Gå til innhold

Samletråder, hva mener dere?


Anbefalte innlegg

Jeg tenker det er nødvendig med en diskusjon rundt bruken av samletråder. Det er dere brukere som skal bruke forumet, og dermed bør dere også få gi deres syn på saken. Selv mener jeg samletråder er ok, så lenge spørsmål relatert til større problemer med spillet og enkelte diskusjoner foregår i egne tråder. Om hvert spill kun skal ha en tråd blir det fryktelig rotete og lite overkommelig. Har derimot ikke noe imot tråder hvor man kan snakke generelt rundt spill. Det er bare koselig. Så hva synes dere?

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La akkurat merke til at dere har forandret emnetittelen på mange tråder til "Generell diskusjon og informasjon", og likte ikke helt dette.

 

Synes alle de lange emne titlene er unødvendige og tar for mye plass. Kunne heller tenkt meg at dere eventuelt gir disse trådene en forkortelse eller enklere emnetittel istede for "Generell diskusjon og informasjon" at here har foreksempel bare "Diskusjon"/"Info" eller noe annet.

 

Ting blir vel kanskje bedre etterhvert som det blir ferre slike tråder på hver side, men akkurat nå likte jeg det ikke siden halve siden er fyllt opp med slike emnetittler, som gjør at du må lete ekstra for å finne igjen din tråd.

Lenke til kommentar

Er enig i at det er greit med samletråder til f.eks et spill , ala gears of war etc. Blir mye lettere å lete/søke seg frem til spesifikke tråder enn spesifikke poster i en stooor tråd. Riktig nok kan det være lettere å få svar i en stor tråd hvor det er aktiv deltagelse hver dag enn f.eks mange småtråder som blir nedprioritert.

Lenke til kommentar

Tja. Korte emnetitler sier ofte litt for lite om hva emnet handler om. "Generell diskusjon og informasjon" sier hva formålet med tråden er, og når spilltittelen står foran sier emnetittelen hvilket spill det handler om. Så dette er utelukkende positivt i mine øyne. Eventuelt kan man endre denne standardmalen til, "Spilltittel - Diskusjon og info". Men som sagt. Jeg mener det er viktig å ha emnetitler som sier hva tråden handler om. Da slipper man å gå inn i tråden for å finne ut hva formålet med den egentlig er. Hva synes folk?

 

Når det gjelder samletråder vs. selvstendige tråder kan jeg kanskje utdype litt. Jeg tenker at spørsmål som, "Spillet lar seg ikke innstallere", "Jeg får blackscreen etter utviklers logo" og andre slike spørsmål godt kan få egne tråder. Da kan andre brukere lett finne tilbake til disse trådene (ved hjelp av forumets søkefunksjon) og få svar på de samme problemene. Det er mye greiere enn at brukere skal stille de samme spørsmålene om og om igjen i samletråden.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Jeg er stort sett enig med det du sier, Snorre. Samletråder for generell diskusjon rundt et spill er helt greit, men er det noe spesifikt man lurer på, så bør man opprette en egen tråd. Derimot ser jeg ikke helt hensikten med å være så streng på selve tittelen som det retningslinjene nå krever. Jeg ser ikke noe galt i at en tråd heter "den store <etellerannet>-tråden", spesielt siden det er noe brukerne av forumet har vært vant til i lang tid. Jeg ville heller satt en regel som sier at førsteinnlegget skal gi klar beskjed om at i denne tråden er det kun generell diskusjon - spesifikke spørsmål tas i egne tråder.

Lenke til kommentar
Jeg er stort sett enig med det du sier, Snorre. Samletråder for generell diskusjon rundt et spill er helt greit, men er det noe spesifikt man lurer på, så bør man opprette en egen tråd. Derimot ser jeg ikke helt hensikten med å være så streng på selve tittelen som det retningslinjene nå krever. Jeg ser ikke noe galt i at en tråd heter "den store <etellerannet>-tråden", spesielt siden det er noe brukerne av forumet har vært vant til i lang tid. Jeg ville heller satt en regel som sier at førsteinnlegget skal gi klar beskjed om at i denne tråden er det kun generell diskusjon - spesifikke spørsmål tas i egne tråder.

Ja, du har et poeng der. Har forøvrig allerede endret dette i retningslinjene som du kan se.

Lenke til kommentar

Vel, skulle vi ikke hatt samletråder så hadde det blitt bortimot umulig å ha en konstruktiv diskusjon om f.eks klasser i div. MMO (det måtte være WoW, Age of Conan eller Warhammer Online). Jeg har ingen tvil om at med tiden så kommer samtlige av trådene som er opprettet til å bli rimelig massive om de tidligere trådene på diskusjon.no setter standard.

 

Dog mener jeg at for at en samletråd skal ha livets rett så må den har en bestemt mening, med noen spesielle unntak for å forhindre spam. Tråder som opprettes hvor alt som sies er; "discuss" blir for enkelt i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg synes tråder ala "Den store <sett inn spiltittel> tråden" er en helt grei ordning. Den åpner for generell diskusjon og mulighet for informasjon rundt spillet. Om man velger å kalle trådene for "Den store <sett inn spiltittel> tråden" eller om man går for "<sett inn spiltittel> - Generell diskusjon og informasjon" kommer egentlig helt på det samme for meg da begge egetnlig gir meg den informasjonen jeg trenger for å forstå hva tråden handler om. Sistnevnte er kanskje den mest informative emnetittelen for en ny forumbruker, mens en forumbruker med lengre fartstid fort forstår hva den "store" trånen peker mot.

