Gå til innhold

Multiplatform Spill


Anbefalte innlegg

MistaPi og Leflus:

 

Når vi først sammenligner ODST og Geow2 synes jeg det er på det rene at ODST med sine ekspansive baner og flere interaktive objekter har måttet ofre ressurser som ellers kunne brukes til å pusse opp grafikken.

 

GeoW er veldig begrenset med bruken av spillobjekter, spesielt størrelse på spillbanen. Styringen av NPC går langsommere enn det som er vanlig i tredje person sjangeren. Dette er faktorer som er med på å lette noe av presset på maskinvaren og dermed fri opp ressurser til grafikken. Ved litt mere objektorientert bruk av spillmotoren tror jeg geow hadde slitt veldig med å se like pent ut. Resultatet er at spillet ser klinisk renset ut og uten noe særpreg.

 

Ett godt eksempel i denne sammenheng er spillet Batman Arkham Asylum

 

Jeg synes BatmanAA viser bedre bruk av UE3 motoren og generelt sett er mere imponerende en GeoW. Her snakker vi grafikk så vel som baner, fysikk, lysbruk, objekter osv. Det beunderlige er at dette er et multiplat spill hvor ps3 versjonen er grafisk bedre. Hvor mye er det egentlig å hente ved eksklusiv utvikling til xbox360 platformen når selv ps3 multiplatform spill trumfer, ikke bare xbox360 eksklusivene, men også xbox360 versjonen av samme tittel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste jeg er litt pissed over når det gjelder multi plat er at de nedgraderte grafikken til final fantasy 13. Jeg har FF 13 demoen som fulgte med advent children. Venter nå bare på en internasjonal demo jeg kan samenligne grafikken med. Ikke at det bryr meg så alt for mye så lenge jeg vet at jeg kommer til å kjøpe spillet uansett grafikk.

link til noen screens her

Men grafikken kan jo kanskje bli bedre. Hører at de driver å fin polerer spillet før release nå.

 

PS 3 til venstre. FF 13 etter xbox 360 multi plat til høyre.

hatima_ff13_hikaku2.jpg

 

 

Oii, var litt forskjell der. Så flottest ut til venstre, mer detaljer og skarpere grafikk..

Kansje japan-versjonen av Final Fantasy FF13 til PS3 blir bedre en US-versjonen av FF13 til PS3/360 siden FF13 ikke kommer til 360 i Japan? Da blir det import med engang, skal ikke ha nedstrippet grafikkversjon av FF13.

Lenke til kommentar

Når vi først sammenligner ODST og Geow2 synes jeg det er på det rene at ODST med sine ekspansive baner og flere interaktive objekter har måttet ofre ressurser som ellers kunne brukes til å pusse opp grafikken.

 

GeoW er veldig begrenset med bruken av spillobjekter, spesielt størrelse på spillbanen. Styringen av NPC går langsommere enn det som er vanlig i tredje person sjangeren. Dette er faktorer som er med på å lette noe av presset på maskinvaren og dermed fri opp ressurser til grafikken. Ved litt mere objektorientert bruk av spillmotoren tror jeg geow hadde slitt veldig med å se like pent ut. Resultatet er at spillet ser klinisk renset ut og uten noe særpreg.

Halo 3 var ganske underveldende visuelt sett da det kom ut, dette var langt ifra noe testamente på hva Xbox360 kan gjøre. Mange multiplattform spill ser bedre ut. Halo 3 ODST har hatt en kort utviklingstid og var opprindelig ment som en DLC, lite har dermed blitt gjordt grafikk messig. Det er da urimeligt å bruke dette som en slags bevis på at Xbox360 ikke har kommet lengre eller at den har kommet til veis ende grafikk messig.

Når det kommer å til å kalle GeoW2 klinisk rensing er dette også veldig skivebom. GeoW2 har til tider en ganske stor skala i omgivelser der det er mye som skjer på skjermen på engang. En klar forbedring fra forgjengeren og klart mer tekniskt og visuelt bedre enn Halo 3 ODST.

