Gå til innhold

Generell diskusjon om bøker og alt som har med dem å gjøre!



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stemte Fantasy (selvfølgelig), Krim og filosofiske bøker. Filosofi er morsomt å lese til tider, liker svært godt bøkene til Jostein Gaarder. Er vel kanskje ikke så rart at familien ser på meg som hobby-filosofen. :lol: Når det gjelder krim er Agatha Christie som er favoritten. Jeg elsker måten hun skriver krim på, der du ikke får løsningen før slutten, spesiellt And Then There Were None (het vel opprinnelig Ten Little Nigger Boys).

 

Men det jeg liker aller best er selvsagt Fantasy. Jeg har jo tross alt valgt å skrive i den sjangeren. ;) Det beste med fantasy må være friheten. Du kan bruke de fleste virkemidler for å fremheve poenget/meningen med historien. Det kan du ikke i f.eks Krim der du må begrense deg til dagligdagse ting. Du kan liksom ikke starte en krig for å vise ondskapen bak morderens motiver. Blandt fantasyforfattere/serier har jeg lagt min elsk på Terry Goodkinds Sword of Truth og Stephen R. Donaldsons Chronicles of Thomas Covenant. Jeg synes begge er fantastiske serier som begge har festet seg til mitt kresne sinn.

 

Men over på noe helt annet. Jeg har spurt litt rundt og det virker som om Fantasy som en sjanger er litt uglesett i de litterære miljøene, der enkelte mener det er tankeløst tidsfordriv. Dette synes jeg er litt overraskende siden jeg er av den oppfatning at det er helt motsatt. Derfor lurer jeg på hva dere mener om dette?

Lenke til kommentar

Det er akkurat det jeg ikke er helt enig i. Jeg mener at fantasybøker ofte er minst like lærerike som bøker i andre sjangre, noen ganger vil jeg faktisk si at de er mer lærerike. Nettopp fordi de har et større spekter av virkemidler til å fremheve meningen bak historien. :) Det varierer selvfølgelig fra bok til bok, men det gjelder jo for alle sjangre. ;)

Lenke til kommentar
Det er akkurat det jeg ikke er helt enig i. Jeg mener at fantasybøker ofte er minst like lærerike som bøker i andre sjangre, noen ganger vil jeg faktisk si at de er mer lærerike. Nettopp fordi de har et større spekter av virkemidler til å fremheve meningen bak historien. :) Det varierer selvfølgelig fra bok til bok, men det gjelder jo for alle sjangre. ;)

 

Det er jo det, men eg vil nok tru at det er litt lettare, og meir vanlig, å få fram lærerike ting i andre typar bøker. No har jo ikkje eg lest alt av fantasy, da, men sånn er min oppfatning.

 

Hva med humoristiske bøker?

 

I den sjangeren må jo Arto Paasilinna vere kongen. Har berre lest "Harens År", men den var utruleg morosam, og broren min har lest fleire og seier at dei andre er nesten like morosame.

Lenke til kommentar
Jeg ville bare hoppe innom her en tur og gi en veldig varm anbefaling til Stockholm Noir bøkene av Jens Lapidus, første er 'Cash', og andre er 'Aldri Fucke Opp'. Eneren var utrolig bra imho, og toeren er minst like bra sålangt. De driver og skal lage film av de nå. Bok tre kommer neste år tror jeg muligens.

 

Har bare lest Cash, men støtter helhjertet opp om dine anbefalinger. Men det er ikke tvil om at Lapidus er sterk inspirert av min yndlingsforfatter James Ellroy. Anbefaler særlig American Tabloid og Seks tusen kalde. Pluss alt annet han har skrevet, fantastisk mørk mørk crime-noir.

 

Ellers leser jeg mye forskjellig fra de fleste sjangre, så jeg bare nevner noen av mine yndlingsfofattere. James Ellroy, Salman Rushdie, Hunter S. Thomson, William Gibson, Michel Foucault, Knut Hamsun og John Steinbeck. Sikkert glemt noen nå.

Lenke til kommentar

Pollforslaget "Humoristiske bøker" er lagt til.

 

I dag etter skolen stakk jeg på biblioteket og lånte boken Skogland. Jeg kom hjem, tok med meg en is og satt meg i en godstol på terassen. Ingenting er som fint vær, en god bok og noe godt å tygge på 8D Jeg ble ganske revet med, og noen timer senere hadde jeg lest omtrent 120 sider (litt stor skrift osv, sidene flyr fort.) Den var omtrent like god som jeg husket fra da jeg leste den for noen år siden, men jeg ser noen små "feil" i språket, dvs. ting som kunne vært bedre. Likevel fenger boken utrolig mye, og du blir helt dratt inn i fantasiverdenen!

 

En annen ting jeg har merket, som kommer spesielt godt frem etter at jeg i lange perioder har lest Wheel of Time, er at forfatteren ikke dveller ved ting. Alt går i en rasende fart, noe som er veldig uvant kontra Robert Jordan sine historier. Noen ganger føler jeg at det nesten går litt for raskt i svingene, og at man ikke helt klarer å tenke godt over de forskjellige tingene som skjer, men det får heller være :)

Lenke til kommentar

Kan A Wheel of Time og A Song of Ice And Fire sammenliknes? Jeg har bare lest den sistnevnte (som er det beste jeg har lest, uansett sjanger), men har tenkt å begynne på førstnevnte ^_^ men jeg gidder ikke å lese tusenvis av sider som jeg ikke liker. Kan noen skrive litt om hva som er bra med WoT? (spoilerfritt selvsagt)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...