Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden


Anbefalte innlegg

Nå som jeg har hatt laptopen i snart 24 timer, kan jeg fortelle litt om inntrykket mitt. Jeg bestilte uten OS pga jeg hadde kjøpt W7 tidligere som jeg brukte på min M860. Lite visste jeg at dette var et oppgraderings-OS, så da jeg skulle installere W7 på min P150, fikk jeg beskjed om at produktnøkkelen var feil. Jeg skippet over det, så jeg hadde 30 dager på å aktivere. Det gikk ikke pga microsoft sa at dette bare var en oppgraderings-OS, så jeg prøvde å aktivere gjennom telefon. Suksess. Akkurat dette området kan jeg for lite om :)

 

Specs

Matt skjerm

GTX 485M

8gb ram

2730QM

500gb Seagate XT

 

Konstruksjon og design

I forhold til min M860, så føles den bedre. Mye mindre flex bak skjermen. Kjenner litt knirking og knaking når jeg løfter den. Designen ser gjennomtenkt ut og det er ikke noe som virker rart. Eneste er kanskje panelet der høytalerne er. De er ikke parallelt med tastaturet og resten, men løftet slik at de peker litt mot deg. Da jeg skulle skru på laptopen første gangen, så skjedde det ingenting. Var redd det var noe gale, men jeg trykte ikke hardt nok. Egentlig greit at man må trykke litt slik at den ikke skrur seg på i sekken eller noe.

 

Overflaten er som de fleste vet i en slags gummi - et tynt lag. Det samme gjelder touchpaden dog den er litt glattere, men om man er litt fuktig på fingrene, er ikke touchpaden så lett å bruke. Knappene føles helt greie ut. De lager en liten klikkelyd, men no big deal. Touchpaden har også multitouch, men jeg kan ikke helt bruke den enda. Haha lol, as we speak så prøver jeg en masse fingerbevelgelser, og plutselig forstørret jeg alt på nettsiden her.

 

Alt i alt er designen bra, men de kunne forbedret kvaliteten på touchpaden litt.

 

Denne kan fint tas med på ekko møter pga designen ser ikke ut som romskipene fra Alienware. Designen er nøytral og vil ikke peke seg ut. Noe jeg syns er positivt.

 

Tastatur

Denne har som kjent så såkalt chiclettastatur. Et slikt har jeg aldri brukt før, og trudde det ville ta en stund å vende seg til, men faktisk går det kjempebra. Tastaturet er mye bedre enn på min M860. Numpaden kunne de kastet til Hel****, men sikkert noen som liker det. Jeg digger numpad generelt pga jeg driver med regnskap og bruker den mye, men på laptopen er det bare i veien. Det gjør at tastene du bruker til å skrive med, blir flyttet for langt til venstre og er ikke sentrert med skjermen slik som andre laptoper uten numpad. Dette gjør at jeg ofte bommer på enter og trykker et eller annet sted på numpaden. Alt dette er nok bare en vanesak, håper vi.

 

Ble mye klaging på numpaden der, men ellers så føles tastene gode og responsive. De bråker ikke mye, mindre enn min M860. Spacebaren kan klikke litt. Har spilt et par gamer på Starcraft 2 med tastaturet og det føltes greit ut. Trengs litt tilvenning.

 

Skjermen

Skjermen er matt og fantastisk! Lysstyrken er mye bedre enn min M860. Hva innfallsvinkler angår så er dette også greit, unntatt hvis skjermen har for liten vinkel, da blir det dårlig. Jeg tester aldri innfallsvinkler, så jeg vet ikke hva som dårlig eller bra. Jeg vet ikke hvordan man tester en skjerm for å finne ut kvaliteten, men bare ved å bruke den til spilling og browsing er den konge. Når jeg sitter i et halvmørkt rom kan jeg faktisk ikke se om den er matt eller glossy.

