Gå til innhold

Hybrid-salget tar av


Anbefalte innlegg

Jeg tror dere bommer betraktelig, når dere tror at den primære hensikten med de speilløse systemene, er få lommevennlige kameraer.

 

Ja, man får mer kompakte hus og mer kompakte objektiver, ved å fjerne speilet. Selv om Sony ikke akkurat har fått det med seg ...

 

Men jeg tror det er andre grunner til denne nye sjangeren; den primære er sammensmeltingen av stillbilde og video. Og i videoverdenen, så er speilet bare i veien.

 

Når entusiastene er ferdig med å kjøpe det siste nye, så vil vi se at prisene kommer til å falle; jeg tipper tildels kraftig - se bare på NX100.

 

Spørs hvor langt tidsperpektiv man snakker, per i dag er det størrelse som er ett av hovedfordelene med de speilløse variantene. Etterhvert vil det i større og større grad også komme i segmenter med større fysiske størrelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at NX100 må dumpes i pris for å være salgbar for de store massene uten innebygget blitz og bildestabilisator.

Olympus E-P1/2 kommer uten blits. Panasonic har ikke bildestabilisator. Blitsene til Samsung koster 399,- og 1390,- på komplett/MPX.

Samsung er ny på kamerafronten, de bør gjøre noe med tilgjengeligheten på utstyret sitt. Ikke mange butikker har Samsung kameraer og hvis de har Samsung så har de noe småtteri, langt ifra alt i Samsung's sortiment.

 

 

Merkelig at Nex-systemet har klart å kapre så mye som 40% av hybridkamerasalget som Panasonic og Olympus hadde alene ved inngangen av 2010. Kameraene er jo slanke og fine, men det hjelper jo lite når de bare har ett eneste slankt og fint objektiv, som på toppen av det hele yter dårlig, ikke har spesielt stor blender og ikke ligger i normalområdet.

 

NEX5 med kit-optikk og blits (ingen elektronisk søker)

sony_alpha_nex_5_digital_camera_news.jpg:sick:

Design selger. Etter å ha sett og holdt i NEX så synes jeg det er et utrolig stygt kamera. Men jeg er litt "rar", liker knapper og hjul på kameraene mine. Normalzoom optikken bør ikke være dobbel så stor som kamerat, det er bare snålt :roll:

 

 

Bildekvalitet er som f.eks Pentak K10. Altsaa, ikke saa halv galt.

Du mener K20D. Jeg hadde Pentax K20D og bildekvaliteten var meget god.

 

Her i tyskland var NX100 osgaa paa tilbud til ca 2000NOK. 30mm F/2 koster ca 1300. 20mm F/2.8 koster ca 2000NOK. Det er for meg ganske attraktive priser.

I Norge er 30mm dyrere enn 20mm. Må vell ta meg en tur til Tyskland :p

 

Tror største problemet til Samsung, ikke er mangel pää blits, söker eller bildekvalitet. Men heller at det ikke er saa kjent kamera navn som de fleste konkurrentene. Med tilbud slik som paa NX100, kjøper de seg reklame og markedsandeler.

Samsung er dårlig på å markedsføre kameraene sine. Leste om en kar på dpreview som gikk rundt i 4-5 butikker, ingen hadde Samsung EX1/TL500. Trur han endte opp med å kjøpe LX5 eller noe annet.

 

 

Selv har jeg knapt sett et menneske med speilløst kamera, så hvor i landet bor de som kjøper?

De bor ikke på landet, det er de urbane kaffelatte freakene som kjøper speilløst. Speilløs nyheten har ikke nådd bygda ennå :p

 

Jeg har NEX-5 med 18-55, med blitsen montert på, og det har jeg ikke noe problem med å få ned i noen av mine jakkelommer(nå på vinteren)

Prove it!

 

 

Det hjelper ikke så veldig mye at kamerahuset er i et mindre format hvis man ikke også får tilgang på tilsvarende kompakt optikk. Personlig vil jeg ikke klassifisere noe som "jakkelommevennlig" hvis det er nevneverdig mye større en Pana LX3/5 i hvert fall. NEX failer litt uten et utvalg av små objektiver i litt forskjellige brennvidder. Skal jeg først drasse med meg en fotoveske, så kan jeg like godt ta med speilrefleksen. Men et kompakt speilløst kamera med en liten fast normal og kanskje ett eller to andre fastobjektiver som er små nok til å gå i den andre lommen hadde vært kjekt.

Tja.... :cool:

http://www.youtube.com/watch?v=PE4RM74aNaY

Her tester jeg forskjellige jakker. Høst-/vinter-/allværsjakker, fleecejakke og en penere sak som jeg bruker over dressen. Samsung NX100 + 20-50mm, Panasonic GF1 + 20mm og Panasonic LX5 med søker.

 

 

Jeg bestilte nettopp et NX100 med kit-objektiv fra Lefdal.

