Gå til innhold

Dette er NRKs nye spiller


Anbefalte innlegg

Det jeg ser på som ufattelig komisk på nrkbeta`s torrentside er at de framstiller torrentfiler som noe nytt og revolusjonerende,

selv om det har pågått i mange mange år.

Det hadde holdt med en oversiktsside/liste med de programmene man kan få i HD og direktelink til .torrentfila, slik som NRKp3/RadioResepsjonen har lagt ut for sine podcasts.

 

Nesten like komisk som når Apple framstiller gammel teknologi i ny innpakning (les: iPhone) som noe helt nytt... :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ser på som ufattelig komisk på nrkbeta`s torrentside er at de framstiller torrentfiler som noe nytt og revolusjonerende,

selv om det har pågått i mange mange år.

Det hadde holdt med en oversiktsside/liste med de programmene man kan få i HD og direktelink til .torrentfila, slik som NRKp3/RadioResepsjonen har lagt ut for sine podcasts.

 

Nesten like komisk som når Apple framstiller gammel teknologi i ny innpakning (les: iPhone) som noe helt nytt... :!:

Javel? Fordi de forklarer hvordan det gjøres? Dette er ukjent teknologi for de aller fleste.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Jeg har også fjernet NRK fra listen i dekoderen min da det er altfor dårlig i mine øyne.

 

Hva, egentlig, er det med NRKs sendeskjema som du misliker? Det er klart at alt ikke treffer deg, men det er da heller ikke meningen. Er det virkelig ingenting som NRK produserer eller sender som du liker?

 

Det jeg ser på som ufattelig komisk på nrkbeta`s torrentside er at de framstiller torrentfiler som noe nytt og revolusjonerende,

selv om det har pågått i mange mange år.

Det hadde holdt med en oversiktsside/liste med de programmene man kan få i HD og direktelink til .torrentfila, slik som NRKp3/RadioResepsjonen har lagt ut for sine podcasts.

Det er absolutt revolusjonerende, nytt og uvanlig at kommersielle produsenter benytter BitTorrent for distribusjon. Det er ikke uten grunn de havnet på forsiden av digg.com for nettopp dette.

Det hadde holdt med en oversiktsside/liste med de programmene man kan få i HD og direktelink til .torrentfila, slik som NRKp3/RadioResepsjonen har lagt ut for sine podcasts.

La oss håpe dette blir tilfelle om noen år, når teknologien er så utbredt at selv bestemor vet å bruke den. Inntil da trenger nok de fleste litt allmennlærdom om at BitTorrent ikke er synonymt med piratkopiering.

Lenke til kommentar

Jeg liker f.eks ikke deres tunge kulturelle innhold, teksting på nynorsk osv.

Det at de innfører snikreklame samtidig som de krever inn lisens fra de som har tv gir også en vond smak i munnen.

 

Før jeg fjernet de kanalene fra listen min gikk det overhodet ingenting verdt å se for min del da jeg klikket meg inn på de, da har de ikke livets rett for min del. De kan heller bli en betalingskanal og la de som ikke vil se på NRK få slippe lisens.

Lenke til kommentar

Det jeg ser på som ufattelig komisk på nrkbeta`s torrentside er at de framstiller torrentfiler som noe nytt og revolusjonerende,

selv om det har pågått i mange mange år.

For 'folk flest' er fremdeles torrent noe som er nytt og vanskelig; dermed må det forklares. Det er fremdeles en veldig liten del av landets databrukere som faktisk henter ned filer på den måten.

 

Og for mange er det ihvertfall nytt - og sikkert overraskende - at det distribueres 'lovlig' materiale på den måten og det dermed ikke lenger bare er en arena for fjortiser uten penger eller gniene folk som ikke vil betale for innhold slik mange tradisjonelt har oppfattet fildeling.

 

Nrkbeta sin torrentside er forøvrig flere år gammel - det var nok ikke fullt så sidrompa og gammeldags som du vil ha det til når den var ny :)

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Hvorfor går de for H.264 og Flash hvis målet er et mer «åpent og tilgjengelig NRK»?

 

Grunnen til at de bruker H.264 er nok såpass enkel at det er det som er det mest utbredte formatet i dag, og det er nettopp dette som gjør WebM til en så horribel ide.

 

Ellers stusser jeg over Flashbruken. Før ski-VM leste jeg en artikkel om det nye livestream systemet deres, og da skulle det komme en HTML5 player til sommeren.

Lenke til kommentar

Grunnen til at de bruker H.264 er nok såpass enkel at det er det som er det mest utbredte formatet i dag, og det er nettopp dette som gjør WebM til en så horribel ide.

Ideen om fri kodek er slettes ikke horribel. Materialet må transkodes uansett.

 

Nytt materiale må transkodes uansett, men "alt" av eksisterende materiale er finnes i dag i h.264, store selskaper har brukt utallige timer på å transkode sitt materiale til h.264, og da er det håpløst av Google å tro at disse selskapene nå vil kaste alt de arbeidet i søppla og starte på nytt.

