Gå til innhold

Folding@home Innlegg.no Team


Folding@home  

1 stemme

  1. 1. Hva synes du om folding@home?

    • Jeg blir med!
      19
    • Bryr meg ikke om slikt.
      7
    • Jeg må avvente å se litt.
      14


Anbefalte innlegg

Hva er folding@home

Folding@home er et prosjekt som studerer proteinfolding og hvilke strukturelle endringer et protein gjennomgår når det skal utføre ulike oppgaver i kroppen. Når noe går galt i disse endringene antas det at det kan føre til sykdommer som Alzheimers, parkinsons, kugalskap og enkelte typer kreft.

 

Med din datamaskin eller Playstation 3 kan du bidra til dette prosjektet sammen med hundretusener av andre. Din maskin får tilsendt data som den skal regne ut, etter utregning er over sendes dataene inn igjen til Stanford University sine servere, legges sammen med tusenvis av andre utregninger, noe som fører til at enorme mengder data kan prosesseres raskt. Flere medlemmer betyr altså mer maskinkraft, som igjen beytr bedre og raskere forskning! Mer info om prosjektet finner du på http://folding.stanford.edu/.

 

Hvordan komme i gang

Innlegg.no sitt foldingteam finner du her.

 

Lag deg aller først en privat passkey som du knytter til visningsnavnet ditt på forumet. Formålet med passkey er at andre ikke skal kunne utgi seg for å være deg.

 

Folding på Playstation 3:

- Nettverk - Life with playstation

- Hold inn firkant og velg Folding@home

- Trykk trekant - nåværende kanal - Identitet

- Under donornavn skriver du inn visningsnavnet og under teamnavn skriver du inn Innlegg.no IDen: 169965

- Passkey er desverre ikke støttet på PS3 enda.

 

Folding@home er foreløpig ikke tilgjengelig på Xbox 360 enda, men det kan komme.

 

Folding på datamaskin:

For å komme i gang på en datamaskin går du til nedlastingsseksjonen og finner den klienten som best passer deg, enten du sitter på windows, linux eller osx. Har du en kraftig maskin kan du også ta en titt på betaklientene, disse er klienter som er beregnet på de med kraftige skjermkort og/eller prosessorer. Det er verdt å merke seg at all bruk av betaprogramvaren skjer på eget ansvar.

 

Etter installasjon kjører du programmet, høyreklikker på folding@home ikonet på oppgavelinjen og velger configure. Fyll så inn username, teamnumber og passkey i de respektive feltene.

 

Poeng

Hver klient får etter installering tilegnet en wu (work unit). Når en er ferdig med en wu så får en tildelt en viss poengsum, avhengig av hvor rask arbeidsmaskinen er og hvilke arbeidsoppgaver en har utført. Disse poengene kan knyttes til brukere, og brukere kan sammen samle sine poeng i ett team.

 

Folding@home på forumet?

I tillegg til teamet som nettopp er opprettet, kan det være en idè å integrere folding@home i forumet? (vel og merke på en måte som ikke virker sjenerende for noen). Dette kan være å vise folding-status i profilen til brukerne, ditt og teamets fremgang i en statistikkbolk i høyre sidebar osv.

 

For å hente informasjon fra folding@home til forumet og knytte det til brukerne er det derfor viktig at alle er konsekvente med å bruke sitt visningsnavn på forumet når du konfigurerer din klient.

 

Hva synes dere om folding@home?

 

EDIT: FEIL TEAM ID VAR LAGT INN, 169965 ER DEN RIKTIGE, BEKLAGER!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laland: Du kan kun bli med på et lag ved å skrive inn lagIDen i klienten du laster ned til din maskin. Jeg skal i tillegg skrive en liten innføring i hvordan du velger lag på playstation 3 når jeg kommer hjem, der er det nemlig litt knotete.

 

Dr.Atsjonas: Helt korrekt! Jo flere medlemmer = jo flere maskiner = jo mer maskinkraft for å utføre forskningen. Jeg vet ikke eksakt hvordan det foregår men enhver klient utfører regneoppgaver for prosjektet som sendes inn etter hver work unit er unnagjort.

 

Gode spørsmål, skal oppdatere førstepost til å bli mer logisk litt senere.

Lenke til kommentar

Selve greia går vel ut på at din maskin får tilsendt data fra forskning, maskinen regner ut dataene og oppgavene og sender resultatet tilbake til Stanford University. Så blir dine utregninger slått sammen med flere tusen andre, og dermed går alt mye raskere enn det hadde gjort uten hjelp fra mange andre utenfra.

Lenke til kommentar

Skulle jeg finne ut at det tar for mye datakraft (noe jeg vel tviler på at det gjør), hvordan melder jeg meg ut?

Og setter det igang/slår seg av seg selv når pc'en skrur seg på og av?

 

Jobber med å sette det opp nå. Snakker om tungvint system. Hva med å slenge opp en smørbrødliste med nødvendige linker for å sette det opp på pc?

 

Skal ha joinet teamet nå, men bare Terje står oppført?

Endret av AltF4
Lenke til kommentar

Den bærbare jeg sitter på for tiden har mer enn nok å streve med (Windows, diverse medieprogrammer, antivirus, programmeringsprogrammer etc) uten at den skal måtte jobbe med F@H også. Så jeg venter nok med min deltakelse til den nye stasjonære er ferdig. Da kan jeg ha F@H i prioritert modus når jeg ikke spiller, og heller slå av F@H under spilling. Når jeg ikke spiller vil jeg jo sitte på den bærbare iallefall (mest sannsynlig).

Lenke til kommentar

Når du har nådd 1500 så har du fullført runden, eller work uniten. Så får du en kalkulert poengsum, samt en ny work unit. Skrur du av programmet fortsetter den der den slapp tidligere.

 

Det er forresten vanlig at det tar noe tid etter den første work uniten er unnagjort til resultatet vises på teamsiden.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...