 

Ett godt eksempel i denne sammenheng er spillet Batman Arkham Asylum

 

Jeg synes BatmanAA viser bedre bruk av UE3 motoren og generelt sett er mere imponerende en GeoW. Her snakker vi grafikk så vel som baner, fysikk, lysbruk, objekter osv. Det beunderlige er at dette er et multiplat spill hvor ps3 versjonen er grafisk bedre. Hvor mye er det egentlig å hente ved eksklusiv utvikling til xbox360 platformen når selv ps3 multiplatform spill trumfer, ikke bare xbox360 eksklusivene, men også xbox360 versjonen av samme tittel?

Har du spillt GeoW2? Act 2 og 4? Jeg vil si dette lett trumfer Batman AA. Batman AA ser også nærmest identisk ut på begge konsollene, hvis man skal nevne noe er det faktisk Xbox360 som har et ørlite overtak her med lav grad AA og SSAO.

Og igjen er tross alt UE3 en middleware motor som ikke er spesefikt utviklet for Xbox360 plattformen.

Lenke til kommentar

Det reagerer jeg på og.

 

En av de grunnene til at jeg mener at PS3 er en veldig sær konsoll(den er dog bra og, bare så det er nevnt). Det er liksom ikke så gøy å spille multikonsollspill på PS3, Orange Box f. eks var nesten et helvete og spilte man det på 360 var det rett og slett brukbart. Er liksom det at PS3 er så vanskelig konsoll, eller var hvertfall for en tid tilbake en svært vanskelig konsoll for de fleste utviklerne(bortsett fra kanskje noen få) å lage spill på. Det var åpenbart at GTA IV ble utsatt på grunn av Bluray, sånt blir tåpelig å si nei til da Sam Houser nesten sa det selv i et interjuv.

 

Alikevel er PS3 en konsoll med veldig bra men også litt sære veldig gode esklusiver. Som har et altfor stort preg av lange cut-scenes og god grafikk. Sistnevnte er en bra ting, men gjør ikke meg noe om grafikken ikke er helt knall så lenge spillet er bra, bare det ikke går på Wii-nivå.

Lenke til kommentar

Oii, var litt forskjell der. Så flottest ut til venstre, mer detaljer og skarpere grafikk..

Kansje japan-versjonen av Final Fantasy FF13 til PS3 blir bedre en US-versjonen av FF13 til PS3/360 siden FF13 ikke kommer til 360 i Japan? Da blir det import med engang, skal ikke ha nedstrippet grafikkversjon av FF13.

Du kødder 8D. Hvis det faktisk skulle være slik at square ville gjøre grafikken til en ps3 versjon dårligere slik at den vil være lik 360 versjonen, så ville du vil heller hatt et spill på uforståelig språk, enn den andre versjonen som var på engelsk med litt dårligere grafikk? :D Endret av Gormers
Lenke til kommentar

Det er liksom ikke så gøy å spille multikonsollspill på PS3, Orange Box f. eks var nesten et helvete og spilte man det på 360 var det rett og slett brukbart.

 

Det har jo også med at det var EA som porta Orange Box til PS3 "på oppdrag" for Valve. Så akkurat der valgte du eit litt spesielt tilfelle :)

 

Og at party-system og -chat på Xbox er betre enn på PSN har det vel aldri vore tvil om, men så kostar også Live Gold nokre hundrelappar i året. PSN har heile tida drive med "catch up" i forhold til Xbox Live, men det kostar i alle fall ikkje brukaren noko.

 

 

Kva multiplattformspel angår er det vel ikkje noko stor hemmelighet at Xbox vanlegvis kjem best ut. UE3-motoren ser stort sett betre ut på Xbox, og det er veldig mange multiplattformspel som benyttar denne. Frostbite-motoren til DICE ser også betre ut på Xbox (berre sjå samanlikningar av BF1943 til dømes).

 

Exclusives har alltid fordelen av å kunne fokusere på kun ein plattform, og vil difor i nesten alle tilfeller sjå betre ut enn ei multiplattform-utgåve ville gjort.

 

Sånn jevnt over though? Forskjellane er langt i frå store nok til at eg irriterar meg over det.

Lenke til kommentar

Ganske utrolig at ps3 fanboys klarer å komme med at 360 trekker PS3 ned når 360 versjoner i 99% av tilfellene er best.

 

Men er kanskje ikke annet å forvente av en flokk med hjernevaskede bønder.

 

hear hear!

 

PS3 fanboys har alltid en unnskyldning.

