Gå til innhold

i5 2500k & 580 twin frozr II - Bedre ytelse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ikke GPU Core clock være på 800 MHz, eller har ikke det noe å si?

800MHz er maks spesifisert hastighet på ditt kort, ja. Du kan ofte oppleve at det ligger langt under dette i enkelte sammenhenger; idling i desktop, browsing på nett og andre enkle oppgaver. Kortet throttles da ned siden oppgavene ikke krever mer ytelse, noe som fører til mindre varme, lavere strømregning, hyggeligere miljø og mindre stress på komponentene.

 

Prøvd tipsene du fikk på forrige side?

Lenke til kommentar

AA og Shadows tror jeg sikter til settings ingame, og ikke noe i config-fila. Dette skal normalt ha en ekstrem innvirkning på FPS'en, men med din hardware burde det ikke være i nærheten av nødvendig.

 

Normalt sett, hvis et kort ikke yter 100% under høy belastning, kan det tyde på to ting:

 

1) Kortet klarer ikke throttle seg opp fra idle-state grunnet bug/driver issues e.l. - du kan prøve å deaktivere alt av energibesparende funksjoner i BIOS og se om dette har noen effekt.

 

2) CPU mater ikke skjermkortet med data fort nok - dette skjer som oftest i kombinasjonen veldig kraftig skjermkort og veldig lav oppløsning (akkurat som i ditt tilfelle). Kan dog ikke skjønne at prosessoren din skal bli flaskehals allerede ved 50FPS. Hvor høy belastning ligger CPU-kjernene dine på under spilling?

 

Edit: innså at jeg hadde brukt drøyt lang tid på svaret :p

Endret av gaasart
Lenke til kommentar

Jeg aner desverre ikke hvordan man gjør noen av tingene du nevnte over:p :(

 

beklager.

 

 

EDIT: kjører med 50 FPS med allt på low ( Slik som mitt gamle kort! ) Noe må være galt!:p

Veldig ulogisk at 580 skal yte likt med 4850:p

Endret av pmiddy
Lenke til kommentar

Manualen til hovedkortet ditt vet helt sikkert hvor og hvordan. Når det kommer til å sjekke belastning på CPU-kjernene dine kan man bruke noe så enkelt som task manager (ctrl+alt+delete) eller RealTemp/CoreTemp + en million andre gratis programmer på veven.

Lenke til kommentar

Hmm vet ikke helt jeg da... ser nesten ut som skjermen din er flaske halsen din. Jeg prøvde nettopp og ta ned skjerm oppløsningen min, og jeg fikk ikke mer FPS fra å gå fra 2560x1440 til 1280x1024. Tok alle midt i mellom og, 1600x1200 og 1920x1080.

 

Er ikke noe ekspert i området, men kan se ut som RIFT driter i oppløsningen, og gir samme FPS uansett hva. Som sagt bare en teori hehe.

 

Edit: Btw du har vell ikke gamle ATI drivere til ditt gamle grafikk-kort på maskinen?

Endret av Covi
Lenke til kommentar

Som nevnt over her, er Rift rimelig elendig optimalistert.

Men en annen ting jeg la merke til når jeg spilte det, var at grafikken justerte seg automatisk under stressende situasjoner, uten at dette kom fram i graphics options. Som oftest, skjedde dette når FPS bikket under 30 (gjerne med mye folk i nærheten).

 

La merke til noen forskjeller i grafikken på bakken på screenshotene dine...?

 

Ellers, er vel GTX580 egentlig overkill for oppløsningen du bruker ;)

Lenke til kommentar

Nå får du se å kjøpe en ordentlig skjerm da gutt, og ikke en billigvariant ;)

 

Du har jo en flotters pc, så det lønner seg helt klart å velge en 24" fks. med 1920 x 1200 oppløsning. Gjerne ips panel!

Altfor mange kjøper disse drittskjermene som produsentene pusher ut for en slikk og ingenting. De eneste som faktisk tjener på dette er produsentene selv, selv ender man opp med en elendig skjerm som ikke er er duganes til noen verdens ting!

Husk, en god skjerm kan vare i mange, mange år. Mens hardware forøvrig stort sett blir utdatert etter noen få år. Du sitter heller ikke å glaner i hardwaren dagen lang, og noen frames eller 10 mere gir faktisk ingen reel kvalitetsøkning...

 

Ps. Dell 2407 til rundt 4k. er en MEGET god skjerm som også ligger lavt i pris.

Lenke til kommentar

Så drøy skjermkjøpet en måned eller to, du kommer ikke til å angre.

Alt for mange vet rett og slett ikke hvordan et ordentlig pc skjermbilde faktisk skal se ut fordi de kun har sett det kjipe bilde som tn paneler viser. Forskjellen er som sagt natt og dag, og jeg kan garantere deg at om du prøver en ips skjerm så kommer du aldri til å gidde å vie mye tid på et tn-panel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...