Gå til innhold

Hvor mye har du på sparekontoen?


Bonna86

Anbefalte innlegg

Ca. 750 000 i samlede innskudd (det meste står hos Nordax).

Ca. 2 150 000 i samlede lån (1 900 000 boliglån + ca. 250 000 studielån).

Bolig med kjøpspris 2 150 000.

 

Har for tiden makset ut rammen på boliglånet, da jeg får en hel prosent bedre rente ved å la pengene stå hos Nordax (blir noen tusen ekstra i året). Har hatt mye av sparepengene stående i aksjer tidligere, med heller katastrofalt resultat. Så nå safer jeg med sparekonto i stedet.

 

Hvor mye jeg sparer i måneden? Vet ikke helt. Jeg passer på at jeg til enhver tid har tilgjengelig nok penger på "regningskontoen" til å dekke regningene en måned fremover + ca. 10 000 i tillegg. I tillegg har jeg rundt 5 000 på "kortkontoen". Resten slenger jeg med jevne mellomrom over på sparing (blir vel normalt mellom 10 og 20 000 i måneden, tenker jeg)

 

32 år. Systemutvikler-jobb med ikke spesielt høy lønn. Men det går lite penger ut, da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Metaspørsmål: når ble «sparing» definert som penger man samler opp uten noen som helst forbruksplan, drømmer eller ambisjoner? Jeg synes det høres passe absurd ut å ikke omtale sparing til bryllup som «ekte sparing».

 

For min egen del driver jeg ikke med sparing for tiden, alle overføringer går fra sparing til bruk. Lenge leve pengenes nytteverdi; pietister be damned.

Lenke til kommentar

Metaspørsmål: når ble «sparing» definert som penger man samler opp uten noen som helst forbruksplan, drømmer eller ambisjoner? Jeg synes det høres passe absurd ut å ikke omtale sparing til bryllup som «ekte sparing».

 

For min egen del driver jeg ikke med sparing for tiden, alle overføringer går fra sparing til bruk. Lenge leve pengenes nytteverdi; pietister be damned.

Godt spørsmål. Luksusfellen tror jeg bruker sparebegrepet om penger du setter til side i minimum 2 uker. ;)

 

Personlig så ser jeg på sparing som økning av formuen* over en periode. Mao, hvis jeg på starten av året hadde 700.000 i cash og på slutten av året hadde et hus til 2.300.000, lån på 1.700.000 og 250.000 i cash så har jeg da totalt 850.000 og har spart 150.000 på ett år, eller ca 12.000 i måneden.

 

Hvis jeg året etterpå øker lånet med 400.000, kjøper en bil til 600.000 på starten av året som på slutten er verdt 450.000 så vil jeg da ha hus til 2.300.000, lån på 2.100.000 og 50.000 i cash, og en bil til 450.000. Totalt 700.000, og har da BRUKT 150.000 på ett år. Mao en negativ sparetakt på ca 12.000 i måneden.**

 

Tilsvarende, hvis jeg har 0kr i cash og etter 3 år har 500.000 i cash og 300.000 i gjeld så har jeg spart 200.000kr, eller ca 5500kr i måneden.

 

Å låne penger (studielån) og ikke bruke pengene, som gjør at man senere kan bruke dem som egenkapital er en lur måte å skaffe seg bedre lånevilkår på senere, men å kalle det sparing synes jeg er drøyt. Gjeld minus formue blir jo prikk likt etter du er ferdig.

 

*Da regner jeg med den reelle verdien av f.eks hus, ikke likningsverdien.

 

**Hvis huset samtidig øker med 200.000 i verdi, så kan det forsåvidt se ut som man har spart penger, men det er vel egentlig en illusjon. Hvis det blir nedgangstider så sitter man rimelig utsatt til. Bare se på hvordan det har gått i USA de siste årene.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Har cirka 80 000 i BSU, 33 kroner på en sparekonto og 5000 på lønnskontoen. Jeg ble ferdig med å studere i juni i fjor, og studielånet på 250 000 har jeg betalt ned. Jeg kjøpte nylig en bil til 380 000 som jeg brukte 80 000 egenkapital på. Jeg har altså 300 000 i gjeld.

 

Årsinntekt: Ca. 400k. Muligheter for bonus. Får dekket bil ifølge statens satser.

Utgifter: Husleie (10500) og billån (6000). I tillegg kommer strøm, mat og andre ting.

 

Jeg har vanligvis et par tusen igjen når neste lønn kommer, og har jeg for mye, kjøper jeg meg noe jeg vil ha. Setter inn 20k i BSU 1. januar hvert år. Planlegger å bytte bilen om 3-4 år.

 

Er litt enig med Kenta, penger er til for å brukes. Men der han ikke trenger bil, føler jeg at det er en verdig investering (eller forbruk om du vil) fordi jeg tilbringer 2-3 timer i bilen hver dag.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Luksusfellen tror jeg bruker sparebegrepet om penger du setter til side i minimum 2 uker. ;)

 

Personlig så ser jeg på sparing som økning av formuen* over en periode.

Problemet her er «en periode», og pietister uten antydning til hormoner som vil ha det til at det eneste formålet med livet er å låse seg inn i 40 års arbeidsliv, kjøpe hytte på fjellet og middels stor enebolig, for så å spare opp nok til å hjelpe barna inn i samme smørje.

 

Jeg synes et langt mer fruktbart perspektiv enn tanken om å spare inn i evigheten er noe i retning av å først kartlegge preferanser for konsum over en tidsperiode, og så definere sparing som tilpasning til denne preferansebanen. For den som ønsker å ha mulighet til å reise på dyre turer som pensjonist er det kanskje noe i nærheten av evighetsperspektivet som er fornuftig, for den som ser for seg stigende lønnsinntekt og mange år i arbeid uten voldsomme utgifter i horisonten er to uker sikkert fornuftig nok.

 

Mener ikke med dette å oppfordre alle og enhver til å makse ut alle kredittkort ved første kortterminal. Om det skulle være uklart.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

40 000 på BSU

130 000 på høyrentekonto

10-12 000 på div andre kontoer

 

Er student nå, med relativt høyt forbruk. Jobbet en stund fulltid før jeg flyttet hjemmefra, og fikk spart opp en del.

 

Nå jobber jeg ikke, lever på studielån + de oppsparte midlene. 21 år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet her er «en periode», og pietister uten antydning til hormoner som vil ha det til at det eneste formålet med livet er å låse seg inn i 40 års arbeidsliv, kjøpe hytte på fjellet og middels stor enebolig, for så å spare opp nok til å hjelpe barna inn i samme smørje.

 

Hva i alle dager har pietister med dette å gjøre? Vet du i hele tatt hva det innebærer?

Lenke til kommentar
Hva i alle dager har pietister med dette å gjøre? Vet du i hele tatt hva det innebærer?

«... det slo meg igjen at vi bebor en jord som er fylt av en skjønnhet over all forstand, – og at vi har gjort dette paradiset om til et slakteri, til et likhus og et kriminalasyl, – til en altomfattende, kloroform- og benzolstinkende La Morgue, istedenfor å late vannet på finansministrene, og å synge, drikke vin, prise solsystemet, leke, parre oss med hverandre, skrive skuespill og be til stjernene.»

–Jens Bjørneboe, Kruttårnet

 

Jeg er ikke helt ukjent med 1700-tallets lutherske utskudd, om det var slikt du siktet til. Om man bruker betegnelsen haugianer, leser, pietist, livstrett hengehode eller uinteressant døgenikt er underordnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...