Gå til innhold

Hvor mye har du på sparekontoen?


Bonna86

Anbefalte innlegg

Og hvor mye sparer du i måneden? Skriv gjerne hvor gammel du er. :)

 

Har akkurat nå 91300 kr på sparekonto (BSU/fond/høyrentekonto). Er 24 år. Fortsetter jeg sparingen i samme tempo vil jeg ha 162800 kr i midten av juli. Jeg sparer forøvrig en månedslønning + litt av studielånet hver måned. Det blir mellom 10-14 000 kr i måneden.

 

Følger en streng spareplan hver måned og har en spareplan jeg følger som varer frem til 2013. Målet er:

110 000 kr til bryllupet i august.

100 000 kr til bryllupsreise i 2012.

105 160, 43 kr i BSU

11 200 kr i fond (boligsparing)

193 000, 14 kr i annen boligsparing (høyrentekonto)

5000 kr i buffer

1925 kr i pensjonssparing i tillegg til privat pensjonssparing gjennom jobben.

50 360 kr til ferier

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser du sparer mye, men du bruker jo opp pengene også, på ferier? Er vel egentlig ikke så voldsom sparing da? ;)

 

Skulle gjerne sett husstandens samlede økonomi før man kan se om du sparer bra eller lite, for du sparer jo stort sett all inntekten din, hvem kjøper maten og betaler strøm, huslån/leie osv? Og hvor mye har du på sparekonto i dag, og hvor mye av dette er dine penger du har spart selv vs hva du har evt fått, arvet osv?

 

Selv så er jeg 26 år gammel. Jobber i en lederstilling (uten høyere utdanning) og har samboer som studerer uten å jobbe, så inntekten vår til sammen er ikke enorm å forsørge 2 på. Har gjennomsnittlig grei ufaglært fastlønn + store bonusmuligheter.

 

Siste årene har gått med til å betale ned studiegjelden min som var på 100K, og ble gjeldfri for ca halvannet år siden. Vi også kjøpte bil i fjor, så 30K av sparepenga forsvant der :).

 

Jeg sparer da fast 1250,- i BSU + 5000,- ekstra i BSU når feriepengene kommer. Ved store bonusutbetalinger setter jeg til side mest mulig også. I dag har jeg 30 000,- i buffer/høyrentekonto og 70 000,- på BSU, ved enden av året vil bsu være på 85K ca (maks), og forhåpentligvis vil høyrentekontoen ha mer enn doblet seg.

 

Fornøyd med tingenes tilstand og blir aldri tatt på senga av regninger. Føler meg flink til å spare og ha kontroll.

 

Pengene skal gå til bolig - målet er å skaffe 10% egenkapital fortest mulig.

Endret av Alastor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser du sparer mye, men du bruker jo opp pengene også, på ferier? Er vel egentlig ikke så voldsom sparing da? ;)

 

Skulle gjerne sett husstandens samlede økonomi før man kan se om du sparer bra eller lite, for du sparer jo stort sett all inntekten din, hvem kjøper maten og betaler strøm, huslån/leie osv? Og hvor mye har du på sparekonto i dag, og hvor mye av dette er dine penger du har spart selv vs hva du har evt fått, arvet osv?

 

Selv så er jeg 26 år gammel. Jobber i en lederstilling (uten høyere utdanning) og har samboer som studerer uten å jobbe, så inntekten vår til sammen er ikke enorm å forsørge 2 på. Har gjennomsnittlig grei ufaglært fastlønn + store bonusmuligheter.

 

Siste årene har gått med til å betale ned studiegjelden min som var på 100K, og ble gjeldfri for ca halvannet år siden. Vi også kjøpte bil i fjor, så 30K av sparepenga forsvant der :).

 

Jeg sparer da fast 1250,- i BSU + 5000,- ekstra i BSU når feriepengene kommer. Ved store bonusutbetalinger setter jeg til side mest mulig også. I dag har jeg 30 000,- i buffer/høyrentekonto og 70 000,- på BSU, ved enden av året vil bsu være på 85K ca (maks), og forhåpentligvis vil høyrentekontoen ha mer enn doblet seg.

 

Fornøyd med tingenes tilstand og blir aldri tatt på senga av regninger. Føler meg flink til å spare og ha kontroll.

 

Pengene skal gå til bolig - målet er å skaffe 10% egenkapital fortest mulig.

