Gå til innhold

Oslo-skole forbyr skytespill


Anbefalte innlegg

At media trenger å finne en syndebukk er vi jo vant med, men at oppegåendet mennsker i politikken tar dette på alvor skremmer meg. De må da for guds skyld forstå at disse persoenene har en psykisk lidelse som sitter mye dypere en dataspilling. Men at man kan oppdage at personer har en voldelig tendens ved å se på dem spille "voldsspill" kan de nok, men det blir noe helt annet en å gi spilling selve skylden.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, å låne og leie går vel egentlig ut på det samme. Skolen har fortsatt fullt eierskap i PC-en. Så rent juridisk sett eier skolen fortsatt pc-en, og kan derfor bestemme hva slags programvare og spill leietagerne har lov til å innstallere og benytte på pc-ene. At du står som eier av pc-en etter at undervisningsperioden er over er likegyldig for hvilke forhold som gjelder mens du fortsatt går på skolen. ;) Med mindre du selv har eierskap over pc-en er det per definisjon ikke du som bestemmer over den. Synd, men sant.

 

Men det folk klager over er vel ikke at de ikke har rett til det, heller at det er feil å gjøre? Kan ikke se noen som har skrevet noe slikt som "Fysj, det der er ikke lov!". Det har blitt sagt "Dumt gjort, la dem spille spill!" og lignende, og det er vel det som er tema.

Lenke til kommentar

Ikke tilfeldig, idet hele tatt, og jeg mener det er trangsynt og uprofesjonelt å gjøre det. Men, er det maskiner som først og fremst er ment for å drive arbeid på skolen er det forståelig både det at de vil holde spill etc. ute fra dem, og det at de vil "dra nytte" av tragedien i Tyskland. Eller, forståelig er vel ikke ordet. Jeg mener fortsatt personlig at det er latterlig å ekskludere en sjanger over en annen; skal de frem med banhammeren, frem med banhammeren!

Lenke til kommentar

Hvis Counter-Strike kommer til PSP så kan denne skolen bare glemme forbudet... folk spiller det "lell":p

Et totalforbud av spillet fra å bli solgt i norske spillbutikker ville vært mer grusomt. Så denne lille saken om en skole som forbyr et dataspill fra å bli spilt på sine egne maskiner blir som stein i glasshus.

Lenke til kommentar

Lurer på om forbudet gjelder de elevene som bruker sin egen laptop.

Da jeg gikk på ungdomskolen pleide vi å bruke datarommene på skolen til å lane 1.6 etter skoletid.

Det gikk fint helt til klasseforstanderen så at spillet vi spilte inneholdt skyting. Brått slutt ble det.

 

Jeg skjønner at skolen bestemmer hvilken software som skal installeres og brukes på pcen. Hadde jeg vært lærer og like engasjert og følt den samme tilhørligheten med staten og dens kasse som mange kvinnelige lærere gjør her i landet, (det er en annen debatt) hadde ikke jeg likt å tenke på at jeg, i overført betydning, hadde brukt masse penger på pcer som blir brukt til alt annet enn læring.

 

På en annen side syns jeg ikke lærerene har noe med hva elevene gjør i friminuttene så lenge de ikke skader hverandre eller skolen i form av hærverk.

Endret av Butch_LeToy
Lenke til kommentar

Har jeg gått glipp av noe i de to årene siden jeg gikk på videregående?

Jeg hadde i hvert fall aldri mulighet til å spille spill i friminuttene (bortsett fra enkle webbaserte). For det første så var alle skolens datamaskiner på små datarom og de var altfor gamle til å spille spill på.

For det andre så var det aldri langt nok friminutt til å spille uansett.

For det tredje så voktet lærerene over datarommene som hauker.

For det fjerde,vel, hva i huleste er poenget med data på skolen til annet enn datafag uansett?

Husker vi tok én tentamen på data, resten var for hånd. I timene var det forbudt med laptop bortsett fra de som hadde spesiell tillatelse.

Må si ting endrer seg fort. Er glad jeg slapp å stirre på en skjerm hver deg på videregående, og at det samme gjelder universitetet (bortsett fra når det gjelder ting som krever data). Jeg bruker jo dataen konstant når jeg er hjemme så da tror jeg det hadde blitt litt for mye hvis jeg måtte bruke den på skolen også.

 

Når det gjelder det å bare forby skytespill så synes jeg det er idiotisk, men Snorre sa alt jeg kunne sagt om det (veldig bra innlegg Snorre. :) )

Endret av Nether
Lenke til kommentar

At skolen ønsker å forby voldelige spill i skoletiden har jeg full forståelse for. Da snakker vi først og fremst spill av voldelig-karakter, noe som vil tilsi at spillet har fått aldersgensen 18+ i Norge. Noe som sier seg selv at ikke er passende på en skole hvor majoriteten av elvene er under 18. For ordens skyld har Counter-Strike 1 fått aldersgrensen 16+ i Norge.

