Gå til innhold

Hvorfor tjener ansatte i politiet så lite?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en bachelor, 3 år er 3 år, samme som sykepleier.

Risiko teller ikke, tenk soldater som blir skutt på.

Brannmenn som risikerer liv og helse.

 

Men jeg er enig, politi burde kanskje være 5 år /master og en lønn på 450K og gå derifra

Ikke fortell meg at du også tror på regjeringens likelønn propaganda? Like lang utdanning betyr ikke nødvendigvis lik lønn.

Lenke til kommentar

Offentlig sektor.

God tilgang på arbeidskraft.

 

Bare der har man jo en knallbra oppskrift på lave lønninger.

 

Så kan man ta med det etiske i tillegg. Det også regner jeg med er en faktor som spiller inn. Lav lønn = høy andel idealister. Ingen ønsker vel folk som blir politi pga lønna?!

 

Nei, ingen ønsker Politi som er det pga lønna, men de må man klare å luke ut gjennom opptaket. Jeg vet om en haug av gode menn og kvinner som kunne vært glimrende politi men som velger det bort pga lønna! Det vil man heller ikke!

Lenke til kommentar
Ikke fortell meg at du også tror på regjeringens likelønn propaganda? Like lang utdanning betyr ikke nødvendigvis lik lønn.

 

Mente mer at det er en bachelor, og lønnes ofte deretter.

Når man starter på 420K etter 5-6-7 år på uni så ser det ikke så ille ut alikevel.

Lenke til kommentar

I fremtiden er ikke lang utdanning nødvendigvis veien til høy lønn å gå for, F.eks. i Finland sliter man med voksende andel av akademiker og høyt utdannede personer. Samfunnet har ikke behov for dem mer i dagens situasjon. Om vi alle tar høyere utdannelse så er situasjonen håpløs, noen må kjøre lastebil også. ;)

 

:)

Lenke til kommentar

Det er en bachelor, 3 år er 3 år, samme som sykepleier.

Risiko teller ikke, tenk soldater som blir skutt på.

Brannmenn som risikerer liv og helse.

 

Men jeg er enig, politi burde kanskje være 5 år /master og en lønn på 450K og gå derifra

 

3 år er ikke 3 år når 1 av de er praksis ;)

Lenke til kommentar

Dette med risiko i politiyrket er en myte. Vi lever i Norge, ikke Burundi

 

Tja, veldig stor risiko er det ikkje men det er i snitt ein polititjennestemann som blir drept eller dør under utrykkningskjøyring kvart andre år. Ikkje ein veldig stor risiko men eit ekstra usikkerheitsmoment som andre ikkje treng å bekjymre seg over.

 

 

 

Når det gjeld kvifor lønna i politiet er såpass lav så har nok dette i stor grad med at det er eit populært yrke. Så lenge politihøgskulen har så mange søkere og kan fortsette å velge akkurat dei som dei helst vil ha så treng ein ikkje å lokke med høg lønn. (Faktisk er det vel ikkje heilt utenkelig at du finner folk som kunne vært villig til å jobbe gratis som politi, sjølv om dette nok er folk som det ikkje er ønskelig å ha i ein slik jobb).

 

Eit anna moment som gjer at lønningane held seg lave er at politiet ikkje har muligheit til å streike.

Lenke til kommentar

Skal man ha høy lønn som må man utdanne seg til yrker hvor det omsettes penger, så enkelt er det. En sykepleier og politimann skaper ikke penger og verdier for selskapet de jobber i.

 

Derfor tjener økonomer og ingeniører for eksempel mer penger selvom de har like lang utdanning. Sånn er tingene bygd opp i et kapitalistisk samfunn og slik vil det alltid være med mindre det blir noen seriøse omveltninger i samfunnet :)

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Tror nok det er særdeles viktig å ha ansatte i politiet med rette holdninger, men praksisåret burde vært lønnet. Hvorfor skal toll- og fengselsvesenet ha lønn under praksis, men ikke politiet?

 

Godt spørsmål! En lærling-type-lønn burde det i alle fall vært - spesielt med tanke på at det kan være vanskelig å kombinere praksisåret med annen jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...