Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eurocom Racer: Why the Radeon HD 6970M Rocks

 

Les det her; Eurocom Racer, aka the Clevo P150HM

 

Har allerede lenket til denne testen, på første siden i denne tråden ;)

Leser på "Eurocom Racer: Why the Radeon HD 6970M Rocks" artikkelen at eurocom støtter en HDD Nr.2:

 

"Eurocom also supports the use of a second HDD/SSD in place of the optical drive via a caddy, or just buy the caddy on your own for future use as a $125 upgrade."

 

Noen som vet om dette er mulig på Multicom sin Kunshan P150? Er vel samme chassis, men jeg kan ingenting om akkurat dette her så jeg tør ikke spekulere så altfor mye. Hva mener de egentlig med den setningen?

 

Helt siden jeg bestilte Kunshan P150 har jeg drømt om å kunne bytte ut optical drive med en ekstra harddisk (Hittil har det bare vært ønsketenkning). Er vel mulig å skaffe en ekstern en til de FÅ gangene jeg faktisk bruker den.

Endret av N4TT
Lenke til kommentar

Leser på "Eurocom Racer: Why the Radeon HD 6970M Rocks" artikkelen at eurocom støtter en HDD Nr.2:

 

"Eurocom also supports the use of a second HDD/SSD in place of the optical drive via a caddy, or just buy the caddy on your own for future use as a $125 upgrade."

 

Noen som vet om dette er mulig på Multicom sin Kunshan P150? Er vel samme chassis, men jeg kan ingenting om akkurat dette her så jeg tør ikke spekulere så altfor mye. Hva mener de egentlig med den setningen?

 

Helt siden jeg bestilte Kunshan P150 har eg drømt om tanken på å kunne bytte ut optical drive med en ekstra harddisk (Hittil har det bare vært ønsketenkning). Er vel mulig å skaffe en ekstern en til de FÅ gangene jeg faktisk bruker den.

 

Ja, det er mulig, og en slik sak funker med de fleste maskinene som selges av Multicom. Tror de har den på lager, men du går glipp av DVD/BluRay spiller. Den er heller ikke så kjapp å ta ut som den til f.eks. Lenovo, som kan taes ut når som helst med et knappetrykk.

Lenke til kommentar

Så man bytter ut optical drive med en hdd skuff som man kan sette hdd i? Digg!

Noen som vet om det er vanskelig? Fremgangsmåten på info-taben til produktene var litt lite detaljert :p

 

Håper bare jeg kan bruke dekselet til optical driven, eller at den ihvertfall er samme farge, så jeg slipper en (for eksempel) kritt hvit stripe på siden av bærbaren :S

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke vanskelig. Om du kjøper skuff fra Multicom, så kan du faktisk be om slik deksel som matcher fargen på maskinen din (dekselet koster sikkert ikke mange kr./øre).

 

Dog må du snu maskinen oppned, og det er noen skruer før du har løsnet DVD spilleren, og du dytter inn harddisk skuffen inn på samme måte. Operasjonen er unnagjort på 3 minutt, selv om du er klønete. Altså ikke vanskelig, men altså ikke like lett som f.eks. slik som Lenovo. Der trykker du bare en knapp (også mens maskinen er igang) og bytter.

Lenke til kommentar

nice! :)

 

Hvis dette lar seg gjøre er planen å ha en stor HDD til fimer og serier, og en liten SSD til programmer.

 

Er det noen grunn til å ha SSD'en i den orginale HDD slotten med tanke på ytelse eller forventet levetid (til caddyen)? Vil nødig slå på PC'en en dag og få feilmelding fordi det er dårlig eller ingen forbindelse mellom caddy disken og PC'en.

 

Jeg har bestilt hybrid disken med 4GB ssd cache men nå lurer jeg på om jeg kanskje istede skal prøve å få byttet til en vanlig 7200RPM 500GB eller eventuelt en SSD, for så å kjøpe en utenom. Er vel ikke så veldig nødvendig med cache hvis jeg uansett skal bruke den til filmer og slikt.

