Gå til innhold

mShop nekter angrefrist.


Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte en LG Optimus 2X (P990) hos mShop for litt over en uke siden.

 

Etter litt bruk har jeg opplevd morsome ting som hakking eller henging av systemet, noen gang så ille at jeg må skru den av og på igjen. Så da jeg bestemmte meg for å benytte meg av angrefristen å helle kjøpe en annen mobil senere ble dette nektet selv om det ikke har gått 14 dager, den har heller ikke vært mye i bruk.

 

Jeg tenkte det ikke skulle være now stort problem å kunne benytte angrefristen da jeg ikke hadde hatt mobiltelefonen i over 14 dager og heller ikke brukt denne mye, ikke engang middels, men svært lite. mShop hadde der i mot en annen ide om hvordan man skal behandle kunder enn det jeg forventet.

 

Det er godt å vite at mShop ikke baserer seg på faste kunder, tross alt så må dette være vanskelig så lenge de nekter å hjelpe de som først handler der.

 

Her kommer epost utvekslingen jeg har hatt med mShop om saken:

 

yyyy

to retur

 

show details Apr 3 (1 day ago)

 

"Retur av varer

 

[spørsmål]: Jeg ønsker å benytte meg av angreretten hva gjør jeg?

 

[svar]:Send oss en mail på [email protected] med vare- og ordre-nummer så

tar vi kontakt med deg."

 

Nota nummer : 29610

TransaksjonsID : 4ad1932a9fa9527659da81540a7cfba0

 

Når og hvor skal jeg sende pakken inn til?

[ m S h o p ]@mshop.no

to me

 

show details 12:52 AM (14 hours ago)

 

Hei.

 

Er varen brukt?

 

Mvh.

xxx

yyyy

to kundeservice

 

show details 12:58 AM (14 hours ago)

 

telefonen er testet og funnet utilstrekkelig.

[ m S h o p ]@mshop.no

to me

 

show details 2:24 AM (13 hours ago)

 

Hva menes med testet?

 

Mvh.

xxx

yyyy

to kundeservice

 

show details 2:25 AM (13 hours ago)

 

Med testet menes vanelig bruk av mobilen for å avgjøre brukbarhet.

[ m S h o p ]@mshop.no

to me

 

show details 2:49 AM (12 hours ago)

 

Så den er ringt med, sendt SMS osv.?

 

Mvh.

xxx

yyy

to kundeservice

 

show details 2:54 AM (12 hours ago)

 

Ja, dette stemmer

[ m S h o p ]

to me

 

show details 3:00 AM (12 hours ago)

 

Så lenge telefonen er ringt med sendt SMS, tatt bilder ol. kan vi ikke ta den inn som en angrerett. Man skal ikke bruke telefonen som sin egen for så å sende den inn på angreretten. Man skal kunne sjekke telefonen slik man kan sjekke den i en butikk - det vil si menyer ol. Man skal ikke bruke den.

 

 

 

Mvh.

 

xxx

yyyy

to [

 

show details 3:12 AM (12 hours ago)

 

Det er ikke slik jeg har forstått angreretten, ettersom mobilen ikke

har noen fysisk skade og kan leveres tilbake i samme mengde ser jeg

ikke angreretten som brutt.

 

Jeg ser ingen problemer med at dere skal kunne ta inn telefonen igjen

og selge den til en annen da den er i tipp topp stand.

 

Jeg henviser også til et utdrag fra denne artikkelen

http://www.dinside.no/864144/netcom-feilinformerer-om-angreretten :

 

Så mye kan du bruke telefonen

Forbrukertvistutvalget avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder

kjøp av varer og angrerett.

 

Utvalget har gjentatte ganger kommet frem til at angreretten ikke blir

opphevet dersom kjøperen tester produktet.

 

I 2008 nektet en nettbutikk å la en kjøper bruke angreretten sin,

fordi han hadde brukt mobiltelefonen. Personen hadde blant annet ringt

i cirka 41 minutter og sendt eller mottatt 17 tekstmeldinger.

Forbrukertvistutvalget ga kjøperen medhold.