 

Når det kommer til andre spill generelt sett er det en synd og en skam om de skal banlyses fra skolene våre. Det finnes så utallige mange spill som stimulerer hjernen og gir noe tilbake til spilleren. Spill er et viktig undervisningsverktøy men det er også viktig at det brukes rett. Om spillet viser en tendens til avheninghetsproblem blant elevne vil jeg påstå at skolen er i sin fullerett til å avvikle dette, og at noe annet ville vært intet mindre enn uansvarlig.

Lenke til kommentar

1. Friminuttene er til for at elevene skal få slappe av mellom skoletimene, IKKE for at de skal hente bøker eller hva som ble foreslått her. I den sammenheng blir det tullete å forby spilling (voldelig eller ikke-voldelig) på bakgrunn av at man skal drive med "nyttige" ting. Fritid er fritid, samme hvor man er.

 

2. Argumentet om at PC'ene tilhører skolen og at de derfor kan bestemme hvordan de skal brukes er irrelevant. Skolen disponerer penger som du og jeg og dine foreldre betaler over skatteseddelen. Skolens eiendom er folkets eiendom slik jeg ser det. Da burde forbud om hvordan denne eiendommen skal brukes være litt bedre gjennomtenkt enn bare rektors dagsform.

 

3. At spilling av CS i friminutt skal øke fare for ekte skyteepisoder er rent vrøvl. Det derimot kan ha en stikk motsatt effekt. Tenk deg en elev som kanskje er litt utenfor, ikke så sosial at han liker å gå rundt og snakke med folk eller hva det enn er meningen man skal holde på med i friminuttene :rolleyes:

Er det ikke bedre at han kan ha noe morsomt og underholdene og holde på med i friminuttene? Er det bedre at han går rundt og ser i bakken? Høres ikke veldig avslappende ut i mine ører, og kanskje skolen ikke blir et så ålreit sted å være? Hva med trivsel, er ikke det en verdi?

Lenke til kommentar

Enig i punkt en og tre, nummer to derimot. Skole-PC'r er der for å være et redskap for å lære, og da skal de gjerne være så stabile og kontrollerte som mulig. Fullt forståelig at skolen vil passe på maskinene sine (enn hvor frustrerende det er, har hatt skole-PC i noen år nå og vet hvor låste de er. Finner omveier, though..) og sørger for å holde fremmed programvare borte fra dem.

Lenke til kommentar

Folket betaler ikke for at skoleelever skal spille spill på maskinene sine. De betaler for at elevene skal få et bedre læringsgrunnlag for senere kunne gjøre større nytte for samfunnet rundt seg. Folket betaler også for veiene i dette landet, men du ser ingen som "eier" deler av en motorvei eller noe lignende - da det ville lagt en demper på samfunnet rundt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner poenget med at PC-ene man har på skolen ikke skal brukes til spilling, fordi de er beregnet på skolearbeid. Likevel blir dette et tomt argument, fordi man ikke lærer noe mindre av å spille i friminuttene. Frykten for skolemassakre er en annen grunn til å forby spilling, men jeg tviler på at CS i et kvarter i friminuttene fører til skolemassakre.

Lenke til kommentar

Nei, jeg er helt enig med deg om at forbudet mot spilling i pauser er mer eller mindre pling plong koks i skallen, men det å si at folket betaler for dem er ikke nok som er ordentlig argument. Jeg er forsåvidt likegyldig til om det er lov til å spille på skolens datamaskiner eller ikke, men synes det er dumt å se at man blir såpass påvirket av hendelser rundt seg, og ikke minst media i denne saken. At man bruker hendelsen i Tyskland som en unnskyldning til å innføre forbud mot skytespill er sært.

Lenke til kommentar
Å spille på skolens maskiner burde være imot skolens reglement uavhengig av hvilke spill det er. Har elever med seg sine egne laptoper hjemmefra, så burde det være irrelevant for lærere om de spiller Call of Duty eller TrackMania.

 

Jeg fikk ikke ha pcen min i fred i matfri på skola

18 år, hadde GTA SA. Såklart satte jeg å spilte det når læreren kom inn. Dro fra meg pcen(, kan også nevne at jeg hadde bærbar hardisk, høytalere og dyr datamus kobla i da) og gikk inn på lærerværelset mens han mumla noe om at han skulle kontakte foreldra mine. Jeg kom rett etter og tok tak i pcen min og sa takk for i dag! Så reiste jeg hjem, ringte rektor og fortalte hele saken og grunnen til at jeg ga faen i resten av dagen.

 

Slapp faktisk anmerkninger samt at jeg fikk en unnskyldning i fra læreren.

 

Jeg har ikke drept noen enda bare så det er sagt, og har null planer om skolemassaker.

 

Forøvrig, noen her som kan tro at disse morderne kan ha noe ekstraordinert til felles?

Kanskje de ble mobbet? Dårlige foreldre? Andre ting som kan påvirke alle og enver?

Største delen av verden har jo spilt CS. så jeg skjønner ikke hvorfor dette blir dratt inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...