Gå til innhold

Kommentar: Min første kjærlighet


Anbefalte innlegg

Jeg startet med en SNES, hvor det gikk så alt for, alt for mye i Donkey Kong Country.. Spilte igjennom spill nummer en, to og tre utallige ganger! Må heller ikke glemme Yoshi Island som er et av få spill jeg kan si jeg med hånden på hjertet har gjort ALT SOM ER MULIG, uten noen form for juks, husker jeg slet meg igjennom samtlige baner og fikk til slutt 100% score på samtlige!

 

Må nesten også nevne Super Mario Brothers 2 og 3 som jeg også spilte mer eller mindre helt igjennom! Var også et par andre godbiter slik som Astrix og Obelix med flere..

 

 

Etter hvert fikk jeg min første helt egne konsoll og dette var en Nintendo64! Jeg fikk dog med Didy Kong Racing og ikke Super Mario 64, uten at jeg klager nevneverdig over det, syntes Didy Kong Racing var god utfordring og gav et uttales timer med moro! Men jeg lånte selvsagt Super Mario 64 fra naboen, og det står fremdeles den dag i dag som ganske et av de beste og mest underholdende spillene jeg noen gang har spilt! Videre fikk jeg meg Mission Impossible som jeg storkoste meg med, Fighters Destiny, Nagano 98, FIFA World Cup 98 og mange flere spill som var grei underholdning! Jeg har riktignok aldri spilt Zelda, har faktisk aldri noen gang rørt et Zelda spill :p

 

Så inntok Pokemon fenomenet Norge, og da ble det min første håndholdte konsoll en GameBoy Color og Pokemon Rødt for alle penga! Mens det gikk i Pokemon Stadium på Nintendo64! Husker fremdeles Pokemon Rødt som det beste håndholdte spillet jeg har spilt, ved siden av Pokemon Sølv. Rundet forøvrig også Pokemon Stadium, både vanlig og R2 (var vell det runde to, med høyere vanskelighets grad het om jeg ikke husker helt feil?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. Har en litt annen historie enn folk flest jeg. Mens alle hadde enten NES eller SNES når jeg var på barneskolen hadde jeg Sega Megadrive. Er litt morsomt at vi som de små drittungene vi var kunne leie (ja, dette var på tiden når video-sjapper leide ut spill) Mortal Kombat uten at noen reagerte. På denne tiden var det også mye arkade-spilling, hele det opplegget der virker som det har forsvunnet litt. Var prestisje og være på high scoren før, nå er det bare masse danse-spill eller annet "aktivt" piss. Slossespill, sideway-scrollers og skytespill dominerte da.

 

Spilte mye platform-spill på den tiden, digget Sonic-serien. Sideway-scrollers var også kule, sånn som Streets of Rage-serien.

 

Så ble det Playstation 1 og 2. Spilte mye Tekken (kom på 3. plass på high scoren på lokale bowlinga i Tekken 3. Runda det på under 3 min med Paul) og ble også storfan av Final Fantasy-serien.

 

Kan ikke komme unda PC. Første opplevelsen min der var å spille originale Sam & Max på brorens PC. Når jeg fikk PC selv senere gikk det i skytespill som Quake eller strategi-spill som Red Alert og senere Age of Empires. Heroes 2 var en åpenbaring første gang jeg spilte det.

 

Har også hatt mye moro med de gamle rollespillene på SNES med emulator. Final fantasy spillene og Chrono trigger er gode spill den dag i dag selvom grafikken er dårlig.

Endret av perman07
Lenke til kommentar

Shit, skjønner at jeg begynner å bli gammal. Den første konsollen jeg spilte på var Atari og det gikk i Pong. Jeg ble ikke hekta på dataspilling før c64 kom på markedet. Etter den gikk det i Amiga. Ja da, de var teknisk sett ikke konsoller, men de ble hovedsaklig brukt til det.

 

Min første konsoll var en SNES og Donkey Kong Country fulgte med. Et dritbra spill, men det tok ikke av før jeg kjøpte Final Fantasy VI. Da var jeg hekta på konsoll. Etter det gikk det i PS1 og 2. I dag har jeg Wii, X360 og PS3. I tillegg til en PC, men den brukes ikke så mye til spill.

 

Noen av de største spillopplevelsene jeg har hatt opp gjennom tidene: Wizball, Elite, IK +, Defender of The crown, AD&D, Xenon 2, GODS, Super Mario, Metroid, Wipeout, Final Fantasy, Command & Conquer, Red Alert, Tekken, Might & Magic, Resident Evil, Fallout og Mass Effect. Dette er bare en liste tatt kjapt ut i fra minnet.

