Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vinmonopolet - kreve legitimasjon fra "gjest"?


Kognitiv

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Forholdsvis enkel sak det dreier seg om, men jeg er likefullt i høyeste grad nysgjerrig på nøyaktig hva lovverket sier her.

 

Jeg tok nylig en tur innom polet med en venn av meg, og ble bedt om å vise legitimasjon. Helt greit, men damen i skranken ville se legitimasjon fra oss begge. For all del, - det ble ikke noe problem - vi var begge over 18.

 

Det hele var noe overraskende, og jeg lurer så, har Vinmonopolet rett til å be om legitimasjon fra en person som tilsynelatende kun er gjest i butikken (dvs. ikke kjøper noe, sammenlignbart med et barn som går ved sin mors side i en dagligvarebutikk)?

 

La oss anta at vedkommende ikke hadde legitimasjon i overnevnte situasjon; - vil damen i kassen i så fall ha rett til å nekte meg, som en lovlig kjøper av alkoholvare på Vinmonopolet, å kjøpe varene?

 

Interessant situasjon, - er det noen som vet konkret eller kan dele erfaringer her? Takknemlig for svar :)

 

-Kognitiv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dersom h*n i kassen mistenker at du kjøper alkohol til mindreårige har hun ikke bare lov til, men også PLIKT til å ikke selge til deg.

 

Husk at det er ikke en rettighet å handle i en hvilken som helst butikk (også vinmonopolet som eksempelet er her), men et privilegium.

Lenke til kommentar

dersom h*n i kassen mistenker at du kjøper alkohol til mindreårige har hun ikke bare lov til, men også PLIKT til å ikke selge til deg.

 

Husk at det er ikke en rettighet å handle i en hvilken som helst butikk (også vinmonopolet som eksempelet er her), men et privilegium.

 

Dette er jeg helt uenig i. Dette blir helt klart diskriminering av gutter og jenter 18-25 års alderen i forhold til de som er eldre. Og grunnen til det er at du vil ALDRI se en ansatt på vinmonopolet spørre om legg til begge om det er en dame i 40-50 årene som har med seg en sønn eller datter på 17. Så med mindre dere står og peker og snakker om å kjøpe til hverandre så vil jeg si at det er ganske drøy holdning de på vinmonopolet har. Men det er helt klart en interessant problemstilling.

Endret av therealvebbi
Lenke til kommentar

dersom h*n i kassen mistenker at du kjøper alkohol til mindreårige har hun ikke bare lov til, men også PLIKT til å ikke selge til deg.

 

Husk at det er ikke en rettighet å handle i en hvilken som helst butikk (også vinmonopolet som eksempelet er her), men et privilegium.

 

Iht. plikt ved mistanke, spør jeg deg om rettslig grunnlag for den påstanden. Det betyr i praksis at vinmonopolet ikke trenger å selge varer til noen, som setter i gang en liten tankerekke for meg i alle fall; er vinmonopolet offentlig? er de ute etter å tjene penger, eller å være kuk i kål, altså tjene mindre penger? Jeg forstår ikke tankegangen deres.

 

Jeg vil også gjerne se en referanse til privilegium-utsagnet; - det har jeg faktisk ingen tro på. Vi lever ikke på jernalderen hvor alle før seg selv, - vi lever i 2011, hvor alle faktisk er avhengig av å kjøpe varer.

 

therealvebbi:

Helt enig i det du sier her.

Lenke til kommentar
Vinmonopolet har plikt til å hindre langing. Det vil si at vi skal forsikre oss så langt det lar seg gjøre om at våre kunder ikke kjøper alkohol for mindreårige. Dette gjør vi blant annet gjennom å insistere på at alle i en gjeng må vise gyldig legitimasjon, selv om det bare er en som handler.

kilde:

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-vmp-Site/no_NO/-/NOK/viewCMS-Start?id=cms&key=221965

 

angående privilegium-greien har jeg ikke noen ordentlig referanse. Jeg vet at dette har vært diskutert (både her på forumet og andre steder) i øst og vest mange ganger før. blant annet her: http://www.ung.no/oss/lovogrett/20263.html

 

therealvebbi: sakser her fra samme artikkel hos vinmonopolet som jeg linket til over:

Tidligere har vi i våre kampanjer henvendt oss til foreldre for å øke bevisstheten om at alkohol foreldre gir til barna bare kommer i tillegg til det de skaffer selv. Antall foreldre som har kjøpt alkohol til mindreårige på Vinmonopolet har i følge våre undersøkelser blitt redusert fra femten til fem prosent på fem år.

