Gå til innhold

Datalagringsdirektivet vedtatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Si at noen skulle ha trykket på den linken og at på et mystisk vist ble det lekket til offentligheten. Hvem var det som valgte å trykke seg inn på den siden og hvem sitt problem er det da?

 

Hva om du får et lite virus på maskinene din da? Som da utvekslet trafikk med noen litt mer tvilsomme sider, eller om maskinen din ble et lite mellomledd i et pedofilnettverk. Hadde folk da trodd på deg når du sa at du ikke hadde gjort det?

 

Det virker ganske usansynlig, men det er ikke umulig. Hele ditt liv vil blitt ødelagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du forstår ikke alvoret i hva det innebærer at myndighetene i Europa generelt, og Norge, spesielt, til enhver tid antar at alle innbyggere er potensielle kriminelle? Satt på spissen er DLD åpningen for at myndigheter i Europa til enhver tid skal kunne vite hvor du befinner deg, i TILFELLE du kanskje en gang vil gjøre noe kriminelt. Diskusjonen om DLD handler ikke om at vi har noe å skjule og derfor er negative. Diskusjonen handler om hva vi godtar av overvåkning, og hvor vi vil at grensen skal trekkes.

 

Jeg er imot DLD. Ikke fordi jeg er kriminell, men fordi jeg (imotsetning til deg) ikke liker tanken på at myndighetene mener at jeg og alle andre i dette landet er potensielt kriminelle. Det provoserer meg noe jævlig.

Kan jeg få spør deg om noe? Vist politiet står med laseren og måler hastigheten på alle kjøretøyene som kjører forbi i løpet av 3 timer, gjør de det da fordi alle nordmenn er kriminelle eller fordi de vil luke ut de få synderene som ikke forholder seg til fartsgrensen og loven som er satt?

Think...

Lenke til kommentar

Du forstår ikke alvoret i hva det innebærer at myndighetene i Europa generelt, og Norge, spesielt, til enhver tid antar at alle innbyggere er potensielle kriminelle? Satt på spissen er DLD åpningen for at myndigheter i Europa til enhver tid skal kunne vite hvor du befinner deg, i TILFELLE du kanskje en gang vil gjøre noe kriminelt. Diskusjonen om DLD handler ikke om at vi har noe å skjule og derfor er negative. Diskusjonen handler om hva vi godtar av overvåkning, og hvor vi vil at grensen skal trekkes.

 

Jeg er imot DLD. Ikke fordi jeg er kriminell, men fordi jeg (imotsetning til deg) ikke liker tanken på at myndighetene mener at jeg og alle andre i dette landet er potensielt kriminelle. Det provoserer meg noe jævlig.

Kan jeg få spør deg om noe? Vist politiet står med laseren og måler hastigheten på alle kjøretøyene som kjører forbi i løpet av 3 timer, gjør de det da fordi alle nordmenn er kriminelle eller fordi de vil luke ut de få synderene som ikke forholder seg til fartsgrensen og loven som er satt?

Think...

Vesentlig forskjell mellom tingene.....

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Si at noen skulle ha trykket på den linken og at på et mystisk vist ble det lekket til offentligheten. Hvem var det som valgte å trykke seg inn på den siden og hvem sitt problem er det da?

 

Hva om du får et lite virus på maskinene din da? Som da utvekslet trafikk med noen litt mer tvilsomme sider, eller om maskinen din ble et lite mellomledd i et pedofilnettverk. Hadde folk da trodd på deg når du sa at du ikke hadde gjort det?

 

Det virker ganske usansynlig, men det er ikke umulig. Hele ditt liv vil blitt ødelagt.

 

facepalm.jpg

 

 

Et brudd på farsgrensen er noe som skjer DER OG DA, det kan ikke bevises i ettertid på noen som helst måte. Du kan ikke sammenligne en fartskontroll og DLD.

Javell, fotoboks da? :-)

Ettersom dere har vanskelig for å forstå prinsippet.

Lenke til kommentar

Javell, fotoboks da? :-)

Ettersom dere har vanskelig for å forstå prinsippet.

 

Det er noe som står der, for at folk ikke skal kjøre for fort. Det bremser ned farten til mange, som er bra, fordi å kjøre for fort, kan være dødelig. For flere personer enn den som kjører for fort. Dette er noe helt annet enn dld

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Samme med en fotoboks, den lagrer farten hvis den er over en grense og skiltnummeret.

 

Det og fartskontroll er den ENESTE måten man kan straffe folk som bryter fartsgrenser. Og de dataene, hvordan kan de misbrukes på noen måte i forhold til DLD? Fortell meg det.

