Gå til innhold

Oslo-skole forbyr skytespill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For da kommer det helt klart til å bli skolemassakre bare pga. kjedsomhet.

 

Prøver ikke å være ekkel, men å fjerne alt som heter spill og moro fra skolehverdagen kan drive tilogmed det største skolelyset til vannvidd.

 

Her sitter vi flere timer hver dag, fem ganger i uka... vi trenger underholdning, og da søker vi spill, musikk og filmer.

 

 

Flere generasjoner før deg klarte seg helt fint uten dataspill på skolen. Med mindre unger har blitt en del dummere, hyperaktiv og underholdnignsavhengig siden jeg var skolebarn, så tror jeg ikke det skal være et problem.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Off. Så lenge dette ikkje skjer på min skule skal eg være fornøyd.

Men forstår virkelig ikkje kva som er galt med å spille i friminutter. Poenget med friminutt er vel at man skal få et lite avbrekk fra faget man driver med, og da er det et godt alternativ å ta et slag CS feks?

Å forby voldelige spill, viser kor alt for fort folk tenker sammenhengen mellom massakere og voldsspill.

Lenke til kommentar

Vel, Rektor nekter vel egentlig for at dette har noe med skytingen i Tyskland å gjøre, så det å si at rektor utnytter skytingen blir vel litt feil. Det er vel egentlig ingen tvil om at denne hendelsen er den egentlige grunnen til forbudet.

 

Siden det er snakk om skolens datamaskiner er det vel egentlig ikke noe galt i at skolen bestemmer hva de skal bruke maskinene til?

Lenke til kommentar

Hvor vidt spill fører til skolemassakrer eller ikke er egentlig irrelevant. Så lenge PC-ene er skolens eiendom har de all rett til å nekte elevene i å spille på dem. Det er jo tross alt skolens PC-er, og elevene får låne dem på skolens egne vilkår. Så om skolen ikke liker at elevene spiller skytespill, ja da er det skolens valg og elevene får respektere dette. Når jeg gikk på videregående for noen år siden fikk vi ikke egne bærbare, og ikke hadde vi admin-rettigheter på brukerne våre heller. Så jeg syns egentlig ikke dagens elever har noe å klage over. Dere har hver deres bærbare på klasserommet. Dere kan sitte inne og surfe på nettet i friminuttene og spille kabal.

 

Når det gjelder begrunnelsen til skolestyret er jeg derimot mer skeptisk. For de som har over middels intelligens vet man at korrelasjon ikke impliserer sammenheng. Dette er noe av det første man lærer når man begynner på universitetet, og noe de fleste som har tatt videregående burde vite. Når medier og selvforhøyende besserwissere uttaler seg om skolemassakre og hvordan dataspill har skylden vet de som regel ikke hva de snakker om. Joda, det er en klar tendens blant de personene som har utført skolemassakrene. De har alle spilt skytespill. Men at den korrelasjonen eksisterer (skolemassakre-gjerningsmann spiller skytespill) betyr ikke at det er noen sammenheng mellom de to tingene. Det er ikke nødvendigvis slik at det er skytespillene som har fått dem til å begå disse skolemassakrene. For korrelasjon impliserer ikke sammenheng.

 

La meg gi noen eksempler på andre korrelasjoner mellom skolemassakre-gjerningsmenn og andre ting. Alle skolemassakre-gjerningsmennene spiste brød. *Snakker med høytidelig og bekymret stemme*Ærede forsamling! Det er en klar sammenheng mellom skolemassakre-gjerningsmennene og brød. Brød får mennesker til å drepe. Vi må bannlyse denne matsorten før alle verdens skoleelever blir skutt ned! Vi må handle nå før det er for sent.* Andre fine korrelasjoner; Alle skolemassakre-gjerningsmennene gjorde lekser, drakk vann, pusset tenner, hørte på musikk og surfet på internett. Jeg tror jammen meg vi har mye å bannlyse. En annen indikasjon på at dataspill ikke er skyld i skolemassakre er den lave ratioen mellom elever som spiller skytespill (og som ikke har begått massakre), og skolemassakre-elever som spiller skytespill. Det har vel vært så mye som fire eller fem skolemassakrer de siste ti-årene. Så ikke så mye mer enn fem eller seks gærninger. Hvor mange elever i verdens mange skoler var det som spilte skytespill sa du?

