Gå til innhold

Shift 2: Unleashed - diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Ny video:

http://www.youtube.com/watch?v=tPXm8tJhTtE

 

Tatt herfra:

http://www.world-garage.com/index.php?/topic/3231-shift-2-eacd-information/

 

Imagine Shift. Now take all the annoying features and push them to one side. Now take all the features you wanted to see and put them in. Got that image in your head?

 

Good, because its probably pretty close to what Shift 2 is.

 

We had access to the dev version of the game which meant we had all the stuff unlocked and lots of money so within 10 minutes I had recreated my real life car (albeit an M3 version) and was throwing my car at insane speeds around a track to get the tail out as much as possible. I wasn't happy though; the steering wasn't sharp enough and the rear wasn't locking up quick enough so I went into tuning, twiddled with sliders to slam my suspension, give myself more lock (a lot more) and give the LSD a 100% preload (ie, like its welded).

I went back on the track and soon was entering corners at lovely angles but there wasn't enough slip or smoke. A quick drop into tuning again and I had semi-slick tyres and back to the track. I may as well have turned off my rear view mirror as it was just smoke!

 

Now I took notes hurridely like at the World one so what follows is a dump of this, with the questions you guys asked answered (as best I could):

 

Customisation - a lot more vinyls (real world ones) along with the ability to mirror them.

Damage - Damage can either be off, visual or full on omfg-where-the-hell-did-my-wheels-go?! As in the trailer, bits of your car do come off and get trashed to the point that you can end up in a DNF state - I rolled at one point and lost my two front wheels, and was able to push the car a few feet painfully slowly before having to admit defeat and restarting. Also if you smash your headlights on a night course things get incredibly difficult.

Modes - along with the regular modes, there are two new ones - <1> and <2>. <1> pitches one player in a super fast car and the rest of the players in a slow car but puts the slow stock cars half the track ahead. This means the fast player has to burn his way to catch up and try and win. <2> is like the manufacturer showdown but this time its old cars against new. For example old 1970's Jags against their modern counterparts.

Online - Autolog has been referred to as Autolog 2.0. Its a lot more slick, can be accessed at any time by pressing select and can show your global standing, regional standing and standing amongst friends. If you beat a friends time, you gain bonus XP too. Mutliplayer has also been tweaked so that it monitors how you play... if you're forever ramming other players and pushing them off the track it starts to group you with other rammers in matchmaking. This means that the purists get to enjoy the game without hassle and the aggressive players dont have to worry about whining! Races and autolog are like HP though - kept per platform, no cross-info Im afraid.

Like HP, there is no planned DLC for PC users - you have been warned! The reason given was not because of piracy but because they just dont want to spend the resources into doing a half-assed attempt and instead want to focus on delivering perfect material for the consoles. - Been asked to ammend this - it is not right out the window and is still being investigated.

Cars - cars are no longer based on how common they are but instead on performance, ranked in classes similar to Forza (like A, B, C etc). All cars can receive the Works conversion too, though this is based on real life works conversions they have seen on each cars. The performance of the cars is also realistic - they are actually legal bound by the manufactures to keep them real. Handling is also perfect; although they have the cars realistically recreated, they have had the Team Need for Speed guys frequently test and correct the settings, from handling to viewpoints. Tyres also degrade over a race to simulate grip and temperature.

PC Users - Shift 2 is a lot more PC friendly for controls, and it can run on low specs like Hot Pursuit.

Tracks - Day, Dusk and Night on every track, and every event can be played on every track (though certain events alter the track to make it more practical). Debris on the track flies up as you drive over it and you see mud and stuff splatter your screen which is pretty awesome effect.

Events - You work your way up the ranks by doing what seasons you want to in each field (its not linear like Shift 1) with the top being GT1. The list is as follows:

 

1. Modern D

2/3. Hot Lap Gauntlet, Modern C Invitational

4/5. Modern C, Drift, The Eliminator

6/7. Retro, Hot Lap Gauntlet, Modern B Invitational

8/9. Modern B, Time Attack, Hot Lap Gauntlet

10/11. Muscle, The Eliminator, Modern A Invitational

12/13. Modern A, Endurance

14/15. FIA Gt3, Works

GT1.

