Khogn Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 (endret) Hva skjer med dette spillet egentlig? Er det ute enda? I følge de fleste kildene skulle spillet være utgitt nå. Blir det noe bra? Jeg finner ingen anmeldelse foreløpig... EDIT: For de som ikke har hørt om det skal det være noe som kan sammenlignes med spill som Condemned, Dead Space, STALKER og Penumbra. Altså skumle og stemningsfulle greier... PLOT Cryostasis takes place in 1981 on a nuclear icebreaker called the North Wind, which has become shipwrecked near the North Pole. The main character, Alexander Nesterov, is a Russian meteorologist who must investigate what happened onboard the ship. But he’s not alone and the North Wind is now plagued by dead crewmen who have undergone a bizarre metamorphosis due to the effects of the incredibly cold climate. Alexander must try to unravel the mystery of the ship captain’s death and discover whether it was the cold or, possibly, something far more sinister. Endret 20. februar 2009 av Khogn
Crazy Joe Davola Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Tror det kommer 27.02. Har bestilt det på play.com, og det står ivertfall det der. Håper det er like skummelt som Penumbra-spillene. Det ser ivertfall ganske ubehagelig ut på screenshots og på gameplay-videoer
Khogn Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Skrevet 20. februar 2009 Tror det kommer 27.02. Har bestilt det på play.com, og det står ivertfall det der. Håper det er like skummelt som Penumbra-spillene. Det ser ivertfall ganske ubehagelig ut på screenshots og på gameplay-videoer Det ser ut som et kult spill, ja Nå har faktisk Gamespot endret utgivelsesdatoen fra 17. februar til mid-April...
Crazy Joe Davola Skrevet 20. februar 2009 Skrevet 20. februar 2009 Ifølge tothegame.com er slippdatoen 27-Feb-2009 for UK og NORDIC , mens US ikke har fått dato enda. Hvis gamespot er amerikansk kan vel det ha med det å gjøre, at de får spillet etter oss andre. Hvem er det som utvikler spillet? Er de fra Europa?
Crazy Joe Davola Skrevet 26. februar 2009 Skrevet 26. februar 2009 Nå ble mitt sendt fra play.com, så det er ikke utsatt her ivertfall. Håper og håper på at det blir skummelt og at det ligner på Penumbra-spillene
spamkua_InnleggNO Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Har vel ligget ute på div tvilsome sider en stund nå. Etter hva jeg har hørt er det systemkrevende, men grått og kjedelig. Gi oss litt tilbakemelding når du får prøvd det da.
Khogn Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Skrevet 27. februar 2009 Ja gi gjerne tilbakemeldinger etter å ha spilt litt. Videoene jeg har sett minner mye om Condemned i hvert fall...
Crazy Joe Davola Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Skal gjøre det. Men regner ikke med å ha det før på tirdsag eller onsdag. Tar som regel en del dager når play sender før de kommer frem.
Terje_P Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 (endret) http://www.gamecritic.ru/games/view.php?id=760 80/100. Gamecritic.ru er den russiske versjonen av gamerankings.com Endret 1. mars 2009 av Terje_P
Crazy Joe Davola Skrevet 1. mars 2009 Skrevet 1. mars 2009 Tror det er bra dette spillet jeg, og når det kun kostet ca 180,- på play er det ikke store tapet om det skulle bli dårlig
Hr. Jenssen Skrevet 2. mars 2009 Skrevet 2. mars 2009 Jeg kjøpte mitt fra Play for under 200kr for en stund siden. Fikk det nylig, og har spilt det en del. Angående om det er krevende eller ikke... vel, jeg merket ikke noe spesielt problem. En kompis av meg installerte det på sin mindre kraftigere PC, og han kunne ikke makse instillingene, så det virker som det kan kreve litt. En liten anmeldelse jeg skrev ned i farta: Visuelt sett er det ganske bra. Det ser veldig pent ut. Vann og is (...som smelter) ser spesielt bra ut, og grafikken ellers er absolutt kurant. Kan ikke sammenlignes med andre budsjettspill i det heletatt. Audiovisuelt er det også veldig bra. Stemmeskuespillet er faktisk ikke så verst. Hele spillet (med unntak av noenfå flashbacks) foregår på den russiske isbryteren, så alle menneskene man møter på prater med en russisk aksent, uten at den blir for teatralsk. Lydeffekter er også Ace. De hjelper godt på innlevelsen, og man føler seg sjelden særlig varm når man spiller dette spillet. Historien er... vel, jeg har enda ikke gått gjennom spillet, men historien fungerer helt greit så langt. Man starter spillet med at man kommer på en hundeslede mot den russiske isbryteren. Etter noe strev kommer man seg inn i skipet, hvor ikke alt er helt som det burde være. Man starter med å gå litt rundt omkring i diverse rom, hvor man får servert en del flashbacks som gradvis forteller litt om skipets bemanning og deres skjebne. Etter hvert møter man på noen uvennlige typer med diverse ting de vil slå deg med. Etter