 

Bruker opp pengene på ferier? Hva snakker du om? Nesten 310 000 kr blir spart opp til bolig alene. For meg er det ganske mye sparing, og penger jeg heller ikke rører. Vi har tydeligvis vidt forskjellige syn på hva "mye" er. Så her er jeg ganske uenig med deg. 100 000 er riktignok satt av til bryllupsreise, da dette er en reise vi nok kun gjør en gang i livet. Det betyr ikke at vi har planer om å bruke 100 000 kr på bryllupsreisen, og ser for oss at minst 40 000 kr av disse vil også gå til boligsparing, ergo vil jeg til syvende og sist sitte igjen med ihvertfall 350 000 kr. Og de 50360 kr er penger til ferier vi tar f.eks når vi besøker våre foreldre i en annen kant av landet, når vi drar på ferier frem t.o.m. i 2013. Jeg synes ikke det å bruke rundt 16 000 kr for to personer per år er særlig mye når det kommer til ferier, det er tross alt det eneste jeg unner oss. Vi lever sparsommelig, og da prioriterer vi ferier fremfor dyre middager ute og kino.

 

Dette er forøvrig penger jeg sparer opp alene. Min inntekt er på 210 000 kr i året før skatt. I tillegg får jeg studielån på omkring 86 000 kr i året. Og hvis du leser hva jeg skriver så nevner jeg at jeg har akkurat nå 91300 kr på sparekonto. Kjæresten har også studielån, og kun det, og det brukes da til vanlige regninger/mat osv, og noe sparing som han har på sin konto - og som ikke er tatt med i min beregning her.

 

Ingen av disse pengene er arvet eller fått av andre. Jeg har spart opp, og kommer til å spare opp disse, gjennom hardt arbeid. Jeg jobber mye for å få til dette, og det UTEN hjelp av samboer.

 

TS kan jo ikke akkurat leve godt iom at hele lønninga går til sparing..

 

Enten så lever du på mannen din eller så bor du hjemme

 

Nei, jeg lever ikke på mannen min i det hele tatt. Men jeg jobber 50% ved siden av fulltidsstudier, og har studielån i tillegg, noe jeg også nevner hvis man leser nøye. Vi deler utgiftene 50/50.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Jeg har flere kontoer, alle er tomme bortsett fra lønnskonto.

Så da antar jeg at jeg har 5-10000 ekstra som buffer hvis noe skulle skje idag.

Etter at regningene er betalt har jeg ca 5-6000 til mat\bensin etc+1 barn, blir ca ingenting spart.

Alltid noe som skal kjøpes..

 

årslønn 300k+

Lenke til kommentar

Etter å ha regna litt på det så vil du ha ca 6600,- igjen til regninger og forbruk i måneden etter all sparingen, forutsatt at all sparing gjøres 100% jevnt.

 

Det ER overlevbart, men da skal du være flink :). Noe du tydeligvis er. Og din samboer.

 

Det kjedelige er jo at 6600 i måneden på 3 år vil tilsvare studielånet ditt mer eller mindre nøyaktig. Du vil også ca ha et studielån som er like stort som det du har spart til bolig.

 

Evt kan man si at studielånet ditt er brukt på bryllup og ferier! (Men nå er jeg slem her, skal slutte å tulle :p)

 

EDIT: Dette er forøvrig løst regnet, med glimt i øyet - og forutsatt at du bruker 100K på reisen, ikke at 40K plutselig skal til noe annet. Skal la trådens formål få være i fred nå.

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha regna litt på det så vil du ha ca 6600,- igjen til regninger og forbruk i måneden etter all sparingen, forutsatt at all sparing gjøres 100% jevnt.

 

Det ER overlevbart, men da skal du være flink :). Noe du tydeligvis er. Og din samboer.

 

Det kjedelige er jo at 6600 i måneden på 3 år vil tilsvare studielånet ditt mer eller mindre nøyaktig. Du vil også ca ha et studielån som er like stort som det du har spart til bolig.

 

Evt kan man si at studielånet ditt er brukt på bryllup og ferier! (Men nå er jeg slem her, skal slutte å tulle :p)

 

Det har gått fint til nå, så det er ikke noe problem. ;)

Lenke til kommentar
Dette er forøvrig penger jeg sparer opp alene. Min inntekt er på 210 000 kr i året før skatt. I tillegg får jeg studielån på omkring 86 000 kr i året"

 

Du er klar over at de 86.000 du får i studielån ikke er inntekt? Med tanke på at max inntekt for en fulltidsstuderende er 134.000 så får du ingenting av det gjort om til stipend.

 

Mao, du må legge til side 86.000 i året for å ikke gå i minus når det kommer til sparing.

110 000 kr til bryllupet i august.

100 000 kr til bryllupsreise i 2012.

105 160, 43 kr i BSU

11 200 kr i fond (boligsparing)

193 000, 14 kr i annen boligsparing (høyrentekonto)

5000 kr i buffer

1925 kr i pensjonssparing i tillegg til privat pensjonssparing gjennom jobben.

50 360 kr til ferier

Dette blir totalt 576.000, men du har planlagt å bruke 110k på bryllup, 60k på bryllupsreise og 50k til ferier, totalt 220k.