 

Et lite spørsmål til(muligens dumt, men men..): Er det mulig å bytte harddiskene i de to slotsene om hverandre? I tilfelle er det jo ikke stress om man kjøper en HDD nå og en SSD senere selv om det har noe å si hvilken som er i hvilken slot. Er bare å bytte :p

 

Håper ikke folk synes jeg har hijacket tråden her med alle spørsmålene mine :S Takk for alle de hjelpsomme og informative innleggene :)

 

EDIT:

Fant forresten en link til en artikkel om dette på dinside:

http://www.dinside.no/860542/ssd-inn-dvd-ut

Endret av N4TT
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt OS fra begge slottene, men da med en IBM/Lenovo T60. Tror jeg hadde stilt inn på at den skulle starte fra HDD skuffen, og da hendte det at jeg trykket den ut før start slik at den startet fra hoveddisken. Så var det bare å dytte skuffen inn.

Så enkelt er det dog ikke med P150, da den er skrudd fast, men man bestemmer i BIOS hvor det skal startes fra.

 

Jeg vet ikke nok til å svare korrekt på spørsmålet ditt om det er forskjellig ytelse, og noe om forventet levetid på skuffen. HDD/SDD ligger meget fast i det, og det er skrudd fast, så jeg tror ikke det er noe dårligere. Har i allefall ikke oppdaget noe med T60 (der er hverken skuffen eller HDD/SDD skrudd fast, men blir liggende i et stødig spor).

 

Hybrid disk har man ikke behov til når en bare skal ha filmer etc. lagret på den. Jeg hadde muligens gått for 5400 RPM disk til slikt bruk. Billigere, mindre strømforbruk og mindre støy.

 

Det er faktisk mulig i teorien å kjøre RAID 0 og 1 med slik skuff løsning, men jeg vet ikke om P150 støtter RAID. Det vil m.a.o. være fullt mulig å kjøre OS fra begge diskene, uavhengig av hvor de sitter.

 

Nei, du har ikke hijacket tråden. Selv om jeg har startet tråden, så lever tråden sitt eget liv helt uten meg. Her skal alle spørsmål, svar og tanker om P150 kunne komme, og dine spørsmål er helt i den samme gaten. Håper jeg har kommet med klargjørende svar.

 

For min del har jeg bestilt maskinen med 250/5400 disk. Det var ikke lønnsømt å bestille uten disk, da forskjellen bare ble på kr 87,-. Jeg har liggende en Intel 160 GB SSD fra min W760CU som jeg fikk problemer med. Fikk litt vann på den, men etter at den tørket vel og lenge har jeg fått liv i den, og har også fått solgt den. Har liggende en ny 320/7200 disk som jeg dytter i den, når den leveres.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å gå for denne konfigurasjonen:

 

  • Matt skjerm
  • i7-2820QM prosessor, 2.3GHz, 8MB SmartCache
  • 8GB Ram
  • Seagate Hybrid 500GB 7200rpm HDD + 4GB SSD
  • AMD Mobility Radeon HD 6970M 2GB

 

Er litt usikker på om jeg skal ta disken med eller uten hybrid. Tanken er at jeg ska installere CrunchBang Linux eller noe sånt på SSD delen for å ha et OS med lynkjapp oppstart til kun nettsurfing. Kjekt å ha når man bare MÅ sjekke noe mens man er på farten. Så lurer derfor på om det er mulig å velge SSD delen som oppstartsmedie?

 

Jeg vurderer ennå hvilken proseror jeg skal gå for. Om jeg skal ta 2720 eller 2820? Vil man ha forskjeller i ytelse til å forsvare prisforskjellen på 1500,-? Har søkt litt på Google, men fant ingen presise sammenligninger.

 

Bruken min går på alt fra spilling til photoshop og websurfng.

 

Jeg syns foresten vi skulle fått byttet navn på tråden og tatt P170 inn i varmen. Det er vell egentlig bare skjermstørrelsen og det at man kan bestille 2HDD på P170 som er forskjellen?

Endret av Sn3ipen
Lenke til kommentar

Jeg mener at en hybriddisk ikke fungerer på den måten du forestiller deg ... man kan ikke installere noe som helst på "SSD"-delen. Den er der bare for å fungere som en slags cache, der ofte brukte programmer og oppstart av OS og sånt legger seg.

 

Til spilling og nettsurfing vil du neppe oppleve noen forskjell mellom prosessorene. Til Photoshop kanskje, hvis du arbeider med høye oppløsninger, mange filtre og layers osv.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at du kan installere noe som helst i flash delen av hybrid disker. Mener de data som ligger der, er noe som OS mener skal ligge der, for senere rask bruk.

 

Vil du ha rask oppstart, så er det bare ren SSD som funker.

mellom en vanlig HDD og SSD.