 

«I denne saken har utvalget har vært noe i tvil, men kommet til at

bruken av telefonen må være innenfor det som kan påregnes ved en

utprøving av telefonen. Bruken kan heller ikke anses å ha forringet

telefonen nevneverdig. Klager gis medhold i at kjøpet kan annulleres

etter reglene i angrerettsloven,» heter det i vedtaket.

[ m S h o p ]

to me

 

show details 5:07 AM (10 hours ago)

 

Dersom du har hatt denne telefonen i bruk siden 25.03 er det en betydelig bruk av mobilen.

 

 

 

Mvh.

 

xxx

yyy

to [

 

show details 5:23 AM (10 hours ago)

 

Det at telefonen har vært ute I litt over en uke betyr ikke omstendig

bruk, det har vært rolig på mobilen for meg i det siste ettersom min

tidligere mobil ofte ikke hadde signal hvilket har satt folk av å

kontakte meg gjennom mobiltelefon. Jeg har på dette tidspunkt sendt 12

sms og ringt 8 ganger, nettopp for ikke å miste muligheten til å bytte

da jeg har lagt merke til stor forskjell i dagens smart telefoneners

bruks opplevelse, og ikke vil sitte igjen misfornøyd med en telefon

til mange tusen kroner.

[ m S h o p ]

to me

 

show details 5:34 AM (9 hours ago)

 

I forarbeidet til angrerettloven heter det;

 

 

 

En veiledende norm kan være at forbrukeren skal kunne prøve tingen, men ikke ta den i bruk som sin egen. Videre nevnes det at det er naturlig å se hen til hvilken adgang forbrukeren har til å undersøke tilsvarende vare® ved

 

kjøp i vanlig forretning.

 

 

 

Du har hatt denne på og i bruk i en uke - da er telefonen tatt i bruk som sin egen. Som du ser av forarbeidet skal man ikke ta den i bruk som sin egen for så å benytte seg av angreretten.

 

 

 

Mvh.

xxx

yy

to [

 

show details 5:39 AM (9 hours ago)

 

Så irrelevant av bruks mengde er det tidsfristen, hvilket jeg er

innenfor, som stopper meg fra å benytte angre fristen?

[ m S h o p ]

to me

 

show details 5:59 AM (9 hours ago)

 

Nei, du har hatt denne i bruk siden 25.03 - man skal som sagt ikke ta varen i bruk som sin egen for så å benytte seg av angreretten. Det står i forarbeidet til loven.

 

 

 

Mvh.

 

xxx

 

Jeg antar at jeg nå må enten bruke krefter jeg ikke har hvis jeg vil bytte inn mobiltelefonen.

 

Det at norske nettbutikker holder på som dette her er ikke veldig oppmuntrende. Jeg kommer nok ikke til å handle hos mShop igjen etter å ha fått litt kontakt med kunde servicen deres.

 

Andre som har erfaring med mShop sin kunde behandling? Alle som vil bli med på en boikot av mShop er velkommene.

Endret av KVTL
Fjernet navn i mail.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg synes de bare bør legge seg flate og ta inn telefonen. Det spiller vel ikke noen rolle om man har ringt med den som om man hadde vært i menyene ? Jeg mener og tror at du ville fått medhold fra forbukerrådet i denne saken. Vil anbefale deg å ta kontakt med brukerklage nemnda som har med mobiler og gjøre.

Lenke til kommentar

Eg holder litt med mShop her. Det at du har 14 dagers angrerett betyr ikke at du kan bruke varen i 13 dager, som din egen, for så å returnere den.

 

Eg er dog enig med deg, kilden din, i at man må kunne ringe, sende SMS, ta bilder osv for å avgjøre om man ønsker å beholde den eller ikke.

 

Men å bruke den i ei uke? Høres ut som om du har tatt den i bruk, "som din egen", mener eg. Det er forskjell på å teste en telefon i en times tid og to for å få følelsen av produktet, og å bruke den i ei uke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det virker på meg som om butikken mener angrefristen bare gjelder i fjorten dager hvis man venter i tretten av dem før man tester varen. Slik er det selvfølgelig ikke. Så lenge varen er i forskriftsmessig stand har man ikke noe forklaringsproblem når man velger å benytte seg av angreretten innen fristen. Hvis selger ikke er villig til å finne seg i at han får en og annen b-vare på angreretten får han heller opprette en fysisk butikk eller finne seg et annet levebrød.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ok tanker:

Men det er jo 13 dager, og vil tale for mshop sin fordel i evnt ftu ?