I tillegg ender du opp med en gjeld på 86k*3=258k

 

Den reelle sparingen din i denne perioden er derfor:

576k spart -220k brukt -258k gjeld = 98k spart.

Greit å kalle en spade for en spade...

 

Sparte rundt 14k i måneden inntil juli 2010 når jeg kjøpt meg et hus. Betaler nå ca 4k i avdrag pr måned på lånet og sparer ca 5k ved siden av. Pr dags dato får jeg bedre rente på sparepengene (BSU 4,2%, sparekonto 3,3% enn jeg har på lånet 3,15%), så jeg har ingen store planer om å bruke sparepengene til å betale ned på lånet med det første.

 

BSU-kontoen har jeg forresten ikke brukt og kommer til å bli holdt som et krisebuffer hvis jeg mister jobben, renten går opp til 10% eller tilsvarende. Ihvertfall inntil jeg får betalt ned endel mer på lånet som var på 4x inntekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

80k på BSU

35k på høyrentekonto, som brukes som buffer

 

Har planer om å fylle opp bufferen til 45-50k (måtte ta 10k derfra nylig), resten av penger jeg evt. måtte ha til overs går rett i boliglånet.

Det lønner seg for deg å fylle opp BSU-kontoen din hvis du har en normalt god rente på banklånet ditt, framfor å betale ned på lånet.

Lenke til kommentar

Ja, selvsagt er jeg klar over at det blir et lån ut av det til slutt, men studielån er det beste lånet man kan få, og jeg tjener ganske godt ift renter slik at jeg føler det lønner seg. Jeg har selvsagt også en rådgiver i banken min som har gjennomgått denne spareplanen og mener det er en grei spareplan. Studielånet bruker jeg til å leve av, noe av det sparer jeg, og selv om det ikke er reell sparing slik du ser det, så bidrar det blant annet til renteinntekter. Og fondet mitt har til nå gikk ganske god avkastning, og det er også en av grunnene til at jeg gjør det.

 

Spade for en spade? Ikke egentlig, for jeg beholder studielånet jeg har og betaler normalt ned på det slik som planlagt. Og de 350 000 kr kan brukes til egenkapital når jeg skal kjøpe bolig, noe også banken syntes var en god løsning. Eller bankene rettere sagt, da jeg har vært i kontakt med intent mindre enn fire forskjellige banker. Studielån er ikke uvanlig i dag, og det er for meg reell sparing, for jeg har tross pengene i banken. Det betyr at jeg vil ha både studielån og oppsparte midler. Det er å spare penger selv om du ikke helt ser det.

 

Uansett, det er ikke dét den diskusjonen her handler om, så jeg fortrekker at man holder seg til tema.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

80k på BSU

35k på høyrentekonto, som brukes som buffer

 

Har planer om å fylle opp bufferen til 45-50k (måtte ta 10k derfra nylig), resten av penger jeg evt. måtte ha til overs går rett i boliglånet.

Det lønner seg for deg å fylle opp BSU-kontoen din hvis du har en normalt god rente på banklånet ditt, framfor å betale ned på lånet.

 

Hvis det hadde vært mulig å sette inn mer der, ja. Satte inn 20k på den i januar, så må nok pent vente til neste år.

 

Renten er litt bedre på BSU, men renten på den andre sparekontoen er lavere enn renten på lånet.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Har 30K på sparekonto som skal brukes på hobbyen min.

12K på regningskonto

1500kr. på lønnskonto.

3000kr i minus på kreditkortet.

 

Penger er til å brukes, man kan dø hvert øyeblikk. Jeg skal ikke være den dusten som dør med flere hundretusener på konto slik at arvinger kan krangle om det. Trenger ikke penger når jeg blir gammel. Er jeg blakk når jeg 60-70 så låner jeg penger til et Cruise, har det jævla gøy og hopper overbord noen nautiske mil før ferden ender. "The End".

 

Den 24år gamle Toyota Corollaen min til 9900kr. tikker og går, nettopp EU-godkjent. Hva skal jeg med bil til flere hundretusener?

Leiligheten kjøpte jeg før finanskrisa, 100% finansiert. Lånet er på over 1,3mill. Ca. 4X inntekten min da, 6X inntekten min nå, er voksenlærling. Bor billig med dagens rente.

Lenke til kommentar

45 000 på BSU

130 000 i Postbanken Rentespar

32 000 i Skagen Kon-Tiki.

 

Sparer alt fra 5000 til 20 000 i mnd, kommer ann på hvor god lønninga er. Over halvparten av lønningene består av provisjon og bonuser, så varierer litt hvor mye jeg får utbetalt. Nå har jeg nettop stoppa å snuse, så regner med at det gir et par tusen ekstra å spare i måneden :)

 

19 år gammel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...