 

Poenget mitt er enkelt. Skytespill i seg selv vil ikke være nok til å utløse en psykotisk handling som en skolemassakre. Personer som begår slike handlinger er dypt forstyrrede mennesker med psykiske og sosiale problemer. De kan ha psykoser, psykiske lidelser, tvangslidelser og gudene vet hva. Et annet fellestrekk er gjerne at disse personene er mobbeofre. Alle som har blitt mobbet vet hvor tungt det er å bli mobbet. Jeg er ikke utdannet psykolog, og har ikke forsket på dette fenomenet. Så jeg kan ikke uttale meg som ekspert på feltet. Men jeg antar og tror at skytespill er den minste utløsende faktoren for slike massakre. Jeg tror en rekke andre faktorer spiller sterkere inn. Blant annet den nevnte mobbingen, de nevnte psykiske og sosiale problemene og så videre. Så hvorfor bruke skolemassakren i Tyskland som en unskyldning for å forby spilling av voldelige dataspill på skolens PC-er? Et hvert fornuftig individ vet at voldelige dataspill konsumert i passende mengder ikke fører til vold. Jeg kunne forstått forbudet om det gjaldt alle spill (uavhengig av sjanger). Men når det bare gjelder skytespill virker det for meg som om rektor og eventuelle andre ansatte på skolen har en agenda rettet spesielt mot voldelige dataspill. De må gjerne være imot voldelige skytespill av personlige grunner. Men da får de oppgi dette som grunn til forbudet, ikke en tragisk hendelse fra Tyskland! Det er et hån mot de tidligere skolemassakre-ofrene når de ansatte på denne norske skolen bruker dem som et påskudd til å fremme sine egne interesser.

 

 

Rektor Torunn Thomassen vil ikke være med på at forbudet utelukkende kommer som en følge av den siste tids skoleskytinger.

 

– Spill med voldelig tilsnitt er uansett ikke forenlig med skolens formål. Det må være helt klart at vårt IT-utstyr skal brukes til økt læring. Dette er ikke noe nytt, men kun en innskjerping av reglementet vi allerede har, forklarer Thomassen.

Reagerer også på denne uttalelsen. Er ikke-voldelige dataspill forenelig med skolens formål om læring? Er det automatisk slik at voldelige spill ikke er lærerike og ikke-voldelige spill er det? Eller eksisterer det kanskje ikke så klare linjer? Mange strategispill (deriblant Total War-spillene) inneholder både voldelige og lærende/kunnskapsøkende elementer. Det finnes mange voldelige spill i førsteperson som er satt til historiske tidsaldre, som går inn for å underholde og opplyse. Mange andre verdenskrigs-spill gir et element av historie og hvordan krig på den tiden var. Men nå er vel ikke ansatte på norske skoler så opplyst når det kommer til data- og videospill. Vi kan vel ikke forvente at de skal forstå verdien i dataspill. Skal innrømme at Counter Strike ikke akkurat er opplærende på noen måte. Men spillet bidrar på andre måter, som for eksempel ved å øke reaksjonsevnen til spillerne. Strategispill kan øke menneskets evne til å oppdage/se detaljer. Det er ikke bare kunnskap som gjelder her i verden. Andre egenskaper kan være vel så viktige. Men jeg stopper her før folk begynner å rope "WALL OF TEXT!".

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Neste personen som begår en skolemassaker burde faen meg høre på jazz, Bjørn Eidsvåg og se på NRK1 som fredagsunderholdning.

Skal vi se hva media skylder på da ^_^

 

Ja, eller at han har smørr på brødskiva, har mobiltelefon, liker Britney Spears ( i tilegg til jazzen) og Hater spill og aldri har spilt et spill i hele sitt liv, kanskje han til og med er saue bonde.

 

(no offence til saue bønder)

Lenke til kommentar
Poenget med friminutt er vel at man skal få et lite avbrekk fra faget man driver med, og da er det et godt alternativ å ta et slag CS feks?

In fact, friminutt er til så du skal ha tid til å hente bøker og kunne forflytte deg til det riktige klasserommet. Matfri er .. vel, for mat.

Lenke til kommentar
Hvor vidt spill fører til skolemassakrer eller ikke er egentlig irrelevant. Så lenge PC-ene er skolens eiendom har de all rett til å nekte elevene i å spille på dem. Det er jo tross alt skolens PC-er, og elevene får låne dem på skolens egne vilkår. Så om skolen ikke liker at elevene spiller skytespill, ja da er det skolens valg og elevene får respektere dette. Når jeg gikk på videregående for noen år siden fikk vi ikke egne bærbare, og ikke hadde vi admin-rettigheter på brukerne våre heller. Så jeg syns egentlig ikke dagens elever har noe å klage over. Dere har hver deres bærbare på klasserommet. Dere kan sitte inne og surfe på nettet i friminuttene og spille kabal.

 

Nå er det faktisk ikke sånn at vi låner PC-er av skolen, vi leier de. I tillegg får vi de etter skolen slutter. Hva vi gjør med våre PC-er i friminutt og fritimer burde være opp til oss, ikke skolen.

Lenke til kommentar

Vel, å låne og leie går vel egentlig ut på det samme. Skolen har fortsatt fullt eierskap i PC-en. Så rent juridisk sett eier skolen fortsatt pc-en, og kan derfor bestemme hva slags programvare og spill leietagerne har lov til å innstallere og benytte på pc-ene. At du står som eier av pc-en etter at undervisningsperioden er over er likegyldig for hvilke forhold som gjelder mens du fortsatt går på skolen. ;) Med mindre du selv har eierskap over pc-en er det per definisjon ikke du som bestemmer over den. Synd, men sant.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...