 

Difficulty - You can start at Easy with everything from best line through to traction control on right up to Elite where its everything off and its insane. The AI is a lot more sensible and as the difficulty ramps up they play with more tactics. During the career mode you also develop rivalries with the certain drivers (as each NPC has a personality and monitors the way you play to react accordingly).

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som om det er så veldig mye de har gjort riktig med Shift 2, men så feiler de totalt på et elementært punkt som gjør at spillet blir fullstendig uinteressant for meg og sikkert mange andre. Når man setter opp et online-løp, da kan man nemlig ikke bestemme at alle som deltar skal kjøre med en gitt "Handling Mode".

 

Så hvis du synes det er fantastisk moro å kjøre i dette spillet med de mest virkelighetsnære innstillingene, altså Elite, da kan du bare glemme å spille online, for der kommer alle til å kjøre på Normal. Hvis Handling Modes er bygd opp slik som i Shift 1, da får du både bedre grep og lavere tyngdepunkt i den lettere innstillingen. Det er helt ubegripelig at de ikke har lagd en mulighet for å gjøre dette til en variabel når man setter opp et løp. Som et ekstra spark i ballene, så har de lagd akkurat en slik funksjon, bare at det er for synsvinkelen. Du kan altså nekte andre deltakere i å bruke bonnet-cam, men du kan ikke nekte dem å gi bilen langt bedre kjøreegenskaper. Helt bak mål!

Lenke til kommentar

De har vel gjort det slik for å skjule litt hvordan han kjører. Det er vanskeligere å peke på småfeil når man ser bilen fra veikanten og når kameraet skifter hele tiden. Hadde de kjørt på med onboard hele veien, da hadde sikkert kommentarene flommet over med folk som skal si hvor mye denne fyren suger. Det er jo en kjent sak at man ikke nødvendigvis er god i kjørespill bare fordi man er flink til å kjøre IRL.

 

Jeg slo forresten tiden hans med en moderat oppgradert Nissan GT-R i Shift 1.

Men det kan jo være at bilene går saktere i Shift 2. Det hadde i så fall vært helt greit for det gikk alt for fort i Shift 1. Det finnes mange som har kjørt rundt Nürburgring under seks minutter med Zonda R. Jeg har blant annet sett en video hvor det gjøres på 5:48. I virkeligheten har denne bilen gjort det på 6:47 - altså ca minuttet saktere. Eller en snittfart på rundt 217 i spillet mot 185 i virkeligheten.
Lenke til kommentar

De har vel gjort det slik for å skjule litt hvordan han kjører. Det er vanskeligere å peke på småfeil når man ser bilen fra veikanten og når kameraet skifter hele tiden. Hadde de kjørt på med onboard hele veien, da hadde sikkert kommentarene flommet over med folk som skal si hvor mye denne fyren suger. Det er jo en kjent sak at man ikke nødvendigvis er god i kjørespill bare fordi man er flink til å kjøre IRL.

 

Jeg slo forresten tiden hans med en moderat oppgradert Nissan GT-R i Shift 1.

Men det kan jo være at bilene går saktere i Shift 2. Det hadde i så fall vært helt greit for det gikk alt for fort i Shift 1. Det finnes mange som har kjørt rundt Nürburgring under seks minutter med Zonda R. Jeg har blant annet sett en video hvor det gjøres på 5:48. I virkeligheten har denne bilen gjort det på 6:47 - altså ca minuttet saktere. Eller en snittfart på rundt 217 i spillet mot 185 i virkeligheten.

Det kan være, men jeg er mest interessert i å se hvordan bilen oppfører seg.