Ser spillet dårligere ut enn motparten så er det "lazy devs".

Ser det bedre ut er det pga av "hardware".

 

Har en PS3 selv jeg også, men det er som oftest lenge mellom hver gang den er i bruk.

Ikke har jeg sett noe PS3 spill til dags dato som skal være så bra som mange av brukerne på dette forumet prøver å få seg selv til å tro heller.

Lenke til kommentar
Har en PS3 selv jeg også, men det er som oftest lenge mellom hver gang den er i bruk.

Ikke har jeg sett noe PS3 spill til dags dato som skal være så bra som mange av brukerne på dette forumet prøver å få seg selv til å tro heller.

Samme går for meg og xbox 360 utenom kanskje noen spill. Flott konsoll og alt, men det er noen spill som folk roser opp i skyene som jeg ikke liker. Selvfølgelig finnes det hype til ps3 spill også. Kan si at det er noen spill som har skuffet meg litt der også.

 

Menmen..Multiplat eller ei, jo flere spill jo bedre.

Endret av Jikla
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Multiplattformspill ser i dag nesten identiske ut. De som har en Xbox som durer hjemme sier at 99% av alle multiplatform er bedre på den. De lever desverre enda i 2007, hvordan de fra fortiden enda klarer å skrive på et forum i slutten av 2009 er for meg et under, underholdende under, men fremdeles et under. Muligens det blir en sak for Mulder.

 

I dagens konsoll landskap så vil de fleste multiplatformspill se tilnærmet like gode ut. Modern Warfare 2 er et av eksemplene som ser nesten identiske ut. Batman Arkham Asylum er også et godt eksempel på bra utvikling.

 

Playstation er nok litt vanskeligere å programere for en Xbox 360, det har nok mye med software supporten man får fra microsoft, og at det er veldig lett å porte fra PC arkitektur over til Xbox 360 akritektur.

 

Begge konsollene kan dra grafikk så det holder, det kan vi se på både Gears of War 2 og Uncharted 2. Forza 3 og GT5 er også ganske like hva grafikk angår. (kanskje GT5 trekker det lengste strået grafikkmessig til slutt).

 

Multidevelopment er den store synderen når det gjelder å holde noen igjen grafikkmessig. Sidne konsollene er forskjellige og man må kompensere mellom de, så vil de alltid få et svakere resultat en det man får hvis man lager spill kun for en konsoll.

 

Orange Box bør ikke nevnes som et eksempel, siden det ble rævkjørt av EA, mens Valve stod for 360 utgaven. Det er vel forøvrig disse tidsreisende postende som nevner det også da :-p

Lenke til kommentar

Kan ikke helt se problemet her inne, alt går i spill smak. Fordi noen liker 360 sine ekslusiver bedre så rakkes ikke de ned på, men de som elsker ps3 ekslusiver skal få høre det om og om igjen? det må jo være noe av det dummeste utsagnene jeg har lest. Er akkurat som at de med 360 har større cyberpenis eller noe:s

 

Hvis vi skal diskutere må ihvertfall nedrakkerne ta seg sammen ,ellers blir det mer en jihad enn diskusjon. Forresten hvordan kan det ha seg at anmeldere bekrefter at både Assassins creed 2 og Modern warfare 2 ser like ut på begge konsoller og dragon age er faktisk hakket bedre på ps3? trodde ps3 sine multiplattform spill sugde hest? å nei, det begynner å bli jevnt her gutter, det er alt etter hva slags kontroll/konsoll du foretrekker, og hvilke ekslusiver som går hånd i handske med konsollen din. Selv foretrekker jeg begge, men ikke alle der ute har råd til dem begge, så la de velge den de vil uten å rakke ned. Er ufattelig trist og idiotisk å lese noen kommentarer her mesteparten av tida.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kritikk mot andre konsollers fans og spillbibliotek så er vel dette noe som går begge veier. Ingen vits i å stemple den ene siden som verre enn den andre. Bare tenk på hvor mye ufortjent dritt Halo-serien har fått slengt i trynet.

 

Jeg tror det er ytterst få her som fortsatt tror at de nyeste multiplatspillene til PS3 er like dårlige som de var i 07. De som påstår det er iallefall ute etter noen annet enn en saklig debatt.