Lenke til kommentar

«Allerede til høsten vil den første versjonen av spilleren være tilgjengelig på PC eller Mac,»

 

... Gjenta etter meg: PC og Mac er ikke programvare og kan ikke spille av video. Det er flaut å lese så dumme artikler fra et teknologifokusert nettsted.

 

Når alt det er sagt, er det bra at de tenker annerledes, selvom spilleren de bruker nå fungerer bra med Moonlight og Silverlight.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

syntes at NRK webtv kunne brukt WEBM istede for h264 og heller brukt h264 som fallback om WEBM ikke var støttet av nettleser.

 

Heldigvis har jeg disablet Flash helt på maskinen min, så jeg slipper å se NRK i det hele tatt.Jeg har også fjernet NRK fra listen i dekoderen min da det er altfor dårlig i mine øyne.

 

 

Jeg liker f.eks ikke deres tunge kulturelle innhold, teksting på nynorsk osv.Det at de innfører snikreklame samtidig som de krever inn lisens fra de som har tv gir også en vond smak i munnen.Før jeg fjernet de kanalene fra listen min gikk det overhodet ingenting verdt å se for min del da jeg klikket meg inn på de, da har de ikke livets rett for min del. De kan heller bli en betalingskanal og la de som ikke vil se på NRK få slippe lisens.

 

oj så tøff du er da. du betaler ikke lisens for å se NRK. du betaler det for å se TV, men det er NRK som har fått jobben med lisensinnkreving. her er en egen tråd om temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896008

Lenke til kommentar

og da er det håpløst av Google å tro at disse selskapene nå vil kaste alt de arbeidet i søppla og starte på nytt.

Er ikke bare Google som pusher webm og ogg.

 

Det er Google som er hovedselskapet bak WebM, og å tro at WebM i det hele tatt hadde vert ett diskusjonstema uten at Google had prøvd seg er å tro på julenissen. H.264 er standarden når det kommer til digital video, sånn er det bare.

 

syntes at NRK webtv kunne brukt WEBM istede for h264 og heller brukt h264 som fallback om WEBM ikke var støttet av nettleser.

 

Og hvem er det som skal betale for dette da?

Lenke til kommentar

Det jeg ser på som ufattelig komisk på nrkbeta`s torrentside er at de framstiller torrentfiler som noe nytt og revolusjonerende,

selv om det har pågått i mange mange år.

For 'folk flest' er fremdeles torrent noe som er nytt og vanskelig; dermed må det forklares. Det er fremdeles en veldig liten del av landets databrukere som faktisk henter ned filer på den måten.

 

Og for mange er det ihvertfall nytt - og sikkert overraskende - at det distribueres 'lovlig' materiale på den måten og det dermed ikke lenger bare er en arena for fjortiser uten penger eller gniene folk som ikke vil betale for innhold slik mange tradisjonelt har oppfattet fildeling.

 

Nrkbeta sin torrentside er forøvrig flere år gammel - det var nok ikke fullt så sidrompa og gammeldags som du vil ha det til når den var ny :)

 

Har ikke nevnt med ett ord at det er "sidrompa og gammeldags", jeg bare hevder og vet at teknologien og fildeling gjennom p2p har pågått i mange år.

 

Dersom Nrkbeta sin torrentside er flere år gammel, kan man vel ikke anklage dem for å reklamere/informere spesielt mye for den heller....

 

Jeg svarte forøvrig på dette tidligere;

Er vel bare jeg som tar slike ting som allmen viten, da sikkert.. :roll:

Lenke til kommentar

oj så tøff du er da. du betaler ikke lisens for å se NRK. du betaler det for å se TV, men det er NRK som har fått jobben med lisensinnkreving. her er en egen tråd om temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896008

 

Når ble det tøft å være mot lisens?

Fornuftig er det nok, men ikke tøft. Fjern lisensen og la NRK bli en valgfri betalingskanal, så får vi se om flertallet vil ha den ;)

Lenke til kommentar
syntes at NRK webtv kunne brukt WEBM istede for h264 og heller brukt h264 som fallback om WEBM ikke var støttet av nettleser.
Og hvem er det som skal betale for dette da?

hvorfor skulle det koste noe mer en løsningen de faktisk har valgt?

 

 

oj så tøff du er da. du betaler ikke lisens for å se NRK. du betaler det for å se TV, men det er NRK som har fått jobben med lisensinnkreving. her er en egen tråd om temaet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896008
Når ble det tøft å være mot lisens?Fornuftig er det nok, men ikke tøft. Fjern lisensen og la NRK bli en valgfri betalingskanal, så får vi se om flertallet vil ha den ;)

jøje. ikke rart noen folk er sure på lisensen når de går rundt å trur sånt. mye av lisensen går til vedlikehold og oppbygging av bakkenettet. hadde du vert mer fornøyd om noen andre en NRK hadde innkrevningen av lisensen?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...