 

Og i mange spill er det raskere å kjøre "feil" på en bane, som den doserte S-svingen i Laguna Seca, selv om det hadde gått veldig galt i den virkelige verden om du hadde prøvd det samme. Milner, som sikkert har kjørt Laguna Seca masse i virkeligheten, vil nok følge sporet som fungerer best i virkeligheten. En annen ting er at alle racing-førere legger inn en viss sikkerhetsmargin i kjøringen sin. I et spill kan du ta alle verdens sjanser, og i den perfekte runden, da du for en gangs skyld ikke klinte bilen din opp etter veggen, vil tiden din være bedre enn i virkeligheten. Det er en grunn til at det går noe fortere i spill. Men er enig i at det gikk litt vel fort med de raskeste bilene i Shift 1. Spesielt i svinger og nedbremsing.

Lenke til kommentar
En annen ting er at alle racing-førere legger inn en viss sikkerhetsmargin i kjøringen sin. I et spill kan du ta alle verdens sjanser, og i den perfekte runden, da du for en gangs skyld ikke klinte bilen din opp etter veggen, vil tiden din være bedre enn i virkeligheten. Det er en grunn til at det går noe fortere i spill.

Ja, også har man jo ikke muligheten til å velge en enklere Handling Mode i virkeligheten. Jeg skulle ønske dette ikke gikk i spillet heller. Da hadde det blitt helt likt for alle, men spillet hadde kanskje ikke solgt så godt.

 

Uansett så har det alltids vært et enkelt virkemiddel i bilspill å skru opp farten. Grid er et erkeeksempel. Der yter en Aston Martin DB9 ca likt med en F1-bil i virkeligheten.

Lenke til kommentar
En annen ting er at alle racing-førere legger inn en viss sikkerhetsmargin i kjøringen sin. I et spill kan du ta alle verdens sjanser, og i den perfekte runden, da du for en gangs skyld ikke klinte bilen din opp etter veggen, vil tiden din være bedre enn i virkeligheten. Det er en grunn til at det går noe fortere i spill.

Ja, også har man jo ikke muligheten til å velge en enklere Handling Mode i virkeligheten. Jeg skulle ønske dette ikke gikk i spillet heller. Da hadde det blitt helt likt for alle, men spillet hadde kanskje ikke solgt så godt.

Er enig. Eneste hjelpemidlene som burde være tilgjengelig er de som finnes i virkeligheten (stabilitetskontroll, ABS, traction control, automatigir, servostyring etc.). Eller i det minste så burde de som brukte en mer arcadey handling skjermes fra alle, og de burde tagges i autolog at de brukte "støttehjul". I alle fall burde du lett kunne unngå å møte dem online (som nevnt over). Håper de får til et bedre server-filter etterhvert.

Lenke til kommentar

Hvilke racingserier bruker automatgir? O.o Forsåvidt også stab.kontroll...

I hvilken racingserie styrer en bilen med en håndkontroller? :p

Så lenge mange fortsatt har håndkontroller, foretrekker mange automatgir.

 

ESC (stabilitetskontroll) er også greit med håndkontroller siden du ikke er like nøyaktig med input'n i svingene. Men når det er sagt...

 

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/motorsport/formula_one/6447171.stm

 

Jeg bruker ingen av delene i bilspill (men måtte sette ABS til 1 i GT5 på grunn av følsomhetsproblemer med bremsepedalen, samt traction control i enkelte biler som formel 1), men jeg spiller til gjengjeld med ratt.

Lenke til kommentar

Men det ble aldri innført. Max ble spanket på baken av noen nazikledde prostituerte istedet :)

 

Men de skal jo lage en "sim" sier de. Da bør spillet være lagd for ratt og pedaler - uten hjelpemidler. Se på iRacing for eksempel.

Tror de tenker mer på "sim" som i spill Gran Turismo og Forza -seriene. Begge disse titlene har en god del "arcade"-funksjoner for å ha en størst mulig målgruppe samtidig som det er "sim". De er uansett spill som selges over disk.