 

Nå må det dog sies at 360-versjonene av både Modern Warfare 2 og Assassin's Creed 2 har et lite overtak over PS3-versjonene(ifølge Digital Foundry). I tillegg ser også Borderlands og det kommende spillet Bayonetta bedre ut på 360 enn på PS3. Multiplatspillene ser likere ut enn noensinne, men 360 har fortsatt et lite overtak.

 

Dragon Age Origins ser riktignok bedre ut på PS3. Kanskje 360-versjonen ble "nedgradert som følge av PS3s manglende kraft?" :whistle:

Lenke til kommentar
Dragon Age Origins ser riktignok bedre ut på PS3. Kanskje 360-versjonen ble "nedgradert som følge av PS3s manglende kraft?" :whistle:

 

Eller kanskje 360 har problemer med å rendere ekspansive baner, som også var tilfellet med oblivion (der ps3 versjonen kom bedre ut). Jeg tror også at manglende hardisk som standard begrenser 360 spill som krever rask loading av teksturer i.e "open world" spill.

 

I det store og hele gir ps3 utviklerene friere rammer med 50gig mediakapasitet + standard hdd som buffer. Kan tenke meg det må være et mareritt når devs må presse det xbox hardware til det ytterste.. 16x dvd hastighet med konstant in og ut loading av data sliter nok litt på maskinen. Pluss at medfølgende varmeutvikling må sies å være en katalysator på det tilsynelatende uungåelige RROD problemet.

Endret av Ramsey
Lenke til kommentar

Jeez... Det var en spøk basert på den tåpelige trådtittelen. Jeg trodde virkelig ikke at noen kom til å ta den seriøst.

 

Når det gjelder 360-versjonen av Oblivion så var jo det Bethesdas første spill til denne generasjonens konsoller. PS3-versjonen kom ut et år senere, og vi kan da anta at de hadde blitt mer erfarne med HD-konsollene.

 

360-versjonen av Fallout 3 kjører for øvrig som ei kule, så 360-versjonen av Oblivion er nok ikke et prakteksempel på hvordan open world spill fungerer på 360.

Lenke til kommentar

Eller kanskje 360 har problemer med å rendere ekspansive baner, som også var tilfellet med oblivion (der ps3 versjonen kom bedre ut). Jeg tror også at manglende hardisk som standard begrenser 360 spill som krever rask loading av teksturer i.e "open world" spill.

Fud fud fud.. Nevermind at (som nevnt) Oblivion kom et år senere ut på PS3 og Fallout 3 fra Bethesda, Oblivion med skytevåpen, der Xbox360 versjonen går bedre.

 

I det store og hele gir ps3 utviklerene friere rammer med 50gig mediakapasitet + standard hdd som buffer. Kan tenke meg det må være et mareritt når devs må presse det xbox hardware til det ytterste.. 16x dvd hastighet med konstant in og ut loading av data sliter nok litt på maskinen. Pluss at medfølgende varmeutvikling må sies å være en katalysator på det tilsynelatende uungåelige RROD problemet.

12x DVD hastighet, men forsatt potensielt en god del raskere enn Blu-ray drevet til PS3. Dette skaper ikke så mye varme, det er eller var hovedsaklig GPU'en som skapte varme problemene. Både CPU og GPU har dog blitt krympet fra 90nm til 65nm og konsollen kjører nå merkant kaldere. Total strømforbruk har gått fra 179W under belasting på den første Xbox360 revisjonen til 106W på jasper. RROD problemet har heller tilsynelatende blitt løst.

Lenke til kommentar

Ganske utrolig at ps3 fanboys klarer å komme med at 360 trekker PS3 ned når 360 versjoner i 99% av tilfellene er best.

 

Men er kanskje ikke annet å forvente av en flokk med hjernevaskede bønder.

 

Er du en idiot?

Det de reagerer på her er jo at utviklerne legger mer tid i 360 versjonen enn PS3 versjonen slik at det blir dårlige graffik på PS3 enn det som burde vært.

De mener altså at 360en trekker ned på grafikken som ellers kunne vært om utviklerene hadde fokusert på PS3.

 

PS3 eksklusiver er jo de peneste spillene som er å finne på markedet. Altså ville det vært utrolig mye bedre grafikk om utviklerene hadde fokusert på PS3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...