 

Jeg hadde planlagt å kjøpe et GF2 i USA, men når NX100 er såpass billig så er det ikke noe å lure på. Et mindre objektiv kommer jeg til å kjøpe i USA når den tid kommer. 30mm koster nesten 3000 og 1500 i USA.

Grattis :)Sjekk Samsung NX tråden.

Prøver selv å få tak i 30mm billig.

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

 

Bildekvalitet er som f.eks Pentak K10. Altsaa, ikke saa halv galt.

Du mener K20D. Jeg hadde Pentax K20D og bildekvaliteten var meget god.

Hm. Ja - da mener jeg K20D. Skakke vaere vanskelig her.

 

Her i tyskland var NX100 osgaa paa tilbud til ca 2000NOK. 30mm F/2 koster ca 1300. 20mm F/2.8 koster ca 2000NOK. Det er for meg ganske attraktive priser.

I Norge er 30mm dyrere enn 20mm. Må vell ta meg en tur til Tyskland :p

Og jeg maa muligens til nord-delen av fylket neste gang jeg er hjemme.

Selv om Larvik er betydelig penere ;~)

 

 

Tror største problemet til Samsung, ikke er mangel pää blits, söker eller bildekvalitet. Men heller at det ikke er saa kjent kamera navn som de fleste konkurrentene. Med tilbud slik som paa NX100, kjøper de seg reklame og markedsandeler.

Samsung er dårlig på å markedsføre kameraene sine. Leste om en kar på dpreview som gikk rundt i 4-5 butikker, ingen hadde Samsung EX1/TL500. Trur han endte opp med å kjøpe LX5 eller noe annet.

Samme her i Tyskland. Mediamarkt, Saturn og co, er som elkjöp.

Solgt blir det som har høyest fortjeneste.

Lenke til kommentar

Jeg tror dere bommer betraktelig, når dere tror at den primære hensikten med de speilløse systemene, er få lommevennlige kameraer.

 

Her må jeg si meg veldig enig med Tomsi42. Så kompakte kameraer som mulig er et segment, men kameraer som Panansonic G10/G2/GH2, Samsung NX10/NX11 og Sony A33/A55 retter seg mot andre brukere som kanskje ønsker noe som er mindre enn speilrefleksene, men uten at et brukbart grep og innebygd søker offres.

 

Edit: Nex-5, 18-55 og lommer. Jeg er enig med han som skriver at det går. Har prøvd selv, og det var på sommeren. Spesielt praktisk synes jeg ikke det var, til det ble kombinasjonen alt for klumpete. Sony burde lage noe lignenede Samsungs eller Olympus sammenleggbare normalzoomer som passer størrelsen til NEX-5.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg tror dere bommer betraktelig, når dere tror at den primære hensikten med de speilløse systemene, er få lommevennlige kameraer.

 

Ja, man får mer kompakte hus og mer kompakte objektiver, ved å fjerne speilet. Selv om Sony ikke akkurat har fått det med seg ...

 

Men jeg tror det er andre grunner til denne nye sjangeren; den primære er sammensmeltingen av stillbilde og video. Og i videoverdenen, så er speilet bare i veien.

 

Når entusiastene er ferdig med å kjøpe det siste nye, så vil vi se at prisene kommer til å falle; jeg tipper tildels kraftig - se bare på NX100.

 

Vel, størrelsen har ofte blitt fremhevet som et av de største argumentene for speilløse systemkamera - også at de er "lommevennlige". Så kan man putte på det minste objektivet som leveres og bruke det bildet som endel av argumentasjonen. Men putter man på den minste speilrefleksen det minste objektivet - blir det og betydelig mindre enn vi er vant med å se det, dvs som regel med en normalzoom på.

 

Vekt er og et punkt man ikke kommer utenom når man snakker om lommevennlighet (de fleste ville f.eks neppe kalt en mobil på et halvt kilo pluss for lommevennlig), noe jeg ofte føler lett forbigås i stillhet.

 

Slik sett er jeg delvis enig i din mening om at lommevennlighet ikke er noe primært mål med speilløse systemkamera.

 

Hvor man egentlig har tenkt å få folk til å bytte, altså fra hvilket segment av kameraverden man ser potensialet er for meg litt usikkert, men heller mest mot alle typer kompakter - noe som vel var delvis nevnt i en link i et eller annet innlegg her på akam hvor man snakket om (fra produsentens side)at man prøvde å få ned antallet knapper etc pga kompaktfolket. Det vil i såfall være i motsatt retning av hva jeg antar de fleste speilrefleksbrukerne ønsker.

 

Hvor og hva, hvilken retning de speilløse til slutt tar, vet vi vel ikke før de to store har meldt sin ankomst. Samme med pris forsåvidt. Men, kommer de med speilløse slik vi har til nå blitt vant med å se slike? Man må ikke glemme at for både Canon og Nikon er deres enorme salg av objektiver til speilrefleks en antatt meget viktig del av deres total - og ønsker de å være med på en utvikling som kan torpedere den posten på sikt? Forundrer meg ingenting om de kommer med noe helt annet og nytt, hvis de kommer da..