 

iRacing er mer en hobby-artikkel, på linje med enkelte flysimulator (hvor du kan fly Norge -> USA i real time), modelltog-bygging... you name it. Det er menyer du kan velge ting i, så er det kjøring på en bane. Det er ikke et spill i mellom. Jeg har planer om å starte med iRacing omsider, men har ikke bestemt meg for om det er verdt pengene ennå. Selv om det er realistisk, får du ikke det aller beste inntrykket pga. grafikken, selv om den har blitt bedre med tiden. Men vi får se. Enn så lenge holder jeg meg til "sim"-spill ;)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å se noen av videoene til stabizisback på youtube for å se hvordan iRacing kan se ut :) Det er faktisk ikke så ille grafikk. Selv så har jeg det når jeg har råd. Som student er det litt av og på - men det er ingenting over og ingenting på siden når det kommer til sim:) Samtidig oppdateres det hver 3. måned. Har også blitt en god del "gratis" innhold (altså med unntak av månedsavgiften).

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å se noen av videoene til stabizisback på youtube for å se hvordan iRacing kan se ut :) Det er faktisk ikke så ille grafikk. Selv så har jeg det når jeg har råd. Som student er det litt av og på - men det er ingenting over og ingenting på siden når det kommer til sim:) Samtidig oppdateres det hver 3. måned. Har også blitt en god del "gratis" innhold (altså med unntak av månedsavgiften).

Jeg er ikke så stor fan av open wheel racing, men liker stock car racing ganske greit. Men aller helst er det touring car racing som er min greie. Nå som de har fått V8 supercar har i alle fall spillet blitt mye mer interessant. Så hvis Shift 2 er en total skuffelse, blir det nok litt iRacing før eller siden.

 

Største skuffelsen så langt med Shift 2 er at multiplayer/autolog funksjonene er ubrukelig uten en måte å kontrollere handling model til alle som deltar. Lite poeng å kjøre sim-handling når alle motstanderene har mario-kart handling. Det går jo an å spille sammen med folk du kjenner som du vet velger elite handling model, men likevel korttenkt av SMS. Men Shift 2 har jo sikkert en omfattende singleplayer del uansett, og så kanskje det kommer en patch som fikser assists-filter online.

Lenke til kommentar
Lite poeng å kjøre sim-handling når alle motstanderene har mario-kart handling.

Absolutt, men jeg har ikke kommet over noe informasjon om hvordan forskjellen er mellom de forskjellige innstillingene. Det er jo lov å håpe at Elite faktisk vil være både mest realistisk OG raskest. Det er ikke veldig sannsynlig, men det er jo ikke helt umulig at lettere handling modes er bevisst gjort tregere for å belønne de som kjører Elite.

 

Jeg forhåndsbestiller i hvert fall ikke. Jeg venter og ser hva folk sier etter hvert.

Lenke til kommentar

Ja, vi får håpe de tenker i de baner. Men etter hva jeg har forstått fra kommentarer på YouTube, er handling model, assissts, skade og vansklighetsgrad uavhengig av hverandre. Så du kan ha elite handling, alle assissts på, skade av, og easy vansklighetsgrad (pårivker både AI og valgte handling modus visstnok), så hvis du kjører "old skool" elite handling med alt annet av (og skade på) er man jo like langt. Men vi får se.

 

Har fått trua med tanke på offline biten i alle fall. Så går jo det an å gå sammen en gjeng som alle VIL kjøre med samme innstillinger online.

 

Her er et lite knippe nye snutter:

 

Nattracing er ikke bare i svarte skogen. Likte spesielt at AI'en gjør feil:

http://www.youtube.com/watch?v=Pdz24rbpqF8

 

Elite handling mode Veyron, men med assists og medium difficulty:

http://www.youtube.com/watch?v=69I489_r-MU

 

Corvette Z06 på Catalunya:

http://www.youtube.com/watch?v=momzUmdAlWE

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Slik var det også i Shift 1 og Grid, men jeg så aldri på det som noe stort problem. I Shift 1 kjørte jeg et løp som varte i 2 timer og 55 minutter. Den stakkars Porschen så ikke akkurat strøken ut etter det løpet, men ytelsen ble ikke så mye svekket. Det blir kanskje verre i Shift 2 dersom konsekvensene av en krasj er noe mer virkelighetsnære (jeg får ikke sett videoen). Det blir uansett bare et fåtall av løp med 10+ runder, og da er løpet ødelagt uansett dersom du må inn i pit-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...