Gå til innhold

Hvor kommer all volden fra?


Anbefalte innlegg

Å lese voksne menneskers intelligente meninger om ting de ègentlig ikke har den snevreste peiling på er alltid god underholdning.

 

Vi får finne argumentene som trengs hvis det kommer dithen at voldspill blir ulovliggjort (Tyskland) men frem til da, len dere tilbake folkens og tenk på at voldsutøvere og gamere er to vidt forskjellige sosiale grupper som skyr hverandre, skjønt, det visste vi jo.......

 

:D

 

Likte spesielt godt den kommentaren som påstod at for 10 år siden så fantes det nesten ikke vold, men vedkommende har tydeligvis glemt det gode 80 tallet.. :whistle:

Endret av Clakz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere lyst å vite noe? Er det en lov vi trenger her i landet så er det en som gjør det ulovlig å ytre meninger når man er fullstendig blottet for normalt folkevett. Spill skaper vold, javel? Det er godt mulig at spill er med på å skape mer vold, men det finnes sjeldent tydelige kobliner som ved f.eks. fotball (les: hooligans).

 

De har vist også ikke helt forstått hva en innvandrer er, kjenner flere selv om de har alle vært respektable mennesker. Kjenner dog ett par nordmenn som er late skattesnyltere som burde blitt sendt til svalbard....

 

Men selvfølgelig, det er viktig å skylde på alt annet enn en selv. Som mangel på oppdragelse, og om tv og spill er med på å skape vold er man selv skyldig når man lar disse i stor grad oppdra barna.

 

Selv ble jeg bedt om å forklare lillebror (flere år siden) at spill og slikt var fantasi og ikke virkelig, hele den regla. Han så på meg som jeg var en slags amøbe...oppegående mennesker greier fint å skille. Det er de med problemer som ikke gjør det, men dette bør faktisk foreldre greie å merke selv. Selv syns jeg nyheter er verre, vise blodige mennesker/lik bli båret bort uten noen form for advarsel tror jeg har større inntrykk enn noe spill. For der er det ikke kjære mor, det er ekte enten man er ustabil eller ved sine fullefem.

 

Og angående slike "diskusjoner", syns det er morsomt å lese innleggene fra de som er litt for standhaftig om at alle innvandrere er kriminelle voldelige personer som ha vokst opp i krigsherjede områder (svært mange invandere her i landet er fra polen, england, sverige osv. greit at jeg ikke følger så mye med på nyheter men krig er det da sannelig ikke i disse landene) som kun er ute etter å lage bråk. Motparten er intent unntak, helt motsatt side selvsagt, om at vi må gi asyl til alt som kryper, kravler og går uten å vite nøyaktig hvem vi får, og ikke kaste de ut igjen når det viser seg at de ikke er av den ønskede sorten :p

Lenke til kommentar

altså, dette har jeg diskutert gang på gang med venner og kjente.

 

om et barn får fatt i et voldelig spill, er det for søren ikke industrien sin feil. mest sannsynlig er det FORELDRENE som burde VITE hva barnet spiller. de skal tross alt sørge for at ungen blir oppvokst skikkelig, og om ungen virkelig er så ustabil at han ikke skal være nære sånt, ja da burde foreldrene ikke gitt han LOV til å holde på med det. gjerne er det slik at kameraten har skaffet seg spillet på en annen måte, men foreldrene burde da også være klar over at det kan være tilfelle og snakke med foreldrene til det andre barnet.

 

når det gjelder voksne, burde de være stabil nok i hodet til å vite hva de tåler og ikke tåler. en ting er å prøve ekstremsport, men om de ser på tv og blir rystet i hodet av det som skjer der, så burde de vite fra før av at sikringene tar kvelden.

 

i mitt synspunkt er det altså ikke spillindustrien sin feil. vi har ESRB blant annet som SETTER ET STORT RØDT MERKE PÅ BOKSEN MED TALLET 18 PÅ DET.

OG det står ADULT ONLY i hjørnet. det er ikke vanskelig å se med mindre du er en flaggermus/grevling/whatever.

