Gå til innhold

Optikk til Ferietur (By/Landskap)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I sommer kommer jeg til å ta turen til vestkysten av USA, og i den anledning tenkte jeg å oppgradere mitt D40 til et D7000 der borte.

Har egentlig bestemt meg for å ikke ta med D40et engang, og kjøpe D7000 hos f.eks. www.samys.com

I tillegg kommer jeg nok til å kjøpe et Tokina 100mm f/2.8 Macro og KANSKJE et Tokina 11-16mm f/2.8 også.

 

Fra før av har jeg et Nikon 35mm f/1.8 og et Nikon 70-300mm f/4.5-5.6 VR.

 

Det store spørsmålet er... hvilke objektiver anbefaler dere å kjøpe/ta med? Kom gjerne med forslag til innkjøp av andre objektiver som dere mener passer bedre.

 

Jeg kommer nok hovedsaklig til å ta bybilder (Los Angeles, San Francisco osv.), landskapsbilder (Yosemite, Grand Canyon, Mojave osv.) i tillegg til "normale" feriebilder (kjipe bilder av personer med en "kul" bakgrunn).

 

På www.samys.com har de forøvrig et tilbud på D7000 + legendariske Nikon 14-24mm f/2.8. Har det egentlig noe for seg å vurdere dette tilbudet for en amatør/entusiast som meg? Jeg bruker jo i tillegg et DX-kamera.

 

Tar imot alle former for gode tips med stor takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

I sommer kommer jeg til å ta turen til vestkysten av USA, og i den anledning tenkte jeg å oppgradere mitt D40 til et D7000 der borte.

Har egentlig bestemt meg for å ikke ta med D40et engang, og kjøpe D7000 hos f.eks. www.samys.com

I tillegg kommer jeg nok til å kjøpe et Tokina 100mm f/2.8 Macro og KANSKJE et Tokina 11-16mm f/2.8 også.

 

Fra før av har jeg et Nikon 35mm f/1.8 og et Nikon 70-300mm f/4.5-5.6 VR.

 

Det store spørsmålet er... hvilke objektiver anbefaler dere å kjøpe/ta med? Kom gjerne med forslag til innkjøp av andre objektiver som dere mener passer bedre.

 

Jeg kommer nok hovedsaklig til å ta bybilder (Los Angeles, San Francisco osv.), landskapsbilder (Yosemite, Grand Canyon, Mojave osv.) i tillegg til "normale" feriebilder (kjipe bilder av personer med en "kul" bakgrunn).

 

På www.samys.com har de forøvrig et tilbud på D7000 + legendariske Nikon 14-24mm f/2.8. Har det egentlig noe for seg å vurdere dette tilbudet for en amatør/entusiast som meg? Jeg bruker jo i tillegg et DX-kamera.

 

Tar imot alle former for gode tips med stor takk:)

 

Har du vurdert Tamron 90mm Macro mot tokina 100mm macro? Er en god del diskusjoner på nett. Jeg er meget fornøyd med Tamron 90mm.

 

Om du skal kjøpe med 14-24mm må du nesten vurdere selv. Ville ha vurdert det mot en AF-S Zoom-Nikkor ED 17-35mm f/2.8D IF, som ligger i samme prisklasse.

 

Men ellers så kan du vurdere AF 20mm 2.8, 24mm 2.8, 85mm 1.8, 28mm 2.8. Du må vurdere bruke og sjekke anmeldelser på nettet. Greit å sjekke om du sparer noe på å kjøpe det i USA dog.

Lenke til kommentar

Uten tvil: Nikkor 16-85 VR

Et meget godt og allsidig reiseobjektiv. Meget skarpt og flott fargegjengivelse, gir veldig bra bilder!!

Mange vil heller ha en 18-200 for å få bedre rekkevidde, jeg prioriterer litt bedre vidvinkel.

 

Perfekt kombinasjon med 70-300 VR og 35mm 1.8, har de også selv.

For ulempen er for lav lysstyrke i enkelte tilfeller, da har du 35mm'ern. 16-85 er like skarp som mine faste 50 og 105 micro objektiver.