 

Tor

Lenke til kommentar

Vel, størrelsen har ofte blitt fremhevet som et av de største argumentene for speilløse systemkamera - også at de er "lommevennlige". Så kan man putte på det minste objektivet som leveres og bruke det bildet som endel av argumentasjonen. Men putter man på den minste speilrefleksen det minste objektivet - blir det og betydelig mindre enn vi er vant med å se det, dvs som regel med en normalzoom på.

 

Vekt er og et punkt man ikke kommer utenom når man snakker om lommevennlighet (de fleste ville f.eks neppe kalt en mobil på et halvt kilo pluss for lommevennlig), noe jeg ofte føler lett forbigås i stillhet.

Når vi først er innom størrelse, så er det stor variasjon mellom produsentene. Jeg er overrasket over hvor store Sony's zoom-objektiver er, sett i forhold til konkurrentene. Jeg sitter med en følelse av at de er vanlige alpha konstruksjoner som er konvertert til E-fatning.

 

Hva menes forøvrig med lommevennlighet? Ha kamera i lomme, lett tilgjengelig? Eller ha kamera rundt halsen og tilbehør (f.eks. andre objektiver) i lommene?

 

Jeg selv synes ikke det å ha kamera i lomma, som særlig lettvint. Da tar tid å ta ut kamera, slå det på og finne rette innstilinger. Men det å slippe å ha med en bag er innimellom en befrielse. Og det er lettere med mitt µ-4/3 system enn det var med Canon crop. Jeg har kamera med et objektiv påmontert (rundt halsen) og har da et objektiv i hver jakkelomme (2stk).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diskusjonen rundt hybrid kameraer er like morro hver gang, og ikke minst når det ser ut som at hybrid kameraer fenger bedre en hva de gammeldagse speilrefleks fanatikerne håpet på :)

 

Nei, man trenger ikke å ha ett kamera i lomma, tomsi42 oppsummerer det perfekt:

Men det å slippe å ha med en bag er innimellom en befrielse. Og det er lettere med mitt µ-4/3 system enn det var med Canon crop. Jeg har kamera med et objektiv påmontert (rundt halsen) og har da et objektiv i hver jakkelomme (2stk).

 

Jeg er en av de som sitter litt på vent, hybrid kameraene er gode nok for meg, håper faktisk at Nikon lanserer ett speiløst system i 2011. Skjer ikke det ender jeg opp med å kjøpe Olympus/Panasonic, eller kansje en X100.

Lenke til kommentar

Når entusiastene er ferdig med å kjøpe det siste nye, så vil vi se at prisene kommer til å falle; jeg tipper tildels kraftig - se bare på NX100.

ja, wow, 2200NOK for Samsung NX100! Bare synd at den ikke har innebygd blits. Mitt spørsmål er: hvordan er mulig at dette kameraet, med stor bildebrikke og optikk, koster like mye som et middels fancy Sony Ixus med kjempeliten bildebrikke og tilsvarende objektiv og er nesten halvparten billigere enn entusiastkompaktene?
Lenke til kommentar

Fall test for NX100 vs NEX5.

Jeg synes dette var et godt argument for bruk av plast fremfor magnesiumlegering i huset, jeg (ref. Canon 50D kontra 60D).

Tror andre faktorer spiller en rolle her også. Som vekt-distribusjon og generelle konstruksjons hensyn i forhold til material-tykkelse. NEX, med relativt tunge objektiver, ville jeg tro har en ulempe i slike tester i forhold til NX og m43.

 

Men det er klart, at det at metall skal vaere bedre enn plast som hus-material, er også basert på følelser. Hvilke plast og metall materialer, med hvilke dimensjoner, er det viktige. Ikke om det nødvendigvis er brukt metall.

Lenke til kommentar

Fall test for NX100 vs NEX5.

Jeg synes dette var et godt argument for bruk av plast fremfor magnesiumlegering i huset, jeg (ref. Canon 50D kontra 60D).

Tror andre faktorer spiller en rolle her også. Som vekt-distribusjon og generelle konstruksjons hensyn i forhold til material-tykkelse. NEX, med relativt tunge objektiver, ville jeg tro har en ulempe i slike tester i forhold til NX og m43.

 

Men det er klart, at det at metall skal vaere bedre enn plast som hus-material, er også basert på følelser. Hvilke plast og metall materialer, med hvilke dimensjoner, er det viktige. Ikke om det nødvendigvis er brukt metall.

 

Testene ser ut til å være gjort uten objektiv.

 

En fordel plast har kontra metall er at det i utgangspuntket er lettere. Er det andre hold likt vil et lettere produkt tåle mer.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...