 

det er så idiotisk at folk faktisk gidder. jack thompson sa jo i en rettsak for en tid siden at en som hadde drept kameraten sin over et spill hadde blitt trent via spill som cs i å bruke ei rifle. hvordan i h***** kan man lære å absorbere rekyl, konstruere våpenet sitt eller hva nå enn som skal skje når man skal skyte noe(n) av å holde ei spake? det er idiotisk hele greia og jeg blir så sint når folk skylder blindt på en industri uten å bry seg om fakta eller hva de selv kan gjøre for å hindre sønnen/datteren i å ødelegge hodet helt.

 

det er bare galskap.

Lenke til kommentar
Vel, å forvente en saklig diskusjon på norges største forum er vel for mye. Å skylde på utelukkende tv-spill, våre nye landsmenn eller en helt annen ting fungerer ikke. Å si at norske barn er i seng klokken 21 mens "innvandrerbarn" skriker og vræler hele natten tror jeg maler et alt for tosidet bilde av verden.

 

 

Vold er vel dessverre en ond side av vår menneskelige natur som alltid vil være en del av oss, uansett hvor mye vi måtte forkaste den i en vanlig tilstand. Noen tyr lettere til vold enn andre dog, mens andre igjen nærmest liker det, og andre der igjen er rett og slett bare syke i hodet.

 

TV-spill er ihvertfall en dum ting å skylde på. Hvor mange har ikke spilt GTA flere timer i strekk? Det er vel ingen av oss som har fått det for seg at vi skal kjøre rundt som svin bak rattet mens vi gliser hånlig av lovens lange arm og dytte gamle damer overende og tro at vi kan få opp helsa igjen ved å stikke på "Burger King". Nei, det er veldig vagt å peke på, gitt. Er vel disse gammeldagserne som står og legger skylden på spill.

Lenke til kommentar

Motbevis at spill ikke har skyld i noe av volden som skjer.

 

Jeg tror spillvold i enkelte tilfeller avler ekte vold, på lik linje med vold på film. Det handler om å være "tilgjengelig" for feil signaler og utvikle seg ut i fra det slik jeg ser det.

Man blir ikke nødvendigvis voldsmann av å spille tv-spill, men man hadde kanskje ikke blitt voldsmann om man ikke spilte tv-spill heller.

 

Det handler ikke om en blind tro på at det vi ser i videospill er ekte, det handler om å få oppleve noe av det personen i spillet gjør. Alle vet at det å gå i en burgersjappe og eta litt burger ikke hjelper, men svært få vet hvordan det føles å skyte villt rundt seg i gata. Når feil personer fantaserer med denne tanken og finner mer og mer inspirasjon til det i spill eller filmer går det til slutt galt.

Lenke til kommentar

Hvis vi stoler på at statistisk sentralbyrå har peiling på det de driver med så er det jo ganske tydelig at det ikke har vert noen dramatisk økning i tilfeldig(eller annnen) vold her i Norge. Og i USA har ungdomsvold gått betydelig ned de siste årene(i følge Pe&Teller og de stoler jeg i hvert fall på ).

 

Voldelige dataspill sin effekt på enkeltmennesker kan diskuteres og forskes på i det uendelige, men det er for meg ganske klart at spill ikke har skylden for volden vi ser i samfunnet som helhet.

Lenke til kommentar
Motbevis at spill ikke har skyld i noe av volden som skjer.

 

Bevis at det har ført til en økning i voldsepisoder ;)

 

Resten er jeg delvis enig i, en person kan lett bli dyttet i feil retning av dataspill. Men det kunne like så godt vært filmer og tv som dytter han enn dataspill, det blir mer tilfeldig nøyaktig hva som ender opp med å dra personen i feil retning. Det kan være en våpen entusiast med hat mot staten, det kan være ett dataspill eller voldelige filmer. Hva er ikke så viktig i slike tilfeller, syns nå jeg, men heller at slike personer får hjelp med å takle problemene sine.

Lenke til kommentar

Ok, for de som gidder å lese litt, her er linken til en amerikansk forskningsraport om temaet som kan være ganske opplysende. Foreslår at de som ønsker å diskutere dette videre leser den før de poster noe mer. For å få litt mer kjøtt på beina når det gjelder argumenter.

 

(bare 13 sider)

Brad J. Bushman and Craig A. Anderson

Iowa State University

 

http://www.psychology.iastate.edu/faculty/...004/01BA.ap.pdf

Lenke til kommentar
Motbevis at spill ikke har skyld i noe av volden som skjer.

