Gå til innhold

– Ikke bedre grafikk før 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grafikk er en del av total-opplevelsen, selvfølgelig, men at den skal være en såpass stor del av en karakter og noe som folk bruker for å evt. feie bort et spill uten en gang ha prøvd det er jo på grensen til latterlig.

Man lærer jo folk å ikke forhåndsdømme, hvorfor skal ikke det være like teit når det kommer til spill?

 

En ting er å følge anmeldelser fordi du har lite penger og ikke vil bruke de opp på tilfeldige spill, såpass forstår jeg.

Noe annet er å kun se etter grafikk.

Vi har selvfølgelig alle våre ting vi ser etter i et spill, men jeg personlig synes det er synd at grafikken nesten alltid må være det som er utløsende for en meget god karakter.

Du merker jo med en gang i en anmeldelse hvordan den vil utarte seg hvis anmelderen så mye som hinter frem at grafikken er litt gammeldags.

 

Jeg husker ikke om det var en fra Gamer.no som ga Legendary 6/10 i en anmeldelse, men akkurat den anmeldelsen var for meg en fryd å lese da anmelderen konstant feide vekk grafikk-spørsmålet med "jo, den er gammeldags, men spillet er gøy!", jeg ønsker bare å se mer av slikt.

 

Jeg påstår ikke at spill med fokus på god grafikk er "utålelige spill".

Spill som Gears of War (eneren hadde verdens tynneste spiker-suppe for historie) appellerer til meg i stor grad de også, men jeg tar heller et spill med stort fokus på selve opplevelsen FORUTEN grafikken, foran et som kun bruker grafikk som flaggskip.

Det må vel kunne påståes at et spill som mangler gameplay, men har utrolig grafikk har lettere for å få en god karakter i dagens gamer-miljø, enn et spill med veldig godt gameplay, men dårlig grafikk?

Dette avfeies konstant med "man burde leve seg opp til dagens standard", greit nok, men skal spillet nærmest total-slaktes bare for det?

Grafikk burde ikke være en mye større del enn gameplay eller atmosfære når man snakker om spill, iallefall ikke etter min mening.

 

Og du forstår hva jeg mener når det gjelder Far Cry, jeg kan ikke huske noen som påsto at de kjøpte Far Cry for noe annet enn grafikken da spillet kom ut hvilket er godt forståelig, da historien bare ble dårligere og dårligere for hver time som gikk.

Far Cry 2 også er et kron-eksempel på et såkalt "vei-skille".

Mange av de som ikke likte spillet, skyldte på gameplay-mangler, lite engasjerende historie og dårlige voiceovers.

Mens de fleste som likte det ramset opp grafikk og skyting som pluss.

Helt greit dette, men personlig synes jeg det blir for dumt å kjøpe et spill utelukkende pga god grafikk, men hei!

 

 

Vi har alle våre personlige preferanser, på lik måte som jeg har mine.

Lenke til kommentar

Det med grafikk er ofte forvekslet med det visuele og det tekniske.

Det som leveres idag av grafikk, kunne man levet lenge på, hadde det bare blitt lagt mer arbeid i modeler texturer osv. Merker at det ofte bare stresser når det blir for mye eyecandy.

Men liker det jeg ser fra crytech, men sånn uten om alle de flotte fine teknikken for lys osv. Så er det bare en Cryengine 2 med litt mer arbeid lagt i seg.

 

Igrunn så er ikke slike ting som grafikk imponerende lenger.

Den dagen der de lager en grafikkmotor som en normal hjemme pc kunne drive på fullt, med den kvaliteten som er på f.eks. cryengine 3... Den dagen skal jeg i det minste være imponert.

Tror det hadde gjort mye for bransjen. Kansje det er et nytt kodespåk som trengs.

Lenke til kommentar

Jeg forstår veldig godt at det ikke vil bli stor forbedring på det grafiske før 2012, eller før det kommer en ny ps4, xbox 720 eller en nitendo (insert special and dumb name) kommer. Det var et stort sprang grafisk fra Gamecube, Xbox og playstation 2 til dagens konsoller, og jeg tror jeg lett kan leve med dagens grafikk innstillinger en stund til.

Lenke til kommentar
For å være ærlig så DRITER jeg i grafikk. Koser meg med spill helt uavhengig av grafikk, så dette gjør absolutt ikke meg noe.

 

Jeg tror rett og slett ikke på deg. Tror du feks Team Fortress 2 hadde vært like moro med fullstendig generisk utseende karakterer?

