Gå til innhold

Én postkasse på nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvilken informasjon er det staten skal logge seg på for å hente ut? Ligningen? Evnt korrespondanse med politiet? Med staten? Forsikringspapirene dine? Fakturaene dine, som du betaler via nettbanken? Kanskje du ikke liker tanken på at staten kan snoke i hvor mye du betaler i kommunal avgift?

 

Du tror den vanlige posttjenesten vil vedvare hvis dette blir en suksess?

 

Tar nok ikke lang tid før alt av brev (også private) må over på denne plattformen. Begerunnelse: for å spare penger og gi en raskere + bedre service...

Lenke til kommentar

Burde ikke dette, rent logisk sett, bli håndtert av altinn istedet ?

Nei, det får være måte på!

Altinn klarer jo ikke å håndtere en brøkdel av den brukermassen de har i dag, så å koble enda flere tjenester inn dit er helt villt. Se bare hva som skjedde for nøyaktig 2 uker siden.. :whistle:

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Hvordan tenker Posten seg at de skal unngå å formidle post med ulovlig innhold, skal de sjekke alt elektronisk?

 

Det trenger de ikke:

 

Digipost har samme prismodell som det tradisjonelle postsystemet. Det vil si at avsenderen betaler per forsendelse basert på filstørrelse, mens det er gratis for mottaker. Kostnadene per forsendelse ligger imidlertid betydelig under fysisk post

 

Med andre ord må spammerne betale ganske så mye for å sende søppelposten sin, og det tviler jeg på at de gidder. Må vel også si at som selvstendig næringsdrivende gjør det at heller ikke jeg vil kaste bort penger på å bruke denne tjenesten. Fakturaer går som standard ut via vanlig e-post, og jeg har enda ikke vært borte i noen som ikke ønsker det. Det finnes alternative løsninger hvis man absolutt vil sikre trafikken som f.eks. HTTPS/FTPS osv. Kan ikke si at det frister å bruke en proprietær webløsning sammenlignet med standard e-postklientprogramvare.

 

Det er mulig de får offentlige etater med på leken, men kan ikke helt se for meg at det private næringslivet vil bruke det.

Lenke til kommentar

Jeg er positiv til dette. Man kan gjerne si at dette bare er ne ny epost - men i og med at det bir en offisiell kanal på linje med fysisk post så gir det den en del nye muligheter. Jeg kan godt tenke meg å hjelpe med redusere alt dette bosset vi produserer totalt som samfunn.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Så lenge de sender meg et papirbrev hvor det står at jeg har fått et elektronisk brev og at jeg kan lage mitt eget passord og ikke trenger en kodedings eller fuckings liste av pin-koder du _aldri_ har tilgjengelig og må bestille på nytt. (I papirform selvsagt) er jeg nøytral til det. Hvis ikke hater jeg det og vil aktivt jobbe mot det i alle tilfeller.

 

Ah, det er godt å ha mye hat i seg og velge uskyldige utløpskilder. Nå skal jeg gå og ikke resirkulere.

Lenke til kommentar

Sliter virkelig med å se hvilken nisje de skal fylle med denne tjeneste. Den er i så fall mikroskopisk. For meg virker dette som sløsing med penger. Posten og Staten burde heller bruke tiden sin på å opprettholde tjenestetilbudet og få enda raskere postombæring. Slik det er nå er tilbudet blitt dårligere og leveringstiden har definitivt gått opp de siste årene.

 

Eg kan lett opprette ei e-postadresse som heter [email protected]. Google bryr seg ikke om å sjekke at eg faktisk heter Linda Nordmann med mindre noen klager. Så hvordan skal da for eks NAV kunne stole på at [email protected] faktisk er Linda Nordmann? Og ikke Linda Knutsen Norman?

 

Den samme prosessen som nå benyttes til å registrere en identitet i dette systemet kunne også vert brukt (og blir brukt) til å bekrefte at en epostadresse tilhører akkurat deg.

Lenke til kommentar
"Eg har allerede GMail. Dette trenger eg ikke".

Flott at du har GMail, men den kan ikke brukes til å motta sensitiv informasjon som for eks NAV sender ut, fastlegen din, Politiet osv osv. For hvordan kan avsender sikre seg at mottakeren faktisk er mottakeren om ikke leverandøren av tjenesten kan garantere dette?

 

Jo, faktisk kan gmail og alle andre smtp baserte systemer brukes til sensitiv informasjon. Det er mange år siden s/mime ble innført og min bank kan faktisk sende meg standard e-post over standard tilbydere som jeg kun kan lese når jeg har puttet smartkortet fra Buypass inn i kortleseren og oppgitt riktig pin-kode. Dette er altså en etablert løsning, den er dokumentert og sikker, den er åpen, den gir mottaker frihet til å selv velge e-postklient. Sammenlignet med s/mime er Postens Digipost og bankenes egne løsninger systemer fra Hel...ete. Måtte de dø en stille død.

 

Staten har jo også vedtatt å gå for Buypass sine sertifikater som nasjonal ID. Snart kan alle nordmenn bruke s/mime. Vi trenger ikke Digipost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir nok passiv tilskuer til dette i første omgang.

Jeg får vel i snitt 5 "sensitive" brev pr år, og 4 av disse er bankkort som uansett må sendes pr gammel post. Den siste er selvangivelsen, og den vil jeg i alle tilfeller få skriftlig.

Resten av tjenesten ser JEG ikke behov for (hvor mange får brev fra Politiet så ofte?).

Det er tydeligvis andre som ser nytteverdien av dette, så da er det ihvertfall godt at det er valgfritt (foreløpig?).

 

Fra Posten.no:

 

I 2010 produserte Posten 36,6 millioner pakker og 2.289 milliarder brev.

Av de 2.289 milliardene brev så er det klart at Posten har forhåpninger om at MYE av dette kan nå leveres digitalt. Positivt for Posten, uvesentlig for meg. Negativt for de ansatte i Posten som sikkert går en noe mer usikker tid i møte.

 

Leveringskvaliteten på A post (andel fremme over natt) var i 2010 på 83,5 prosent. Konsesjonen krever 85 prosent.

Posten oppfyller ikke konsesjonen med dagens løsning. Med Digipost vil jeg tro det blir vesentlig forbedring på dette resultatet (90-95%?). Positivt for Posten at de oppfyller sine krav. Uvesentlig for meg.

 

75 prosent av alle produserte brev ble i 2010 maskinsortert.

Jeg vil tro at det betyr at 25% av brevene ble sortert av ansatte. Ved Digipost blir dette tallet sikkert ned mot 5-10%. PPositivt for Posten, uvesentlig for meg. Negativt for de ansatte i Posten som sikkert går en noe mer usikker tid i møte.

 

Det er vel ikke noe tvil om at Digipost lanseres mest på grunn av Postens egne interesser, og jeg ser ikke helt hva nytteeffekten Ola Nordmann skulle ha av Digipost. Mange arbeidsplasser i Posten blir overflødige. Det er bra med effektivisering, men negativt med færre arbeidsplasser.

Endret av oslo72
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...