Gå til innhold

Trenger hjelp til kjøp av ny ekstern harddisk


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har da tenkt å kjøpe ny ekstern harddisk.

 

Men jeg er litt usikker hvilken jeg skal kjøpe og hva jeg skal se etter. Jeg har nå en 160 GB, men det blir for lite, så må minst ha 320 GB, men helst 500 GB eller 1 TB.

 

Jeg har hørt at man bør kjøpe en på 1 TB ettersom mindre ikke har en bedre cache enn 32MB, mens 1 TB og større har en cache på 64MB (vet dog ikke om dette er sant/stemmer). Og at rpm bør være på 7200 fremfor 5400.

 

Så da lurer jeg på hva jeg burde kjøpe. Det som er viktigst er at harddisken har god plass og at den er solid (lang levetid), størst mulig plass er ikke det viktigste ettersom 500 GB sannsynligvis er mer enn nok plass, har jo ikke engang fylt en på 160 GB :p

 

Er det veldig viktig med cachen og rpm'en, vil det utgjøre en stor forskjell?

 

 

Har sett litt rundt og funnet følgende:

 

http://www.lefdal.com/product/data/lagring/harddisk/WD1TB3/wd-elements-1-tb-ekstern-harddisk

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613825#info

 

http://www.lefdal.com/product/data/lagring/harddisk/WDPAS500GBBLA/wd-my-passport-500-gb-ekstern-harddisk

 

Jeg ser da at de to sistnevnte kun har en USB-tilkobling, mens den første har en tilkobling og en strømforsyning. Hvor skal den strømforsyningen komme fra? Pcen?

Hva er best å ha? Vil jo selvfølgelig ha minst mulig ledninger for beleilighetens skyld, men vet ikke om det vil gå utover kvaliteten..

 

 

Ps. Jeg har ikke USB 3.0. e-SATA har jeg ingen anelse om jeg har eller ikke.

 

 

Setter pris på svar :)

Endret av handerrre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor skal den strømforsyningen komme fra?

Den kommer ifra veggen.

Færre kabler VS ytelse, her kan du ikke få i pose og sekk.

2,5" kommer ofte med kun usb da det gir nok strøm, men da er ytelsen deretter.

Andre kommer med 2x usb for å gå nok strøm, men ofte pakket inne i 1 stk kabel.

 

Ekstern strøm er det nok på de fleste 3,5" med 7k+ rpm.

Lenke til kommentar

Du må sjekke om du har en eSATA port, da denne er vesentlig raskere enn en USB 2 port. USB 3 er i teorien omtrent like rask som eSATA, men eSATA tenderer til å være mindre problematisk å få til å virke ordentlig, da grensesnittet er så og si identisk med det de interne harddiskene har. Jeg har selv en LaCie 1TB eSATA disk, og kan gjerne anbefale denne, da den har fungert helt uproblematisk i et par år, og føles i praktisk bruk som om den var en helt vanlig innabords harddisk.

 

5400 eller 7200 spiller mindre rolle ... det kommer an på om du skal bruke den eksterne harddisken til lagringsformål, som back-up osv., eller om du kommer til å kjøre programmer aktivt fra den. For de fleste formål er 5400rpm fullstendig adekvat.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Hvor skal den strømforsyningen komme fra?

Den kommer ifra veggen.

Færre kabler VS ytelse, her kan du ikke få i pose og sekk.

2,5" kommer ofte med kun usb da det gir nok strøm, men da er ytelsen deretter.

Andre kommer med 2x usb for å gå nok strøm, men ofte pakket inne i 1 stk kabel.

 

Ekstern strøm er det nok på de fleste 3,5" med 7k+ rpm.

 

 

Du må sjekke om du har en eSATA port, da denne er vesentlig raskere enn en USB 2 port. USB 3 er i teorien omtrent like rask som eSATA, men eSATA tenderer til å være mindre problematisk å få til å virke ordentlig, da grensesnittet er så og si identisk med det de interne harddiskene har. Jeg har selv en LaCie 1TB eSATA disk, og kan gjerne anbefale denne, da den har fungert helt uproblematisk i et par år, og føles i praktisk bruk som om den var en helt vanlig innabords harddisk.

 

5400 eller 7200 spiller mindre rolle ... det kommer an på om du skal bruke den eksterne harddisken til lagringsformål, som back-up osv., eller om du kommer til å kjøre programmer aktivt fra den. For de fleste formål er 5400rpm fullstendig adekvat.

Nope, sjekket og har ikke e-SATA :/

 

Men harddisken skal jeg bare bruke til backup og muligens flytte litt større filer mellom pcene.

Så vil denne: http://www.lefdal.com/product/data/lagring/harddisk/WDPAS500GBBLA/wd-my-passport-500-gb-ekstern-harddisk være tilstrekkelig da?

 

Eller er den treg? Når jeg tenker over det er 500 GB nok plass og prisen virker grei.. Setter dog pris på om dere har noen andre forslag :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen!

 

Valgte å kjøpe en WD på 1,5 TB. Men er noe jeg lurer på:

 

på esken står det

 

Compability:

 

  • Formatted NTFS for Windows XP, Windows Vista and Windows 7.
  • Requires reformatting for MAC OS X Tiger, Leopard or Snow Leopard.

 

Betyr dette at hvis den skal funke til Linux så må den formateres? Vil den da fortsatt være NTFS? Litt forvirret nå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...