 

Problemet med sammletråder for min del er når det blir opprettet tråder som bare går ut på at du kan spørre om dine problemer, så skal noen hjelpe deg i den tråden. Da er det etter min mening mye letter å ha en egen emnetittel for akkurat det problemet. Dette forenkler både søkefunkjsonen og problemløsningen for den saks skyld.

 

I en samletråd bør det settes strenge krav til førstepost. Slik som jeg ser det må denne inneholde informasjon om spillet, hva det er og hva det får ut på. Gjerne en liten FAQ om spillet osv. Alt dette trenger jo selfølgelig ikke være på plass med en gang tråden opprettes, men bør i alle fall komme på plass nokså (relativt) fort.

 

Det største minuset med samletråder er vel egentlig som jeg ser det at de forverrer søkeprossesen. Men jeg føler samletrådene veier opp med sin nyttighet og ikke mist at de er koslige og kan skape et sammhold mellom de brukerne som spiller det spillet. Derfor er jeg for samletråder i den forstand som jeg har beskrevet her.

 

- My two cents ;)

Lenke til kommentar
Når det gjelder samletråder vs. selvstendige tråder kan jeg kanskje utdype litt. Jeg tenker at spørsmål som, "Spillet lar seg ikke innstallere", "Jeg får blackscreen etter utviklers logo" og andre slike spørsmål godt kan få egne tråder. Da kan andre brukere lett finne tilbake til disse trådene (ved hjelp av forumets søkefunksjon) og få svar på de samme problemene. Det er mye greiere enn at brukere skal stille de samme spørsmålene om og om igjen i samletråden.

 

Helt enig, og var egentlig det jeg mente :)

Lenke til kommentar

Begynnte å tenke på at førsteposten også bør oppdateres gjevnlig. Dette er jo noe du aldi vil kunne få en garanti for. En bruker kan jo være aktiv i tråden i en periode, men så komme til det punktet hvor han/hun ikker er interessert lengre eller rett og slett ikke har tid.

 

Kunne det i et slikt tilfelle vært mulig at en ny bruker tar over førstepost? Er for det første ikke sikker på om dette lar seg jeg gjøre rent tekninsk på forumet da, det får noen andre se på. En viktigere diskusjon er om dette er riktig måte å gjøre det på. Tilhører emnet den brukeren som først publiserte det, eller bør man kunne videreføre emner til nye brukere for forumets beste? Ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
I en samletråd bør det settes strenge krav til førstepost. Slik som jeg ser det må denne inneholde informasjon om spillet, hva det er og hva det får ut på. Gjerne en liten FAQ om spillet osv. Alt dette trenger jo selfølgelig ikke være på plass med en gang tråden opprettes, men bør i alle fall komme på plass nokså (relativt) fort.

 

Det største minuset med samletråder er vel egentlig som jeg ser det at de forverrer søkeprossesen. Men jeg føler samletrådene veier opp med sin nyttighet og ikke mist at de er koslige og kan skape et sammhold mellom de brukerne som spiller det spillet. Derfor er jeg for samletråder i den forstand som jeg har beskrevet her.

Er enig med KimS i det han har skrevet her, og en samletråd stopper jo ikke på noen måte andre i å poste egne tråder med spørsmål.

 

Synes også at den nye "standarden" for emnetitler ikke er noe særlig bedre enn det vi har fra før.

Kan noen si meg forskjellen på en Diskusjonstråd og en Generell diskusjon og informasjonstråd?

Lenke til kommentar

Krav om en standard emnetittel er fjernet fra retningslinjene for en god stund siden nå. Brukerne har talt, og de vil bestemme emnetittelen på samletrådene sine selv. Dette skal de følgelig få lov til, men dårlige emnetitler vil fortsatt bli straffet på bakgrunn av retningslinjene om dårlige emnetitler. :)

 

Begynnte å tenke på at førsteposten også bør oppdateres gjevnlig. Dette er jo noe du aldi vil kunne få en garanti for. En bruker kan jo være aktiv i tråden i en periode, men så komme til det punktet hvor han/hun ikker er interessert lengre eller rett og slett ikke har tid.

 

Kunne det i et slikt tilfelle vært mulig at en ny bruker tar over førstepost? Er for det første ikke sikker på om dette lar seg jeg gjøre rent tekninsk på forumet da, det får noen andre se på. En viktigere diskusjon er om dette er riktig måte å gjøre det på. Tilhører emnet den brukeren som først publiserte det, eller bør man kunne videreføre emner til nye brukere for forumets beste? Ikke vet jeg...

Det finnes en måte å gjøre dette på. Man flytter et av innleggene (må være et innlegg postet før innlegget til brukeren som startet samletråden) til brukeren som skal ta over tråden. På den måten får den nye brukeren førsteposten, og blir trådstarter for tråden. Men dette fordrer at man har et innlegg som er aktuelt å flytte, og så gjøre om til en informasjonspost i samletråden.

 

Jeg tror det både er enklere og bedre om man oppretter en ny samletråd, poster link til denne i den gamle samletråden og så stenger den.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Flott det Snorre. Godt at dere lytter til brukerene deres. En god ting til som jeg liker ved det er at man kan diskutere rundt et spill på generell basis som ikke er i "Populære spill"-kategorien. Der er det jo veldig fort løst og fast om alt om spillet ;)

Lenke til kommentar

Ser ut som det kan være en enklere løsning ja Snorre. Har kun erfaring fra mye tid med leking av kode og testing av ulike CMS og forumversjoner jeg. Mente å huske dette lot seg gjøre sånn rent teknisk, uten at jeg kunne si at jeg var sikker. Har derimot ingen serlig erfaring fra noen forumdrift i større skala, men man lærer da så lenge man lever. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...