Gå til innhold

Protein til bygge muskler, hva anbefales ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, apeprosess økonomi !

 

Jeg havnet i samtale med en kompis på fylla her på fredag : Hvor jeg ikke fattet hvorfor

man ikke kan printe bare et par milliærder ekstra kroner om det skulle være krise eller ikke krise - jeg mener .. om man holder det hemmelig og det plutselig er ekstra penger som kan f.eks

lønne arbeidere som igjen bruker dem --> vannmølla holdes igang.

 

Jeg ble rimelig eid med inflasjon og en haug andre argumenter som jeg ikke fattet( en brød koster 1 milliærd i zimbaweve) inflaaaasjoooon!

 

Mens jeg etter flere shotter sprit mente at om dette holdt hemmelig og ikke overdrev så ville

ingen merke inflasjonen, enden på visa var at jeg ble rimelig eid med begreper jeg sleit med å

forstå - så utdanningen deres ser rimelig heavy vanskelig ut. :o

 

 

Kan også nevne at problemet med dagens moderne samfunn er at det er "kult" å ha vel .. peil, om jeg skal legge nye rør ( jeg suger på alt innen byggebransjen - kan ikke bygge ei kommode fant jeg ut =( ) så ringer jeg en rørlegger, men steike jeg tør ikke å kverulere fordi noen nye studier viser at å legge røra fra en annen vinkel og generatoren vil gi bedre trykk i forhold til det og det er bedre og annet fjas som høres fancy ut, da lar jeg han gjøre jobben sin. :p

 

Men så har vi det at helse er et aspekt hvor det å se "bra" ut er relevant til alt, så plutselig har vi en god del "eksperter" som opplærerer nyere yngre eksperter på treningsentre

og plutselig blir vi innen helsevesenet stilt store spørsmåltegn på, og det er ikke moro. =(

 

En del av min hverdag er å høre på venner som trener si ""men jeg har hørt det og det fra en svær fyr - han må jo ha peil"

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Grunnene til at jeg studerer økonomi er kun mulighetene for jobb som ble forespeilet meg da jeg begynte.

Jeg har i den senere tid innsett at man kan bli hva som helst uavhengig av utdanning :)

 

Jeg fikk B på siste eksamen uten å ha lest faget eller deltatt i undervisning så økonomi er et fag man kan cruise gjennom nær sagt gratis. Også lærer man masse fancy ord som du nevner :p

Lenke til kommentar

Du behøver ikke kilder på det, er rett og slett åssen kreatinfosfat-lageret i muskeltype 2 og 2b fungerer, kan gi mer forklaring imorgen, har fått ca 20 personlige meldinger angående maaange spørsmål i løpet av hele idag og får snart skrivekrampe.

 

Men jeg nevnte det veldig kort istad, ahh - greit da, kan ta det veldig raskt :

 

Rask muskel = Glykolytisk (emergi fra glykolyse) Har creatinfosfat-lager.

Mindre kapilærer (ikke myoglobin ) --> hvite/blekere enn langsom muskler.

(kan trenes opp creatinfosfat, men bare innen en viss grense, ikke mye å hente)

CRP (kreatinfosfat)--> ADP ---> kreatin + atp = ADP+P+energi

Se på kreatinfosfat som et "nødlager" dette fylles opp av glykogen og andre ting du eter,

så .. tror du at ikke kroppen via hundrevis av år har optimalt dette selv? CRP blir lagert om du vil i et basseng som fylles opp, når du putter i deg det som kosttilskudd så kommer jo det vannvittig mye doser og bassenget blir fylt opp et par kopper ekstra, den eksta ATP er ærlig talt lite å hente på med et sunt og godt nok kosthold.

Grunnen til at det blir lagret som CRP er at den kjemiske spaltingen gjør det pisslett å gjøre det til kreatin, se på det at det blir "et hull i bassenget" hvor CRP lekker ut og via den formelen jeg skrev istad vil skje.