 

Jeg tror heller ikke at du vil kunne forsvare ytelsen til 2820 kontra 2720. Den forskjellen blir minimal ved praktisk bruk. Faktisk vil man ikke merke ytelses forskjeller mellom i3 og i7 ved de fleste spill. Det er kun et fåtall spill som krever noe utenom i3.

 

Til websurfing trenger du kun den aller enkleste prosessoren. Sitter her med en 4-5 år gammel Intel Centrino og den funker utmerket. Photoshop er relativt. Noen mener litt justering av bilder med Photoshop Elements er photoshop arbeid, mens andre kjører batch med 1000 RAW bilder som skal være ferdig så fort som overhodet mulig. Det er altså meget relativt, men til PS bruk har man ikke behov for Radeon 6970M. Holder med et enkelt skjermkort.

 

Spill er også relativt. Det kommer ann på hvilket spill du spiller, og hvilken oppløsning.

 

Jeg som trådstarter er helt åpen for å ta inn P170 inn i varmen her i tråden, men vet ikke hvordan man endrer overskriften. Om noen vet det, så endrer jeg overskriften øyeblikkelig. Om det er en moderator her som kan fikse det, så ville det vært flott.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Jeg skjønner at det var jeg som var for rask til å ta konklusjoner, uten å lese spesifikasjonene. Jeg skal bestille HDD med hyridtekoogien hvis det kan gjøre pcen raskere. Har bruk for hver eneste GB man får fra en gammeldags snurredisk så å gå for kun SSD blir umulig for meg. Jeg har en extern disk med ca 250-300GB innhold som jeg tenkte å "kvitte" meg med. Jeg skal heller bruke den til å lage HTPC av den gamle laptoppen. Skal hive det viktigste inn på P150en. Det er nesten ikke holdbart å måtte dra med seg hele disken hver gang man ska ut av huset i mer enn en dag eller to.

Lenke til kommentar

Det burde ikke lenger være problem med lagring, uansett om man kjører kun 80 GB SSD. Nå finner man USB 3.0 minnedogler med 128 GB. Den samme størrelsen finnes i SD kort. Med USB 3.0 porter kan man rive gamle USB 2.0 kabinetter og dytte de inn i kjappere USB 3.0 docking stasjoner osv. Mulighetene er mange, og flere blir det. Pr. øyeblikket er jeg fornøyd med 160 GB SSD, og de USB 3.0 løsningene jeg listet opp.

 

Slike hybrid disker er for utstabile til at det er en vei å gå. Enten HDD eller SSD.

 

Om du kjøper slik docking stasjon, så kan du bytte om på de harddiskene du har, og kjøpe nye etterhvert.

Lenke til kommentar

@Protest: Takker for info. Ser at jeg ikke har fulgt helt med i svingene på Harddisker i de siste årene. Er noen år siden sist jeg var på utkikk etter ny laptop. Tenker litt på p170 siden man kan ha to disker på den. En SSD 160 gb og en 500gb snurredisk men bare med 5400 O/min. Men dette blir vell en strømsluk av dimensjoner? Større skjerm og to disker å drive.

Lenke til kommentar

SSD'er bruker ikke noe særlig strøm å snakke om. Og moderne snurredisker er ikke så strømslukende de heller - og når man har en i samarbeid med en SSD, enda mindre, fordi det meste av arbeidet foregår på SSD'en, da OS og i alle fall de mest brukte programmene bør ligge på den.

 

En 120-160 GB SSD i smarbeid med en stor 5400 rpm snurredisk er etter min mening en fornuftig konfigurasjon.

Lenke til kommentar

En 120-160 GB SSD i smarbeid med en stor 5400 rpm snurredisk er etter min mening en fornuftig konfigurasjon.

 

Nettopp. Vi er helt enig. Nå får man også kjøpt Intel X25-M 160 GB SSD til omtrent samme pris som de nye Intel 510 SSD på 120 GB.

 

En maskin som koster +/- 15-20K og som er betegnet som det råeste av det råe, fortjener SSD for å få ut potensiale.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg har ennå ikke bestilt så jeg skal vurdere det nærmere i morgen. Man må jo ta pris og sånt med i betraktningen.

 

Jeg som trådstarter er helt åpen for å ta inn P170 inn i varmen her i tråden, men vet ikke hvordan man endrer overskriften. Om noen vet det, så endrer jeg overskriften øyeblikkelig. Om det er en moderator her som kan fikse det, så ville det vært flott.

 

Tror du må kontakte moderatorene for at de skal gjøre endringen for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...