 

Jeg tror spillvold i enkelte tilfeller avler ekte vold, på lik linje med vold på film. Det handler om å være "tilgjengelig" for feil signaler og utvikle seg ut i fra det slik jeg ser det.

Man blir ikke nødvendigvis voldsmann av å spille tv-spill, men man hadde kanskje ikke blitt voldsmann om man ikke spilte tv-spill heller.

 

Det handler ikke om en blind tro på at det vi ser i videospill er ekte, det handler om å få oppleve noe av det personen i spillet gjør. Alle vet at det å gå i en burgersjappe og eta litt burger ikke hjelper, men svært få vet hvordan det føles å skyte villt rundt seg i gata. Når feil personer fantaserer med denne tanken og finner mer og mer inspirasjon til det i spill eller filmer går det til slutt galt.

 

Du har misforstått et vesentlig prinsipp innen debatt.

Så lenge det er du du som beskylder noe/noen for noe så er det du som må bevise det.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hvor kommer all volden fra?

Balkan, Øst-Europa, Afrika, Sør-Amerika, Mellom-Amerika og Asia.

Ja, USA og Europa har jo iiiiingen vold.

Ja, USA og Europa har jo iiiiingen innvandrere. Er ikke over 90%(?) av fangene i USA svarte! Neppe tilfeldig.

 

De fleste "svarte" i USA er ikke innvandrere.

Forskning viser klart at ens rase ikke kan knyttes til hvor sannsynlig det er at en blir kriminell. Det viktigste elementet ved ens bakgrunn i forhold til prediksjon av hvorvidt en blir kriminell er såkalt sosioøkonomisk status. I det ligger blant annet økonomi, oppveksmiljø og nettverk.

 

Hovedgrunnen til at "svarte" er overrepresentert som innsatte i fengsler i USA er deres bakgrunn. Man trenger ikke gå lenger enn 40-50 år tilbake i tid før det var lovlig med klar diskriminering i mange stater (egne skoler for "hvite", "svarte" måtte sitte bakerst i bussen, osv). Dette har gitt veldig mange amerikanere av afrikansk herkomst et dårlig sosioøkonomisk utgangspunkt, og dermed en høyere sjanse for å havne på feil side av loven. Det har ingenting å gjøre med rasen i seg selv.

 

Videre har fordommer noe med det å gjøre. Hvis statistikken sier at "svarte" står bak 81% av all kriminalitet - hvem er da de første politiet ser etter når de skal finne de skyldige? Er det lettere for en jury å finne en afro-amerikaner skyldig når de vet at de som gruppe er overrepresentert blant dømte i kriminalsaker? Selvfølgelig.

 

Før man gjør seg opp såpass viktige meninger som man gjør når man bestemmer seg for å fordømme en gruppe mennesker (som "de svarte" eller "innvandrere") bør man prøve å gjøre litt research og faktisk sette seg litt inn i hvordan ting fungerer. De svarte er ikke skyld i volden i USA. Men mange svarte befinner seg langt nede på den sosioøkonomiske rangstigen i et samfunn hvor det legges enorm vekt på personlig suksess og -rikdom og hvor det sosiale sikkerhetsnettet er ganske ræva. Hvis verden driter på deg, hvorfor ikke drite tilbake?

Endret av Kohan
Lenke til kommentar

VG-nett lesernes trangsynte og sterke meninger er for min del mye mer skremmende enn noe annet.

 

Spill og vold kobles nesten alltid sammen i enkelttilfeller der det egentlig handler om sosialt utstøtt ungdom med underliggende psykiske problemer som media prøver å skaffe seg en stor overskrift på bekostning av. Helst med slipknot og marilyn manson også, da er det en forsideoverksrift.

Lenke til kommentar

Har hørt den der helt siden GTA 3 kom ut. Men er det ikke fint at de rødgrønne har en liten syndebukk for deres feilende innvandrindspolitikk? Jaja la dem spise hverandre opp. Jeg gir blanke inntil dem begynner å bannlyse spill som om vi var i gamle sovjetunionen.

 

Og karer over, har ikke noe med hudfarge å gjør bare tusenvis av år med dårlig arv og miljø...

Endret av DagensDag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...