Lenke til kommentar

Tja, startet som veldig ung på spectrum 48k - C64 - Amiga - så pc og ps1 nå bare Pc

 

Første spillet som trolig gjordet meg til Gamer er Eye of the beholder Til Amiga. Ang Konsoll så er det nok først og fremst Wipeout 2097 <3 .- X-com enemy unknown (ja prøvdet faktisk først dette spillet på ps1) .

 

Men maskinen som har gitt meg flest WoW er uten Tvil Amiga, ingen over ingen ved siden. Gruste alt annet i sin tid.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Den aller første spillkonsollen vi hadde var NES. Til den hadde vi Turtles, og Super Mario Bros. De ble dessverre ødelagt da jeg kastet kontrollen i gulvet etter et tap på Super Mario... *#¤%¤%&*

 

Jeg husker godt vårt første kjøp av spillkonsoll.

Vi var noen av de første som fikk N64. Da vi kjøpte den fikk vi med Super Mario 64 og to pins med logoen til N64 og Original Soundtrack til Super Mario 64. Senere fulgte Banjo Kazooie, Mario Kart også en dag sa søstern min til meg at hun hadde hørt om et spill aom var bra og vi ble kjørt til kjøpesenteret for å kjøpe det, vi gikk hånd i hånd (jeg var jo tross alt bare 8 år den gangen), ut av butikken hadde vi Legend of Zelda: Ocarina Of Time i posen, som jeg senere skulle bli en racer til å spille.

 

Min selvkjøpte spillkonsoll var PlayStation 2. Jeg var med pappa på Spaceworld og kjøpte den i 2002 elns. Spillet jeg kjøpte med het Freekstyle. Jeg satt sinnsyke mange timer foran skjermen og spilte.

Lenke til kommentar
Alex Kidd rocket da :D

 

 

Ikke sikkert det var dette spillet du mente, men har mye gode minner fra det og kan levelene på rams :D

 

Nei, det var det ikke. Det er den kjipe 1989-oppfølgeren Alex Kidd: High-Tech World jeg hentydet til (fant en link etter litt strev på mobygames).

 

Alex_Kidd_in_High-Tech_World_Coverart.png

 

Spesielt kjipt var det at coveret lovte seriøse doser ninja-action, selv om du måtte spille en EVIGHET før du fikk se så mye som en kastestjerne. Misvisende cover er ut (Rockstar Games, jeg snakker til dere! Hvor pokker er hobo-hanskene til Niko, de han har på seg på baksida av GTA IV coveret?!)

 

Og jommen hadde ikke noen speed-runna spillet på youtube. Dette er dølle saker (you have been warned):

 

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295">
Lenke til kommentar
Disse tre spillene, Mario, Zelda og Bond, spilte jeg til døde. Om og om igjen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg runda Mario, men det morsomste for meg var bare å hoppe saltomortaler og fjase rundt i kongsgården i begynnelsen av spillet. I Zelda red jeg på hesten Epona fra ene enden av spillet til den andre – øst til vest, nord til sør, og kunne bruke timer på å fiske fisk i et av tidenes mest minneverdige minispill. Og flerspilleren til Bond. Ikke la meg begynne. Flere år etterpå pleide jeg å våkne opp svett og andpusten etter en drøm der jeg at jeg gikk inn i en forskningslabb hvor såkalte «remote mines» var tapetsert på veggen.

 

Sukk...nostalgi :cry:

 

Brukte utallige timer med fisking i OoT...for ikke å snakke om flerspilleren i Goldeneye :)

Lenke til kommentar

Nostalgi! Mitt første møte med spillets verden var en brukt Sega Master System II med spillet Alex Kidd integrert i konsollen. Ettehvert brant jeg av en del timer med Donald Duck, OL i Lillehammer og et par andre spill i en alder på 3 år i 1995. Etterhvert ble det kjøpt Game Boy Pocket etterfulgt av Gameboy Color med Pokémon og lignende som ble en venn jeg ikke kunne reise uten. Men når Playstation kom til Norge i 1998 tok karrieren fullstendig av.

 

Mitt første møte med PSX var spillet Turbo Prop Racing jeg testet på en konsoll jeg leide i en lokal videosjappe sent på høsten i 1998, det var en ubeskrivelig opplevelse. Synd at den bare varte i to døgn. Etter noen uker ble det innkjøp av konsollen jeg hadde drømt om i lang tid med spillene Spyro The Dragon, Metal Gear Solid, Final Fantasy VII, Medieval og Klonoa: The Door To Phantomile.

Glemmer aldri Dualshock opplevelsen i Medievil. Historien til Metal Gear Solid, de utallige timene med latter fra Spyro, de triste scenene i Klonoa, Discworld's engelsk som var litt over mine ferdigheter på den tiden og sist men ikke minst lengden, karakterene og spillbarheten til Final Fantasy VII.

