Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden


Anbefalte innlegg

Hei EivindS_ (og eventuelt andre som har fått Kunshan P150 i hus)

Jeg lurer på en ting..

 

Jeg er iferd med å bestille meg en P150 fra multicom, men har en bekymring i den anledning.

Kom over

video'n på Youtube..

Det skal visstnok være et problem med Seagate sine hybrid disker på disse maskinene.

Har du merket noe til dette??

 

Mulig det er forskjell på Clevo P150hm og Multicom Kunshan P150, men jeg trodde disse var mer eller mindre like..

 

Noen innspill/erfaringer runt dette?

 

 

-Arw

 

Noen kunder har meldt om problemer med Seagate Momentus XT hybriddiskene, men dette er ikke spesifikt for Clevo's maskiner - det er over hele fjøla. Det er muligens i kombinasjon med spesifikk maskinvare eller software ellers at problemet dukker opp. Men bare for noen, altså - for de fleste ser det ut som XT fungerer uten problemer.

Endret av thomit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja det var vel noe i den gata jeg regna med au. da punger jeg ut for nvidia kortet, koster mer, men smaker bedre:P med raskere levering, bedre overklokksmuligheter og mindre driverproblematikk er jeg solgt. etter hva jeg har lest får en også noe bedre bateritid, hva nå enn det er verdt:P

 

eneste jeg gjerne skulle vist var varmeutviklingsforskjeller på de to korta. er det noen som har sett noen tester her?

Lenke til kommentar

Cirka midt nede på sida her har du noen målinger gjort med GTX 485M på en Clevo P170.

Temperaturer målt med HD 6970 i en Clevo P150 finner du i Anandtech's Eurocom Racer test.

 

Atså litt høyere temp på GTX 485M enn på HD 6970M, men fint innenfor forsvarlige grenser.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei!

 

Vurderte en stund å skaffe en Kunshan P150, men etter å ha lest om den minimale forskjellen mellom sandy bridge-prosessorene når det kommer til spilling, frister det veldig å gå for denne Asusen jeg fant på Dustinhome:

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010546080.aspx?csref=pricecompare_kelkoo_1007&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=ASUS+G53SW+CI5+2.3+4GB%2F500+GTX460M+15.6%22

 

Gtx460M holder jo bra til de aller fleste spill har jeg lest. Frista lenge å bestille en P150 med HD 6970m, men da koster den jo plutselig nesten 15 000. kan med andre ord spare en del lapper på å gå for asusen. Er jo ikke akkurat hardcore gamer heller. er mer en artig hobby. skal sies at jeg er en sucker for nydelig grafikk, men er jo student også da så... Ikke evig med penger her i gården akkurat, hehe.

 

Hva tror dere? er Asusen en god deal?

 

P.S. Har noen her tidligere erfaringer med utseendet til Asus sin g-serie? Slår ikke akkurat hjul av det småharry stealth-designet. MYE mer fan av Multicoms stilrene design. Kommer man til å bli ledd ut på forelesninga, eller ser den ålreit/forholdsvis diskret ut?

Endret av Hatt89
Lenke til kommentar

Asus G53sw er et godt alternativ. Og jeg synes ikke designet stikker seg mye ut, det er jo heldigvis ikke mange lys og flashy detaljer på den.

 

Fordelen Kunshan P150 har i forhold til denne Asus'en er:

1. Kunshan kan konfigureres etter egne ønsker, og kan fås med skjermkortalternativer som er bedre enn Asus'.

2. Kunshan kan kjøpes uten OS, og kommer helt uten forhåndsinnstalert bloatware.

3. Kunshan kan fås med matt skjerm.

 

Ellers er de temmelig likeverdige - Asus'en har den fordelen at den er stillere ved middels og stor belastning. Begge to er gode alternativer til sitt bruk.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei!

 

Hva tror dere? er Asusen en god deal?

 

 

 

Asusen vil høres ut som en god deal for deg. Tror du har vurdert det riktig. Jeg kjenner dessverre ikke Asusen annet enn på bilder, så jeg skal ikke gå ut på hva som er pent eller ikke pent. For min del, så liker jeg den enkle rett frem desigen til Multicom. Ikke det, ingen hadde brydd seg med hva jeg i så tilfelle hadde kjøpt. Men så er jeg heller ikke student, eller en som trenger å bry meg om hva andre mener om noe som helst.

Lenke til kommentar

Hei sveis!

 

Jeg har bestilt med en sånn hybrid disk som blir nevnt her. Vurderer og endre bestillingen til en vanlig 500gb 7200rpm i frykt for at det samme skal skje på min. Grunnen til at jeg valgte hybriden var at jeg ble fortalt at man muligens kunne installere OS (W7) på ssd'en og resten på den gamle skiten. Er dette mulig? Hva slags effekt vil det få for mitt bruk?

 

Har tenkt til å installere en større ssd når det blir litt billigere.

 

Fikk by the way beskjed fra multicom om at standard modellen ikke er tilgjengelig før 1. april og at jeg nok ikke vil få den før en ukes tid etter det.

 

 

 

Tist

Lenke til kommentar

Seagate's hybriddisk har en "SSD"-del på 4 GB. Det er alt for lite plass til å installere et OS på.

Denne 4 GB biten fungerer mer som en cache, og poenget med den er at den kan gjøre oppstart av OS og ofte brukte programmer raskere. Noen erstatning for en "ekte" SSD blir det aldri.

Siden du likevel har tenkt å sette inn en ordentlig SSD senere, er det mer hensiktsmessig for deg å kjøpe en vanlig snurredisk. Når du så senere setter inn en SSD, kan du flytte denne ut av maskinen og inn i et HD-kabinett, og bruke denne som en ekstern harddisk.

