Gå til innhold

Generell diskusjon om bøker og alt som har med dem å gjøre!



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stemte selv Fantasy, Sci-fi og Krim.

 

Jeg er en svoren fantasy-fan, kanskje mest av alt fordi jeg elsker de utrolige og fantastiske verdenene og personene ulike forfattere kommer opp med. I Fantasy-bøker er "alt" lov :) Jeg leser ikke så mange Sci-fi bøker, men det går på litt av det samme som fantasy, siden man er veldig fri til å velge.

 

Jeg leser ikke så mye krim heller, men noe. Her er favoritten Dan Brown. De krimbøkene jeg liker best er de som ikke har så uendelig mange personer (Agatha Christie anyone?) men likevel klarer å presentere en intrikat historie med overraskende tvister :)

Lenke til kommentar
jeg gjør ikke det? why not?

 

Noen meninger er det rett og slett ikke lov til å ha.

Det finnes grenser for frihet altså.

 

Neida bare tuller.

beste bøkene jeg har lest ever er SW bøkene og Halo-. fappa så hardt enkelte steder, omgomgomg^^
Lenke til kommentar
Jeg prøvde å starte med Wheel of Time men synes det gikk for tregt på starten. Skal prøve å sette meg inn i det igjen.

 

Drizzt do'Urden serien fra Forgotten Realms er fet, Belgariad og Malloreon er gode serier og samme med den serien av Raymond E. Feist som jeg ikke husker hva heter.

 

Så fantasy altså.

 

Du bør det, bok ein var litt kjedeleg, men bok 2 var veldig spennande, og eg er snart ferdig med bok tre som også var veldig spennande.

 

husker jeg leste Eragon 2 for en stund sia. jævlig fet bok.m syns den var mer spennende enn LOTR^^

 

Eragon byrja eg på for rundt ein år sidan, men gav opp etter 100-200 sider. Altfor kjedeleg. Ringenes Herre derimot, er noko at tidenes beste bøker.

 

Jeg stemte selv Fantasy, Sci-fi og Krim.

 

Jeg er en svoren fantasy-fan, kanskje mest av alt fordi jeg elsker de utrolige og fantastiske verdenene og personene ulike forfattere kommer opp med. I Fantasy-bøker er "alt" lov :) Jeg leser ikke så mange Sci-fi bøker, men det går på litt av det samme som fantasy, siden man er veldig fri til å velge.

 

Jeg leser ikke så mye krim heller, men noe. Her er favoritten Dan Brown. De krimbøkene jeg liker best er de som ikke har så uendelig mange personer (Agatha Christie anyone?) men likevel klarer å presentere en intrikat historie med overraskende tvister :)

 

Agatha Christie og Dan Brown er blant mine favoritter, også. Eg har dessverre lest alt for lite av Christie.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde å starte med Wheel of Time men synes det gikk for tregt på starten. Skal prøve å sette meg inn i det igjen.

 

Vel verdt å gi det en sjanse til. Selv syntes jeg ikke starten var noe problem, men det blir en del dødpunkter midt i serien. Heldigvis tar det seg betraktelig opp igjen - uheldigvis skjer det like etter at mange gir opp.

Lenke til kommentar

Personlig kan jeg ikke fordra hverken sci-f eller fantasy. Har lest mye av Tolkien, men det blir for mye "piss" for min del. Jeg greier bare ikke engasjere meg.

Er mer glad i god krim (Nesbø f.eks.), gode romaner (Loe f.eks.) eller bare "humorbøker". Altså, ikke vitsebøker men ordentlige bøker med en humoristisk vri.

Leser også en del tegneserier, da særlig Alan Moore, eller andre engelske bøker jeg ikke vil lese på norsk.

 

Akkurat nå leser jeg Pride and Prejudice and Zombies, og storkoser meg.

Lenke til kommentar

Er også glad i tegneserier (la til i pollen, men jeg har allerede stemt.) Donald liker jeg godt, men de nye historiene (fra omtrent år 2000 og utover) blir bare dårligere og dårligere.

 

Men, vi har 30 Carl Barks bøker (Carl Barks serien.) De kostet flesk, men siden det bare ble trykket 3000 eksemplarer av serien her i Norge kan vi nok selge den for mer allerede ;) De historiene er gode de!

Lenke til kommentar

Eg kan ikkje heilt skjønne korleis det er mogeleg å ikkje like Tolkien, men, men.

 

Viss du les humoristiske bøker, da har du vel lest mykje av Arto Paasillina? Viss ikkje bør du setje i gong, eg har lest "Harens År" og den er utruleg morosam(ikkje sånn du smiler litt, men sånn du ler høgt, faktisk)

Lenke til kommentar

Arto Paasillina skal sjekkes ut! Takk for tipset.

 

Å ikke like Tolkien er ganske lett. for meg blir det for mye historie jeg ikke greier å knytte noen som helst følelser til. Historiene er rett og slett uinteressante.

 

Har The Complete Guide to the Galaxy, med samtilige bøker pluss en ekstrahistorie. Syns dog den taper seg litt etter vært, det blir litt vel mye mot slutten. Kan jo ha noe med at jeg nileste.

Lenke til kommentar

Jeg leser mest fantasy og kirsebæret på kremen i den sjangeren er "A Song of Ice and Fire". Det er en serie på fire bøker (minst tre til er ventet) på nesten 1000 sider hver. Noe av det som gjør dem overlegne er blandt annet at de er ikke i svart/hvitt som feks Ringenes Herre, her er det umulig og vite hvem som er gode eller onde, det gjør det mye mer troverdig og uforutsigbart. En av personene du likte fra første boken kan vise seg å være en forrædersk drittsekk i den neste. I løpet av de fire første bøkene er det over 20 hovedpersoner, noe som gjør at vi får se saken(e) fra flere sider. Noe annet er at du aldri kan vite om hovedpersonene kommer til å overleve kapittelet. Det gjør det mye mer spennende enn i mange andre bøker der du vet at hovedpersonene kommer til å overleve hele boken.

Lenke til kommentar

Har lest litt fantasy, Wheel of Time, Belgarion/Malloreon, Tolkien.

 

Dei siste åra har det blitt mykje krim/spenning. Nesbø, Brown, Grisham, Deaver og mange andre. Las også Tom Egeland sine bøker om denne albino-arkeologen, veldig positivt overraska over dei. Liker spenning med litt konspirasjon, religion og mytar blanda inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...