 

Etterhvert som årene gikk ble det innkjøp på PS2 der Metal Gear Solid: Sons of Liberty og Snake Eater, GTA: San Andreas, Tony Hawk's Pro Skater 3, Timesplitters II, Soul Calibur II og Timesplitters: Future Perfect.

 

Og på Xbox 360 og PS3 har det vært Metal Gear Solid 4, GTA IV, Rock Band II, Call of Duty 4, Fable II og Soul Calibur IV som har gitt de beste spillopplevelsene.

 

Snart blir det vel innkjøp på Prototype som ser ganske heftig ut.

 

Virkelig en tankevekkende og nostalgisk artikkel. :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes dette var en fantastisk flott artikkel som var virkelig interessant å lese! Flott jobbet!

 

Jeg begynte selv min spillkarirere på N64 med Zelda: Majoras mask og Ocarnia of time, før jeg fikk prøve actionsspill som goldeneye og Turok. Jeg var ikke gamle pjokken, men fikk fort tilnavnet Fredrik64 fordi jeg kunne sitte en hel dag inne og spille, mens de andre barna i nabolaget satt i sandkassen.

 

Så prøvde jeg litt ps1, før jeg fikk en ps2 og da var jeg frelst med fantastiske spill. Nå har jeg gått videre til playstation 3 og jeg har det rett og slett fantastisk!

 

 

 

 

Disse tre spillene, Mario, Zelda og Bond, spilte jeg til døde. Om og om igjen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg runda Mario, men det morsomste for meg var bare å hoppe saltomortaler og fjase rundt i kongsgården i begynnelsen av spillet. I Zelda red jeg på hesten Epona fra ene enden av spillet til den andre – øst til vest, nord til sør, og kunne bruke timer på å fiske fisk i et av tidenes mest minneverdige minispill. Og flerspilleren til Bond. Ikke la meg begynne. Flere år etterpå pleide jeg å våkne opp svett og andpusten etter en drøm der jeg at jeg gikk inn i en forskningslabb hvor såkalte «remote mines» var tapetsert på veggen.

 

Sukk...nostalgi :cry:

 

Brukte utallige timer med fisking i OoT...for ikke å snakke om flerspilleren i Goldeneye :)

 

Satt mange dager og fisket i vannet i OoT eller å ri rundt og skyte pil-og-bue på blinker.

Flerspilleren i Goldeneye var noe av det beste jeg noen gang har prøvd. Kan ikke forklares med ord.

Lenke til kommentar

Jeg begynte mine gamer dager med å spille gamle Atari 2600 spill på en Atari 7800 som en kompis hadde fått brukt i julegave i herrens år 1991 :)

Men det var ikke før året etter jeg fikk min første konsoll, en Atari XE Game system (ok, det var vel strengt tatt en datamaskin, men den ble

markedsført som en konsoll). Den hadde Missile Command innebygd og kom med tastatur, joystick og lyspistol. Strengt tatt hadde jeg aldri hørt om

den før og hadde mye heller lyst på en Nintendo, men jeg fikk ta til takke med det familien hadde rå til å kjøpe.

 

Se på lekkerheten:

post-116-1098176822_thumb.jpg

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="295">

 

Noen av de mest minneverdige spillene:

Skjul

Battlezone:

post-61-1098179944_thumb.jpg

Ballblazer:

post-62-1098179110_thumb.jpg

Bug Hunt:

 

Defender:

post-61-1098182400_thumb.jpg

Flight Simulator II:

post-63-1098197021_thumb.jpg

Gauntlet:

post-213-1098183557_thumb.jpg

Jungle Hunt:

post-61-1098184001_thumb.jpg

Missile Command:

post-213-1098185030_thumb.jpg

Det var altså Atari som introduserte meg for konsoll- og dataspill, men det skal sies at jeg la den vekk rimelig raskt når Nintendoen kom i hus :D

Lenke til kommentar
Jeg begynte mine gamer dager med å spille gamle Atari 2600 spill på en Atari 7800 som en kompis hadde fått brukt i julegave i herrens år 1991 :)

Men det var ikke før året etter jeg fikk min første konsoll, en Atari XE Game system (ok, det var vel strengt tatt en datamaskin, men den ble

markedsført som en konsoll). Den hadde Missile Command innebygd og kom med tastatur, joystick og lyspistol. Strengt tatt hadde jeg aldri hørt om

den før og hadde mye heller lyst på en Nintendo, men jeg fikk ta til takke med det familien hadde rå til å kjøpe.

 

Oioioi... Déjà vu!

 

Nøyaktig det samme skjedde med meg.

De bildene bringer frem mange gode minner. :blush:

 

Butikken hadde ikke flere NES så faren min kjøpte Atari i steden for. Var litt skuffet den jula, men hadde mange gode stunder med Mario Bros og Karateka! :)

 

Nintendo 8-bit ble det først ett år eller to senere. Husker vi var og kjøpte den brukt sammen med Turtles, Super Mario Bros 3 og Track and Field.