 

Varme og støy

Jepp, den støyer. Selv ved idle støyer den litt. Dette er et ganske sårt tema for mange, og dersom noen er ute etter en laptop som ikke bråker så mye, så er nok ikke dette laptopen for de. Ved spilling øker støyen og hastigheten, men dette er jo forventet. Jeg har ikke fått testet og fokusert så mye på støyen til nå, men tester sier at den vil bråke mye, spesielt om viftene går på fullt, noe de ikke gjør før temperaturene går et stykke over 90c.

 

Jeg har ikke skiftet kjølepasta, og as we speak når jeg browser, laster ned torrents og skriver innlegget i en relativ kald stue - 19-20c er GPUen på37c - CPUen på 42-50c - HDD på 43c og hovedkortet (trur jeg) på 44c. Dette er temperaturer når jeg har laptopen i fanget. Man skal jo egentlig ikke ha laptopen i fanget, men hallo, hvem gjør vel ikke det? :) Bare pass på å skrev mye med beinene slik at du ikke blokket luftinntaket under. Det er to av de, en for hver vifte, og de er plassert langt ute på kantene.

 

Ved spilling har jeg sett en maks temp på 72c på GPUen. Ca 70c på CPUen og lavere på resten. Jeg har dessverre ikke fått kjørt noen benchmarks, men det lille jeg har spilt SC2 på high i 1080p gikk det kjempebra. Jeg har testet for lite til å kunne si hvordan det går med i store slag med masse units osv.

 

Jeg kjørte nettopp en benchmark i DMC4 i 1080p med alt på maks grafikk. GPUen nådde 73c. CPUen 60-66c. Hovedkortet 66c. Skjermkortdriveren er 265.77 og er den som fulgte med laptopen. DevilMayCry4_DX10 2011-03-17 17-09-55-03.bmp Dette var med laptopen i fanget.

 

Laptopen er ikke varm å ha i fanget. Den er litt varm rett under touchpaden, men grunnen til det er nok pga det er der HDD ligger og jeg laster ned og installerer nonstop atm. Ellers så er laptopen kald under, unntatt de plassene lårene toucher laptopen, der er det lunkent. På oversiden blir touchpaden litt varm, men det er nok pga HDDen, men det er ikke mer enn lunken. Den blir litt varm på midten der høytalerne ligger når man spiller. Ellers føles den kald. Nå har jeg ikke spilt i lengre enn en time kanskje på den i strekk, og i et litt varmere miljø vil den sikkert bli varmere.

 

Ytelsen er det ikke noe å si på. Den rocker! Når Nvidia kommer ut med drivere som har støtte for GTX 485M, vil ytelsen trolig stige litt.

 

Etter at jeg har sluttet å spille, synker temperaturen kjempefort til idletemp. Tar sikkert ikke mer en et minutt.

 

 

Dette ble noe uoversiktelig og skralt, men om dere lurer på noe så bare spør. Alt i alt er jeg veldig fornøyd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for den. Meget flott første dags inntrykk. Den var på høyden med alt annet.

 

Til avsnittet som du skriver at den støyer endel, så kan jeg kanskje be deg studere bruksanvisningen. Jeg gjorde ikke det, da jeg fikk min W770 CU, men fant ut etter meget lang tid at jeg kunne senke prosessor hastigheten med å trykke Fn og en knapp til. Dermed var det mer enn nok kraft til normalt bruk, og all støyen forsvant. Må også nevne at jeg hadde SSD.

Ta en titt i bruksanvisning å se om du finner en slik knapp?

Lenke til kommentar

På Clevo'er gjør Fn + 1 at du kan velge mellom full speed eller auto på viftene. Jeg skjønner godt at du fikk mindre støy hvis du gikk fra full til auto ;)

Men denne vil nok støye endel uansett, hvis enten prosessoren eller skjermkortet blir belastet endel. Testen jeg lenket til (på forrige side), nevner jo det samme "problemet". Men som Eivind sier; det er svært individuellt i hvilken grad slik viftestøy vil være plagsomt. Selv legger jeg aldri merke til det hvis jeg sitter konsentrert og jobber (eller spiller) på maskinen. Og jeg har vært borti en del maskiner som støyer en del - jeg er vant til at høy ytelse = viftestøy. Kan kanskje være litt flaut hvis man fyrer opp et spill mens man sitter i en lesesal, men ...