 

 

Edit: for å svare på resten også.

jo, de skal tjene penger, men de skal ikke drive ulovlig butikk likevel. Det er kriminellt å bidra til langing, og butikkene kan miste tillatelse til å selge alkohol dersom lovene blir brutt.

Og ja, alle er avhengig av å handle varer i dag, men ingen påstår at du må handle i akkurat den butikken, eller at du MÅ ha med deg noen som gir mistanke om "kriminell virksomhet"....

Endret av Musty
Lenke til kommentar

Det blir ikke diskriminering, det er sånn det systemet funker, går du i kassa på rimi så skal de i teorien spørre alle de su står sammen med når du kjøper alkohol eller tobakk, men iogmed at polet seller litt sterkere saker og KUN selger slike varer er det lettere for de og opprettholde dette ved og spørre alle.

Hvis du går inn med morra de som er 40 og du er 18 skal de faktisk spørre deg da også, men det kan jo hende at noen av de som sitter der syntes det er flaut rett og slett...

Lenke til kommentar

Ble fortalt at det hjelper en del om det ikke åpenlyst kjøpes inn til en evt. mindreårig i følget. I praksis mener jeg å huske at det var nok at mindreårige ikke bør plukke flasker selv. Tviler på at dette er en regel for alle Vinmonopol-utsalg, dog.

Endret av Aiki
Lenke til kommentar

Ble fortalt at det hjelper en del om det ikke åpenlyst kjøpes inn til en evt. mindreårig i følget. I praksis mener jeg å huske at det var nok at mindreårige ikke bør plukke flasker selv. Tviler på at dette er en regel for alle Vinmonopol-utsalg, dog.

 

Det praktiseres i butikk, hvis en mindreårig plukker varer i posen har de rett til og ta varene fra deg fordi mindreårige ikke skal ta i de varene;)

Lenke til kommentar

Hadde du ikke vist leg, evt ikke hadt med deg, kunne hun fint nektet kameraten din å kjøpe. Så lenge hun hadde mistanke om kjøpet skulle være til mindreårige (deg evt da, men siden du er gammel nok så er det jo ikke problem)

 

Jobber selv i butikk og har opplevd mange siutasjoner. Men i terorien kan jeg ikke nekte noen å handle alkohol så lenge de er gamle nok. Pleier av og til å komme en 2-3 stk for å kjøpe og spør jeg den første av de, komme de bak rett opp med leg.

Lenke til kommentar

Jobber selv i butikk og har opplevd mange siutasjoner. Men i terorien kan jeg ikke nekte noen å handle alkohol så lenge de er gamle nok. Pleier av og til å komme en 2-3 stk for å kjøpe og spør jeg den første av de, komme de bak rett opp med leg.

 

Du kan nekte de hvis de mindreårige putter varene i posen el. og det gjør at du er i misstanke om at de kjøper til mindreårige...

Lenke til kommentar

En mistanke er noe vagt grunnlag for å eventuelt nekte noen å kjøpe en vare, - mistanker kan være feil således som rett.

 

Jeg forstår konseptet iht. langing, men hvis vedkommende som nevnte langing tror disse postene handler om nettopp dét, har han/hun ikke lest gjennom tilstrekkelig.

 

-Kognitiv

Lenke til kommentar

En mistanke er noe vagt grunnlag for å eventuelt nekte noen å kjøpe en vare, - mistanker kan være feil således som rett.