 

Så JA, kreatin har en LITEN dokumentert effekt, men er verdt å nevne at 30% av f.eks klisjéaktig nok olympiatoppen ikke engang responderte på det. Og vi vet ikke langtidseffekten av dette heller, er du vegetarianer og har en crap kosthold, go nuts med det. :) synes du det ikke er snodig at en hel _verden_ av helsevesen er enige om dette? Faktisk så er det veldig enkel fysiologi, det er det verste.

 

Sorry at dette ble hurtig skrevet, men er grisesulten og det er time for jack bauer power hour. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Ok rett meg om jeg tar feil her.

 

Det er vel ingen som er uenig på hvilke fysiologiske prosesser kreatin spiller inn i? I korte trekk handler det om at ATP blir lettere tilgjengelig og som vi alle lærte fra videregående så er ATP = energi. Du vil altså ha mer energi under trening og vil kunne løfte tyngre.

 

Disputen ligger i om vi allerede har fylte kreatinlager eller ikke. Du mener at kreatinlagrene allerede er fulle ved et normalt kosthold.

 

Derfor mener jeg ikke at å fortelle meg om de fysiologiske prosessene forklarer noe.

 

Altså hvis du det er så sterk enighet om at kreatin har neglisjerbar effekt så må det da være vitterlig enkelt å komme med kilder. Ja, jeg krever fortsatt kilder. Det bør sees på som en selvfølge at man ikke skal ta poster på diskusjon.no for god fisk.

Lenke til kommentar

Jeg skrev akkurat at det har en liten dokumentert effekt! Så allerede der er vi jo "enige" jeg sa ved "et typisk norsk bra kosthold" eller noe i den duren, ikke "vanlig kosthold", da det ikke er nødvendig å "putte ord i munnen" min så ser jeg poenga dine veldig bra, faktisk veldig bra at du er kritisk.

 

Så må jeg dra den vannvittige klisjésnakket mitt igjen da - da kildene er skolen min aka helsevesenet --> kliniske studier, se her - jeg er "snart" (halvannet år master ferdig med å utdanne meg som klinisk ernærningfysiolog hvor mine arbeidsoppgaver blir f.eks kosthold relatert til kreft, fedme, nyresvikt, hjertesvikt - jeg blir en av de som bruker hvit frakk og har møter med den legen som opererte deg for f.eks .. tja .. arteriosklerose eller kanskje leukemi? - jeg kjenner til begge disse sykdommene godt - jeg har jo hatt diverse eksamen om dette, da er det min oppgave å guide deg til et bedre liv basert på hva jeg har lært av akkurat helsevesenet.

 

Så, spør pasienten meg om mine kilder? Studier? Kanskje jeg skal spørre overlegene om dette? Kan jeg få se nok kliniske studier som jeg egentlig ikke vil forstå da alt fra måleutstyr til

utregning er utrolig avansert? Nei, vanlige mannen i gaten hopper til konklusjonen og tar det for godt fisk.

Betyr dette at jeg kan forvente meg mine pasienter en gang i fremtiden om jeg en vakker dag blir ansatt at jeg må vise dokumentasjon på om jeg ber han f.eks kutte ut gluten i kosten da han har fått diagnosen cøliaki?

 

Og av den grunn har kostholdbransjen fått sin fotfeste, så har vi olympiatoppen da - et av de aller beste etatene i verden ; hvor målet tross alt er at sine utøvere skal ta mest mulig gull, selvsagt sammerbeider med alle andre idrettinstutiter om dette, som igjen forteller oss hva dem kom fram til. Men hva hjelper det når den vanlige mannen i gaten har et syn at helsevesenet ikke har peil fordi han ærlig talt ikke tør innrømme at han har blåst av 30k på noe som er overdrevet eller ikke?