 

AtW

 

Jeg tar grafikk som det kommer, er det bra så ok, er det ikke bra så,ok! Det er ikke grafikken som får meg til å spille men de tingene ved det bestemte spillet som får meg til å gå tilbake om igjen og om igjen. Jeg synes den dag i dag at Unreal er et knallspill men jeg sitter ikke fast og koser meg gjerne med de nyeste spillene. Men det er mer fordi jeg elsker spill, ikke grafikken. N64 synes jeg hadde bra nok grafikk, trenger ikke bedre enn det. Men siden det såklart er den veien utviklingen går så henger jeg fortsatt med :p

Lenke til kommentar
For å være ærlig så DRITER jeg i grafikk. Koser meg med spill helt uavhengig av grafikk, så dette gjør absolutt ikke meg noe.

 

Jeg tror rett og slett ikke på deg. Tror du feks Team Fortress 2 hadde vært like moro med fullstendig generisk utseende karakterer?

 

AtW

 

Jeg tar grafikk som det kommer, er det bra så ok, er det ikke bra så,ok! Det er ikke grafikken som får meg til å spille men de tingene ved det bestemte spillet som får meg til å gå tilbake om igjen og om igjen. Jeg synes den dag i dag at Unreal er et knallspill men jeg sitter ikke fast og koser meg gjerne med de nyeste spillene. Men det er mer fordi jeg elsker spill, ikke grafikken. N64 synes jeg hadde bra nok grafikk, trenger ikke bedre enn det. Men siden det såklart er den veien utviklingen går så henger jeg fortsatt med :p

 

Du svarer ikke på spørsmålet, jeg tar også grafikken som det kommer, spiller gamle spill, og spiller ikke spill pga grafikk alene, det beetyr ikke at grafikken ikke betyr noe, så jeg spør igjen:

 

Tror du feks Team Fortress 2 hadde vært like moro med fullstendig generisk utseende karakterer?

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror du feks Team Fortress 2 hadde vært like moro med fullstendig generisk utseende karakterer?

 

AtW

Jeg mener personlig TF2 er morsomt mye pga grafikk, enig med deg der. Det jeg mener i denne debatten er at jeg synes grafikkjaget ofte har tatt for mye av resursene/fokus fra andre ting i forhold til hva det kan "gi tilbake". Personlig skulle jeg godt se at mye av de resursene som blir gitt til "grafikkavdelingen" heller ble allokert til å utvikle bedre AI osv. Vet at det ikke er de samme folka som programmerer AI som trikser med det grafiske, men jeg tenker da på størrelsen/resurstildelingen til utviklerteamet for f.eks AI. kunne godt blitt forbedret.

 

personlig synes jeg TF2 er litt i særstilling her da det er av typen stilisert grafikk. TF2 er jo tross alt bygget på en relativt gammel grafikkmotor og krever dermed ikke ekstremt fra hardware, og dette er egentligt helt optimalt. For det første så klarer de å oppnå resultatet uten at en trenger bedre HW, for det andre så ser det fantastisk ut. Grafikkforbedring av den mer realistiske typen (aka Far Cry -> Crysis) krever ofte stadig oppgradering av HW, og selve forandringen er mye mindre sett i forhold til grafikkforskjellen oppnått av endringen fra CSS til TF2 som er oppnådd med samme grafikkmotor/krav til HW.

 

Men jeg mener det ikke er tvil om at grafikk er svært avgjørendes for hvordan en spillopplevelse er. Settlers III hadde for eksempel vært ganske annerledes med en realistisk stil, og Operation Flashpoint hadde blitt spesielt med ghost-shell/phong-shading (eller hva det nå heter) :)

 

Husker godt at HL2 imponerte meg grafisk når det kom men skuffet meg en smule med tanke på AI, som jeg ikke syntes hadde forbedret seg spesielt siden HL1 (som jeg til gjengjeld syntes var svært bra på det området). Selv om jeg forventer meg et svært bra spill grafisk sett når HL3 en gang måtte komme rundt 2018, så håper jeg mest å bli skikkelig imponert over otstander/medspiller AI.

Endret av Toxin
Lenke til kommentar

Tja, grafisk syns jeg de fleste spill idag holder svært god standard. Endel er høyere enn hva jeg selv ser på som dagens standard. Men for min del var crysis en fadese, bildene osv var vakre, men min maskin greide det ikke for alt i verden. Hva endte det med? Det så nesten verre ut enn Halflife2 om jeg skulle få særlig ytelse, og selv er jeg ganske ikke videre kresen på framerate. 30~ er ca nok, men med store eksplosjoner så kverket det frameraten.

 

Jeg tar gjerne vakre spill, for all del. Men kravene må være noelunde på jorden, å bruke så evig mye på en maskin for å greie ETT spill er ikke verdt det for min del. Da venter jeg heller til flere spill som krever det samme kommer ut og kjøper samme hardware til halve prisen.

 

"litt" optimalisering er da ikke for mye å be om vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...