Gå til innhold

Bruker Source Motoren til å simulere brann øvelse


Anbefalte innlegg

Artikkel:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7867861.stm

 

Dette er jo littegranne spill relatert da. Ihvertfall interessang lesning ;) Er også en videosnutt i artikkelen der en person forsøker å komme seg ut av den brennende bygningen. Er mye åpning av dører ^^

 

Synest de godt kunne lagt inn noen flere hindre og utfordinger for hemme fremgangen (Headcrabs og combines kanskje :p)

 

 

Video game helps with fire drill

 

Researchers have adapted the first person shooter Half-Life into a fire drill simulator

 

Researchers at Durham University have modified a video game and turned it into a fire drill simulator.

 

The team used The Source Engine, the 3D game engine used to drive Half-Life 2, and created a virtual model of one of the university's departments.

 

Developers plan to use it to examine people's behaviour in a fire and to train people in good fire practice.

 

The simulator can be adapted to mimic the interior of most buildings, although modification will be needed.

 

Durham University's Dr Shamus Smith, who helped spearhead the project, told BBC News that that while bespoke 3D modelling software was available, modifying a video game was faster, more cost effective, and had better special effects.

 

"The video you see is an example of how to escape the Computer Science Department of Durham University.

 

"We were interested in using game technology over a customised application and The Source Engine, from Half-Life, is very versatile.

 

"We used the simulation to see how people behaved in an actual fire situation and to train people in 'good practice' in a fire.

 

Know-how

 

The team at Durham say the virtual environment helped familiarise people with evacuation routines and could also help identify problems with a building's layout.

 

By customising a video game, a finished representation of a building could be completed in just a few weeks without needing to learn or develop additional programming skills.

 

However, while the simulation worked for most people, those who played a lot of video games did rather unusual things.

 

"If a door was on fire, they [gamers] would try and run through it, rather than look for a different exit," said Dr Smith

 

Non-gamers treated it as a more serious exercise.

 

In other studies, gaming technology has also been adapted to simulate lab accidents, teach people about cooking safety, and to help people overcome arachnophobia.

 

Hehe :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg benytte anledningen til å være litt nerd....

Trådens tittel er " Bruker Source Motoren til å simulere brann øvelse "

 

De bruker ikke source motoren, dette er Half-Life "1", som bruker en modifisert versjon av Quake Engine som kom i 1996...

Source ble utgitt i ~2004 med Half-Life 2

 

Men drit tøft, det er slik de må gjøre dette.! Ikke sitte 10 sære gubber på et kontor å tegne 2D blueprints av rømningsveier...

Det er jo som nevnt, heller ikke noen kunst å legge på oksygenmåler og senarioer ved å ikke lukke dører bak seg...

 

Jeg trodde nå kanskje det kunne være enklere å lage layouts av bygninger Sourcemotoren... menmen...

Lenke til kommentar

Vær glad jeg ikke forsøkte, når jeg spiller og ser et gulv i fyr og flamme jumper jeg heller i et forsøk på å komme meg gjennom fremfor å finne "alternative" løsninger. Men tror ikke jeg ville gjort det samme i virkeligheten.

 

Men de kunne nå lagt til noen vanskelighetsgrader da som nevnt i førsteposten, et par headcrabs som kommer ut av ventilasjons sjakten, noen Zombines og et bar zombier hadde ikke gjort noe...

Lenke til kommentar
Vær glad jeg ikke forsøkte, når jeg spiller og ser et gulv i fyr og flamme jumper jeg heller i et forsøk på å komme meg gjennom fremfor å finne "alternative" løsninger. Men tror ikke jeg ville gjort det samme i virkeligheten.

 

Men de kunne nå lagt til noen vanskelighetsgrader da som nevnt i førsteposten, et par headcrabs som kommer ut av ventilasjons sjakten, noen Zombines og et bar zombier hadde ikke gjort noe...

 

Så det første en gamer hadde gjort i en reell situasjon, var å finne fram et brekkjern før vedkommende skal evakuere :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...