg (håper du forstår hva jeg mener).

 

Spill som rett og slett krever mer av spillerens følelser og moral, i større grad enn svart/hvitt valgene i Fable II f.eks.

Lenke til kommentar

Høgrefløypropagandaen til Infinity Ward har med dette tatt eit langt og villeidd steg over grensa. I eit forsøk på å teikne eit latterleg skremmebilete av terrorfaren som Vesten står overfor, tillet dei altså spelaren å ta del i ei brutal nedslakting av hundrevis av uskuldige flypassasjerar. Avskyeleg! Modern Warfare 2 er ikkje det første spelet som gjer det mogleg å drepe sivile, men eg har aldri sett det i ei så røyndomsnær kontekst. I GTA er alt karikert og tullete, sjølv i den visuelt realistiske IV-utgåva. Å skyte tilfeldige fotgjengarar i ei fantasiverd der ingenting får varige konsekvensar, er noko heilt anna enn å ta del i eit overlagt massemord med terror og etnisk reinsking som ideal. Framsteg for mediet og kunstforma? Aldri før, har eg sett eit slikt hån mot alt det som talentfulle og visjonære spelutviklarar har arbeida for i fleire tiår.

 

Det er jo helt utrolig hvordan spesielt amerikansk presse er ovenfor spillmediet. Det blir jo ramaskrik hvis et spill skulle inneholde en sexscene eller vise kjønnsorganer, men filmer som inneholder scener som er på grensen til pornografi, har de ingen problemer med. Absurd spør du meg.

Amerikanske medier har ingen problem med filmar som inneheld scener som grensar til pornografi? Anar du kor historielaust dette utsegnet er? Eg har for lengst forstått at spelarar liker å forskanse seg i offerrolla, men ein eller annan stad må grensa gå.

 

Lurer på hva som skjer når FOX News får greie på dette... Eller Jack Thompson :p

Det ironiske er jo at Infinity Ward, etter spela deira å døme, faktisk står på Fox News si side, politisk sett. Dei er opplagt ikkje så dyktige som forteljarteknikarar.

Lenke til kommentar

Activision kommenterer video-lekkasjen.

 

"The scene is designed to evoke the atrocities of terrorism."

 

Right now, Activision is saying players may choose not to "not to engage in the gameplay." That could mean choosing not to fire your weapon or the possibility "opt-out" of the level entirely. We won't know until we play for ourselves.

 

"At the beginning of the game, players encounter a mandatory "checkpoint" in which they are warned that an upcoming segment may contain disturbing elements and they can choose not to engage in the gameplay that involves this scene," Activision says. "Consistent with its content, the game has been given an "M" for Mature by the Entertainment Software Ratings Board. The rating is prominently displayed on the front and back of the packaging, as well as in all advertising."

 

Noen som har tenkt å hoppe over lvl'en?

 

EDIT: Usikkert om man kan hoppe over hele lvlen eller om man bare kan velge å ikke avfyre våpenet.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Snurreleif:

Jeg trodde MW2 kom til å bli nok en FPS med litt flere eksplosjoner og perks, men dette ser jo faktisk ut til å kunne bli det første actionspillet som for undertegnede fremkaller litt følelser og avsky.

 

Dette er jo en reaksjon som i så måte også vil være positiv.

 

Personlig er jeg litt kritisk til "å slakte sivile". Jeg synes at det i film og spill er noen grenser mann ikke skal krysse. Hvorvidt Infinity Ward krysser grensen her vet jeg ikke enda.

Men dette er en personlig refleksjon, og jeg respekterer at andre kan mene noe annet.

Selv kastet jeg "American Psycho" boken i søppla når volden ble for ekstrem. Ikke er jeg noen fan av Natural Born Killers heller.

 

Nå er jeg på god vei til å bli gubbe og er også far til en liten tulle, så det er en fare for at jeg er litt ute av takt her og har litt andre prioriteringer.

 

Men uansett er jeg ikke tilhenger av spekulativ vold. Dersom dette fremkaller følelser som Snurreleif beskriver er det bra i min bok, men dersom man bruker ekstrem vold som en måte å selge et produkt på faller jeg av i svingen.

 

I en verden hvor "Happy Slapping" deles på nett mener jeg at de profesjonelle aktørene har et ansvar for å avglorifisere vold.

Lenke til kommentar

Jeg er også imot "vold for voldens skyld", men akkurat her velger jeg å gi IW/Activision såpass tillit at jeg tar de på ordet når de sier at de vil vise hvor jævlig terror faktisk er.

For hadde de kun ville hatt vold for voldens skyld kunne de jo bare lagt til ekstra eksplosjoner, men dette blir jo på en helt annen måte.

 

Dette er nærmere oss, dette er ikke oss som soldater med et oppdrag om å skyte bevæpnede menn, vi blir her øyenvitne til hvorfor fienden i spillet er såpass farlig, og bør taes.

 

Dette er et spill som faktisk vekker følelser hos folk, og det er mye bedre at folk reagerer negativt til volden i denne scenen, enn at folk fortsetter å spille glavold.

Vold, krig, terrorisme og masseslakting er ikke glavold, det er ren skjær helvete på jord, og hvis et spill kan fremkalle avsky for vold hos spillere så ser jeg ingenting negativt ved det.

 

At noen kan se på scenen negativt fordi de mener det er smakløst er èn ting, men jeg mener at verden må komme seg videre etter terrorist-aksjonene, og fortsette slik vi gjorde før eksempelvis 9/11.

For så vidt jeg husker er vel denne scenen ganske lik det som skjer bl.a. i Die Hard 2?

 

At man skylder på alder er kanskje ikke ueffent, da man blir mer "voksen" over tid, og med det sikkert modnes på en måte tenåringer og 20-åringer kanskje ikke helt fatter, men det er vel slikt man kaller livserfaring?

Lenke til kommentar

Jeg er også imot "vold for voldens skyld", men akkurat her velger jeg å gi IW/Activision såpass tillit at jeg tar de på ordet når de sier at de vil vise hvor jævlig terror faktisk er.

Vi har alle sett bileta frå 11. september og andre terroråtak. Vi treng ikkje endå meir propaganda for å forstå at terror er forferdeleg.

 

At noen kan se på scenen negativt fordi de mener det er smakløst er èn ting, men jeg mener at verden må komme seg videre etter terrorist-aksjonene, og fortsette slik vi gjorde før eksempelvis 9/11.

For så vidt jeg husker er vel denne scenen ganske lik det som skjer bl.a. i Die Hard 2?

Die Hard 2 er ein film. Det er ein himmelvid skilnad mellom å sjå andre utføre grufulle handlingar, og det å sjølv utføre dei.

 

Folkens, kvifor i helvete reagerer de positivt på dette her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...