 

Ellers synes jeg at testeren hos Anandtech henger seg litt for mye opp i layouten på numpad'en. Joda, den er ikke akkurat slik som på de fleste andre tastaturer, og for de som er kjapp til å skrive etter touch-metoden, kan det nok være ganske uvant, og irriterende. Jeg for min del har aldri vært noen supertaster, og har ingen problemer enten numpad'en er sånn eller sånn.

Hyggelig at skjermen (den matte varianten) er såpass god - blant de beste bærbare TN-paneler de har vært borti hos Anandtech faktisk, og på høyde med den dyreste skjermen som Dell tilbyr på sine nye XPS-maskiner, som i en tidligere test fikk svært mye skryt. (Jeg tror ikke man får dette valget hos Dell Norge).

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takker for tipsene. Vifta har hele tiden stått på auto. Ja, den støyer, men når du har TVen på er det ikke noe problem. Jeg føler det er ganske random når viftene slår seg på ved idle. På min M860 så skrudde viftene seg på når den nådde en viss tempe, ellers var den dønn stille. På P150 ser jeg ikke noe mønster temperaturwise, men at den går av og på som den selv vil - uanvhengig av temperatur.

 

Jeg glemte å nevne mursteinen. Det er et drapsvåpen! Den er faktisk helt enormt stor. Mye større enn min M860 som jeg synes var liten.

 

Den fysiske størrelsen på laptopen var overaskende liten. Den er smalere og og ørlite grann tynnere bak enn min M860. Veier ca like mye, rett over 3kilo trur jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å bestille denne laptopen. Hvilket skjermkort passer best til 3D modellering? Har noen peiling på det?

 

Jeg har ikke noen fasitsvar på spørsmålet, men etter en kvalifisert gjettningsmetoden er det alltid den dyreste som er best. Det er dog et men, og det er at tester viser at AMD Mobility Radeon HD 6970M kortet er tett innpå NVIDIA GeForce GTX 485M, men er kr 2.200 billigere.

 

Du kan jo lese denne testen som du også finner på bestillingssiden til denne maskinen. Der finner du også noe mer om NVIDIA kortene.

 

Om du skal ha bedre skjermkort enn dette, så må du satse på stasjonær PC eller bærbar med dobbel skjermkort, altså SLI løsning og da må du opp i minst 17" lappis for å finne de.

Kan hende noen av "spesialistene" kan gi deg enda bedre svar.

Lenke til kommentar

Skjermkortet har faktisk mindre betydning når man jobber med software til 3D-modellering (eller rendering). Da er det heller prosessor som bør være potent nok - og tilstrekkelig minne. Det er mulig selve minnestørrelsen på skjermkortet kan ha en viss betydning, men altså ikke så mye skjermkortets styrke i seg selv.

Hvis du tenker på å kjøpe denne laptopen til 3D-rendering, eller noen slags CAD-software, så er selv den minste prosessoren her en 4-kjerners prosessor, som burde kunne ta seg av slike oppgaver glimrende. Men kanskje bør du heller spandere enda litt mer minne - f.eks. 8GB. Sammen med det svakeste skjermkortet, GTX 460M, blir det nok en finfin maskin til denslags.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Skjermkortet har faktisk mindre betydning når man jobber med software til 3D-modellering (eller rendering). Da er det heller prosessor som bør være potent nok - og tilstrekkelig minne. Det er mulig selve minnestørrelsen på skjermkortet kan ha en viss betydning, men altså ikke så mye skjermkortets styrke i seg selv.

Hvis du tenker på å kjøpe denne laptopen til 3D-rendering, eller noen slags CAD-software, så er selv den minste prosessoren her en 4-kjerners prosessor, som burde kunne ta seg av slike oppgaver glimrende. Men kanskje bør du heller spandere enda litt mer minne - f.eks. 8GB. Sammen med det svakeste skjermkortet, GTX 460M, blir det nok en finfin maskin til denslags.