 

Og fotomokser tar KUN bilde hvis fartsgrensen er brutt, så det kan ikke sammenlignes med DLD.

Endret av Knut Knudsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

*snip*

Dessuten hvor har jeg sagt at DLD er bra? Jeg sier bare at hvorfor skal en normal lovgyldig statsborger ha noe problem med DLD.

 

Dette at staten tror at alle er kriminelle prinsippet er bare tatt ut av det blå, og ikke dokumentert bedre enn hvorfor vi har fotobokser rundt om i landet.

Endret av Slettet+3165
Fjernet sitat av slettet innlegg
Lenke til kommentar

Javell, fotoboks da? :-)

Ettersom dere har vanskelig for å forstå prinsippet.

 

Den eneste som har vanskelig for å forstå prinsipper her er vel deg.

 

Dersom fotoboksene hadde tatt bilde av alle biler og lagret i 6 måneder, så hadde det selvsagt også vært uakseptabelt. Det gjør de imidlertid ikke. Jeg vet ikke om du fikk det med deg, men ordningen med gjennomsnittsmålende fotobokser, altså fotobokser som jobber i par hvor den ene boksen tar et bilde og lagrer det i de få minuttene det tar deg å nå den neste fotoboksen fikk sterk kritikk av Datatilsynet.

 

DLD er så utrolig mye mer omfattende enn dette. At folk som deg ikke skjønner konsekvensene av det gjør det bare enda mer skremmende.

Endret av henrikwl
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er bare å forestille seg at loggene over hvem som ringer til f.eks. barneværnet, eller diverse hjelpelinjer kommer på avveie, så ser man hvor skadelig DLD er for "folk som ikke har noe kriminellt å skjule".

 

Og disse dataene KOMMER til å komme på avveie, det er bare naivt å tro noe annet.

Se bare på hånderingen av virkelig sensitiv informasjon som pasientjournaler! hvor ofte har ikke slike kommet på avveie, blitt funnet i søppeldunker o.s.v.?

Og hva med dette ulovlige DNA registeret som vaskehjelpen i ytterste konsekvens hadde tilgang til?

Se bare på Wikileaks...

 

Denne informasjonen kommer til å lekke fordi den aldri kommer til å bli lagret forsvarlig. Det kommer simpelthen ikke til å skje.

 

Det er ikke snakk om hvis. Det er snakk om NÅR!

Endret av MrLee
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Og der ble det aktuelt å skaffe seg en burn phone.

Ikke fordi jeg har noe å skjule, men fordi jeg har prinsipielt veldig, veldig store problemer med å la meg overvåke av noen, og det inkluderer staten.

 

Hvor jeg er til enhver tid er det KUN jeg som har noe med. Det er ingenting galt med å sette igang gammeldags spaning etter man først har fått mistanke!

 

 

 

Lenke til kommentar

Javell, fotoboks da? :-)

Ettersom dere har vanskelig for å forstå prinsippet.

 

Den eneste som har vanskelig for å forstå prinsipper her er vel deg.

 

Dersom fotoboksene hadde tatt bilde av alle biler og lagret i 6 måneder, så hadde det selvsagt også vært uakseptabelt. Det gjør de imidlertid ikke. Jeg vet ikke om du fikk det med deg, men ordningen med gjennomsnittsmålende fotobokser, altså fotobokser som jobber i par hvor den ene boksen tar et bilde og lagrer det i de få minuttene det tar deg å nå den neste fotoboksen fikk sterk kritikk av Datatilsynet.

 

DLD er så utrolig mye mer omfattende enn dette. At folk som deg ikke skjønner konsekvensene av det gjør det bare enda mer skremmende.

 

 

Veldig bra poeng!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Javell, fotoboks da? :-)

Ettersom dere har vanskelig for å forstå prinsippet.

 

Den eneste som har vanskelig for å forstå prinsipper her er vel deg.

 

Dersom fotoboksene hadde tatt bilde av alle biler og lagret i 6 måneder, så hadde det selvsagt også vært uakseptabelt. Det gjør de imidlertid ikke. Jeg vet ikke om du fikk det med deg, men ordningen med gjennomsnittsmålende fotobokser, altså fotobokser som jobber i par hvor den ene boksen tar et bilde og lagrer det i de få minuttene det tar deg å nå den neste fotoboksen fikk sterk kritikk av Datatilsynet.

 

DLD er så utrolig mye mer omfattende enn dette. At folk som deg ikke skjønner konsekvensene av det gjør det bare enda mer skremmende.

Jeg forstår ikke hva konskvensene DLD har for meg som en lovgyldig statsborger.

Forklar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...