 

Fra Olympiatoppens egne sider :

 

• Kreatinsupplementering øker mengde kreatin og kreatinfosfat i muskel, gir dermed økt kraftutvikling (Harris 1992)

• Kreatin øker prestasjon i øvelser med maksimal

intensitet og varighet under ett minutt (Burke 2003)

• Muskelbiopsie studier viser at 30% av brukere ikke får

økt kreatinnivå i muskel og ingen effekt (Greenhaff 2000)

• Kreatin gir som regel vektøkning på >1 kg (Hultman 1996)

• Kortvarig kreatinbruk i anbefalte doser medfører sannsynligvis ingen helserisiko, men langtidseffekt er ukjent

• Flere kreatintilskudd er klassifisert som høy risiko

preparater for innhold av forbudte stoffe

 

------------------------------------------

Ron Maughan’s

rules for ergogenic aids

1) If it works, it’s probably banned

2) If it’s not banned, it probably

doesn’t work

3) There may be some exceptions

 

Til slutt: Om jeg virker å ha en "aggresiv" tone så beklager jeg dette, men fra jeg valgte å gi dette forumet her en sjanse så blir jeg bedt om å dokumentere HVER MINSTE ting og hver bidige påstand og skulle jeg gjort det så hadde det aldri blitt noe xbox på meg for å si det sånn. :p

Er ikke her for å krangle men for å ja - diskutere og har ikke som mål å "sette noen på plass" heller, og det at du er kritisk er faktisk bare veldig bra.

Du spør meg om en lettlest artikkel noe som jeg dessverre ikke evner til å gi - da det finnes ingen lette artikler på dette, du ser ikke meg spørre en pilot om å lære meg å fly en Boeng i løpet av en uke, da er det andre grunnlegende ting jeg må kunne først - av den grunn prøver jeg så godt jeg kan å gi forklaringer av dagens litteratur som er stadfestet uten å bli stemplet som arrogant og ikke evner til å gi kilder, og som jeg har nevnt - kosthold bransjen kjører sine egne studier som selvsagt kommer med noe heeeeelt annet enn det vi lærer om gjør og derfor florerer det sååå utrolig maaaaange feilmyter i dagens helsevesen fordi folk pynter på orda sine igjen igjen til det plutselig ikke har noe sammenheng.

 

Selvsagt driter helsevesenet seg loddrett ut, og mange ganger big time; og det kommer til å skje sikkert igjen og igjen, som f.eks at man trodde at laktat/melkesyre hemmet muskulaturen før man slang litt laktat inni ei muskelcelle bare for å finne ut at det hadde en beskyttende effekt for muskulaturen - vips så forskes det på det as we speak, og det blir spennende å finne ut av hva man kommer fram til der. Så jeg personlig må ha en ydmyk holdning til alt innen dette emnet. Er det noe som viser seg til å være feil så er jeg den første til å si "ja, vi tok feil" men jeg må være 110% sikker på f.eks .. tja .. medikamenter og samspill mellom sykdommer og hormoner siden pasientene mine tross alt kan få utrolige komplikasjoner eller dø, og da kan jeg ikke titte på wikipedia for å finne ut av ting for å si det sånn. :p

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sindre: Produsentene kjører sitt eget løp der - da dosen og innholdet varier stort, og om jeg husker riktig så er dem pålagt å skrive antall anbefaltxtid dosering i en pakke, når du bestiller så burde det stå der - men fra perioden jeg tok kreatin så kjørte jeg 4 uker på, 2 uker av hvor doseringen var størst den første uken.

 

Og jeg innrømer med glede at jeg følte at jeg responderte utmerket på kreatin. :p

 

Doffen: Det skjer ikke, uff .. mildt sagt, aldri! :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Vært å snoket, men som jeg nevnte til deg på PM, jeg har hendene fulle med å sjekke f.eks testene mellom AMD 6990 og nye GTX 590 skjermkortet, videre er jeg jæævla spent på hvor mye kortet kan cloackes opp da kjernefrekvensen er jo lavere enn en 580kort, og 1.5GB? Hardware-verden gjør meg sprø av og til! :p

 

Dette er mine fritids-interesse som jeg følger mye med på - hardware, så vær så snill og ikke send meg inn på et fitnesforum, da blir det heller ikke noe fotball og kino på meg imorgen heller. ;P

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...