 

Takk for svaret:)Jeg skal nok gå med en slik oppsett.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke skal spille så mye på maskinen, vil jeg faktisk ikke anbefale noen av dem, av nettop den grunn at skjermkortene er litt overkill til bruken, og du kommer billigere unna ved å velge en maskin med et skjermkort i middelklassen. Men fremdeles med en sterk prosessor og nok minne, selvfølgelig.

 

Eksempler på en slik bærbar: Multicom Xishan W150, Asus N53, Dell XPS L502x. HP Envy. Og noen til.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Vil prisene på disse pcene holde seg en god stund, eller vil de falle ganske fortløpende?

 

har lyst på en kraftplugg av en laptop, men med de specsa jeg ville ha så kom den på 15 000 :D

 

vanskelig å velge seg pc!

 

et kjapt spørsmål, er alle prossesorene på denne pcen "sandy brigde" eller er det bare de beste?

 

det jeg lurer på er om "GTX 460M" klarer å kjøre: rift og sw:tor på ganske bra innstillinger?

Endret av kjekkealex
Lenke til kommentar

Alle prosessorer er Sandy Bridge, 25xx er 2-kjerner, 27xx, 28xx og 29xx er 4-kjerner.

GTX 460M klarer å kjøre de spillene på ganske bra innstillinger/oppløsning. Det er tross alt nest høyeste nivå innen dagens bærbarskjermkort vi snakker om - bare ATI HD 6970 og Nvidia GTX 485M er kraftigere for tiden.

Skal ikke regne med noe dramatisk prisfall utover, de kan til og med gå litt opp som en følge av jordskjelvet i Japan.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

takk igjen thomit, vurderer denne nå! ettersom at den er ganske mye billigere enn den p150 eller noe.

 

vet ikke om du ser mine systemkofiguratorer men her er linken:

 

http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st%3a10600540%3bfl%3a0

 

med Intel Core i7-2720QM firekjernet prosessor, 2.2GHz, 6MB SmartCache eller

Intel Core i7-2820QM firekjernet prosessor, 2.3GHz, 8MB SmartCache

 

litt usikker der!

 

videre:

 

Minne: 8GB DDR3 SO-DIMM 1333MHz (2x4GB)

Harddisk: 500GB SATA 7200RPM

Endret av kjekkealex
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se hvordan du har konfigurert den.

Men jeg vil si 4GB minne er et minimum, i hvert fall.

Selv ville jeg ha gått for en 4-kjerners prosessor - sannsynligvis den kraftigste av dem, men det er meg.

Dessuten ville jeg ha satt i en "ekte" SSD i den ene plassen som finnes til harddisk. Jeg har nemlig SSD nå, og jeg vet med meg selv at det aldri mer blir aktuellt å gå tilbake til en vanlig snurredisk - så mye bedre er nemlig opplevelsen av hurtighet og respons på en SSD i forhold til snurredisk.

Og så er du forhåpentligvis klar over at GT540M skjermkortet ikke vil holde til å spille de mest krevende spillene på høye detaljer/oppløsning?

Lenke til kommentar

jeg går for 8mb minne og "ssd" hardisk skal jeg nok klare.

vurderte en av de 2 beste prossorene :D får se hvilke det blir

 

ja, jeg skjønte at det ikke ville klare de mest kravstore spillene på max! men tenker at jeg rift og sw:tor ikke vil kreve det aller beste av kortene!

 

er det stor forskjell på bærbare grafikkort og stasjonære?

Lenke til kommentar

Det er riktig, skjermkortet er flaskehalsen, i hvertfall til spill med mye 3D-grafikk. Det er ikke riktig i forhold til spill som Football Manager, f.eks. Der er det kraftigst mulig prosessor og nok minne som teller. Og også riktig at en hvilken som helst av de nye Sandy Bridge'ene vil være helt kurante til spilling - men så er det jo noen av oss som bruker maskinen til annet enn spilling også, arbeid og software der man egentlig ikke kan få prosessorkraft nok ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...