Antar at hvis den er brukt\holdt i hånda i 13 dager så bærer telefonen preg av bruk ?

kan jo ha spilt\brukt\surfet internets\apps på den i 13 dager ?

følelsen av å ha kjøpt et "nytt" produkt er helt sikkert ikke til stede for neste kjøper

Lenke til kommentar

Nei, men som sagt er ikke dette en forutsetning for benyttelse av angrefrist. I mange tilfeller vil åpning av emballasje alene medføre at et produkt ikke vil fremstå som nytt, men det betyr ikke at angrefristen ikke gjelder slike produkter.

Når loven sier 14 dager er det utgangspunktet, og det skal argumenteres godt for at angring innen denne fristen ikke gjelder. At kunden "kan ha brukt telefonen litt for mye" er ikke bra nok.

Lenke til kommentar

14 dager er fristen for å angre. Men det betyr ikke at varen kan tas i bruk som sin egen i 14 dager. Dette med åpning av pakken gjelder bare noen få produkter slik som f.eks dataspill, filmer og hygieneprodukter. Se departementets merknader til en del hovedspørsmål i linken som jeg postet lengre oppe.

Lenke til kommentar

Sant nok, men la oss si at jeg har bestilt en telefon. Det første jeg gjør når jeg mottar den er å teste den litt, og finner ut at den ikke er noe for meg. Jeg har fremdeles 14 dagers angrefrist. Det står ingenting i loven om at du må angre i det øyeblikk du er ferdig med å teste produktet. De veiledende normene går på hvor mye man kan bruke varen før den ikke lenger anses for å være "i samme stand" - så lenge den er det, er angreretten intakt. Det FTU fokuserer på er på samme måte hvor lenge telefonen har vært i aktiv bruk, ikke hvor lenge det er fra den ble slått på til det ble angret.

Lenke til kommentar

Eg holder litt med mShop her. Det at du har 14 dagers angrerett betyr ikke at du kan bruke varen i 13 dager, som din egen, for så å returnere den.

 

Eg er dog enig med deg, kilden din, i at man må kunne ringe, sende SMS, ta bilder osv for å avgjøre om man ønsker å beholde den eller ikke.

 

Men å bruke den i ei uke? Høres ut som om du har tatt den i bruk, "som din egen", mener eg. Det er forskjell på å teste en telefon i en times tid og to for å få følelsen av produktet, og å bruke den i ei uke.

 

Jeg sier meg enig i dette. Å teste telefonen er én ting, og det støtter jeg fullt ut, men har man brukt telefonen i én uke så har man tatt den i bruk som sin egen, og da bortfaller angreretten i mine øyne, uten at det betyr så veldig mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg leser det så har TS brukt telefonen som sin egen i over 1 uke. Selv om han har ringt lite og sendt få sms i løpet av denne perioden så er produktet likevel tatt i bruk som TS sitt eget produkt. TS har ikke bare prøvd produktet i noen minutter for så å pakket den fint ned i esken slik han burde ha gjort. Angrerettloven §12a blir det fellende her.

Lenke til kommentar

Jeg tenker ikke jeg skal ta kontakt med forbrukerrådet på dette tidspunktet så jeg tror mShop vant denne runden.

 

Jeg får vel bare håpe at problemene med mobilen går bort over tid.

 

Var litt godt å få luftet frustrasjonen over enda en butikk som gir faen i kundene sine.

Takk for alle svar og tips.

Endret av Penetal
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta kontakt med forbrukerrådet ? De hjelper deg :)

 

VELDIG VIKTIG: ikke gi opp i en slik sak. Da vinner M shop og blir kanskje enda mer sta neste gang da de finner ut at det hjelper å være sta !

 

Grunnen til at jeg ikke vil slåss i denne saken er så enkel som at jeg ikke har krefter til det da jeg er noe syk for tiden.

 

Har aldri vært i kontakt med forbrukerrådet før så orker ikke gjøre dette nå.

 

Tenkte bare det kunne være greit for folk å vite hvordan de driver butikken sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...