 

Når det er sagt, så kan du jo søke litt selv og lese deg opp på hva dette rapporterte problemet med Seagate XT egentlig er for noe, og om det er noe du trenger å bry deg om i det hele tatt, og om Seagate eventuellt har en enkel løsning?

Lenke til kommentar

Multicom insisterer fortsatt på at denne støtter Optimus og WiDi, selv om det er mange bevis for det motsatte. Hva kan en forvente hvis en betaler ekstra for WiDi-støtte? Fra tidligere korrespondanse:

 

q. Ser dere har lagt til informasjon om at denne støtter nvidia Optimus og Intel WiDi. Så vidt jeg kan se er denne basert på Clevo P150 som *ikke* støtter Optimus. Står det feil eller har dere en annen modell?

 

a. Maskinen skal støtte dette. Vi benytter chipset og CPU som støtter WiDi og Optimus. Fabrikken har bekreftet at dette stemmer.

Lenke til kommentar

Chipset og prosessor støtter Optimus, det vet vi - men Clevo har ikke benyttet seg av denne muligheten i BIOS. Så med mindre Multicom har en annen BIOS enn de maskinene som er solgt i USA og England foreløpig, så er det ikke Optimus på denne maskinen. Jeg har mistanke om at Multicom roter eller misforstår litt her, og bør oppdatere informasjonen de får fra Clevo. Maskinen har absolutt støtte for Optimus, men så lenge det ikke er implementert i BIOS, så hjelper det lite. Dette er etter sigende med fullt overlegg fra Clevo's side - de benytter seg ikke av Optimus på maskinene med de kraftigste skjermkortene. Andre produsenter av såkalte spillbærbare har en maken politikk, ser det ut som.

 

Men hvor har du sett det hevdet at Wireless Display ikke fungerer? Lenke, please.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Chipset og prosessor støtter Optimus, det vet vi - men Clevo har ikke benyttet seg av denne muligheten i BIOS. Så med mindre Multicom har en annen BIOS enn de maskinene som er solgt i USA og England foreløpig, så er det ikke Optimus på denne maskinen. Jeg har mistanke om at Multicom roter eller misforstår litt her, og bør oppdatere informasjonen de får fra Clevo. Maskinen har absolutt støtte for Optimus, men så lenge det ikke er implementert i BIOS, så hjelper det lite. Dette er etter sigende med fullt overlegg fra Clevo's side - de benytter seg ikke av Optimus på maskinene med de kraftigste skjermkortene. Andre produsenter av såkalte spillbærbare har en maken politikk, ser det ut som.

 

Men hvor har du sett det hevdet at Wireless Display ikke fungerer? Lenke, please.

 

Ja jeg tror også Multicom roter. Ikke bare må du ha BIOS støtte, men det stiller også krav til hovedkortet. Hvis skjermen er koblet direkte til det diskrete skjermkortet så er det umulig å støtte Optimus. Informasjon om dette på P150 har jeg funnet lite av dessverre.

 

Wireless display krever bruk av Sandy Bridge GPUen, som til nå ikke er aktivert i Clevo P150. Se http://www.intel.com/consumer/products/technology/wirelessdisplay.htm#fragment-a-2 .

Lenke til kommentar

Ah ... jeg tror du er inne på noe der ... hvis Clevo har fullstendig sjaltet ut funksjonen i den integrerte gpu'en, så heller ingen WiDi. Men jeg er ikke helt sikker på at dette er tilfellet. Den integrerte gpu'en kan fremdeles være i funksjon, selv om den ikke er det for Optimus ? Jeg har ikke funnet noe spesifikt ang. dette noe sted.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke grublet over det, bare krysset av på bestillingen - og lagt det til kontoen;

"Kjekt å ha". Var bare en merpris på kr 200,- og det er en mikroskopisk sum på en slik maskin som jeg har bestilt. Kjente ikke til teknologien, men høres da morsom ut :thumbup:

 

Uansett greit å vite om det funker, men jeg har da hatt masse teknologi i alle de foregående laptoper som jeg aldri har benyttet meg av, så det skal nok gå denne gangen også, om det mot formodning ikke funker slik det skal.

 

Forresten, har enda ikke somlet meg til å kjøpe meg TV :tease: hak'ke hatt sånn kasse på ti år.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

WiDi er jo ment som en enkel overføring av bildet fra pc'en og over til en ekstern skjerm, eller kanskje først og fremst TV'en. Det forutsetter også at denne eksterne skjermen/TV'en faktisk kan motta signalet ...

 

Vi trenger noen som har maskinen til å fortelle oss om man kan se den integrerte gpu'en i enhetsbehandling, og om denne tar over dersom man kobler ut det separate skjermkortet. Eivind?

Lenke til kommentar

WiDi er jo ment som en enkel overføring av bildet fra pc'en og over til en ekstern skjerm, eller kanskje først og fremst TV'en. Det forutsetter også at denne eksterne skjermen/TV'en faktisk kan motta signalet ...

 

 

Det fikk jeg med meg, men har ikke hatt TV på 10 år.

Lenke til kommentar

veldi slækkt av clevo og ikke implemetere noen form for byttbar grafikk. kan forstå at de ekskluderer optimus, da det har vert mye tull med dette i f.eks autoinstillinger i spill. en manuell bryter derimot skulle de ikke gjort mye ekstra for å få på plass, og de hadde med det spist mye av markedet til alienware, som har fått med seg dette i sin nye 17"

 

hadde ikke sagt nei til å hatt 6-8 timer batteritid ved vanlig surfing etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...