 

Jeg forstår konseptet iht. langing, men hvis vedkommende som nevnte langing tror disse postene handler om nettopp dét, har han/hun ikke lest gjennom tilstrekkelig.

 

-Kognitiv

 

Greit at det en noe vagt og mistenke noen, men det er bedre og nekte en for mye en at man skal miste salgsbevilgningen på butikken og at en mindreårig kanskje drikker seg drita på noe som man ikke skulle solgt, og finner på noe som kan gå riktig galt.

Hvis man handler til seg selv og kun seg selv, så er det jo like greit og hvis legg uansett om de spør eller ikke, er ikke noe og lure på en gang. Skal man ha drikke til seg selv er det ikke vits i at du tar med deg et par kompiser som står og ser på at du skal handle øl. Er ille nok og sitte bak kassa når det står 3-4, 18-20 åringer der og alle skal ha øl, og man må spørre alle sammen!

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat langing det handler om.

 

Med hensyn på første post presiserer jeg at vi begge lovlig kunne kjøpe alkohol på polet. Hvor du drar inn langing fra, ser jeg ikke. Fra selgerens ståsted, ser jeg ikke logikken; - hvis jeg først skulle langet for noen (ikke tolk dette i ville veier), ville jeg da vel aldri tatt dem med meg inn på polet? Hvorfor risikere å bli tatt når du kan unngå hele greien? Det er det første jeg tenker om jeg skulle sette meg i "langer-skoa". Om jeg er helt på jordet iht. å forstå hva du faktisk mener, må du gjerne forklare ytterligere. :)

 

Greit at det en noe vagt og mistenke noen, men det er bedre og nekte en for mye en at man skal miste salgsbevilgningen på butikken og at en mindreårig kanskje drikker seg drita på noe som man ikke skulle solgt, og finner på noe som kan gå riktig galt.

Hvis man handler til seg selv og kun seg selv, så er det jo like greit og hvis legg uansett om de spør eller ikke, er ikke noe og lure på en gang. Skal man ha drikke til seg selv er det ikke vits i at du tar med deg et par kompiser som står og ser på at du skal handle øl. Er ille nok og sitte bak kassa når det står 3-4, 18-20 åringer der og alle skal ha øl, og man må spørre alle sammen!

 

Enig i det du sier; men ser ikke helt relevansen i siste avsnittet. Naturligvis viser man legitimasjon ettersom Vinmonopolets policy her er å vise legitimasjon dersom du er under 25 år gammel. Skal man kjøpe drikke til seg selv, men er med venner som OGSÅ skal kjøpe drikke til seg selv, blir det samme situasjon som jeg snakker om.

 

Det er sikkert lett å kjøre prinsippene helt ut her, og jeg er til dels enig, men finner situasjonen noe interessant.

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat langing det handler om.

 

Med hensyn på første post presiserer jeg at vi begge lovlig kunne kjøpe alkohol på polet. Hvor du drar inn langing fra, ser jeg ikke. Fra selgerens ståsted, ser jeg ikke logikken; - hvis jeg først skulle langet for noen (ikke tolk dette i ville veier), ville jeg da vel aldri tatt dem med meg inn på polet? Hvorfor risikere å bli tatt når du kan unngå hele greien? Det er det første jeg tenker om jeg skulle sette meg i "langer-skoa". Om jeg er helt på jordet iht. å forstå hva du faktisk mener, må du gjerne forklare ytterligere. :)

Det har seg nå en gang slik at de ansatte på polet vet av erfaring at jo, folk tar med seg folk de skal kjøpe alkohol til inn i butikken, og derfor handler dette fra vinmonopolet sin side om langing.

Lenke til kommentar

Men herregud da. Du spør hvorfor de krever legitimasjon fra gjester. Grunnen til at de spør om det, er fordi de mistenker at du er under 18. Den eneste måten de kunne finne ut at du var over lovlig alder er jo nettopp ved å sjekke leg, og på den måten få avkreftet at kompisen din langa. Hvordan skulle de ellers finne det ut??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...