Lenke til kommentar

Å bruke 14-24 på et DX-kamera mener jeg er litt perler for svin. Kjøp heller den rimeligere 12-24 om du vil ha vidvinkel. Eventuelt kjøp 14-24 bare for å selge den videre i Norge. Da kan det være lurt å avtale med kjøper på forhånd i stedet for å gamble på å tjene penger på bruktmarkedene.

 

Om mindre brennviddeområde ikke plager deg så kan Tokina 11-16 være et vel så bra valg som 12-24.

 

Det er mange bare gode makroobjektiver i de midlere brennviddeklassene så du kan omtrent ikke gjøre noe dårlig kjøp der.

 

85/1,8 er som nevnt også et godt valg.

 

I tillegg har vi Sigma 50/1,4, diverse f/2,8 normalzoomer, Carl Zeis, blitser og mye annet snacs.

Lenke til kommentar

Til landskap kan det være en fordel med fast vidvinkel siden de generelt fortegner mindre enn zoomer. Skal man ha panorama så kan det gi veldig bra resultat å holde kameraet på høykant og ta en serie bilder fra venstre mot høyre og lime dette sammen etterpå. Helst med stativ også på dagtid for å lette sammenlimingen.

Lenke til kommentar

Stativ er selvsagt på plass:)

Men spørs hvor mye det blir brukt i byer osv.

 

Jeg har foreløpig, etter å ha lest deres gode innspill, landet på å faktisk selge mitt 70-300mm objektiv og heller kjøpe et Nikon 18-200mm objektiv for all-round bruk "over there".

Kommer også til å ta med mitt 35mm-objektiv og kjøpe et eller begge av tidligere nevnte Tokina-objektiv.

Men da dukker neste spørsmål opp... Kan et Tokina 11-16mm f/2.8 objektiv erstatte mitt Nikon 35mm f/1.8?

Ikke heng dere opp i at det er Tokina vs. Nikon, da dette Tokina-objektiv er tilsynelatende av en litt høyere kvalitet enn Tokina "vanligvis" leverer:)

Lenke til kommentar

Stativ er selvsagt på plass:)

Men spørs hvor mye det blir brukt i byer osv.

 

Jeg har foreløpig, etter å ha lest deres gode innspill, landet på å faktisk selge mitt 70-300mm objektiv og heller kjøpe et Nikon 18-200mm objektiv for all-round bruk "over there".

Kommer også til å ta med mitt 35mm-objektiv og kjøpe et eller begge av tidligere nevnte Tokina-objektiv.

Men da dukker neste spørsmål opp... Kan et Tokina 11-16mm f/2.8 objektiv erstatte mitt Nikon 35mm f/1.8?

Ikke heng dere opp i at det er Tokina vs. Nikon, da dette Tokina-objektiv er tilsynelatende av en litt høyere kvalitet enn Tokina "vanligvis" leverer:)

Blender 2.8 holder som regel, i hvert fall nå som du får så gode bilder på høy ISO. Selv om det er kjekt med blender 2.

Men objektivet er også veldig lett og kompakt, og du får bare en 1000-lapp brukt, så jeg ville beholdt den...

 

Husk forresten at Nikon IKKE har verdensgaranti på hus, så det hadde nok vært lurt å kjøpe her ja.. Var jo knallpris på fotovideo på lørdag, neppe billigere over there.

Lenke til kommentar

Uten tvil: Nikkor 16-85 VR

Et meget godt og allsidig reiseobjektiv. Meget skarpt og flott fargegjengivelse, gir veldig bra bilder!!

Mange vil heller ha en 18-200 for å få bedre rekkevidde, jeg prioriterer litt bedre vidvinkel.

 

Har det og er helt enig.

 

Husk forresten at Nikon IKKE har verdensgaranti på hus, så det hadde nok vært lurt å kjøpe her ja.. Var jo knallpris på fotovideo på lørdag, neppe billigere over there.

 

Helt enig i det også. Prisen her i landet ligger på 8600,- mens prisen i USA er 6700,- NOK. Greit nok det er 1900,- men du har tross alt 5 års reklamasjonsrett i Norge, samt mye mindre problemer om du får problem med kameraet ditt. Du kan sikker kjøpe en utvidet garanti i USA, men ...

 

Jeg ville ha kjøpt huset hjemme... (vær på utkikk etter tilbud og vent litt med å kjøpe ...)

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...