Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Urimelig husvert vil kutte tv/bredbånd


leo123

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og min samboer bor i leilighet under husvert.

Vi har hatt en del diskusjoner med husvert, da han ville at vi skulle betale strømmen vår siden det ble så dyrt i vinter, selv om det sto at den var inkludert i leien i kontrakten vår.

Etter mye frem og tilbake sa vi at han like greit kunne skrive oppsigelse til oss, da vi skal flytte til sommeren uansett.

 

Men, etter at han så nærmere på kontrakten, så han at det ikke står noe om tv og internett inkludert i leien, og han sa ifra i dag at hvis vi vil ha internet/tv så får vi ordne oss selv herfra.

 

Det står ingenting om tv/bredbånd i kontrakten, men vi har hatt det helt siden dag en, har han da plutselig lov å bare kutte vår tilgang til dette?

Han lovte oss også forøvrig da vi flyttet inn at han skulle erstatte kabel-tv med satelitt, dette har han senere nektet å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men forandrer ikke omstendighetene seg når vi har hatt dette siden dag en?

 

Jeg vet i hvertfall at hvis du jobber uten kontrakt, og du har jobbet et fast antall timer i uken, i en hviss periode, så har ikke arbeidsgiver lov til å plutselig trappe ned timeantallet ditt.

Lenke til kommentar

Stemmer det. Så lenge det ikke står spesifikt i kontrakten at leilighet leies ut møblert, men huseier har sagt at møblene som står der er bare å bruke så lenge, kan han hente den når han vil. Det samme gjelder saken til trådstarter. De har fått beskjed om at strøm er inkludert i leie. Han kan ikke kreve betaling for dette uten videre, men må da melde endring i husleieavtalen, og dette er en endring som kan tre i kraft etter først 3 mnd. Hvis det i kontrakten ikke står at leilighet leies ut med tilknytning til tv/internett, er det heller ikke noe huseier må oppfylle uansett om leieboer har hatt tilgang til dette. Huseier velger selv om han skal være snill og la leieboerne benytte seg av dette, eller forandre på dette. Leieboer må da skaffe eget abb på internett og tv, som da faktisk er ganske normalt når man leier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utleier har mest sannsynlig fått en betydelig merutgift pga økte strømpriser i vinter. Dere har vært lite fleksible ang dette (forståelig nok). Men det er da ikke rart at utleier er lite fleksibel tilbake?

 

Synes ikke dere har mye å klage på, men jeg er heller ingen advokat så aner ikke om det er lov eller ei :).

Lenke til kommentar

Alastor og Flodec, ts har strengt tatt ikke skrevet noe om strømforbruket, så jeg synes det blir feil å trekke det frem. Når det kommer til tv og bredbånd, så er muntlige avtaler bindende, så jeg må si meg uenig i det de fleste har skrevet i tråden her.

 

Når det er sagt, jeg er ikke jurist.

Lenke til kommentar

Stemmer det. Så lenge det ikke står spesifikt i kontrakten at leilighet leies ut møblert, men huseier har sagt at møblene som står der er bare å bruke så lenge, kan han hente den når han vil. Det samme gjelder saken til trådstarter. De har fått beskjed om at strøm er inkludert i leie. Han kan ikke kreve betaling for dette uten videre, men må da melde endring i husleieavtalen, og dette er en endring som kan tre i kraft etter først 3 mnd.

 

Dette visste ikke jeg om, jeg trodde ikke han kunne gå inn og endre kontrakten så lenge den løper. Har du noen referanser på det?

Lenke til kommentar

Stemmer det. Så lenge det ikke står spesifikt i kontrakten at leilighet leies ut møblert, men huseier har sagt at møblene som står der er bare å bruke så lenge, kan han hente den når han vil. Det samme gjelder saken til trådstarter. De har fått beskjed om at strøm er inkludert i leie. Han kan ikke kreve betaling for dette uten videre, men må da melde endring i husleieavtalen, og dette er en endring som kan tre i kraft etter først 3 mnd.

 

Dette visste ikke jeg om, jeg trodde ikke han kunne gå inn og endre kontrakten så lenge den løper. Har du noen referanser på det?

Nei, det har han ikke.

Lenke til kommentar

Hvor står det at de har hatt en muntlig avtale om tv og bredbånd er inkludert i husleien hen?

 

Men vi har tross alt hatt en muntlig avtale om dette og han har jo i tillegg lovet å oppgradere tv-tilbudet, gjelder ikke muntlige avtaler like mye som skriftlige?

 

Jeg har ikke sagt noe ang strømforbruk, jeg har sagt at utleier har hatt en merutgift. Det er en forskjell. Flodec har heller ikke sagt noe ang strømforbruk.

 

Joda, sant nok, fra alt jeg vet kan ts hatt et storforbruk av strøm. Likevel må huseier regne med å betale litt ekstra for strømmen når det er kaldt ute. Om sommeren er det tross alt billig.

Lenke til kommentar

Utleier har mest sannsynlig fått en betydelig merutgift pga økte strømpriser i vinter. Dere har vært lite fleksible ang dette (forståelig nok). Men det er da ikke rart at utleier er lite fleksibel tilbake?

I likhet med Alastor synes jeg også dere skulle ha vært noe mer fleksibel vedr strømmen. Dere vet aldri når dere trenger god leietaker-referanse.

 

Hvorfor skal leietaker være mer fleksibel? Når strømmen er inkludert i leien, så er det utleier som har tatt risikoen når det gjelder eventuelle merutgifter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ut fra det du skriver, så har dere ikke noen rettigheter til å se gratis kabeltv, og huseier har heller ingen rett til å kreve dere for strømregningen, siden dette står i kontrakten.

 

Så enkelt er det...

 

La han bare kutte kabeltv. TV kan dere se via internett (hvis dere har dette)

Ellers så er det jo så mye flott på radio nå for tiden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...