Fulgte også med en Joystick med "turbo-modus" som ble grovt utnyttet i T&F! :D

Lenke til kommentar

Jeg starta gaminga med Atari 2600 (funker fint ennå). Den billigere Jr. versjonen. Jeg går ut ifra at vi anskaffet denne ganske sent, med tanke på at den kom ut to år etter min fødsel. Husker at vi gamet ihjel spill som Enduro, River Raid, RealSports Tennis og en slags flysimulator der man startet på et hangarskip.

Etter dette ble det amiga 500 (som også er i full vigør). Må nevne IK+, Duck Tales, Nor og Sør, POW, Turrican II, Lotus 2 og mange flere. Herlige spillopplevelser!

Jeg fikk meg Sega Master Sytem II (i toppform) et eller annet år jeg ikke kan huske akkurat nå. Elsket Alex Kid (noe som etter lesing her skal være den bedre utgaven). Hadde egentlig ikke så mange spill til denne. Et eller annet Mikke Mus og The Simpson, men det låste seg i første level.

Etter dette tok vel PCn (funker ikke så bra) over, og har holdt den posisjonen i alle år, selv om PS2 og PS3 har forårsaket mye moro de siste årene. :D

Lenke til kommentar

@ jomario: Ja, hehe. Hadde mye moro med Atarien ja. Jeg brukte mange timer på å prøve meg på programmering på den faktisk :) Jeg fikk Nintendoen ett eller to år senere jeg også, og da fulgte det med Super Mario Bros., Turtles 2, Knight Rider, Gargoyle's Quest, og et par spill til jeg ikke husker. Gode minner alt det der. Skulle ønske jeg fant igjen Atarien nå ... men den forsvant vel under flytting en eller annen gang.

 

@minizter: River Raid... det var tider!

 

*mimre*

Endret av Mr.T
Lenke til kommentar

OMG.... Perfect Dark til N64.... Beste timene i mitt liv.... spiller det idag også på PC... :D

Ønsker at ting blir så bra som N64 igjen. Bond, Waveracer, Lylatwars,Perfect Dark og mange flere.

 

Jeg vil nesten grine med tanken.... gaming er ikke det samme mer. :cry:

 

OMG.... så nettop linken til Perfect Dark på Live.... Tårene mine gitt fra sorg til glede.

Happy days... Og det hele i HD... WHOHO... Håper det ikke er tuklet mye med....

Endret av MiLLHA1988
Lenke til kommentar

Fantastisk artikkel!

Kjenner meg igjen så å si hele veien! :)

Hadde masse kompiser som hadde alt av konsoller, fra atari, nes, sega megadrive og snes før jeg eeeendelig hadde spart opp mine egne penger til en N64!

 

Dette var penger jeg hadde spart opp fra bursdager, og jul samt månedslønn! og en konsoll til da 2000kr var ikke småtteri for en 9 (+- 1 år) åring! Ringte selv etter en annonse på tekst tv, og fikk pappa til å kjøre 2 timer for å hente den sammen med meg! :p

 

Følelsen da jeg fikk den i handa husker jeg fremdeles, og at det var for sent for meg å spille da vi kom hjem så jeg måtte rett i seng! :angry: Jeg tok det derimot igjen da jeg sto opp 5 tiden dagen etter for å spille Super Mario 64!

 

 

Da var det gjort, jeg ble solgt til spillenes verden, og nå håper jeg å få en kariere innen spill selv! :)

Lenke til kommentar

Min første spill opplevelse var hos min nabo som hadde Amiga, eg var ca 6 år! Husker att vi spilte mange forskjellige spill...blandt annet Summer Games og Bubble Bobble!

 

Men det var ikke før vi en sommerdag fant ut att vi skulle spille The Manager, dette fotball manager spillet ble det første spillet som fanget min fulle oppmerksomhet! Har ikke tall på hvor mange timer det ble att vi spillte The Manager og Bubble Bobble!

 

En dag ett par år senere kom eg hjem fra skolen og pappa sa att de skulle til Kvamskogen på fjellet og att mine to fettre kom for å være med meg i helgen! Da eg kom inn i stuen sto det en spillmaskin, nemelig Super Nintendo med blandt annet Mortal Kombat og Street Fighter!

 

Og etter den helgen leide vi Super Nintedo veldig ofte!

 

Så fikk eg den nye Nintendo 64, her ble Goldeneye og Mario Kart fort de store favorittene!

 

Men når alt kommer til alt, når den fete damen har sunget, er og blir PC'n det alle beste, helt fra Domark's Manager spill fra 1990 sesongen i England til dagens Fotball Manager 2009 og Diablo spillene for ikke å snakke om Fallout spillene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...