som du strever deg videre forbi gradvis styggere mennesker, avslørende flashbacks og diverse puzzles, vil man skjønne mer og mer hva som har foregått på dette skipet. Men det er på spillets premisser. Jeg ser for meg at slutten kan bli ganske så forvirrende. Spillet velger å gå en del veier som andre spill ikke har gjort tidligere. Først og fremst får man ikke medkits. I stedet finner man varme- og lyskilder som fungerer på samme måte. Lamper, bål, generatorer - det meste med en kjernetemperatur over 0 kan brukes, og disse fungerer stort sett på samme måte som en health-pickup. Forskjellen er at man kan heale seg på denne varmekilden så lenge den er operativ. En artig detalj er at man ikke kan få mer helse ut av en viss varmekilde, med mindre den varmer nok. Man vil for eksempel kunne varme seg mer på et bål enn en 40W kontorlampe. En annen ting som er nytt, er at man ofte må ta del i forskjellige flashbacks, og redde de menneskene som ligger døde rundt omkring. Litt vanskelig å forklare - og det virker ikke helt logisk - Men det fungerer ganske enkelt sånn at man finner et offer på bakken, et offer med et rødt, lysende hjerte. Når man kommer inn til disse og trykker Use-knappen, vil man bli dratt inn i en flashback, hvor man tar kontroll over personen som nå ligger død på bakken. Denne personen loser man i vei til livets rett på den ene eller den andre måten. Når man fullfører "oppdraget", vil denne personen være borte, og området rundt han vil være påvirket. For eksempel: Et rom som tidligere var fyllt med is fordi vedkommende ikke klarte å forsegle en dør for å unngå oversvømmelse, vil nå være fint, og døren denne mannen kom seg ut gjennom vil nå være åpen. Spillets kampsystem er generelt sett brukbart, og man styrer hvordan man slår ved å bevege seg i en retning mens man slår. Etter hvert får man kraftigere slagvåpen, og senere får man også skytevåpen. Disse skytevåpnene fungerer litt mindre. Det kan være vrient å drepe en fiende som kommer helt opp til deg, spesielt med våpen som Mosin Nagant (gammel russisk bolt-action rifle). For de som bare måååååå ha iron-sight, så er dette ikke bare implementert - det er faktisk ganske nødvendig å bruke jernsiktet. Man får ikke uendelig ammo i dette spillet, og hvert treff teller. Cryostasis lider av noen få bugs, men disse bestårt stort sett av at en fiende kan slå deg av en rampe så du faller og dør. Spillet handler i stor grad om trial-and-error. Man vil dø en del ganger her og der, før man skjønner hva man skal gjøre for å kunne fortsette. Dette ser jeg dog ikke på som noe problem. I tillegg til en autolagringsfunksjon kan man hurtiglagre når som helst. Det finnes en del irritasjonsmomenter også. Man føler virkelig at man spiller på spillets premisser. Det er ikke åpent for kreativ tenking utenom det spillet vil at du skal tenke, og man ender ofte opp med å dø en del ganger før man skjønner hva man skal gjøre, uten at man føler det er helt rettferdig. I tillegg kan ikke alle lyskilder brukes til å varme seg på, noe som også vitner om at man spiller på spillets premisser. Annet enn dette, og at spillet av og til kan virke litt monotont og dystert, er det lite negativt å si om Cryostasis. Spillet sies å vare i omkring 12 timer, og dette virker ganske rett. Jeg har sannsynligvis spilt det i nesten ti timer nå, og jeg har enda ikke gått gjennom det. I oppsummering, vil jeg påstå at Cryostasis absolutt er verd et kjøp. Det baserer seg ikke like mye på samme "skumle" virkemidler som andre horrorspill i bransjen (Fear, Doom osv). Her handler det mye mer om en uggen, iskald atmosfære. That said, man vil nok skvette i taket fra tid til annen. Grafikken er god, og lyden er veldig god. De jobber begge ganske hardt for å få til en god atmosfære. Spillet kan være litt irriterende av og til, men aldri så mye at man får lyst til å slå det av. På mange måter kan det sammenlignes med Dead Space. Begge to foregår i et skip, begge to er mørke og dystre, og begge to baserer seg mer på en uggen atmosfære enn monster som hopper ut av skap. Som med Dead Space, vil man aldri føle seg helt vel når man spiller Cryostasis. Spillet er absolutt bra - men det er slettes ikke trivelig å spille. Jeg vil anbefale dette spillet til alle som liker ekle spill. Cryostasis er ingen revolusjon, men det introduserer noen friske elementer, og det gir det absolutt det du er ute etter, om du ønsker å bli skremt. I motsetning til mange av dagens spill, er lengden faktisk ganske kurant - men når man først har gått gjennom det, så er man ferdig. Det er lite vits i å spille gjennom Cryostasis på nytt. 7/10
Crazy Joe Davola Skrevet 3. mars 2009 Skrevet 3. mars 2009 Det der var en veldig god anmeldese Hr. Jenssen! Nå gleder jeg meg enda mer til spillet kommer i posten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå